Help! Hoe redt ik deze pony?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Freddydeshet

Help! Hoe redt ik deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-24 22:53

Hallo allemaal, ik zou graag advies willen over een hele ingewikkelde situatie.

Ten eerste, dit is NIET mijn eigen pony.

Het is een heel lang verhaal en ik zal mijn best doen gedetailleerd te zijn.

Helemaal bij het begin te beginnen;

3 jaar geleden zijn wij verhuisd naar waar ik nu woon(boederij met plek voor paarden).
Ik wist al dat ik zelf paarden wou gaan houden maar er moest nog veel verbouwd worden dus ging ik eerst opzoek naar een pony die misschien extra aandacht kon gebruiken.
2,5 jaar geleden lukte dat, ongeveer een kilometer van mij vandaan stond een pony in dr eentje in een weitje met schuilstal en een appel-boomgaard.
Ik had aangebeld en mijn buurvrouw van 82 jaar deed open.
Ze vertelde dat ze helemaal alleen is en de zorg voor de pony ook zelf deed, en dat dit de overgebleven hobby was van haar man, die overleden was.
Deze zorg bestond uit, uitmesten en hooi(?) bijvoeren. En uiteraard af en toe wat brood,appels etc.

Er was ooit een verzorg meisje voor de pony die met haar kon lezen en schrijven, maar die was inmiddels gaan studeren.

Ze was een 14 jarige shetlander.
Ze stond toen al ruim 5 jaar(heden dus 7 jaar) alleen,en was extreem schuw,onopgevoed en uiteraard dik.

Ik ben met haar aan de slag gegaan; ik heb er 3 weken en uren lang over gedaan om haar überhaupt te kunnen aaien. Zodra het vertrouwen er was, ging het heel snel.
Ik heb haar geborsteld,bekapt met veel moeite(voor het eerst in jaren),met haar gewandeld, gelongeerd, gefietst en ze heeft bij ons aan de eettafel gestaan. Dit allemaal in een paar maanden tijd.
Ze was erg onopgevoed en pittig, maar had veel energie en genoot ervan om mee op pad te gaan.

Ik begon moeite te hebben met de manier waarop ze (niet) werd gehouden en wat de eigenaar wel en niet goed vond wat ik met haar deed. De eigenaar vond het heel zielig als ze zweet, want het is een weidepony en die hoort alleen maar rustig in de wei te lopen.
Uiteindelijk mocht ik alleen nog maar borstelen, al het andere wat ik met haar deed was zielig.

Inmiddels was de verbouwing (het paarden deel dan) zo goed als af, en was ik langzaam opzoek naar een eigen pony. Ik bood aan haar te kopen, maar dat wou ze niet.

Ik kon het niet meer aanzien(ze leek ook te verslechteren en ik kon de gezondheidsproblemen al aanzien komen), en was het er niet mee eens hoe er met de pony gedaan werd. Dus ben ik gestopt.
Week of 2 later werd ik gebeld; de pony ligt veel en is erg stijfjes, of ik even wou komen kijken. En uiteraard heel heftig bevangen. Duidelijk aangegeven bij de eigenaar, die had er nog nooit van gehoord. Heb ik namens haar de dierenarts met spoed laten komen. Heel klein stukje + schuilstal voor haar afgezet, en dat was het.

Afgelopen 2 jaar geen contact meer gehad, wel af en toe langsgereden en in het weitje gespiekt. Weer volle wei+ boomgaard... Ik zag het al aankomen en wist al dat het niet goed zou komen met die pony.

HEDEN;

2 weken geleden (na 2 jaar geen contact) komt de buurvrouw bij mij aan de deur sochtends. Ze zei het gaat niet goed met de pony kun je komen kijken.

Ben er naartoe gefietst en zie natuurlijk weer een verschrikkelijk bevangen pony, op een klein afgezet stukje van de wei.
Weer met spoed namens de buurvrouw dierenarts gebeld en tijdens het wachten wat meer informatie gevraagd aan de buurvrouw. Blijkt dat ze afgelopen zomer in juli al weer bevangen was geweest, en zelfs bronchitis had. Ze vroeg nog of ik iemand wist voor de pony(om over te nemen) of dat ik haar mischien nog wou overnemen.

Da was er en zei meteen bevangen, en vertelde over eventuele onderzoeken(ppid, röntgenfotos,medicaties,hoefschoenen etc)wat mijn buurvrouw absoluut niet wou of kon betalen.

