Lusteloos paard

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lkfbsm

Lusteloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 19:58

Hoi,

Ik ben benieuwd of mensen hun paard hier in herkennen.
Mijn haflinger is sinds 4 weken lusteloos. Afgelopen 2 weken is het erger.

Ze moest afvallen vw een hoefbeenkanteling. Linksvoor. Waarschijnlijk overbelasting met teveel suikers in het hooi.
Nu heeft ze Ivokana gekregen en viel redelijk snel af. In augustus mee begonnen.
De laatste 2 weken viel ze wel heel erg af, dus gauw contact opgenomen met de arts die haar in behandeling heeft. Ze mag weer meer hooi. Maar... haar oogwit is wat geel. Bloedwaarden zijn getest, leverwaardes zijn normaal. Nu heeft afgelopen zaterdag gas koliek gekregen. Misschien dat het komt doordat ze weer wat luzerne bij krijgt in combinatie met meer hooi.
Gisteren avond liet ze ook raar gedrag zien. Op stal. Ze zag het bakje met voer niet staan. Eerst dacht ik weer aan koliek, maar ze at het hooi wel. Stampte wat heen en weer met haar achterhand, en daarna naar voren en naar achteren. Arts gebeld, ga maar even lopen. Ze eet wel. Na 2 rondjes in de bak gelopen begon ze te plassen. Daarna nog 2 rondjes en ze mest. Even door gelopen op stal gezet. Toen was ze weer vrij rustig. Ik was wel even geschrokken.
Ze is ondertussen 4 weken al hengstig.
Vandaag naar de kliniek om haar eileiders en baarmoeder te scannen, het is raar dat ze zolang hengstig is en ook beetje in een gekke periode. Ze staat ook veel met haar staart omhoog en dan te 'knipogen'. Plast kleine beetjes soms.
Geen gekke dingen te zien op de scan...
Nu bloed afgenomen voor meerdere onderzoeken.
Ze heeft nog een detox spuit gekregen voor haar nieren en lever. En heb een supplement mee gekregen. Hiervoor.
Nu de ivokana aan het afbouwen.
Ze is veel sloom, lusteloos. Tot aan afgelopen zaterdag at ze goed. Na haar koliek aanval eet ze ook alles op. Soms laat wat galopjes en drafwerk zien als ik haar verplaats van paddock.
Ze staat verder niet op het gras. Krijgt hooi laag in eiwit, suiker en energie vw haar hoefbeenkanteling...

Ik zit echt met stress te kijken.

Ik vraag me af, herkend iemand dit verhaal, deze symptomen?

Misschien mis ik nog wat in mijn verhaal.

scrabbel

Re: Lusteloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:20

Ik zit zelf richting insuline resistentie te denken. Dit gooit de hormonen ook in de war. Juist richting de winter hebben paarden hier eerder last van.

Leververvetting komt ook in mij op, maar dan had ik afwijkende waardes verwacht

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:24

Hoeveel luzerne geef je?

En geef je wel een balancer/vitaminekorrel?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:28

Heeft ze ook koorts?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:53

Over de IJssel

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 20:58

scrabbel schreef:
Ik zit zelf richting insuline resistentie te denken. Dit gooit de hormonen ook in de war. Juist richting de winter hebben paarden hier eerder last van.

Leververvetting komt ook in mij op, maar dan had ik afwijkende waardes verwacht

Ze is eind juli getest op Ems. Grijs gebied in het ppid. Niet heel erg veel hoger dan wat is toegestaan. Advies om volgend jaar ook te prikken. Maar mijn gedachtes zijn ook hormonaal

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 21:00

ellepel schreef:
Hoeveel luzerne geef je?

En geef je wel een balancer/vitaminekorrel?

Op dit moment durf ik even geen luzerne te geven. Vorige week begonnen met een hand. Dierenarts gaf vrijdag aan 2x een halve kg. Uitbreiden naar 2x een kg. Maar na de koliek dacht ik, zal het misschien door de luzerne komen?

Ze krijgt vitamine brok van Pavo. Heb je nog ideeën misschien?

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 21:02

Lindsey_99 schreef:
Kan ze bijwerkingen hebben van de Ivokana? Geel oogwit komt vanuit de lever over het algemeen, en detoxen. Te snel afvallen is niet goed en het kan allemaal wellicht te heftig zijn op het moment.

https://equimed.com/news/health/invokan ... ed-to-know

Ja dat is mogelijk. Wel afgelopen vrijdag geprikt op de leverwaardes. Deze zijn normaal. Ze heeft vanmiddag een spuit gehad met detox. En heb nu ekyrenal mee gekregen, drainage en ontgifting. Detox is vw het gele op haar oogwit. Ondanks dat de bloedwaardes goed zijn. Maar de Ivokana geeft zeker dat soort bijwerkingen!

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 21:03

Kendra schreef:
Heeft ze ook koorts?

Nee, zaterdag bij de koliek niet.
Daarna ook niet. Maar wel goed dat je het zegt, misschien straks nog even meten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 00:03

Te snel afvallen en dan nog een detox er bovenop is vragen om problemen. Dat kan het lichaam helemaal niet aan. Dan komen er zoveel afvalstoffen vrij dat er problemen ontstaan zoals hoefbevangenheid, leververvetting, koliek, jeuk, mok, enz.

Wat voer je nu? Hoeveel kg hooi, aanvulling, enz.
Hoe is de huisvesting?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:56

Ik zou dan toch medicatie opstarten voor de PPID, hoefbevangenheid en toch iets te hoge waardes dat zijn gewoon echt symptomen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie