Paard kreupeler tijdens uitverdoven onderbeen?

Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

For_Que

Paard kreupeler tijdens uitverdoven onderbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 23:32

Hoi hoi!
Mijn paard is sinds een 8 tal weken heel licht kreupel… de ene dag niet de andere voelde of zag ik er wat aan.. ook merkte ik dat ze vaker ging struikelen..er is naar mijn weten niet iets geks gebeurd al waren de laatste dagen dat de paarden bij ons op de wei stonden wel een aantal glijd sporen zichtbaar in het weitje waar mijn paard staat, het was ook best nat en de sporen vielen mee, maar vermeld het er maar bij.

Het paard heeft een verleden met peesproblematiek aan de oppervlakkige buigpees bij de aanhechting net onder het haakbeen (rechtsvoor) dus toen ik dit merkte ben ik direct gaan stappen.
Mijn eerste gedachte was dan ook dat er wellicht een herblessure op de pees zou kunnen zitten en daarom heb ik dan ook gelijk een afspraak gemaakt met de dierenarts om de benen te komen scannen.. op de scan was de oude blessure wel zichtbaar (littekenweefsel) maar geen nieuwe blessure te zien. Ik laat de pezen meestal 1 x per jaar scannen voor de zekerheid dus er zijn een heleboel oude beelden om te vergelijken. Natuurlijk een pak van mijn hart!
De dierenarts adviseerde om een uitgebreid kreupelheidsonderzoek te laten doen maar kon wel zeggen na haar kreupelheidsonderzoek dat de kreupelheid linksvoor zat en niet rechtsvoor aan het al eerder geblesseerde been, ook nog een soort van positief nieuws! :o

Afgelopen dinsdag is de Lingehoeve bij mij op stal geweest voor een kreupelheidsonderzoek

Monsteren harde rechtuit graad 1 uit 5 kreupel
Zachte volte (paard ging wel uit haar dak, liep daarna een beetje op de adrenaline) maar kreupelheid moeilijk te zien graad 0,5 uit 5 kreupelheid

Harde volte linksom graad 3 uit 5 kreupelheid
Rechtsom iets beter

Daarna weer monsteren op het harde rechtuit
Graad 3 uit 5 kreupelheid, de kreupelheid leek te verergeren gedurende het onderzoek…

De dierenarts stelde voor om eerst foto,s te maken van de ondervoet en de kogel, uitslag was dat alles er goed uitzag en geen significante dingen die deze kreupelheid konden verklaren

Hierna is ze uitverdoofd begonnen in de ondervoet oplopend tot halverwege het pijpbeen
Ze leek hierop veel slechter te worden behalve op de laatste verdoving leek ze 10 tot 20 % te verbeteren
Inmiddels was het donker en was haar onderbeen echt goed verdoofd en gaf de dierenarts aan dat we niet verder konden uitverdoven ivm de veiligheid.

De dierenarts heeft voor de zekerheid de pezen opnieuw gescand en goed gekeken naar de diepe buiger, tussenpees,checkligament en nog maals de oppervlakkige buigpees.. ook hier geen bijzonderheden (op de oude blessure na)

De dierenarts denkt dat de kreupelheid hoger in het been , schouder, elleboog of schoft moet zitten..advies is dan ook om dit op de kliniek te laten onderzoeken.
Ik ga dan ook maandag een afspraak maken…

Ondertussen pieker ik me suf over wat het zou kunnen zijn en lopen de kosten aardig op zonder nog een diagnose te hebben, twijfel om misschien eerst nog een fysio te raadplegen … ik heb zelf eigenlijk geen ervaringen met kreupelheid die hoger gelegen zijn en vond het echt vreemd dat mijn paard kreupeler werd van het uitverdoven?
Hoor graag jullie ervaringen en meningen!
Laatst bijgewerkt door For_Que op 29-11-24 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

For_Que

Re: Paard kreupel boven in het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 23:42

Ter aanvulling, paard staat in de winter de hele dag in de paddock met vriendjes en hooi en water ‘s avonds op stal met onbeperkt ruwvoer krijgt een vitamine brokje
Staat ‘s zomers op de wei en ‘s avonds op stal
Heeft rondom ijzers ivm buiten stappen op het harde voor alluminium beslag met zooltje en hoofpad (in verband met de eerdere peesproblemen)

Juut

Re: Paard kreupel boven in het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:49

Kreupeler bij uitverdoven vind ik een goede reden om naar de kliniek te gaan ipv naar de fysio...
De keuze is helaas reuze mbt oorzaak. Compensatie voor haar eerdere blessure? Probleem in hals of rug?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 23:52

Nou idd de keuze is reuze :( haar hals en rug zijn al meerdere keren op de foto en echo geweest naar aanleiding van de eerdere blessure en bij aankoop en daar zijn eerder geen problemen ontdekt… (Equitom)
Wat bedoel je met compensatie van haar eerdere blessure?zou er dan niet op de scan iets zichtbaar moeten zijn van de pezen?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:56

Ik lees dat ze met monsteren op de harde volte beiderzijds kreupel liep?
Zou het dan kunnen zijn dat ze eigenlijk aan allebei de benen kreupel is? Heb dat wel een keer bij een paard gezien die inderdaad ook slechter werd bij uitverdoven.

