zijn luchtzuigers slimme paarden? Poll.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Zijn luchtzuigers over het algemeen slimme paarden

ik heb/ken een of meer zeer slimme luchtzuigers
31 (56%)
ik heb/ken een of gemiddeld slimme luchtzuigers
4 (7%)
ik heb/ken een of meer relatief domme luchtzuigers
7 (12%)
ik heb/ken een of meer zowel slimme als domme luchtzuigers
13 (23%)

Totaal aantal stemmen: 55


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

zijn luchtzuigers slimme paarden? Poll.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 10:23

In een ander topic blijkt dat sommige mensen zich afvragen luchtzuigen niet voor een deel ook bepaald wordt door de intelligentie van het betreffende paard. Ik heb bijvoorbeeld zelf een luchtzuiger die echt tot de slimmere paarden hoort. (voorbeeld: na een paar dagen had ze de voerbal zo goed door, dat het ding geen 20 cm meer van de plek kwam en de hele bal in 15 minuten leeg was, ik ken ook paarden die er weken op staan te stampen en nog niet snappen hoe de brokjes eruit moeten).

Ik ken nog twee luchtzuigers, allebei slim en paarden met karakter. Dus ik dacht ik doe eens een piepklein onderzoekje Haha!


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:27

En of Tol slim is! Ik heb meerdere manieren geprobeerd om zijn zuigplekje af te schermen, maar Houdini himself was er nog niet opgekomen op de manier hoe Tol het steeds weer voor elkaar krijgt om de boel te slopen om maar een zuigje te doen. Helaas moet hij dus zonder voerbak achter slot en grendel voor zijn eigen bestwil...

En karakter is zijn middle name Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:31

Intelligentie maakt niet uit bij het luchtzuigen...het is een verslaving, en het paard zal altijdproberen aan die verslaving toe te geven. Als ze het maar lang genoeg proberen lukt het ze uiteindelijk ook zonder iets waar ze hun tanden op kunnen zetten. Kwestie van doorzettingsvermogen, ik ken paarden die door hun band heenzuigen, en paarden die het nieteens proberen als ze zo'n ding omhebben.

Je suis Charlie.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:59

volgens mij maakt het helemaal niets uit, en heeft het niets met de slimheid van het paard te maken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:02

Ik denk ook niet dat het iets met inteligentie te maken heeft. Neem bij mensen een rook-verslaving, daar zitten ook inteligente mensen bij, maar ook mindere.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:04

Cassidy schreef:
Intelligentie maakt niet uit bij het luchtzuigen...het is een verslaving, en het paard zal altijdproberen aan die verslaving toe te geven. Als ze het maar lang genoeg proberen lukt het ze uiteindelijk ook zonder iets waar ze hun tanden op kunnen zetten. Kwestie van doorzettingsvermogen, ik ken paarden die door hun band heenzuigen, en paarden die het nieteens proberen als ze zo'n ding omhebben.

ben het hier helemaal mee eens OK dan!

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:46

het zijn wel de slimmere paarden

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:48

ik ken er een paar en die zijn allemaal niet de meest intelligente paarden...maar ik denk dat het totaal geen verband houdt met elkaar eigenlijk.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 18:39

Dat is nu het aardige van een dergelijk onderzoekje. Als je intelligentie als factor uit kunt sluiten, weet je ook weer iets.

Bijvoorbeeld als verveling een belangrijke oorzaak van luchtzuigen zou zijn, dan ligt het voor de hand dat intelligentere paarden zich sneller vervelen en dus sneller zouden gaan luchtzuigen Lachen

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:08

Ik ken alleen maar hele intelligente luchtzuigers, maar dat komt volgens mij omdat het allemaal Engelse volbloedjes zijn, en die zijn over het algemeen wel intelligent. En over het algemeen doen volbloedjes het ook iets vaker (ik meen 15% van alle volbloedjes??).

Maar dat wil volgens mij nog niet zeggen dat luchtzuigers intelligent zijn. Bij ons op stal komt het gewoon omdat er maar 1 ras staat.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:46

Kim is ook heel slim.
Ze kent alle knopen (Houdini),weet na proefje oefen het proefje uit haar hoofd en ze staat ook heel hoog in rangorde bij de rest van de paarden op stal.
Alle paarden zijn gek op haar en willen graag bij haar zijn.Terwijl Kim ze eigenlijk allemaal wegjaagt.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:58

Jumper is slim en een karakterpaard. En een luchtzuiger...

