Aanhoudende hoefzweer

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

ManonRijck

Aanhoudende hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 21:47

Ik open dit forum omdat ik me geen raad meer weet. Ik probeer het zo kort mogelijk te omschrijven.

6 augustus heb ik een bloedonderzoek laten doen van mijn paard.
Zijn vacht was dof, hij was niet echt vermargerd maar wel ingevallen.
Daar kwamen drie dingen uit:
1. Net geen tekort aan vitamine e —> makkelijk op te lossen, dus hiervoor is hij ondersteund.
2. Hij zat op waarde 49, waarbij 50 - 100 de grijze zone is voor cushing/PPID. —> nog geen medicatie opgestart aangezien de DA dit absoluut nog niet nodig vond.
3. Een vreemde waarde bij de hemoglobines, dit kan wijzen op een darmtumor, maar verder kon hier nog geen zekerheid over geconstateerd worden. Het advies gekregen om in januari weer bloed te laten nemen.

Nu heeft mijn paard op 1,5 maand tijd in drie verschillende hoeven een hoefzweer gehad.
Dit heeft hij wel eens vaker, maar zo kort na elkaar nog nooit. Deze drie keren is was het ook veel heftiger als alle vorige keren.
Nu heeft hij sinds 8 dagen geleden een hoefzweer in zijn achterhoef.
De dierenarts is maandag gekomen om het te proberen opsporen doormiddel van snijden. Hier kwam toen een klein beetje vocht vrij maar niet veel. Ingepakt met animalintex.
Hij stond maandag al enorm opgetrokken en had zichtbaar veel pijn.

Nu is het nog steeds niet beter, hij staat enorm opgetrokken, kan op dat been niet staan, eet heel slecht, is op een aantal dagen erg afgevallen, mest zeer weinig en heeft 38,9 temperatuur.
Zijn neusgaten staan wijd open, zijn ogen zijn anders als anders en hij is erg afwezig.

Ik weet me echt geen raad meer. Pijnstilling geven is geen optie aangezien hier voor paarden altijd ontstekingsremmers inzitten en dat is uit den boze bij hoefzweren.
Maandag is er wel pijnstilling ingespoten omdat het open gesneden was en we hoopten dat het hierdoor wel er uit zou komen. Ik merkte na de pijnstilling weinig verbetering.

Ik kan het echt niet meer aanzien, hij lijdt zo enorm.
Meerdere mensen zeggen me, om toch na te denken of ik hem niet uit zijn lijden moet verlossen. Ik begin dit meer en meer als een optie te zien omdat het zo echt niet meer verder kan.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring?
Zijn er nog opties?
Kan een kliniek iets voor mij doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:53

Of naar de kliniek brengen en volledig laten onderzoeken of toch op de pijnstillers (bute?) zetten en evt rontgen vd voet voor de zweer.

† Laerkens Beauty

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:55

Wat een vreselijke situatie voor jullie beiden en snap je gedachten gang qua lijden absoluut.
Maar zelf zou toch absoluut eens bespreken om te starten met medicatie ppid omdat de symptomen toch wel die richting uitwijzen..
Heel veel sterkte

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 21:57

Saaams schreef:
Of naar de kliniek brengen en volledig laten onderzoeken of toch op de pijnstillers (bute?) zetten en evt rontgen vd voet voor de zweer.

Bedankt voor je reactie! Bute is zover ik kan vinden ook een pijnstiller en ontstekingsremmer in één.
Ik denk inderdaad toch naar de kliniek te gaan. Al weet ik niet of ik het hem kan aandoen om een uur op de trailer te staan op 3 benen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:58

Als ik een paard heb zou hebben die er zo uit ziet als op de foto met de klachten die hij heeft liet ik hem inslapen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:59

ManonRijck schreef:
Saaams schreef:

Bedankt voor je reactie! Bute is zover ik kan vinden ook een pijnstiller en ontstekingsremmer in één.
Ik denk inderdaad toch naar de kliniek te gaan. Al weet ik niet of ik het hem kan aandoen om een uur op de trailer te staan op 3 benen.

Ik denk dat je daar sowieso niet onderuit komt.
Ik weet dat een hoefzweer enorm naar is, juist omdat je een lange adem moet hebben. Maar als je paard vd pijn zoveel stress ervaart en er eigenlijk aan onderdoor gaat zou ik eieren voor mn geld kiezen en al is het maar tijdelijk hem even verlichting bieden.

Van pijn/stress kunnen ze ook HB raken, maar ook je ppid waarde kan ervan stijgen.

