Si gewricht en kreupel

Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica

Mama79

Si gewricht en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 14:13

Hoi, ik heb vorige jaar een paard gekocht. Klinisch laten keuren en hij werd goedgekeurd. Hij was wat stijfjes in het rechter achterbeen maar dat kon omdat hij wegens omstandigheden al zeker 6/8 maanden stil had gestaan. Eenmaal op stal bleek hij geen makkelijke te zijn. Slaan, bijten en weinig vertrouwen leek het. Alles op t gemakje aangepakt en het gaat steeds beter. Het rijden ging super. Hij werkt graag. Een maand of drie geleden liep hij van het een op het andere moment stok kreupel op locatie. Een week stilgezet weer erop, iedere x wanneer ik de teugels op maat nam leek hij weer kreupel te gaan lopen, met pozen enorm en met lossere teugel leek het beter. Omdat hij lastig benaderbaar is was de tandarts uit de buurt geen optie. Het werd niet beter dus op advies van de dierenarts naar een goede chirurg/chiropractor/osteopaat gegaan, een erg kundige vrouw. Ze had tijd op een locatie vrij in de buurt. Ze heeft hem klinisch bekeken en het leek niet aan de benen te liggen. Toen onder verdoving zijn rug op de fotos gezet. Daar was (op dat de wervels bij de schoft iets dichter als normaal is bij elkaar zaten maar niets ergs) niks te zien. Ze heeft zijn si gewricht toen op 4 plaatsen ingespoten onder echo begeleiding en zijn gebit is daar ook gelijk gedaan door een tandarts (was nodig). Op naar huis met een opbouw schema en na wat filmpjes ter beoordeling er weer op. Het leek gelijk verbeterd aan de lijn, wat een opluchting was dat. Maar eenmaal erop was er niks veranderd behalve dat hij geen bunnyhop merr had in galop. Hij was in draf niet heel voorwaarts en met pozen vooral bij wat langzamer draven weer kreupel. Weer terug naar longeren met elastiek om de achterhand en helaas na weken geen verbetering wanneer ik erop ga. Nu geeft zij aan onder uit verdoving een echo te gaan maken van zijn tussen pezen. Ik moest er maar over nadenken wat ik wilde. Heeft iemand ervaring hiermee? Zou het mogelijk ook aan mn zadel kunnen liggen? Ik baal zo enorm voor hem en mij, eindelijk na lang sparen weer een paard gekocht en nu dit ... Het zijn enorme bedragen en ik weet dat dat niet zegt dat hij ook beter wordt maar tis echt zuur
Laatst bijgewerkt door Mama79 op 25-06-24 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:17

Citaat:
Klinisch laten en goedgekeurd. Was wat stijfjes in het rechter achterbeen maar dat kon omdat wegens omstandigheden al zeker 6)8 maanden stil had gestaan

Dit klopt toch gewoon al niet?
Of is stil 24/7 op stal?

Mijn paarden zijn zo vaak niet onder het zadel, maar daar worden ze niet stijf van.

Dus ik denk dat je paard toen al wat had en dat je daar nu telkens tegenaan loopt.
En een heel goed onderzoek is het enige wat je misschien opheldering gaat geven.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Mama79

Re: Si gewricht en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 14:19

Het lijkt of hij niet kan compenseren met iemand erop. Je gaat wel aan het verhaal van de verkoper twijfelen uiteraard en denken dat er daar iets is gebeurd maar hij zegt van niet... Hij stond gewoon op de wei niet op stal

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:20

Wat is exact de reden dat het si is ingespoten? Compleet out of the box denkend als je de rest hebt uitgesloten: Kan het teugelkreupel zijn? Wat doet die als een ander/je instructrice erop gaat?

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:23

Ik vraag me ook af of er sinds de aankoop niet gewoon al ongemak is als je dit zo leest. Ik zou deze inderdaad goed door de molen halen en voorlopig echt oppassen met belasting onder het zadel en op de cirkel zolang je niet weet wat er aan de hand is.

With The Rider In Mind - Voor paardeneigenaren die de balans in hun drukke leven terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl
https://www.instagram.com/withtheriderinmind

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:25

Als ik het goed lees, dan zeg je dat hij aan de longe/vrij wel goed loopt. Maar onder het zadel dus niet?
Heb je al een ander zadel (stalgenoot/zadelmaker) geprobeerd en hoe loopt hij met iemand anders? Ik weet ook niet hoe oud het paard is en hoe hij altijd is gereden.

Soms kan het zijn dat de vorige eigenaar het paard goed in balans en aan elkaar kon rijden, waardoor het paard meer in evenwicht liep. Het mogelijke gebrek viel toen niet op, of was er gewoonweg niet. Als het paard nu heel anders gereden wordt, en bijvoorbeeld een wat trager achterbeen niet onder de massa wordt gereden, dan kan het heel goed dat een paard onregelmatig gaat lopen. Inspuiten an sich is alleen maar fijn voor het paard, dus goed dat je dat al hebt laten doen. Als er een ontsteking in die regio zit, dan kun je met inspuiten prima ondersteuning bieden. Persoonlijk zou ik wel willen weten hoe hij loopt met een ruiter die flink handig is.

edit, als hij echt kreupel is dan natuurlijk eerst door de molen.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.
Binnenkort weer twee fijne 3 jarigen klaar om iemand heel gelukkig mee te maken!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:27

Wat vervelend zeg.
Een SI probleem is vaak een secundair probleem.
Dan kan je het SI blijven behandelen, maar als je de echte oorzaak niet weet, dan heeft het helaas weinig zin.

Zo te lezen ben je op zoek naar het probleem. Heel goed.
Peesblessures zijn vaak maar tijdelijk echt pijnlijk.
Een echo is natuurlijk niet verkeerd om een peesprobleem uit te sluiten, maar ik denk niet dat daar een probleem zit wat zo’n heftige reactie geeft op het oppakken van de teugels.

Ik denk dan toch aan een probleem in de bovenlijn.
Naast foto’s van de hals zou ik ook een echo van de hals maken.
En wellicht ook een echo van de rug.

Mijn paard had ook SI problemen en veel spanning bij het opnemen van de teugels. Ze bleek synovitus te hebben bij de halswervels. En daardoor ging ze erg compenseren in haar lijf.

M1+10

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:27

Is het paard bij een particulier gekocht of handelsstal?
Stijf tijjdens het rijden zou voor mij al een no go zijn maar daar heb je nu niks meer aan.

Ik zou hem naar de kliniek brengen en daar volledig onderzoek doen. Je kunt bijvoorbeeld nu onderzoek doen met bewegingssensoren zodat je beter kunt zien waar de kreupelheid zit. Dat is misschien lastig met hem, maar ik zou het toch overwegen.
Het angstige gedrag kan trouwens ook voort komen uit pijn. Mocht je bovenstaande niet willen doen, kun je altijd eens kijken of je hem een paar weken op pijnstillers zet. Om te kijken of hij daarin verandert.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Mama79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 14:34

Ik heb hem particulier gekocht. Hij ging sinds maanden weer onder het zadel bij het voorrijden dus heb m niet meer gezien dan met een simpele rondes in stap draf galop. Hij heeft nooit wedstrijden gereden ivm zijn gedrag. Er is wel mee gesprongen ed. Ik was op slag verliefd en vertrouwde de verkoper volledig. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je een paard met blessures verkoopt onder het mom van goed maar dat is naïef natuurlijk. Het is niet mijn eerste paard en heb zelf meerdere paarden van zadelmak tot Z gereden dus kan wel redelijk rijden. Heb er een ander op gezet maar daar precies hetzelfde. Ik ben op zoek naar een leen zadel maar moet wel een goede zijn uiteraard. Paard is net 10 nu...Ze willen de pezen en gewrichten in zn rug denk ik onderzoeken. Maar de hals nakijken is ook een hele goede optie. Ze is erg druk en reageert heel traag op de apps mede daardoor maar ik wil hem wel verder laten onderzoeken maar het is zo zoeken wat en waar....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:28

Als een paard last van zijn SI gebied heeft kan hij vaak niet goed zijn achtervoet ( hoog) geven. Dat zie je bijv als de hoefsmid er is.
Ze kunnen namelijk hun bekken niet opzij kantelen.
Vaak ene kant erger dan de andere kant.
Zit dan vast.
Dat kan ook de kreupelheid veroorzaken.

Op een kleine cirkel zetten ze dan ook vaak 1 achterbeen heel overdreven zijwaarts onder hun lijf richting voorbeen. Dus rechtsachter komt dan bij links voor.

Er kunnen zeker ontstoken gewrichten als sprong en knie aan vooraf gaan.

Mama79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 15:42

Op de volte gaat het juist wel en bij de hoefsmid geen probleem ook met voeten geven niet zijn hoeven achter waren beide wel scheef afgesleten
Laatst bijgewerkt door Mama79 op 25-06-24 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:46

Ik ben eerder bang voor de halswervels, wanneer je toch nog iets wil onderzoeken zou ik die eens echt goed op de foto zetten.
In verschillende houdingen.
Ben bang dat je , even oneerbiedig gezegd, een kat in de zak hebt gekocht.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:50

Het verhaal dat ie net pas weer is opgepakt kan natuurlijk een rode vlag zijn. Misschien was hij bij hen ook al slecht, dat kan natuurlijk zomaar. Want ik denk niet dat zijn probleem zo ineens vanuit het niets komt. Hij was al stijf. Wilde hij vanaf het begin al moeilijk vooruit?

Mama79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 16:09

Nee hij liep supergoed tot nu

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:40

Meneer Anton heeft ook si problemen, links meer dan rechts.
Onder het zadel gaat niet meer, maar als wij hem in zijn eigen houding laten lopen voor de koets, loopt hij prima.
Je ziet dat hij bij aandraven van uit voor vertrekt. Verbinding vanuit achter lukt hem niet.
[VVDD] Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?
Dit is zijn verhaal.

We zijn een paar jaar verder en hij loopt weer voor de koets, ZZ niveau, als we hem maar niet dwingen in een houding.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 10 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:18

Mama79 schreef:
Ik heb hem particulier gekocht. Hij ging sinds maanden weer onder het zadel bij het voorrijden dus heb m niet meer gezien dan met een simpele rondes in stap draf galop. Hij heeft nooit wedstrijden gereden ivm zijn gedrag. Er is wel mee gesprongen ed. Ik was op slag verliefd en vertrouwde de verkoper volledig. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je een paard met blessures verkoopt onder het mom van goed maar dat is naïef natuurlijk. Het is niet mijn eerste paard en heb zelf meerdere paarden van zadelmak tot Z gereden dus kan wel redelijk rijden. Heb er een ander op gezet maar daar precies hetzelfde. Ik ben op zoek naar een leen zadel maar moet wel een goede zijn uiteraard. Paard is net 10 nu...Ze willen de pezen en gewrichten in zn rug denk ik onderzoeken. Maar de hals nakijken is ook een hele goede optie. Ze is erg druk en reageert heel traag op de apps mede daardoor maar ik wil hem wel verder laten onderzoeken maar het is zo zoeken wat en waar....

Zo’n zoektocht naar de oorzaak is niet leuk… Ik zou n.a.v. je verhaal beginnen met de hals op de foto. En een echo van het betreffende been. Misschien valt het reuze mee en is het een nieuwe blessure en geen oud letsel wat opspeelt. Goed overleggen met je arts waar ze beginnen met onderzoek, zodat je niet leegloopt op de kosten.

Binnenkort weer twee fijne 3 jarigen klaar om iemand heel gelukkig mee te maken!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:22

.... wat mij trof: de doornuitsteeksels van de schoft wervels staan wat dichter bij elkaar dan gebruikelijk.

Vraagje: wat precies doe jij als je de teugels op maat maakt...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:38

Ik ben ook bang dat je met zo’n paard van de ene ellende in de andere gaat vallen.
Een paard alleen klinisch laten keuren bij aankoop is altijd verkeerde zuinigheid. Helemaal doorlichten bij aankoop, ook op de foto en ook rug en hals. Kost veel, maar je bespaart er ook veel mee. En niet alleen veel geld, maar ook zorgen en verdriet. Want je gaat toch om zo’n dier geven en daarom blijven mensen er vaak maar aan dokteren. Veelal is het een bodemloze put waar je geld ingooit. Ik zou echt even goed nadenken wat je hiermee wilt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:39

Komt dit paard uit Drenthe?

Mama79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 21:09

Ik ben uitgegaan van het goede vd mens dat nooit meer. Wie weet heeft het wat tijd nodig en komt het goed maar ik wil niet leeglopen als er geen hoop is. De dierenarts heeft nog moed denk ik. Ga eerst eens een ander zadel proberen. Hij komt uit België. Het is een Charmeur en die staan ook bekend als niet heel makkelijk

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:11

Ik snap dat je er niet op leeg wilt lopen, maar het is ook lastig als je niet weet wat het dier mankeert. Maar daarom zou je wel eens een periode medicatie kunnen proberen, dan kun je zien in hoeverre mate hij er last van heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:18

Wanneer het wel kissing spine is kun je rijden wat je wil maar helpt niet. Dan heeft het dier bij bepaalde houding , bvb aan de teugel lopen , pijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:51

Een paard wat bij een klinische keuring stijf loopt vervolgens niet verder op de foto o.i.d zetten, is natuurlijk niet zo slim.

Als er nog nooit naar zijn zadel is gekeken, zou ik daar eens mee beginnen. En de hals op de foto.

Welke onderzoeken heeft de dierenarts verder uitgevoerd? Toen de rug op de foto ging, is de hals toen gelijk mee genomen? Paarden doen veel aan compenseren, dus een probleem in de hals die anders tot uiting komt is niet zo gek.

I am because you were

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:54

BigOne schreef:
Wanneer het wel kissing spine is kun je rijden wat je wil maar helpt niet. Dan heeft het dier bij bepaalde houding , bvb aan de teugel lopen , pijn.

Een lichte vernauwing is nog geen KS hè. Bijna geen enkel paard heeft evenveel ruimte tussen de verschillende wervels.
Pas als de dierenarts er gradatie hoger dan 3 aan hangt, dan pas zou ik me zorgen gaan maken. Alles eronder is met de juiste training prima te doen. Volgens mij heeft TS de gradatie nergens genoemd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:58

Een osteopaat (chirurg, chiropractor) die een SI gaat inspuiten?! Osteopathie ziet het SI niet als belangrijk gewricht aangezien de ligamenten dermate sterk zijn dat er zeer weinig beweging in zit, zelden problemen zich hier voordoen (als oorzaak, wel pijn als gevolg) en hier zit geen neurologie. SI problemen hebben hun oorzaak in de psoas. Een paardenosteopaat die een SI gaat inspuiten of dit adviseert gaan mijn wenkbrauwen wel van fronzen. Dierenartsen die verder leren als osteopaat doen dit in principe ook niet meer (tenzij eigenaar het wil/eist of hij geld wil verdienen).