Arthrodese laten doen?

Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica

aishasamoura

Arthrodese laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-24 22:39

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Hi! Wij hebben nu al vier jaar een hele lieve pony , ze is nu 14 en ging afgelopen maand af en toe een paar dagen kreupel lopen. Toen hadden wij dat opgelost met een paar dagen stil staan en dan was het daarna eigenlijk altijd weer goed. Nu liep ze weer kreupel en hadden we de dierenarts gebeld, de dierenarts had geadviseerd rust te geven en als ze dan daarna nog niet goed liep röntgen foto’s te laten maken. Nou de röntgen foto’s waren uiteindelijk gemaakt en daar kwam uit dat ze hele ernstige artrose had aan het linker achterbeen. Ze heeft de Artrose door de cyste die in dat been zit en het is zo heftig dat het kraakbeen tussen haar Koot en kroon been bijna weg is. Nu is het al zo ver dat inspuiten (etc) geen zin meer heeft. Het enige wat nu nog zou kunnen helpen in een arthodese, dit is wel een hele dure en ingrijpende operatie waar ze ook lang van zou moeten revalideren maar de dierenartsen zeggen beide dat als het vergroeit is ze weer zou kunnen doen wat ze deed. Ik ben zelf 15 en dit is mijn eerste pony dus ik wil zelf natuurlijk alles doen zodat ze weer pijnvrij en goed kan lopen maar mijn ouders twijfelen heel erg omdat het zo prijzig is en er op internet niet veel over te vinden is. Het is helaas wel echt inslapen of de operatie omdat het niet vanzelf beter gaat worden behalve als het zelf zou vergroeien maar dat is niet heel waarschijnlijk. Zijn er misschien mensen die deze operatie hebben laten doen bij hun paard en hoe is dat nu bij jullie? Alvast bedankt groetjes Aisha❤️
Laatst bijgewerkt door aishasamoura op 24-11-24 22:51, in het totaal 2 keer bewerkt

snorkel1986

Re: Arthrodese laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:42

Er loopt een topic van iemand die dat heeft laten doen misschien kan die jullie helpen in de beslissing

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:44

With The Rider In Mind - Voor paardeneigenaren die de balans in hun drukke leven terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl
https://www.instagram.com/withtheriderinmind

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-24 22:48

Celebi schreef:

Hi! Ja die had ik gezien maar volgesmij zijn ze nog in het revalideer proces en ik zou heel graag willen weten hoe het is bij mensen waarbij dat al afgerond is *D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:56

Celebi schreef:

Dat is mijn topic inderdaad.
Mijn paard is eind augustus geopereerd.
Ik ben hier aan begonnen omdat de slagingskans heel goed was en de kosten van de operatie, mij, meevielen.

Helaas veel pech gehad met een ontsteking, een complicatie die vaker voorkomt bij zo'n operatie.

Mijn paard begint eindelijk echt op te knappen nu, ze loopt weer een stuk beter en is inmiddels helemaal van de pijnstillers af.

Zou ik dit traject ooit nog een keer ingaan? Absoluut niet. :=
Als mijn paard straks weer pijnvrij loopt is het mij alles waard geweest.
Maar het is absoluut geen makkelijk proces. En tegenslag ligt op de loer.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 08:22

Het is belangrijk om te weten welk slagingspercentage de artsen het geven.

De aandoening die je beschrijft is heel erg pijnlijk, ik heb een paard gehad met hetzelfde..de cyste had daar ook al flink schade aangericht. Paard was 17 bij de diagnose en de artsen gaven een slagingspercentage van onder de 50% Voornamelijk door de leeftijd en de schade die al aangericht was. En ze raadde de operatie af.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:11

Is het inslapen of operatie omdat de pijn te erg is of omdat ze in het werk moet blijven om te overwegen haar aan te houden?

Ik lees mee. Ik heb een pony staan waarbij de operatie ook een mogelijkheid is maar waar ik het (nu) niet doe. Wel een ander geval, een 7 jarige met botoplossing in het spronggewricht door trauma.
Ik zou sowieso echt vragen om een percentage, want ze begonnen bij mij dat de kansen positief waren en in getallen uitgedrukt bleek het 60% te zijn. Dat vind ik nu niet echt iets om van te juichen.
Onze pony kan ook gewoon grasmaaien en lekker in de groep leven, die hoeft niet te werken. Dus voor nu hebben we gekozen voor niet belasten en te kijken hoe ze het doet op lichte pijnbestrijding (duivelsklauw). Mijn grootste probleem was de best heftige tijd die ze hebben na de operatie (die van mij is niet gewend om lang op stal te staan) qua beperking in bewegingsvrijheid in combinatie met de toch vrij grote kans dat het in ons geval dan niet gaat helpen.
Tegen de tijd dat we aankomen bij het dilemma operatie of inslapen ga ik de overweging nogmaals maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:41

Ik volg dat andere topic ook en hoewel ik gelukkig zelf geen paard heb dat dat moet ondergaan zijn er een aantal dingen wat je je echt af moet vragen afgezien van de initiële operatiekosten (een operatie begint bij 1200, dat was een kaakbreuk bij mijn paard 14 jaar geleden, dus het zal nu vast rond de 1500 beginnen):
-Ga je je paard op de kliniek laten staan bij tegenslag? Dit kost extra. Of kun je het zelf net zo goed thuis? Ik zou het thuis kunnen inclusief antibiotica spuiten, maar de meeste mensen kunnen het niet. Een verbandwissel is geen rocketscience, maar je moet het wel durven en kunnen. Niet elk paard zal even gemakkelijk meewerken als iets wat pijn doet.

-Is het wel diervriendelijk? Ik vraag me dat echt af. Kijk, het kan natuurlijk niet veel kwaad als je een paard gewoon in een (verharde) kleine paddock zet om het te laten scharrelen t.o.v. van stalrust, je hebt ze dan in een stal zonder dak staan zeg maar, maar ze hebben wel frisse lucht. En een goede dierenarts zal ook met je meedenken over deze optie. Maar ze zullen in het begin stalrust adviseren en niet elk paard vaart daar wel bij, of dat nu een onoverdekte stal alias paddock is of een echte stal, er is te weinig ruimte om te bewegen. Zelfs niet bij een aangepast rantsoen blijft elk paard rustig. Mijn paard zou ik de stalrust niet durven aandoen, daar zal ik in overleg voor de operatie dan uitleggen dat op stal staan voor maanden niet gaat werken, hooguit die eerste 7-10 dagen voor de operatiewond, maar zelfs dan zal ik een stukje buiten de stal moeten afzetten op tegels met ook een zacht ligstukje omdat ze gewoon elke dag vindt dat ze er uit moet. Een goede dierenarts zal met je meedenken, en soms moet je kiezen uit de minste kwade. Bij mijn ruin met kaakbreuk was dat toch 7*24 op de wei, want op stal ging echt niet. Dat was een twenter, dus tja, die zitten helemaal vol energie en willen spelen. De wei is gewoon goed gegaan overigens en ik moest het wel 2 keer per dag controleren. Mijn merrie had eens de kogel verdraaid en toen zeiden ze ook stalrust. Dat ging echt niet. Bokken, tegen wanden trappen, enz. Zelfs met pijn wist mijn paard duidelijk te maken wat ze absoluut niet wilde. En als ze dan na 2 weken minder of geen pijn meer hebben als alles goed gaat, zie ze dan maar rustig te houden. Als jong paard heeft ze al eens piephakken gekregen door een stalhouder die 'vergat' de paarden overdag buiten te zetten, en het is zelfs zo dat ze over de staldeur kan springen (nou ja krabbelen omdat er qua hoogte geen ruimte is om te springen en dus blijven ze met de achterkant van de buik/flank hangen en worstelen zich dan verder naar buiten), zo is ze wel eens ontsnapt. Dat ziet er heel eng uit en je denkt dat ze blijven hangen met de buik op de deur, maar zodra dan de voorbenen weer de grond raken, dan worstelen ze zich er verder over. Echt geen leuk gezicht.
Dus je moet wel een paard hebben wat rustig blijft, en dat zijn ze dus echt niet allemaal. Natuurlijk gaat het eigenlijk om max 6 weken dat ze op stal moeten blijven, daarna is het bot in principe al aan elkaar gegroeid en kan buiten staan wel weer. Maar die 6 weken moet je wel door zien te komen. En die paar minuten stappen die wel mag elke dag zou bij mijn paard gewoon de hele dag scharrelen worden op een stukje verharde paddock.
Kijk dus ook goed of je dit je paard zou willen aandoen. Want het paard snapt niet dat ze ineens wakker worden met pijn en niet meer naar buiten mogen. Die snapt niet dat ze geopereerd zijn. En als dan alles tegenzit zoals in dat andere topic, wil je dit je paard aandoen? Als je eenmaal begonnen bent is er geen weg terug en moet je het doorstaan. En als het tegenzit worden die 6 weken misschien wel meer. Dat zie je ook in dat andere topic.
Weeg echt goed af of het diervriendelijk is en je er echt voor wilt gaan. Het paard zal het niet begrijpen wat er gebeurt.