† Laerkens Beauty

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 22:01

N4N4 schreef:
Wat een vreselijke situatie voor jullie beiden en snap je gedachten gang qua lijden absoluut.
Maar zelf zou toch absoluut eens bespreken om te starten met medicatie ppid omdat de symptomen toch wel die richting uitwijzen..
Heel veel sterkte

Bedankt voor je reactie!
Het is voor mezelf mentaal ook een hele uitdaging. Maar dat komt nog niet eens in de buurt van hoeveel pijn mijn liefste vriend heeft. Dat is enorm moeilijk om te zien.
Hij krijgt sinds eind september de hypo balance. Dit is een supplement waarop veel paarden die de ppid medicatie niet verdragen het enorm goed op doen.
Nu op dit moment opnieuw een bloedonderzoek doen heeft geen nut aangezien de ontstekingswaarden enorm hoog zullen zijn en dat een verkeerd beeld kan geven van de andere waardes.

Nu werd voorgesteld om eind november terug bloed te prikken (als hij dan terug beter is) en op basis daarvan te bekijken of medicatie nodig is en ook hopelijk meer te weten over of hij al dan niet een darmtumor heeft.
Ik vind het zo moeilijk…

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:02

janderegelaa schreef:
Als ik een paard heb zou hebben die er zo uit ziet als op de foto met de klachten die hij heeft liet ik hem inslapen.

Maar op basis van terugkerende zweren wil je toch niet al direct de stekker eruit trekken?

Op zn minst een oorzaak gaan zoeken vind ik. Dan kan je altijd nog beslissen of het acceptabel is of niet om in leven te houden.

@TS ik zou dan toch eerder gaan uitzoeken of er sprake is van een tumor. Echo?
Op basis van die diagnose maak je al andere keuzes

† Laerkens Beauty

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:07

janderegelaa schreef:

Hier ben ik het mee eens.

Altijd lastig om de keuze te moeten maken, maar in dit geval zou het een verlossing voor het dier zijn.

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 22:07

janderegelaa schreef:

Ik begrijp absoluut je reactie.
Hij is op een aantal dagen enorm vermagerd en doordat hij zo opgetrokken staat, ziet het er allemaal nog extremer uit.

Zo zag hij er 10 dagen geleden uit:
Afbeelding

Zo zag hij er uit op 22 augustus
Afbeelding

Hutcherson

Re: Aanhoudende hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:02

Jeetje die is echt heel erg teruggevallen qua lijf.
Kijk opgeven kan altijd nog. Zolang je niet echt weet wat de prognose is (en dus wat er aan de hand is) zou inslapen voor mij te voorbarig zijn.

Ik vind hem nu wel echt te mager. Wat voer je en hoe eet ie?
Paard heeft wel op de fotos een niet fijne oogopslag. Er is iets loos maar wat. Is er al iemand bij geweest die zijn lijf gevoelt heeft?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:34

Ik vind hem er nergens goed uit zien

Morgen inladen en naar de kliniek brengen, grondig onderzoeken wat er aan de hand is.

Inslapen kan altijd nog, maar ik denk dat er meer mis is dan 'hoefzweren'

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:37

Ik vind hem er op geen van de foto's echt gezond uitzien eerlijk gezegd.

Zijn er al foto's gemaakt van de hoef? Je zou kunnen kijken of hij met een hoefschoen met een hele zachte zool wat comfortabeler is. In principe geef je geen pijnstilling omdat er ontstekingsremmer in zit maar als je paard er bij staat zoals de jouwe zou ik dat toch overwegen.

Daarnaast zou ik op heel korte termijn om een second opinion vragen bij een andere kliniek. Welke regio zit je?

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 06:50

Ach wat sneu, hoop dat je er xnel achter komt wat het is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 06:58

Naar de kliniek sowieso voor foto's. Kijken of er nog een diepere hoefzweer zit of dat er wat anders aan de hand is.
Wij hebben net dit hele traject gehad en echr net een topic over geopend ook. Bij dit beeld wordt meestal dus aan een diepe hoefzweer, bevangenheid of een scheur ergens in het been gedacht werd bij verteld.
Zo inslapen zonder echt onderzoek, want op stal kan een da toch niet veel behalve voelen met tang en bloedonderzoek, zou voor mij absoluut geen optie zijn.

Bij ons was het geen hoefzweer, maar beschadiging aan het bot, gelukkig net geen breuk/scheur. Dus wij mochten meteen zware pijnstilling gaan geven en paard is meteen een stuk comfortabeler. Maar door die beschadiging ennde compensatie heeft ze andere dingen ook overbelast zoals de teen van ene hoef van dat been omdat ze, als het been op de grond stond, daar continu op leunde opv de helenvoet. Wij hebben dus ook schoenen aan zodra ze niet meer in de box staat. Wij zijn in 1e instantie naar kliniek dichterbij gegaan, maar uiteindelijk toch naar eigen kliniek die verder weg is, omdat ik die volledig vertrouw en de andere te vaag bleef qua diagnose.

In jouw geval os het dus zo snel mogelijk naar de kliniek voor in ieder geval foto's. Als de oorzaak gevonden is kan je daarna opzoek naar de reden van de andere hoefzweren achter elkaar. Het laat iig zien dat de weerstand slecht is en paard dus sowieso niet goed in zijn vel zat hiervoor al.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-24 07:07

Saaams schreef:
janderegelaa schreef:

Maar op basis van terugkerende zweren wil je toch niet al direct de stekker eruit trekken?

Op zn minst een oorzaak gaan zoeken vind ik. Dan kan je altijd nog beslissen of het acceptabel is of niet om in leven te houden.

@TS ik zou dan toch eerder gaan uitzoeken of er sprake is van een tumor. Echo?
Op basis van die diagnose maak je al andere keuzes

Er zijn momenteel 2 verschillende dierenartsen bij geweest en 1 dierenarts (kennis) van op foto’s (kent hem ook want stond tot voor kort bij ons op stal) en mijn uitleg. Zij zeggen allemaal dat ze een darmtumor niet met een scan kunnen opsporen.
Vandaag komt er een vervanger van 1 van de twee dierenartsen die er al bij is geweest. Dus nog een 4de persoon die een nieuwe kijk erop kan geven.

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-24 07:10

Hutcherson schreef:
Jeetje die is echt heel erg teruggevallen qua lijf.
Kijk opgeven kan altijd nog. Zolang je niet echt weet wat de prognose is (en dus wat er aan de hand is) zou inslapen voor mij te voorbarig zijn.

Ik vind hem nu wel echt te mager. Wat voer je en hoe eet ie?
Paard heeft wel op de fotos een niet fijne oogopslag. Er is iets loos maar wat. Is er al iemand bij geweest die zijn lijf gevoelt heeft?

Hij krijgt onbeperkt hooi, ik probeer hem zo vaak als mogelijk hooi te geven, nog een beetje basisbrok van stal met daarover eggersman aminoral, cavalor hepato liq en nu dus sinds eind september ook de hypo balance.
De DA die ik vandaag laat komen, is ook een osteopaat. Ik vraag hem om even het volledige totaalplaatje te bekijken.

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-24 07:16

Cioccolato schreef:
Ik vind hem er nergens goed uit zien

Morgen inladen en naar de kliniek brengen, grondig onderzoeken wat er aan de hand is.

Inslapen kan altijd nog, maar ik denk dat er meer mis is dan 'hoefzweren'

De foto van 22 augustus is inderdaad dus ook nadat ik al bloed heb laten trekken om te proberen achterhalen waarom hij zo aan het invallen was.
Bij zijn vorige eigenaar heeft hij een serieuze bloedwormeninfectie gehad die niet behandeld werd.
Toen hij bij kwam hebben we dit meteen aangepakt. Zijn bovenlijn heeft hij helaas nooit meer terug gekregen.
Hij is nu 20 jaar.

En zag er op 28 mei zo uit:

Afbeelding

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-24 07:16

boedjang schreef:
Ach wat sneu, hoop dat je er xnel achter komt wat het is.

Dankjewel, heel erg lief van je!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 07:18

ipv peuten en paten opladen en been op de foto laten zetten

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-24 07:19

MyWishMax schreef:
Naar de kliniek sowieso voor foto's. Kijken of er nog een diepere hoefzweer zit of dat er wat anders aan de hand is.
Wij hebben net dit hele traject gehad en echr net een topic over geopend ook. Bij dit beeld wordt meestal dus aan een diepe hoefzweer, bevangenheid of een scheur ergens in het been gedacht werd bij verteld.
Zo inslapen zonder echt onderzoek, want op stal kan een da toch niet veel behalve voelen met tang en bloedonderzoek, zou voor mij absoluut geen optie zijn.

Bij ons was het geen hoefzweer, maar beschadiging aan het bot, gelukkig net geen breuk/scheur. Dus wij mochten meteen zware pijnstilling gaan geven en paard is meteen een stuk comfortabeler. Maar door die beschadiging ennde compensatie heeft ze andere dingen ook overbelast zoals de teen van ene hoef van dat been omdat ze, als het been op de grond stond, daar continu op leunde opv de helenvoet. Wij hebben dus ook schoenen aan zodra ze niet meer in de box staat. Wij zijn in 1e instantie naar kliniek dichterbij gegaan, maar uiteindelijk toch naar eigen kliniek die verder weg is, omdat ik die volledig vertrouw en de andere te vaag bleef qua diagnose.

In jouw geval os het dus zo snel mogelijk naar de kliniek voor in ieder geval foto's. Als de oorzaak gevonden is kan je daarna opzoek naar de reden van de andere hoefzweren achter elkaar. Het laat iig zien dat de weerstand slecht is en paard dus sowieso niet goed in zijn vel zat hiervoor al.

Bedankt voor je verhaal! Hier krijg ik weer nieuwe inzichten door.
Kunnen ze hoefzweren effectief op foto’s zien? Mij werd altijd verteld van niet…
Maar ik vermoed dat ze dan de rest van het been op foto zetten om andere dingen uit te sluiten?
Indien dat wel zo is, wil ik hem inderdaad liefst zo snel mogelijk in de kliniek hebben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 07:27

Vorig jaar mijn merrie laten rxen ivm kreupel na hoefzweer. De zweer zelf was niet (meer) zichtbaar. De baan die de zweer genomen had, wel.

Overigens bleef mijn merrie kreupel omdat zich door de zweer een keratoma had ontwikkeld.

Staat jouw paard op vlas of houtvezel?

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
Rockes <3, Apache <3

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 07:29

Hoefzweer kun je in elk geval in bepaalde gevallen op de foto zien. Ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar toen die van mij een hoefzweer had, moesten er ook foto's gemaakt worden vanwege het vermoeden op een hoornzuil. Bleek uiteindelijk een hoefzweer; het onstekingskanaal was duidelijk te zien op een eenvoudige RX foto (gewoon op stal gemaakt).

Ik wens je in elk geval heel veel sterkte, vreselijk om je vriendje zo te zien lijden.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 07:33

Ja, ze zien zweren wel degelijk op foto's, in de zin van de zien of gangen die gemaakt zijn of een afwijking juist ipv het nornale beeld van de hoef. Wij hebben afgelopen weken dus juist 2 keer foto's laten maken om te kijken of er echt geen diepe zweer zat die je van buitenaf niet kon vinden. Plus dat ze meteen andere zaken kunnen uitsluiten zoals hoefbevangenheid, maar ook scheuren in het bot. En zonder zweer kan je dus paard meteen helpen met zware pijnstilling ipv zo laten lopen. Ik heb er echt spijt van dat wij niet sneller doorgepakt hebben, ook al stonden wij op vrijdag bij de 1e kliniek nadat maandag de verdenking van hoefzweer er was. Helaas moesten we toen aankijken en heeft paard dus echt te lang zo gestaan.

Bij ons werd er niks in de hoef gevonden, dus werden ook foto's gemaakt van de kogel en bij 2e kliniek ook van de sprong. Daarna zelfs een ct scan omdat de foto's te weinig uitsluitsel gaven maar het beeld echt aangaf dat er een breuk zou zitten. Juist dat niet meer op haar achterbeen staan en op 3 benen lopen. Bij de 2e kliniek kwamen we erachter dat er dus een enorme botkneuzing en losse stukjes bot in de sprong zaten. We, of eigenlijk vooral de dierenarts, waren door het klinische beeld bang voor een breuk ergens. De 1e kliniek heeft jammer genoeg niet verder gezocht als de hoef en de kogel, waardoor ze enkele weken hiermee gelopen heeft. Zij dachten dat het onschuldig was en hadden de diagnose gegeven op basis van uitsluiten van andere zaken. Alleen helaas niet verder omhoog gezocht dus. Een deel zonder pijnstilling, want bij hoefzweer wil je dat niet, en een deel met veel te lichte pijnstilling.

Ik zou dus geen 4e dierenarts op stal laten komen. Wat kan die nu doen wat die anderen niet gedaan hebben? Tenzij ze meteen foto's gaan maken, dat is enige wat nut zou hebben in mijn ogen. Mijne gaf dus vergelijkbaar beeld, maar wel iets minder ernstig nog en die had dus toch zo'n ernstige blessure waardoor we maanden boxrust moeten houden nu.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:24

Mijn ervaring met een vergelijkbare situatie had de afloop dat ik mijn paard in heb laten slapen.

Wat leek op een hoefzweer in het linker achterbeen werd enkel erger. Het begin met enkel de teen belasten en eindigde in ondanks bute en metacam zijn hoef de grond niet meer laten raken.

De tweede dierenarts die in erbij haalde wist de de foto's te maken waarop duidelijk zichtbaar was dat het om een botontsteking ging die het bot al aan het opeten was. Omdat het al in zo'n ver gevorderd stadium was (paard was hard voor zichzelf en omdat het zo laag zat dacht iedereen dat het een hoefzweer was), konden we niet anders dan hem laten gaan.

Ik raad je dus echt aan om zo snel mogelijk foto's te laten maken om uit te sluiten dat de ontsteking iets anders is dan een hoefzweer. Ik zou de foto's thuis laten maken als je paard het been niet meer belast, een rit met de trailer lijkt me dan erg naar voor je paard.