Die had onverdoofd van allebei de voorbenen last, dus liep ze eigenlijk bijna helemaal zuiver omdat ze niet echt één been kon ontlasten.
Toen die verder werd uitverdoofd, toonde ze opeens hartstikke kreupel op het niet uitverdoofde been. Toen deed voor haar tenslotte nog maar één been pijn.

Ik wens het je uiteraard niet toe, maar dat zou wel een mogelijke verklaring kunnen zijn.
Wel gek dat er dan niets gezien wordt op echo en röntgen.
Dan klinkt de conclusie 'het zit hogerop' wel aannemelijk.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-24 00:00

gerlindie schreef:
Ik lees dat ze met monsteren op de harde volte beiderzijds kreupel liep?
Zou het dan kunnen zijn dat ze eigenlijk aan allebei de benen kreupel is? Heb dat wel een keer bij een paard gezien die inderdaad ook slechter werd bij uitverdoven.

Die had onverdoofd van allebei de voorbenen last, dus liep ze eigenlijk bijna helemaal zuiver omdat ze niet echt één been kon ontlasten.
Toen die verder werd uitverdoofd, toonde ze opeens hartstikke kreupel op het niet uitverdoofde been. Toen deed voor haar tenslotte nog maar één been pijn.

Ik wens het je uiteraard niet toe, maar dat zou wel een mogelijke verklaring kunnen zijn.
Wel gek dat er dan niets gezien wordt op echo en röntgen.
Dan klinkt de conclusie 'het zit hogerop' wel aannemelijk.

Ik durf het niet te zeggen idd, de dierenarts vond haar wel duidelijk linksvoor kreupel en niet rechtsvoor, maar ik vond het zo vreemd dat ze eigenlijk kreupeler werd gedurende het kreupelheidsonderzoek.. de dierenarts heeft echt haar best gedaan maar zei ik weet het echt niet..

Dat de kreupelheid hogerop zou moeten zitten was idd wat de dierenarts verwacht maar ze zei er ook bij het kan nog steeds in het onderbeen zitten of de gewrichten?

boedjang

Re: Paard kreupeler tijdens uitverdoven onderbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 08:12

Ah wat vervelend zeg,en onzekerheid is echt stom.
Ik zou inladen en naar kliniek toe gaan. Aan huis kunnen de artsen toch net ff minder zien en doen.
Sterkte hoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 08:30

En kan het niet onderin de voet zitten? Dat klinkt stom, maar toen mijn paard 4 was, had ze zich verstapt en moest ik op het harde stappen. Na een week was de kreupelheid achter verdwenen en liep ze voor kreupel. Dus op advies van de dierenarts maar blijven stappen. Het achterbeen kon weer belast worden, maar dat ging niet wegens kreupelheid voor. Maar de kreupelheid nam toe en dus naar een kliniek. Ze was echt stokkreupel overigens, dus bij het uitladen uit de trailer was het al van oh, voorzichtig. Met uitverdoven van de hoef werd ze niet beter, dus werden er eerst foto's gemaakt. Pas bij het geheel uitverdoven van het been leek ze beter te worden.
En toch werd er niets gevonden en kwam het voorstel haar op ijzers te zetten omdat ze volgens de hoefsmid ook wel gevoelig was op de zool. BINNEN 48 uur liep ze geheel zuiver.
Het zat dus toch in de hoef, ook al leek het er eerst niet op. En was niets bijzonders eigenlijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 08:37

Mijn paard toonde tijdens het uitverdoven aan twee benen kreupel en thuis maar 1. Zat uiteindelijk in de schouder.
Ik zou het advies volgen en verder omhoog uit sluiten.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-24 11:08

germie schreef:
En kan het niet onderin de voet zitten? Dat klinkt stom, maar toen mijn paard 4 was, had ze zich verstapt en moest ik op het harde stappen. Na een week was de kreupelheid achter verdwenen en liep ze voor kreupel. Dus op advies van de dierenarts maar blijven stappen. Het achterbeen kon weer belast worden, maar dat ging niet wegens kreupelheid voor. Maar de kreupelheid nam toe en dus naar een kliniek. Ze was echt stokkreupel overigens, dus bij het uitladen uit de trailer was het al van oh, voorzichtig. Met uitverdoven van de hoef werd ze niet beter, dus werden er eerst foto's gemaakt. Pas bij het geheel uitverdoven van het been leek ze beter te worden.
En toch werd er niets gevonden en kwam het voorstel haar op ijzers te zetten omdat ze volgens de hoefsmid ook wel gevoelig was op de zool. BINNEN 48 uur liep ze geheel zuiver.
Het zat dus toch in de hoef, ook al leek het er eerst niet op. En was niets bijzonders eigenlijk.