-Als een paard met 15 jaar al zo veel artrose heeft, waarom zou dat dan niet in de andere gewrichten zitten?

-wat is het slagingspercentage? Bij mijn ruin met kaakbreuk was het 96%, dus daarom voor de operatie gegaan. Bij 80% zou ik waarschijnlijk al nee zeggen, want ik heb met zulke dingen altijd pech dat het bij die 20% zit. En is terugkeer in de topsport mogelijk? Ik vind dat ook een vraag waar een absolute ja op moet komen. Niet dat ik met mijn paard aan topsport doe, maar ik rij een paard wel en wil niet na hoeven denken als je na zo'n operatie weer mag trainen over van kan het dier het wel of niet aan. Het moet gewoon een ja zijn als de go voor 100% gebruik weer gegeven is. Een stevige buitenrit vraagt soms meer van een paard dan een GP dressuurtraining. Als er een 'ja maar' als antwoord komt betekent dit dus geen 100% terugkeer, en dan moet je het goed overwegen. Want het is ook een welzijnsvraag voor het paard: Je leest zo vaak dat paarden worden aangeboden die alleen nog 'rustige' ritjes mogen maken, maar hoe houden die dieren zich dan als ze eens zelf gek doen in de wei? Zijn ze dan wel echt pijnvrij? Want dat vraag ik me af. Een paard kan het niet voor je beantwoorden, ze ogen misschien wel vrolijk, maar zijn ze echt pijnvrij of hebben ze echt alleen wat stijfjes? Ik heb die van mij afgelopen weekend zien bokken op haar 21ste tijdens een speelsessie met een jonge ruin, nou, daar kan ik niet intensief tegenaan trainen hoor. Het boktlogo was er niets bij, dat is dan maar een zielig bokje zeg maar. Dus de vraag over absolute terugkeer in de topsport is ook een vraag voor het paard, ik wil dat ze dan echt weer geheel goed zijn. Ik zou echt zenuwen krijgen als een paard gek gaat doen in de wei en je weet dat het eigenlijk niet goed is voor het dier. Er zijn paarden gelukkig als grasmaaier, maar er zijn er ook die dat niet zijn en dan zichzelf wat aandoen. Wat voor paard heb je?

-Kan de cyste ook na vastzetten nog groeien en dus pijn geven? Mijn ervaring van paarden om me heen die een cyste ergens hadden was einde verhaal. Er is geen operatie uitgevoerd zoals deze, maar wel inspuiten, rust, enz. Maar de dieren zijn uiteindelijk ingeslapen. De cyste is niet het enige hier immers, de artrose is er ook. En wat nu wat veroorzaakt heeft doet er niet toe, er is dus niet alleen maar artrose. Ik zou dat ook navragen bij je dierenarts.

Ga dus zeker niet over 1 nacht ijs en weeg alle voors en tegens af. Ik begrijp dat je je paard het gewicht in goud waard vindt, maar kijk ook goed naar het dier. En als je het andere topic mag geloven zitten de kosten niet alleen in de operatie, maar als je dus pech hebt en je wilt het dier langer in de kliniek houden moet je dat ook betalen, extra antibiotica, extra pijnstillers. Voor niets gaat de zon op. Ga dus niet denken voor 1500 ofzo ben ik klaar, hou rekening met meer, want als je begint is er geen weg terug. En je kunt ook alsnog je paard verliezen.

Sterkte en succes met de beslissing.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-24 10:34

mooney schreef:
Is het inslapen of operatie omdat de pijn te erg is of omdat ze in het werk moet blijven om te overwegen haar aan te houden?

Ik lees mee. Ik heb een pony staan waarbij de operatie ook een mogelijkheid is maar waar ik het (nu) niet doe. Wel een ander geval, een 7 jarige met botoplossing in het spronggewricht door trauma.
Ik zou sowieso echt vragen om een percentage, want ze begonnen bij mij dat de kansen positief waren en in getallen uitgedrukt bleek het 60% te zijn. Dat vind ik nu niet echt iets om van te juichen.
Onze pony kan ook gewoon grasmaaien en lekker in de groep leven, die hoeft niet te werken. Dus voor nu hebben we gekozen voor niet belasten en te kijken hoe ze het doet op lichte pijnbestrijding (duivelsklauw). Mijn grootste probleem was de best heftige tijd die ze hebben na de operatie (die van mij is niet gewend om lang op stal te staan) qua beperking in bewegingsvrijheid in combinatie met de toch vrij grote kans dat het in ons geval dan niet gaat helpen.
Tegen de tijd dat we aankomen bij het dilemma operatie of inslapen ga ik de overweging nogmaals maken.

Hi! De slagingspercentage was 90% wat gelukkig wel positief is. Ze zou ingeslapen worden van de pijn want het kraakbeen is nu eigenlijk weg, ik zou haar graag willen houden Als gezelschaps pony maar dat vind ik niet eerlijk als ze pijn heeft en ik denk eigenlijk ook dat mijn ouders dat niet oké zouden vinden omdat we ze niet aan huis hebben.

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-24 10:50

germie schreef:
Ik volg dat andere topic ook en hoewel ik gelukkig zelf geen paard heb dat dat moet ondergaan zijn er een aantal dingen wat je je echt af moet vragen afgezien van de initiële operatiekosten (een operatie begint bij 1200, dat was een kaakbreuk bij mijn paard 14 jaar geleden, dus het zal nu vast rond de 1500 beginnen):
-Ga je je paard op de kliniek laten staan bij tegenslag? Dit kost extra. Of kun je het zelf net zo goed thuis? Ik zou het thuis kunnen inclusief antibiotica spuiten, maar de meeste mensen kunnen het niet. Een verbandwissel is geen rocketscience, maar je moet het wel durven en kunnen. Niet elk paard zal even gemakkelijk meewerken als iets wat pijn doet.

-Is het wel diervriendelijk? Ik vraag me dat echt af. Kijk, het kan natuurlijk niet veel kwaad als je een paard gewoon in een (verharde) kleine paddock zet om het te laten scharrelen t.o.v. van stalrust, je hebt ze dan in een stal zonder dak staan zeg maar, maar ze hebben wel frisse lucht. En een goede dierenarts zal ook met je meedenken over deze optie. Maar ze zullen in het begin stalrust adviseren en niet elk paard vaart daar wel bij, of dat nu een onoverdekte stal alias paddock is of een echte stal, er is te weinig ruimte om te bewegen. Zelfs niet bij een aangepast rantsoen blijft elk paard rustig. Mijn paard zou ik de stalrust niet durven aandoen, daar zal ik in overleg voor de operatie dan uitleggen dat op stal staan voor maanden niet gaat werken, hooguit die eerste 7-10 dagen voor de operatiewond, maar zelfs dan zal ik een stukje buiten de stal moeten afzetten op tegels met ook een zacht ligstukje omdat ze gewoon elke dag vindt dat ze er uit moet. Een goede dierenarts zal met je meedenken, en soms moet je kiezen uit de minste kwade. Bij mijn ruin met kaakbreuk was dat toch 7*24 op de wei, want op stal ging echt niet. Dat was een twenter, dus tja, die zitten helemaal vol energie en willen spelen. De wei is gewoon goed gegaan overigens en ik moest het wel 2 keer per dag controleren. Mijn merrie had eens de kogel verdraaid en toen zeiden ze ook stalrust. Dat ging echt niet. Bokken, tegen wanden trappen, enz. Zelfs met pijn wist mijn paard duidelijk te maken wat ze absoluut niet wilde. En als ze dan na 2 weken minder of geen pijn meer hebben als alles goed gaat, zie ze dan maar rustig te houden. Als jong paard heeft ze al eens piephakken gekregen door een stalhouder die 'vergat' de paarden overdag buiten te zetten, en het is zelfs zo dat ze over de staldeur kan springen (nou ja krabbelen omdat er qua hoogte geen ruimte is om te springen en dus blijven ze met de achterkant van de buik/flank hangen en worstelen zich dan verder naar buiten), zo is ze wel eens ontsnapt. Dat ziet er heel eng uit en je denkt dat ze blijven hangen met de buik op de deur, maar zodra dan de voorbenen weer de grond raken, dan worstelen ze zich er verder over. Echt geen leuk gezicht.
Dus je moet wel een paard hebben wat rustig blijft, en dat zijn ze dus echt niet allemaal. Natuurlijk gaat het eigenlijk om max 6 weken dat ze op stal moeten blijven, daarna is het bot in principe al aan elkaar gegroeid en kan buiten staan wel weer. Maar die 6 weken moet je wel door zien te komen. En die paar minuten stappen die wel mag elke dag zou bij mijn paard gewoon de hele dag scharrelen worden op een stukje verharde paddock.
Kijk dus ook goed of je dit je paard zou willen aandoen. Want het paard snapt niet dat ze ineens wakker worden met pijn en niet meer naar buiten mogen. Die snapt niet dat ze geopereerd zijn. En als dan alles tegenzit zoals in dat andere topic, wil je dit je paard aandoen? Als je eenmaal begonnen bent is er geen weg terug en moet je het doorstaan. En als het tegenzit worden die 6 weken misschien wel meer. Dat zie je ook in dat andere topic.
Weeg echt goed af of het diervriendelijk is en je er echt voor wilt gaan. Het paard zal het niet begrijpen wat er gebeurt.

-Als een paard met 15 jaar al zo veel artrose heeft, waarom zou dat dan niet in de andere gewrichten zitten?

-wat is het slagingspercentage? Bij mijn ruin met kaakbreuk was het 96%, dus daarom voor de operatie gegaan. Bij 80% zou ik waarschijnlijk al nee zeggen, want ik heb met zulke dingen altijd pech dat het bij die 20% zit. En is terugkeer in de topsport mogelijk? Ik vind dat ook een vraag waar een absolute ja op moet komen. Niet dat ik met mijn paard aan topsport doe, maar ik rij een paard wel en wil niet na hoeven denken als je na zo'n operatie weer mag trainen over van kan het dier het wel of niet aan. Het moet gewoon een ja zijn als de go voor 100% gebruik weer gegeven is. Een stevige buitenrit vraagt soms meer van een paard dan een GP dressuurtraining. Als er een 'ja maar' als antwoord komt betekent dit dus geen 100% terugkeer, en dan moet je het goed overwegen. Want het is ook een welzijnsvraag voor het paard: Je leest zo vaak dat paarden worden aangeboden die alleen nog 'rustige' ritjes mogen maken, maar hoe houden die dieren zich dan als ze eens zelf gek doen in de wei? Zijn ze dan wel echt pijnvrij? Want dat vraag ik me af. Een paard kan het niet voor je beantwoorden, ze ogen misschien wel vrolijk, maar zijn ze echt pijnvrij of hebben ze echt alleen wat stijfjes? Ik heb die van mij afgelopen weekend zien bokken op haar 21ste tijdens een speelsessie met een jonge ruin, nou, daar kan ik niet intensief tegenaan trainen hoor. Het boktlogo was er niets bij, dat is dan maar een zielig bokje zeg maar. Dus de vraag over absolute terugkeer in de topsport is ook een vraag voor het paard, ik wil dat ze dan echt weer geheel goed zijn. Ik zou echt zenuwen krijgen als een paard gek gaat doen in de wei en je weet dat het eigenlijk niet goed is voor het dier. Er zijn paarden gelukkig als grasmaaier, maar er zijn er ook die dat niet zijn en dan zichzelf wat aandoen. Wat voor paard heb je?

-Kan de cyste ook na vastzetten nog groeien en dus pijn geven? Mijn ervaring van paarden om me heen die een cyste ergens hadden was einde verhaal. Er is geen operatie uitgevoerd zoals deze, maar wel inspuiten, rust, enz. Maar de dieren zijn uiteindelijk ingeslapen. De cyste is niet het enige hier immers, de artrose is er ook. En wat nu wat veroorzaakt heeft doet er niet toe, er is dus niet alleen maar artrose. Ik zou dat ook navragen bij je dierenarts.

Ga dus zeker niet over 1 nacht ijs en weeg alle voors en tegens af. Ik begrijp dat je je paard het gewicht in goud waard vindt, maar kijk ook goed naar het dier. En als je het andere topic mag geloven zitten de kosten niet alleen in de operatie, maar als je dus pech hebt en je wilt het dier langer in de kliniek houden moet je dat ook betalen, extra antibiotica, extra pijnstillers. Voor niets gaat de zon op. Ga dus niet denken voor 1500 ofzo ben ik klaar, hou rekening met meer, want als je begint is er geen weg terug. En je kunt ook alsnog je paard verliezen.

Sterkte en succes met de beslissing.

Het is helaas wel een stuk prijziger (5,6 duizend euro) en ja ik vind ook het moeilijkste om te bedenken dat het niet heel paard vriendelijk is , ze zou best lang op stal rust kunnen en het is echt een hele rustige pony dus ik denk niet dat ze zich heel druk zou maken maar ik zou voor haar alsnog een stukje willen afzetten buiten. De dierenartsen zeiden 90% slagingskans en dat ze alles weer zou moeten kunnen doen, ze zeiden ook dat je voor al het geld wat je er uiteindelijk aan kwijt bent beter een jonger gezonder paard kan kopen en daar zijn mijn ouders het heel erg mee eens. Ik wil dat natuurlijk liever niet maar dat zou misschien uiteindelijk toch fijner zijn voor haar. We moeten het nog even goed bedenken maar bedankt voor je reactie want er zitten veel vragen bij die goed zijn om te stellen aan de dierenarts! Ik reed best intensief en we deden wel op laag niveau wedstrijden en dat is ook echt wat ze heel leuk vond , ik denk niet dat ik haar blij zou maken als weidemaatje , pony waar je buiten op kan stappen (etc) :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:33

Als het slagingspercentage 90% is dan zou ik er absoluut voor gaan als de financieen er zijn.