Na veel overleg kwam eruit dat de buurvrouw de (extra) zorg niet op zich kon nemen en had ik besloten te helpen.
Met een flinke pijnstilling die in het bloed was gespoten en geïmproviseerde hoefschoenen zijn we de kilometer naar mijn huis gelopen.(Ze heeft bijna alleen maar gedraaft en mij meegesleurd, had totaal geen gevoel meer in haar voeten)

Het volgende was afgesproken; ze blijft bij mij staan voor 3 weken met een buut kuur waarna het echt beter moet gaan.

Ze staat hier nu 2 weken, en na weer een knokpartij om te bekappen(was voor het laatst gedaan toen in het 2 jaar geleden had gedaan) en aangepaste en correcte zorg, loopt ze stabiel slecht.

Ze krijgt nog volgens het schema van de da een keer per dag nog een half zakje, waardoor ze de 2 uurtjes voor het moment dat ze het weer krijgt, echt heel slecht loopt. Op de pijnstilling doet ze het best prima. Daarnaast heeft ze het wat benauwd en ik vermoed dat er iets aan de hand is met haar achterhand(heup of knieën) want daar loopt ze een beetje raar mee.

Ondertussen heb ik hiernaast nog de zorg van mijn Kudde van 3, en ik merk dat de extra speciale zorg mij teveel begint te worden,en ik hou het niet vol.

Ik denk dat ze wel nog een kans heeft, maar ik kan het haar helaas niet bieden voorbij wat ik totnu toe doe/gedaan heb. Ik denk dat als haar gezondheid onder controle kan worden gehouden en ze langdurig speciale zorg blijft krijgen( naast dat haar voeten heel lang duren voordat ze herstellen ivm niet bekapt geweest zijn, zijn ze erg aangetast en loopt ze voornamelijk op haar zolen)ze best een oke leven kan hebben.

Dus wat kan ik nog voor haar doen??

Het is totaal geen kinderpony(zou bijna zelfs zeggen gevaarlijk) dus dat is geen optie.

Inslapen?
Hele nare reden om zo een diertje te laten inslapen, zit nog zo veel leven in, was er maar iemand die de tijd en geld er voor over had..

Ik dacht misschien kan ik nog een stichting benaderen? Iemand een idee?

Maandag bel ik zoiezo met de da om te overleggen

Hoe ze er nu bij staat bij mij
Afbeelding

Zo gingen wij 2 jaar geleden samen op pad
Afbeelding

En dit is 2 jaar geleden in het weitje waar ze in stond, terwijl ik naast haar op de grond zat
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 23:05

Gaan zeulen met een bevangen shet zou ik niet aanraden. Dat brengt een boel stress mee en dat is niet perse bevorderlijk. Het is ook maar de vraag waar ze terecht komt en of ze daar de juiste zorg krijgt. En daarbij zal het een speld in een hooiberg zijn om een nieuw baasje te vinden voor een ziek dier.

Al met al zou ik inslapen wel als serieuze optie houden als jij niet voor haar kan zorgen. Een dier leeft bij de dag en ze is al meerdere malen bevangen geweest. Je wil ook voorkomen dat ze bij onkundige mensen terecht komt die haar weer bevangen laten worden.

Je hebt ook grote kans dat ze een hoedenrand heeft op haar hoefbeentjes. Als ze vaker of lang bevangen staat kan dat gaan afbrokkelen.

Is het een optie om foto's te maken van haar hoeven? Zodat je weet wat de schade is

Charaz

Re: Help! Hoe redt ik deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 23:13

Inslapen lijkt me helemaal niet zo'n verkeerde optie, bevangen is al een hele zorg en daarbij nog benauwdheid en wellicht nog een heup of knie probleem... kan je de zorg zelf geven zou ik zeggen doen, iemand anders vinden die er veel geld en tijd in steekt zou ik niet op vertrouwen eerlijk gezegd.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 23:58

Ik zou foto's laten maken om te zien hoe ver het hoefbeen gekanteld is door de bevangenheid. Als dat al flink is zou ik de pony in laten slapen. Sowieso denk ik dat het een optie is, want er zitten weinig mensen te wachten op een shetje die niets kan en die ook nog bevangen is wat ook vaak veel kosten met zich mee brengt. Daar zit eigenlijk niemand op te wachten vrees ik, dus het gaat lastig worden. Wel lief dat jij je zo inzet voor dit beestje, ze ziet er ook leuk en pittig uit op de foto. Succes in ieder geval!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 00:46

Je hebt destijds met verzorgen van haar deze ellende met zo'n 2 jaar kunnen uitstellen, top gedaan. Maar nu ondanks de emotie en mooie herinneringen is inslapen zo te lezen de beste optie. Niet jouw fout dat oude mevrouw geen overzicht of kennis had (en de hare ook eigenlijk niet), maar nu puinruimen zal geen proberen naar genezen zijn van wat ik lees.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:02

Ik zou de dierenarts een gesprek met de eigenaar laten voeren en in laten slapen, dit is toch geen fijn leven zo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:42

Ben je gaan bekappen terwijl ze bevangen was? Want dat is niet verstandig en kan een reden zijn waarom ze slecht(er) is.

Ik zou ook sowieso de hoeven op de foto zetten, kijken of en hoe ver het hoefbeen gekanteld is.

Ik zou er ook niet mee gaan zeulen verder, de buuf kan de kosten op zich opnemen om de pony te laten opknappen als dat uberhaupt nog mogelijk is en dan een ander tehuis zoeken..mits het niet al te ernstig is. Maar als de hoefbenen gekanteld zijn en je zelf de zorg niet meer wil en kan dragen dan vind ik inslapen ook geen verkeerde optie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:37

Kopen van de buurvrouw, en anders aangifte doen wegens verwaarlozing door de buurvrouw. De dierenarts kan dat zeker beamen, want 2 jaar niet bekappen, dan heeft ze krullende sloffen. Wellicht wil paard zoekt baas bemiddelen of iemand zoeken.

Buurvrouw is ongeschikt om paarden te houden.
Goed blijven bekappen, desnoods met hulp en veel brokjes of stukjes wortel, vertrouwen opbouwen en over een half jaar zonder gras is het weer een stuk beter.

Voor een groene shet is
Citaat:
ik heb er 3 weken en uren lang over gedaan om haar überhaupt te kunnen aaien. Zodra het vertrouwen er was, ging het heel snel.
Ik heb haar geborsteld,bekapt met veel moeite(voor het eerst in jaren),met haar gewandeld, gelongeerd, gefietst en ze heeft bij ons aan de eettafel gestaan. Dit allemaal in een paar maanden tijd.
dit toch niet zo raar?
Ze is leergierig en wil wel, maar heeft de pech gehad totaal verkeerd gemanaged te zijn.
Jong genoeg om nog van alles te leren.
Inslapen is veel te voorbarig.

Over de IJssel

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:50

Charaz schreef:
Inslapen lijkt me helemaal niet zo'n verkeerde optie, bevangen is al een hele zorg en daarbij nog benauwdheid en wellicht nog een heup of knie probleem... kan je de zorg zelf geven zou ik zeggen doen, iemand anders vinden die er veel geld en tijd in steekt zou ik niet op vertrouwen eerlijk gezegd.

Dit inderdaad.
Niks mis met inslapen van dieren die chronisch pijn hebben, meerdere gebreken en waar je verder niks mee kan.
Internet staat vol met dergelijke afdankertjes èn met dergelijke dieren die in de handel verdwijnen.
Hou dan alsjeblieft je aan je eigen verantwoordelijkheid en kies voor euthanasie ipv leuren.
En wat betreft het “Er zit nog genoeg leven in”, tja, dat heet instinct.

Echter;
In zo’n kort tijdsbestek kun je geen wonderen verwachten.
Zeker niet met bevangenheid. Daar kan zo een jaar overheen gaan voor een paard weer helemaal in balans en op de rit is.
Daarnaast verbaast het mij dat een pony waar je zoveel om gaf en die je zo graag wilde kopen, nu krijgt en vervolgens wil je na 2 weken er al vanaf :wow:
Daar krijg ik wel lichtelijk kortsluiting van moet ik zeggen.
Want je wist volgens mij prima waar je aan begon.
Wat maakt dan dat je er ineens zsm vanaf wil?

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:08

Is het een idee om verzorgers te regelen die je kunnen helpen met de dagelijkse werkzaamheden, zodat jij je kan richten op de zorg?

Ik vind het ook wel wat sneu dat je na jaren ellende de kans krijgt om die pony op te knappen, en dat er nu na 2 weken een andere oplossing gevonden moet worden :\

This is my design

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:33

Ik vind dat je de buurvrouw wel heel slecht wegzet, dat zei alleen wilde dat de pony als weide pony bleef en niet meer mee werd gedaan en niet mocht zweten dat is haar recht en niks ongezonds aan voor een pony hoor. Maar goed dat terzijde

Heel eerlijk .. harde eerlijkheid.... Inslapen (slacht is ook optie maar krijg je niks voor want buut moet in het paspoort afgetekend staan en dan mogen ze niet meer voor consumptie)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:36

Tja TS, het is de pony van je buurvrouw.
Als jij de pony wil redden zul je deze moeten overkopen. Wil je dat niet is de beslissing aan de buurvrouw. Je zou het kunnen melden bij de dierenpolitie in dat geval. Veel meer opties heb je niet, het is niet jouw pony.

Freddydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-24 12:18

Citaat:
Echter;
Zeker niet met bevangenheid. Daar kan zo een jaar overheen gaan voor een paard weer helemaal in balans en op de rit is.
Daarnaast verbaast het mij dat een pony waar je zoveel om gaf en die je zo graag wilde kopen, nu krijgt en vervolgens wil je na 2 weken er al vanaf :wow:

Is het zo vreemd dat ik 2 jaar geleden een nog gezonde pony wou overkopen en nu ze ziek is en ik al een pony heb niet meer?
2 ponys (waarvan eentje ziek)kan ik niet betalen.

In 2 jaar tijd kan veel veranderen, en dat is ook gebeurd. Nadat ze toendertijd nee zei over de koop van de pony ben ik uiteraard opzoek gegaan naar een andere. Dan kun je me niet kwalijk nemen dat ik nu mijn handen vol heb aan mijn eigen pony en kudde.

Ik ben me er heel erg van bewust dat haar herstel überhaupt maanden zou duren, dit was dan ook echt een tijdelijke oplossing. Als die pony op die plek was gebleven was ze allang dood. Nu kan ik haar eventueel nog een kans geven door iemand voor haar te zoeken.

Freddydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-24 12:23

Elisa2 schreef:
Ben je gaan bekappen terwijl ze bevangen was? Want dat is niet verstandig en kan een reden zijn waarom ze slecht(er) is.

Ze had achterstallig onderhoud, dus met bekappen bedoel ik alleen alle ver uitstekende hoefwand afgeraspt. Uiteraard niet aan de zolen en dergelijke gezeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:25

Wat je voor haar kan doen is realistisch zijn en loslaten.
Dieren met zoveel management-eisen uit het zicht laten komt maar heel zelden goed voor het dier.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Freddydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-24 12:30

StalNollie schreef:
Ik vind dat je de buurvrouw wel heel slecht wegzet, dat zei alleen wilde dat de pony als weide pony bleef en niet meer mee werd gedaan en niet mocht zweten dat is haar recht en niks ongezonds aan voor een pony hoor. Maar goed dat terzijde

Heel eerlijk .. harde eerlijkheid.... Inslapen (slacht is ook optie maar krijg je niks voor want buut moet in het paspoort afgetekend staan en dan mogen ze niet meer voor consumptie)

Oh het is niet de bedoeling om haar slecht te maken, ik verschilde met haar van mening, en daardoor was ik gestopt. Ik had het inderdaad ook alleen zo kunnen schrijven. Het is een lieve vrouw en natuurlijk mag het een weide pony blijven als ze dat zelf wou.

Maar ik denk wel dat het weidepony leven niet geschikt was/is voor deze pony door de bevangenheid, en daar was ik het niet zo mee eens

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:59

Freddydeshet schreef:
Citaat:
Echter;

Is het zo vreemd dat ik 2 jaar geleden een nog gezonde pony wou overkopen en nu ze ziek is en ik al een pony heb niet meer?
2 ponys (waarvan eentje ziek)kan ik niet betalen.

Het is niet vreemd dat je andermans 'ellende' niet wil overnemen, maar besef je wel, als jij - die al een band met de pony heeft - het niet kan opbrengen. Waarom zou iemand zonder band met een onbekende pony die 'ellende' wel zich op de hals willen halen?

Dus ik snap ergens de vraagtekens wel, zou ook niet goed weten waarom iemand wel veel geld en tijd in een onbekende pony kan/wil steken, als de persoon met een band met het dier het al niet wil doen.... inslapen van een herhaaldelijk bevangen pony is geen schande.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:14

Hier iemand die ervaring heeft met een Chronisch HB pony (shet). Ik heb hem nu stabiel en pijn vrij. Galoppeert vrolijk in het rond. Het gaat goed met hem, maar het vraagt wel veel en juist management om hem zo ook te houden en verdieping in voer wat wel en niet gegeven kan worden.

De pony in jouw verhaal is nu al meerdere keren bevangen geweest en je schrijft al dat ze zonder pijnstilling toch nog wel slecht loopt.
Er zit zo te lezen veel werk in qua opvoeding, geen kinderpony, slechte staat van de hoeven. Gezondheid die niet mee werkt. Dan zou ik zeggen. Hoe moeilijk ook zou ik ze los laten als in inslapen.

Ik zou het type zijn die zo'n pony dat management wel kan bieden inc. Een goede Hoefsmid die de hoeven weer goed op orde kan krijgen, maar ik heb er zelf al 2 en dat is meer dan genoeg. Een 3de kan er helaas niet bij.

Instagram: yaraccnaturephotography

Freddydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-24 13:23

Dankjewel allemaal voor de adviezen. Fijn om even objectieve meningen te horen en met de feiten geconfronteerd te worden hoe graag ik ook zou willen dat die feiten anders waren.

Zojuist ook met de eigenaar gesproken, was een fijn gesprek.

Ze geeft mij toestemming om te handelen wat ik denk dat beste voor de pony is.

We hebben besproken dat een particulier haar niet zou willen overnemen en dat een stichting maar een kleine kans zou zijn(dat dat goed zou gaan).

Ik ga morgen bellen met de dierenarts

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:32

Ik heb het verhaal gelezen en heel eerlijk denk ik dat als het diertje gewoon bij de buuf op de wei was gebleven ze deze makke niet had gehad.
Ze is in ene bekapt, moest actief aan de fiets mee lopen, gelongeerd worden enz..
Dat is best een impact voor zo een kleintje dat niks gewend was.
2 weken daarna dus heel kort daar op is ze immers bevangen geraakt.

Vind het sneu voor dat beestje dat deze nu niet meer gewenst is omdat ze niet gezond is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:48

Popstra schreef:
Ik heb het verhaal gelezen

Dat heb je duidelijk niet want je tijdlijn klopt langs geen kanten -O- :')

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:51

Popstra schreef:
Ik heb het verhaal gelezen en heel eerlijk denk ik dat als het diertje gewoon bij de buuf op de wei was gebleven ze deze makke niet had gehad.
Ze is in ene bekapt, moest actief aan de fiets mee lopen, gelongeerd worden enz..
Dat is best een impact voor zo een kleintje dat niks gewend was.
2 weken daarna dus heel kort daar op is ze immers bevangen geraakt.

Vind het sneu voor dat beestje dat deze nu niet meer gewenst is omdat ze niet gezond is.

Zo, praat jij ts even een schuldgevoel aan. De problemen zijn begonnen twee weken nadat ze gestopt was, niet na twee weken training. TS, je hebt al zoveel gedaan voor de pony. Mijn keuze zou in dit geval ook laten inslapen zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:10

Heb je een filmpje van hoe ze nu loopt? Dat zwabberen met de achterhand komt omdat bevangenheid aan de voorhoeven altijd het ergste is. Ze kan toch 247 hoefschoenen aan, dan zal het een stuk beter gaan.
Ik zou Paard zoekt baas eens benaderen, die vangen dit soort verwaarloosde ponys vaker op. Want dat is toch wel het geval.

Over de IJssel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:15

Lindsey_99 schreef:
Heb je een filmpje van hoe ze nu loopt? Dat zwabberen met de achterhand komt omdat bevangenheid aan de voorhoeven altijd het ergste is. Ze kan toch 247 hoefschoenen aan, dan zal het een stuk beter gaan.
Ik zou Paard zoekt baas eens benaderen, die vangen dit soort verwaarloosde ponys vaker op. Want dat is toch wel het geval.

Dat is dus de laatste die ik zou benaderen voor dit dier. :n

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:15

Lindsey_99 schreef:

Die zou ik zeker niet benaderen. Dan loopt je pony daar nog jaren met pijn rond zodat ze geld kunnen innen met zielige fotos en filmpjes. Of wordt die zonder pardon weer als weidemaatje aangeboden