Buigproef..... hoe betrouwbaar????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Buigproef..... hoe betrouwbaar????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 18:24

Ik wil jullie mening graag horen over de buigproef. Het liefst goed onderbouwd Knipoog

Wat is de waarde van een buigproef bij een paard, afgezien van het resultaat?


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:32

Waarde is in principe nul. Het is een subjectieve beoordeling door degene die het doet.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:37

Ik heb zelf meegemaakt met mijn eigen paard dat het maar weinig te betekenen heeft.

Mijn paardje was echt stokkreupel, na een 2 weekjes stappen nog een keer een DA erbij (nou een chirurg uit Duitsland die op vakantie was, als DA de mensen langs was voor hem vakantie Knipoog ) en ook zijn mond viel open. Niets meer te zien.
Buigproeven gedaan, helemaal goed!

We waren nog geen paar dagen weer bezig met zo'n 10 minuten per dag longeren en mijn paard was weer stokkreupel...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:50

Het is een momentopname. Manier van buigen is ook bepalend. Je kunt goede paarden ook kreupel krijgen door verkeerd onkundig (te strak dus geforceerd) buigen...

Zelf hecht ik vooral waarde aan het op de kleine volte op het harde longeren in draf. Een paard met problemen valt dan meestal door de mand. Zo'n paard zou ik laten staan en niet als de foto's goed zijn toch kopen. Dat op het harde laten lopen kan je zelf ook al even laten doen bij de verkoper voordat je het paard laat keuren.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 18:55

We hebben een paard in de verkoop en ze willen hem dus door een buigproef heen halen. Alleen:

*paard is 3 jaar
*geen conditie
*lange benen (weet niet waar die ze altijd neer moet zetten Knipoog)
*niet gewend aan harde ondergrond....

Dus ik weet niet hoe betrouwbaar het is! En vooral niet voor jonge paarden! Iemand ervaring hiermee?

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:29

ikke schreef:
Waarde is in principe nul. Het is een subjectieve beoordeling door degene die het doet.


Precies ! + dat die vaak niet goed wordt uitgevoerd

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:45

tja.. mijn pony is toen we haar kochten ook afgekeurd op de buigproef en ze is aan dat been nooit een spatje kreupel geweest (in de afgelopen 4 jaar dat ik haar heb tenminste... even afkloppen Haha! )

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:49

Ik vind een buigproef wel waarde hebben.. MITS door een goede DA uitgevoerd.. De kliniek waar ik altijd kom kunnen ze zo veel zien en ontdekken. Maar dat is niet even simpel buigen, draven en klaar is keer, daar moet je ook longeren, op het harde, zachte, weer op het harde, buigproef, rechtuit, weer longeren etc.. Ben je wel even bezig, maar ze zien echt waanzinnig veel. Laatst toen ik er was moest ik ook longeren, en volgend die DA liep ie in zijn ondervoet niet lekker. Mijn moeder zag er helemaal niets aan, plus de Da die een tijdje geleden voor een ander paard op stal was en ik. Toen hij werd verdoofd zagen we WEl het verschil. Niet dat ie daarvoor kreupel liep, maar je zag wel verschil. Bleek aan het belsaan te liggen. En er was niet eens een buigproef gedaan. Hiermee bedoel ik maar... een echt goede DA kan heel erg veel zien aan een kreupelheidsonderzoekje.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:58

Jonge paarden zijn meestal altijd goed op de buigproef. Zo fris uit het land en dan de buigproef? Geen probleem!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:37

Een buigproef geeft nooit 100% garantie, maar geeft wel een indicatie wanneer uitgevoerd door een deskundig arts.

* To Belg, or not to Belg *

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:50

buigproef zegt niet altijd alles, paard van ons kreeg een 4 op de rontgenfoto, en bij de buigproef was helemaal niets te zien! geen pas kreupel, daar wil ik maar mee zeggen dat een klinische keuring ook niet altijd maar alles zegt.
deze keuring hebben we door 2 verschillende klinieken laten uitvoeren, en beiden kwamen tot de zelfde conclusie: paard loopt niet kreupel na buigproef, maar kreeg wel een 4 op de rontgen.

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

jena

Berichten: 48
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:14

nou ik moet zeggen dat mijn paardje afgekeurd is op 3 benen ook door een buigproef, maar ze werd zo uit stal gehaald en moest toen die proef doen met als gevolg afgekeurd op 3 benen.. verder is er niks meer nagekeken.. vind het een beetje raar jullie niet?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:13

Toen ik Sando kocht 12 jaar geleden, werd hij afgekeurd op de buigproef. Buiten het feit dat hij maar 1 x kreupel is geweest en er een schiefel aan over heeft gehouden en een aantal keren niet rad heeft gelopen vanwege rotstraal (aanleg), zou ik niet weten waarom hij afgekeurd was destijds.
Voor mij blijft het dus een moment opname. Hij heeft nu Artrose en is 14 jaar. Maar dat zal 12 jaar geleden niet de oorzaak zijn geweest van de negatieve buigproeg.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:49

Mijn paard dat 2 weken na aankoop ataxies bleek kwam goed door de buigproef....

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:15

Citaat:
buigproef zegt niet altijd alles, paard van ons kreeg een 4 op de rontgenfoto


Bij mijn paard is van de week precies hetzelfde geconstateerd als Roxie nu verteld... Scheve mond Mijn paard komt helemaal perfect door iedere buigproef (en volledige klinische keuring) heen maar toch blijkt ze een zwaar misvormt sesambeentje te hebben... (ook met een 4 beoordeeld) Buigproeven geven volgens mij wel een goede indicatie over de toestand van het paard op dat moment maar het wil dus niet zeggen dat het inderdaad goed zit in het been zelf Scheve mond ...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:20

destiny met spat+hko fase 4 komt door alle buigproeven heen!

dus dat zegt wel iets over hoe betrouwbaar die is.....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:31

Buigproeven zijn niet easy om te doen. JE moet je kracht ontzettend goed kunnen doseren. Er kan te weinig kracht op staan of juist te veel. dus in die zin is je vraag helemaal niet zo'n slechte.

De hond is de betere mens

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:41

Biepmiep schreef:
Mijn paard dat 2 weken na aankoop ataxies bleek kwam goed door de buigproef....


Volgens mij is dit niet te zien door de buigproef.
Een kennis van me kampt nu ook net dit probleem en heeft zelfs een rechtzaak tegen de handelaar lopen.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:54

Mijn paard is nog nooit kreupel geweest, kende haar al voor ik haar kocht, reed haar ook al voor ik haar kocht en ze liep met de buigproef aan een been kreupel. Verder heeft ze nooit last van het been, is ook wel de verzekering doorgekomen, maar wel opmerking op dat been.

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:04

Ik geloof ook niet in buigproeven. Ze hebben er bij mijn pony een keer 1 gedaan. Ze trokken hem zo s morgens uit de stal deden de buigproef (veearts) en hij liep kreupel weg. Ja gek he, het beest heeft de hele nacht op stal gestaan en is 23. Maar de veearts vond dat ie hoefkatrol had. Dus ik heb er maar een fysiotherapeut bijgehaald en die constateerde dat het in de schouder zat en na een paar weken oefenen was Ponto weer helemaal rad. Hij is nu bijna 27 en loopt als een trein.

Come over to the dark side, we have cookies!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:17

Het is heel simpel,
als ik een paard koop laat ik hem keuren door een dierenarts zodat hij een aankoopadvies kan geven, als hij meent dat de buigproef toegevoegde waarde heeft wb zijn oordeel dan zal ik niet zeggen dat hij het maar achterwege moet laten.

Als jullie als verkopende partij aangeven dat je niet wil dat er buigproeven worden afgenomen zou ik het paard laten staan en verderop gaan kijken.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:42

Volgens de dierenarts die Prisca bij aankoop heeft gekeurd, komt zij goed door de buigproef, helemaal geen probleem. (dierenarts van handelaar) later kwam mijn eigen dierenarts om haar eens na te kijken en die kreeg haar benen niet eens van de grond!!!

Pris heeft om de een of andere rede ooit angst opgelopen met benen optillen. Mijn dierenarts denkt dat het door een slechte ervaring met een hoefsmid komt, ik zelf ook gezien ik weet hoe ze zich bij de hoefsmid gedroeg (na lang oefenen etc...) Ik denk dus echt met volle overtuiging dat de buigproef helemaal niet is uitgevoerd, maar er staan wel 1'tjes op het papier. Inmiddels kan het wel en weet ik dat ze niks aan haar benen heeft.

Eigenlijk moet je er in ieder geval dus zelf bij zijn, dan kun je zien wat ze doen. En alvast geoefend hebben met het benen optillen. Zo kun je natuurlijk ook al oefenen met lopen op de harde.

COnclusie: wel waarde als het echt gedaan wordt en op een goede manier.


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:48


Nulla tenaci invia est via

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:58

Der zijn nog nooit wedstrijden geweest in buigproeven Haha! Maar goed het hoort erbij als je een klinische keuring (moet) laten doen.

Citaat:
Laatst toen ik er was moest ik ook longeren, en volgend die DA liep ie in zijn ondervoet niet lekker. Mijn moeder zag er helemaal niets aan, plus de Da die een tijdje geleden voor een ander paard op stal was en ik. Toen hij werd verdoofd zagen we WEl het verschil. Niet dat ie daarvoor kreupel liep, maar je zag wel verschil. Bleek aan het belsaan te liggen. En er was niet eens een buigproef gedaan. Hiermee bedoel ik maar... een echt goede DA kan heel erg veel zien aan een kreupelheidsonderzoekje.


De volte zegt inderdaad veeeeeeeeeeeeel meer Haha!

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:05

Volte op het harde vind ik ook veel beter.

Marengo heeft een zwakte in zijn linksachterbeen. Elke keer dat hij nu de buigproef moet doen loopt hij kreupel, maar verder kan ik er gewoon mee werken. Het is pas als hij kreupel loopt op de volte, dat mijn dierenarts zegt dat ik hem weer wat rust moet geven omdat hij er weer wat meer last van heeft. Maar die buigproef zegt dus niets bij hem.

Het is idd verder heel belangrijk hoe de DA de buigproef uitvoert...

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elin_ en 37 bezoekers