Kuch -> uitgerekte longblaasjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Kuch -> uitgerekte longblaasjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 09:28

Een paardje bij ons op stal heeft sinds een tijdje af en toe op stal een soort droge 'kuch'. Volgens de eigenaar klinkt het niet echt als een hoest, maar als een soort schrapende kuch. Met rijden en werken heeft de merrie overigens nergens last van. Nu is de VA voor de inentingen geweest en heeft haar ook meteen onderzocht. Volgens hem 'knijpt' ze haar flanken bij het uitademen en zit het al dicht tegen dampigheid aan, omdat de longblaasjes al uitgerekt zijn. Ook heeft de merrie volgens hem moeite met uitademen. Ze krijgt nu een flinke kuur Ventipulmin, en ze mag absoluut niet werken, alleen stappen zonder enige inspanning. Als de kuur afgelopen is gaan ze het verder bekijken.

Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt met zijn/haar paard hier? Zo ja, wat hebben jullie er allemaal aangedaan?

Ik hoop dat er wat tips en adviezen zijn die kunnen helpen!


Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 11:19

niemand?

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:36

Buiten box, op zaagsel zetten veel frisse lucht, nat hooi.
Mijn paard heeft hetzelfde op deze manier kan je in elk geval voorkomen dat het erger wordt. En goed in conditie houden!
Sterkte ermee!!

XANTHA

Justnon

Berichten: 333
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:21

Mijn arabrier heeft dat als ik begin met rijden . Als ik aan het instappen ben of net begin te draven gaat ie..ja zeg maar ook kuchen en proesten dat is dan een paar keer en dan is het weg. Hij trekt me me zowat het zadle uit want z'n hele nek trekt ie naar voren Verward . Voor de rest heeft ie er nooit last van alleen als ik begin met rijden. wat kan dit zijn en moet ik me hier druk om maken? Verward

**♥ Je hebt paardenmensen en mensen met paarden ♥ **
♥ Rust zacht aapie...♥

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 14:42


The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Hiepschj

Berichten: 159
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:39

Geef het paard van mijn part een jaar rust. De longblaasjes zijn al uitgerekt en ze zullen nooit meer herstellen. Je kunt hooguit het niet beschadigde deel sparen. Zorg dat hij veel buiten staat en het liefst in een open box, op zaagsel en met nat hooi/kuil.

Gaat hij weer hoesten, zet hem dan weer een aantal weken op rust (dat kan ook alleen stap onder het zadel zijn) en bouw dan weer rustig op.

Is het paard zo ver dampig dat het niet meer kan herstellen, geef hem dan een leuke wei en een vriendje, dan kan hij ook nog heel oud worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hjartje, Lui_, Pieneappel, Stelvio en 43 bezoekers