Ja het is een boel geld en het kost veel tijd de revalidatie, maar het is toch je maatje en als ze er weer pijnvrij door kan worden dat lijkt me belangrijker dan een ander paard.
In de tussentijd kun je misschien andere pony's en paarden bijrijden, is ook heel leerzaam.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-24 11:39

Elisa2 schreef:
Als het slagingspercentage 90% is dan zou ik er absoluut voor gaan als de financieen er zijn.

Ja het is een boel geld en het kost veel tijd de revalidatie, maar het is toch je maatje en als ze er weer pijnvrij door kan worden dat lijkt me belangrijker dan een ander paard.
In de tussentijd kun je misschien andere pony's en paarden bijrijden, is ook heel leerzaam.

Ja klopt ik denk ook dat dat het word , het andere paard is ook niet iets wat ik wil maar mijn ouders wel omdat mijn pony al wat ouder is en ze niks met paarden hebben dus ze snappen het helaas niet zo goed. Maar 90 % is denk ik hoog genoeg voor ze om het wel gewoon te doen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:52

14 voor een pony is toch helemaal niet oud? Een gezonde fitte pony kan soms zomaar 25 tot 35 jaar oud worden.

Deze mate van pijn in een pony van 14 is dan wel weer lastig omdat ze er nog zo lang mee moet doen. Maar met een slagingskans van 90 procent is het wel de moeite waard natuurlijk. Afhankelijk wel ook van wat de prognose daarna is. 90% kans op alles weer kunnen doen, of kans op hele lichte arbeid of die kans op puur weidemaatje. Want afhankelijk van die uitslag kan ik jouw ouders op zich wel begrijpen dat het heel veel geld is voor misschien heel veel jaren pensioen. Maar een lief dier dat goede kansen heeft zomaar laten inslapen zou ik zelf ook niet gauw doen hoor. Daar heb ik een hoop voor over.

With The Rider In Mind - Voor paardeneigenaren die de balans in hun drukke leven terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl
https://www.instagram.com/withtheriderinmind

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:53

14 is nog niet zo oud..pony kan nog makkelijk tien jaar mee.

Misschien kan de DA je ouders nog even goed voorlichten? Succes ermee in ieder geval!

-Kurt Albrecht-

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:56

90% is echt heel hoog, daar zou ik ook wel voor gaan met deze omstandigheden indien het een pony is die de revalidatie mentaal trekt. Als de financieen het toelaten (en reken dan nog voldoende ruimte voor eventuele complicaties).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:51

Dan wil ik toch even wat olie op het vuur gooien als mensen zeggen 14 is nog niet zo oud, gaat nog wel 10 jaar mee. Ja, dat kan, maar voor hetzelfde geld komt er elders weer artrose en is het met 2 jaar gebeurd. Dat weet je niet.
De andere kant is natuurlijk dat een jong paard net als een oud paard koliek kan krijgen o.i.d. en dan ook ingeslapen moet worden.

Verder, als de pony in pension staat, dan zijn de kosten geen 5600 euro zonder complicaties maar hoger. Stel je kunt een half jaar niet rijden, dan moet je dus 6 maanden stalgeld rekenen. Ga uit van 250 euro per maand, dan is dat toch al een 1500 euro wat je aan extra kosten hebt. wordt het een jaar, dan komen de kosten dus op 8600 euro. En voor 8000 (ga ik even uit van 600 voor inslapen en afvoer rendac) heb je weer een jong talentvol sportmaatje. 3 jaar en onbeleerd moet voor 3000 zelfs wel lukken.
Dus financieel gezien en rationeel gezien is inslapen en een andere kopen echt geen rare gedachte.

Maar aan de andere kant, het is een dier waar je aan gehecht bent en die doe je natuurlijk ook niet zomaar weg.

Jij bent dus minderjarig als ik het zo lees. Kunnen je ouders makkelijk 8600 euro missen om deze pony te redden waarbij er dus nog steeds een kans is dat het mislukt of de kosten nog hoger uit zullen vallen? Raak jij de interesse niet kwijt als je 6 maanden of een jaar niet kunt rijden? Want het klinkt stom, maar juist jonge mensen krijgen dan toch sneller een andere interesse.
En het is gewoon een feit, zelfs als alles goed gaat, dan is de pony 15 en echt die 8600 euro niet waard omdat er niet actief mee in de hogere sport gereden wordt. Dus als jij je interesse verliest, dan verliezen je ouders alsnog veel geld. Door voor 3000-5000 euro een andere pony te kopen zie je gewoon meer terug bij eventueel later verkopen als de pony gezond blijft dan bij de operatie en gezond blijven.

Kortom ik begrijp je ouders echt wel. En het is geen gemakkelijke keuze. Als de dierenarts dan ook adviseert om te overwegen om een andere pony te kopen, dan begrijp ik je ouders volledig.

Succes in ieder geval met de keuze.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:16

Maar het is geen wegwerp artikel..

Ik snap de gedachtegang maar persoonlijk denk ik altijd bij een dier wat altijd voor je gewerkt heeft dat je het ook alle kansen moet geven die je hebt. In goede en slechte tijden.

-Kurt Albrecht-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:02

Lastige hoor, ik vind dit soort operaties altijd nog wel spannend, zeker voor een pony van 14. Ik zou sowieso een second opinion laten doen door een andere kliniek, om te controleren of het wel de moeite waard is. Want echt rijden kun je waarschijnlijk niet meer want het gewricht wordt vast gezet. Dat zal op termijn weer andere problemen gaan geven waarschijnlijk.
Dus als je het geld hebt om haar daarna een goed pensioen te geven, dan zou ik het doen. Anderzijds zou ik dat dus niet doen, want dan heb je een dure grasmaaier staan en dan moet de operatie nog maar goed verlopen...

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:08

Earth schreef:
Lastige hoor, ik vind dit soort operaties altijd nog wel spannend, zeker voor een pony van 14. Ik zou sowieso een second opinion laten doen door een andere kliniek, om te controleren of het wel de moeite waard is. Want echt rijden kun je waarschijnlijk niet meer want het gewricht wordt vast gezet. Dat zal op termijn weer andere problemen gaan geven waarschijnlijk.
Dus als je het geld hebt om haar daarna een goed pensioen te geven, dan zou ik het doen. Anderzijds zou ik dat dus niet doen, want dan heb je een dure grasmaaier staan en dan moet de operatie nog maar goed verlopen...

Het kroongewricht is een gewricht waar amper beweging inzit.
Na een arthrodese is de prognose dat je paard weer alles kan wat hij/zij voorheen ook kon.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:25

Renske_W schreef:
Earth schreef:

Het kroongewricht is een gewricht waar amper beweging inzit.
Na een arthrodese is de prognose dat je paard weer alles kan wat hij/zij voorheen ook kon.

Wil hier voor TS nog aan toevoegen dat in het topic van RenskeW reacties staan van DaphneR93 met een optimistischere uitkomst dan pensioen na arthrodese.

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:29

Ja ik las verschillende onderzoeken. De ene kliniek zegt ze kunnen de sport weer in, de andere zegt pijnvrij weidepaard. Dus vandaar mijn pessimisme.
Hoe zit het eigenlijk dan met de cyste?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:21

Earth schreef:
Ja ik las verschillende onderzoeken. De ene kliniek zegt ze kunnen de sport weer in, de andere zegt pijnvrij weidepaard. Dus vandaar mijn pessimisme.
Hoe zit het eigenlijk dan met de cyste?

Hadden alle onderzoeken het over het kroongewricht?
Want een arthrodese kunnen ze op meerdere gewrichten doen en dan hou je wel een pijnvrij weidepaard over. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:33

Ja ging ook om het kroongewricht inderdaad.
Maar dan juist vind ik het zonde van het geld om een weidevrij paard te krijgen met zo'n forse ingreep. Maar ieder zijn ding natuurlijk :)

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 06:09

Mijn KWPNer is twee weken geleden aan een cyste geopereerd in de elleboog waarbij een schroef is geplaatst. Niet helemaal hetzelfde verhaal, maar het is wel wellicht waard om te vertellen.

De schroefplaatsing is goed gegaan en ik bracht een heel fit paard. Hij heeft helaas (zeer) ernstige complicaties 1,5 week lang gehad van long oedeem en ernstig zuurstoftekort tot tweemaal verstoppingskoliek.

Hij was al kreupel nu in stap; dus zonder operatie waren er geen andere opties meer. Ik wist dat er complicaties konden optreden bij een narcose maar dat het er zo ontzettend veel zou worden had ik niet verwacht. Door hele intensieve zorg vanuit de kliniek is hij er bovenop gekomen en het is voor hem gelukkig geen lijdensweg geweest, hij heeft er 1 dag niet goed bij gestaan en was verder wel happy. De operatie zou €3000 zijn en inmiddels zitten we op €8700 en hij is nog niet thuis. Dat is toch iets om in je achterhoofd (in jou geval van je ouders) te hebben. De kans is klein en ik heb deze twee weken heel veel paarden, die zelfs met meer risico de narcose in gingen; er heel goed uit zien komen. Maar je kunt ook pech hebben… en het bedrag dient betaald te worden voor het ophalen; dus een regeling is ook niet mogelijk.

Hij heeft 65% kans op volledig herstel (liep voorheen op Zz zwaar niveau) en 80% kans op pijnvrij pensioen. Ik wilde hem deze kans geven en hij mag vanaf nu ook met pre pensioen.

De cyste plaatsing lijkt goed te zijn gelukt overigens en de keren dat ik met hem ging stappen was hij niet onregelmatig (hij staat niet op pijnstillers nu en voorheen was hij op 1/2e metacam al kreupel). Het uiteindelijke resultaat weten we met 6 maanden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 07:56

Oei, dat is zeker triest en veel geld. Ik zal heel eerlijk zijn, ik zou een bedrag van 8500 niet kunnen betalen zo even 123. Voor mij zou er dus niets anders opzitten dan het dier, hoe erg je er aan gehecht bent ook in te laten slapen.

Bij mijn ruin in 2010 was er spraken van een kaakbreuk door spelen met een neerklapbaar hekje van een Cortonbox. Een type breuk wat ze in Emmeloord wekelijks zagen door zo'n hekje (als ik dat had geweten was het hekje van de staldeur gehaald, is daarna bij een andere pensionstal ook gebeurd op mijn verzoek). Die kosten waren toen 1200, en nog een keer 100 voor het verwijderen van de beugel. Dat laatste had ook goedkoper gekund door gewoon de eigen dierenarts te laten komen.
Hier verder geen complicaties, behalve het niet wisselen van tanden in de onderkaak later. Hier toen een gebitsverzorger bijgehad en een 2tal veeartsen en de reacties waren van 'moet er met spoed uit' tot 'niets aan doen, hij eet goed, heeft er geen last van en zal er ook geen last van krijgen'. Dus ik heb het toen laten zitten en bij mij heeft hij er inderdaad geen last van gehad.
Mijn paard had dus verder geen complicaties en ik mag niet klagen (behalve over het voerbeleid op de kliniek, het niet buiten zetten en het ophalen en vervolgens een rekening die niet klopte).

De kans van slagen was hier 96%. Ik ga er van uit dat de dubbele rij tanden bij die 96% hoort. Bij 65% kans op volledig herstel zou ik er niet aan beginnen. Zelfs bij 80 zou ik twijfelen omdat ik om me heen gezien heb dat er toch best wel wat mensen bij die 20% zitten dan, zowel met kanker bij mensen, als met een heup bij een hond, als met een peesblessure bij een paard, en zelfs bij een cyste operatie wat uiteindelijk alsnog inslapen betekende bij dat dier (de operatie an sich was zonder complicaties, maar er kwam gewoon geen herstel).

Het is dus echt iets om over na te denken zodra je aan operaties bij een paard begint.
En het is je dier, je maatje, je vriendje, enz. Maar soms houdt het op en is een bedrag niet realistisch. Heel erg sneu.

Bij het langer op een kliniek staan moet je wel altijd afwegen of je de verzorging niet zelf kunt doen of het niet wilt doen. Vaak is het thuis ook prima mogelijk, maar je hebt wat lef nodig. Ik heb in de 20 jaar dat ik mijn merrie heb haar 2 keer antibiotica moeten spuiten. Dan krijg je de vraag of je het zelf gaat doen, of dat de dierenarts elke dag terug moet komen gedurende 5-7 dagen. Ik heb leren rijden bij een schapenboer en die man spoot ook altijd zelf alles, dus toen ik nog geen 15 was wist ik hoe ik schapen antibiotica moest spuiten, hoe ik een hoef moest bijsnijden, hoe ik moest oormerken, enz. Die man was ook van het zelf verwijderen van hechtingen bij een pony, en ook zelf spuiten van antibiotica. Dus ik heb daardoor geen angst v oor naalden of om het te doen. Maar durf je het niet, ja, dan moet een dierenarts het doen en dat kost wel geld. Kun je zelf een verband wisselen? Bij een ja, dan hoeft een ander het niet te doen en kost het je ook niets.
Denk daar ook over na dus.