Processierups

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Processierups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 12:17

Nadat wij hier onder het bronsgroen eikenhout al jaren zeer veel last van de processierups hebben, begeeft het beestje nu zich naar het noorden, volgens het nieuws.

Men heeft het alleen over mensen, maar een aantal van mijn merries hebben er al jaren heel veel last van gehad. Een merrie, hoogdrachtig, wierp zich gek geworden van de jeuk echt met harde klappen tegen de grond.

We konden haar alleen op stal zetten met koud water verkoeling bieden en er wat kamferhoudende zalf op doen. Het zal wel net als met mensen zijn, ikzelf ben erg gevoelig ervoor en ben al een paar keer acuut naar de eerste hulp vervoerd omdat ik van het een op het andere ogenblik helemaal vol bulten zat.
Ik kan alleen van top tot teen bedekt de honden uitlaten, mijn man heeft nergens last van. (dikkere huid???)

Na het veulenen heb ik die merrie naar een andere wei gebracht en daarmee was het probleem over.

Naar aanleiding hiervan heb ik een vraag en een tip.

Voor iedereen die nog een wei zoekt voor de zomer, vermijd weides waar Eikenbomen omheen staan!

En is er in de diergeneeskunde inmiddels een remedie of afdoend medicijn of zalf bekend??

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:48

Bedankt voor de tip. Maakt het nog uit wat voor eiken? Wij hebben Amerikaanse eiken bij stal staan, maar ik heb er nog nooit een rups gezien! Verward