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Fioon
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:50

Ik vind het een frappante stelling. Want ons paardje is ook ontzettend slim (krijgen we regelmatig te horen tijdens de lessen) en een luchtzuiger. Ze heeft dingen altijd erg snel door, en denkt tijdens het rijden heel erg met je mee. Ik heb zelf ook altijd de link gelegd tussen verveling en zuigen, en dan klinkt het logisch dat een slimmer paard zich sneller verveeld als een wat minder slim paard en vervolgens (kan) gaan luchtzuigen. En dan wordt het inderdaad een verslaving. Maar luchtzuigen heeft natuurlijk niet alleen met slimheid (want ook minder slimme paarden kunnen zuigen) te maken, ik heb ook gehoord dat het met een (te veel aan) maagzuur te maken heeft. Maar het blijft een interessante stelling! Knipoog


't is klein, rood en het spint.......................

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:42

tja als je het dan zo gaat bekijken...
als een slim paard zich snel verveeld kan ie ook iets anders gaan doen ipv luchtzuigen..
ik vind niet dat slim zijn luchtzuigen met elkaar verbonden zijn...

En wanneer is een paard slim?

Je kan het ook als dom beschouwen dat een paard gaat luchtzuigen als ie niets te doen heeft Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 15-03-04 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dag lieve mama...

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:43


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:27

Mijn paard is absoluut een slim paard en hij zuigt lucht. Weet niet of het direct iets met elkaar te maken heeft maar het valt me wel op dat de meeste paarden die ik ken en die luchtzuigen behoorlijk slimme paarden zijn en ook nog eens heel aardig kunnen lopen en bewegen en het goed doen in de sport Deze paarden hebben overigens geen van alle een band om! Veel van deze paarden vervelen zich gewoon en zuigen op die momenten lucht, zodra je zorgt dat er voldoende afleiding is in de vorm van eten, beweging of prikkels van buitenaf dan stopt het luchtzuigen meteen. Is het daarna niet meer intressant dan beginnen ze weer..........

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:30

Ik ken geen luchtzuigers bij ons op stal (loopstal), misschien dat ze het te druk hebben in de kudde waar ze met zijn 26e in leven?

scattie

Berichten: 39
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:32

Ik weet zeker dat Lana erg slim is , maar of het luchtzuigen er echt mee te maken heeft. (dat je dat als maatstaaf kunt gebruiken voor intelligentie) daar ben ik niet helemaal zeker van.

"Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens."

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:53

Trouwens de paarden bij ons zuigen niet uit verveling, maar meer uit spanning. Als er iemand de stal binnenkomt moet er waarschijnlijk gewerkt worden of gaat er iemand iets met ze doen.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:02

Ik denk dat paarden die lucht zuigen niet genoeg kunnen doen met hun inteligentie. Ze hoeven niet extra slim te zijn, maar ze kunnen het in te weinig dingen kwijt.
En als ze er eenmaal mee begonnen zijn is het een echte verslaving. Maar dat is pas nadat ze het ontdekt hebben.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:15

Tja, is dit niet een beetje misleidend?
Niemand zegt toch van z'n eigen paard dat ie dom is? Iedereen vind zijn eigen paard toch de mooiste, knapste, beste en de slimste?

Volgens mij is het ook gewoon een verslaving. En net als bij mensen: iedereen kan een verslaving krijgen, dom of slim.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:15

Ik denk dat het een combinatie is van:hoog in het bloed staan(slim?),veel energie die ze niet kwijt kunnen,zich daardoor druk maken wat irritatie in de maag oplevert(denk ook aan mensen met stress die een maagzweer krijgen) en de oplossing die ze daardoor vinden is luchtzuigen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 17:32

carola schreef:
Tja, is dit niet een beetje misleidend?
Niemand zegt toch van z'n eigen paard dat ie dom is? Iedereen vind zijn eigen paard toch de mooiste, knapste, beste en de slimste?

Volgens mij is het ook gewoon een verslaving. En net als bij mensen: iedereen kan een verslaving krijgen, dom of slim.



hahaha dat kan. Maar ik heb ook een heel dom veulen. Das bij lange na niet het slimste paard van de wereld. Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:20

Ben het met Carola eens, volgens mij vind iedereen z'n paard slim.

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 07:50

Eh, de ergste twee luchtzuigers die ik ken waren niet bepaald intelligent....

Wat ze wel gemeen hadden: veel stress meegemaakt door een aantal blessures, ik denk dat daar de oorzaak van hun luchtzuigen lag. Maar slim; .

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 15 bezoekers