Misschien vragen of de smid nog even wil kijken idd :o

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-24 11:10

loulou schreef:
Mijn paard toonde tijdens het uitverdoven aan twee benen kreupel en thuis maar 1. Zat uiteindelijk in de schouder.
Ik zou het advies volgen en verder omhoog uit sluiten.

En was dat in de schouder iets van spieren of iets met het bot?
Laatst bijgewerkt door For_Que op 30-11-24 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-24 11:31

boedjang schreef:
Ik zou inladen en naar kliniek toe gaan. Aan huis kunnen de artsen toch net ff minder zien en doen.
Sterkte hoor.

Ja dat is ook zo en ga ik ook wel doen, had alleen gehoopt al iets wijzer te zijn inmiddels

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 13:30

Klinkt alsof beide benen een probleem geven. Als je dan 1 been verdoofd worden ze kreupel. Hoe loopt ze verder? Mooi los en soepel of met de rem erop/kort/wat stijf?

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:47

For_Que schreef:
Nou idd de keuze is reuze :( haar hals en rug zijn al meerdere keren op de foto en echo geweest naar aanleiding van de eerdere blessure en bij aankoop en daar zijn eerder geen problemen ontdekt… (Equitom)
Wat bedoel je met compensatie van haar eerdere blessure?zou er dan niet op de scan iets zichtbaar moeten zijn van de pezen?

Wat ik bedoel is dat ze de eerste blessure heeft ontlast, maar mogelijk daarmee haar andere been heeft overbelast.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-24 18:37

boedjang schreef:
Sterkte hoor.

Dank je wel! Ik ga maandag gelijk een afspraak maken
Laatst bijgewerkt door For_Que op 30-11-24 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-24 18:38

Ir111 schreef:
Klinkt alsof beide benen een probleem geven. Als je dan 1 been verdoofd worden ze kreupel. Hoe loopt ze verder? Mooi los en soepel of met de rem erop/kort/wat stijf?

Niet echt met de rem erop wel wat minder los als normaal ik heb er wel een video van maar weet niet hoe ik die hier kan plaatsen?

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-24 18:39

Juut schreef:
For_Que schreef:

Wat ik bedoel is dat ze de eerste blessure heeft ontlast, maar mogelijk daarmee haar andere been heeft overbelast.

Oh zo ja dat zou kunnen al is de eerdere blessure van 5 jaar geleden

Anneloes___M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:57

Vervelende situatie zeg. Hopelijk kom je snel achter de oorzaak. Ik heb het afgelopen jaar met mijn paard ook lopen tobben. Steeds kreupel voor. Oude blessures gecheckt en dat bleef goed. Uiteidelijk bleek het toch uit haar rug te komen. Nooit verwacht, want haar rug was op de foto geweest. Bleek puur spiertechnisch. Nu dat helemaal behandeld is weer een paard wat goed loopt.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-24 20:12

Anneloes___M schreef:
Vervelende situatie zeg. Hopelijk kom je snel achter de oorzaak. Ik heb het afgelopen jaar met mijn paard ook lopen tobben. Steeds kreupel voor. Oude blessures gecheckt en dat bleef goed. Uiteidelijk bleek het toch uit haar rug te komen. Nooit verwacht, want haar rug was op de foto geweest. Bleek puur spiertechnisch. Nu dat helemaal behandeld is weer een paard wat goed loopt.

:(
Oh wat fijn dat het goed is afgelopen!
Ja heel vervelend idd

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:47

Hoe lang geleden zijn die hals fotos gemaakt?
Ik herken veel van wat je omschrijft. Mijn paard bleek uiteindelijk artrose in een halswervel te hebben precies op de plek waar de zenuw naar de voorbenen loopt.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 18:43

Maartxje schreef:
Hoe lang geleden zijn die hals fotos gemaakt?
Ik herken veel van wat je omschrijft. Mijn paard bleek uiteindelijk artrose in een halswervel te hebben precies op de plek waar de zenuw naar de voorbenen loopt.

Dat is de eerste keer een jaar of 6 geleden daarna bij Equitom in 2020
Oh meen je! Was dat nog te behandelen bij jou paard?
Ik heb wel gevraagd of het uit de hals zou kunnen komen en de dierenarts zei dat ze dan vaak milder kreupel zijn?

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:10

Ik heb hem 1x in laten spuiten maar helaas was hij binnen 6 maanden weer zo slecht dat ik hem uiteindelijk in heb moeten laten slapen.

Er kan in 4 jaar veel gebeuren dus ik zou sowieso de hals uit willen sluiten.
Heel veel sterkte iig!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie