6 weken boxrust

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Isabonny

6 weken boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-24 19:03

Vandaag op knliniek geweest voor foto's te maken van kreupel paardje. Schijnbaar zit het in haar schouder, al was dit niet zichtbaar op de foto's, maar wel doordat haar schouder zwaar begon te trillen na al dat getrek aan haar been. Ook leek de schouder aan een kant wat verdikt.

Conclusie 6 weken boxrust.
Mag niet eens aan de hand met haar de wei inlopen (die aan de stallen grenst). Ze mag niet op de uitloop, moet echt in haar stal blijven.
Afgelopen weken heeft ze ook alleen maar op de uitloop en/of wei gestaan, maar blijkbaar doet ze daar toch te veel en komt ze niet van haar kreupelheid af zolang ze kan rondlopen.

Onze paarden zijn niet gewend opgesloten te staan, die lopen normaal gesproken 24/7 in de uitloop en/of op wei die weer aan de uitloop grenst. Kunnen dag en nacht hun stal in en uit.

Dat wordt dus een dingetje. Ze stond nu al te hinniken en te trappen tegen de deur, omdat ze eruit wil.
We hebben dus meteen speeltjes voor haar besteld in de hoop dat ze zich daar wat mee bezig kan houden.

Ik ben vooral morgen benieuwd als de 2 anderen de wei op mogen en zij niet. Die breekt de stal af, ben ik bang. Ik kan ze niet stiekem op wei zetten, want de ingang van de wei zit voor haar stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:26

Maar weet je ook wat er precies in de schouder dan niet goed is?
Ik vind het wel wat vaag klinken je omschrijving.

Ik heb er een gehad die na een trap tegen de schouder een spier gescheurd had,maar die mocht absoluut niet op stal vanwege littekenvorming/verkleving en die moest juist buiten vrije beweging hebben.
Dat werd maandenlang rechtuit stappen aan de hand.

Eventueel op de wei een kleine hoek afzetten zodat ze wel bij de anderen kan?

Rex_Rolfo

Re: 6 weken boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:22

Toen ons paard boxrust moest hebben na een koliek operatie is ie naar een andere stal gegaan waar hij naast een ander paard met verplicht boxrust stond. Alleen in zijn eigen box terwijl de rest buiten stond had vast niet goed gegaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:26

6 weken boxrust zonder diagnose? Oei...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:33

Hier is ons paard ook net geopereerd aan ocd en ook 3 weken boxrust en daarna 3 weken stappen. Ze werd thuis al gek als ik met mijne een uurtje ga rijden, laat staan dat iedereen naar buiten gaat en ze moet blijven staan. De pleuris breekt uit. Die staat dus nu ook ergens anders samen met een ander paard die ook niet naar buiten mag.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:36

Idd een vage, of geen, diagnose, met een heftige maatregel die je niet zo vaak meer hoort - absolute boxrust voor 6 weken zonder duidelijk beeld van het probleem. Misschien een andere dierenarts laten beoordelen?
Als een paard de boel afbreekt is het sowieso waarschijnlijk beter om het dus anders aan te pakken en de boxrust te vervangen door iets dat werkt voor het paard.
Maar eerst de vraag of boxrust nou zo’n logisch advies is.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:55

Is een postzegeltje wei (ter grote van een box) geen handige tussenoplossing?

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:02

Een veearts/kliniek dekt zich in met zo'n diagnose.

Diegene heeft geen idee wat je normaal doet met je paard. ( Als het goed is, en met goed bedoel ik dat je de VA of kliniek niet regelmatig ziet)

Jij kent je paard het beste, dan weet je ook hoe je haar gelukkig houdt <3 met blessure.
Daar kunnen we jou geen goed advies ingeven O:)

Ik lieft zadels.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 23:03

Ik vind dit ook een vrij heftige oplossing voor iets wat niet eens zeker het probleem is. Een pijnlijke schouder kan ook prima voortkomen uit het ontlasten van het been omdat het ergens anders pijn doet...en 6 weken op de box is echt heel, heel lang en vragen om andere problemen zoals stalbenen of koliek. En mogelijk zelfs maagproblemen door de stress als ze niet rustig blijft.

Ik zou sowieso proberen haar niet alleen achter te laten op stal, maar te overleggen of de andere paarden om de beurt bij haar binnen kunnen blijven. Verder veel te doen, speeltjes maar ook een hooi bal oid kan helpen.

En ga echt nadenken over hoe je de doorbloeding op gang houdt. Ice vibes, equissage, vitafloor, massagepad, rosborstelen. Veel ruwvoer zodat de darmen aan het werk blijven. 6 weken stilstaan is echt heel rigoureus, zelfs na een operatie ben je meestal sneller aan het stappen...

REVALIDATIE & TRAINING

Nano Cellcare therapie - Vitafloor - Magnacare

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 23:20

Mijn advies is niet doen.
Mijn merrie moest na haar operatie ook op volledige boxrust, die is met haar been volledig in het gips over haar box gesprongen.
Toen een weitje van 4x4 afgezet, iedere paar dagen een nieuw stukje, dan stond ze rustig.

Kort draaien, trappen tegen de deur, onrust in dat lichaam zijn schadelijker dan gecontroleerd rustig stappen is mijn ervaring.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 07:51

Ik houd nooit meer paarden op boxrust. En dat zou ik dus nu ook niet doen.
Gewoon de wei op, dag en nacht en hopen dat ze zo rustig mogelijk blijft. Maar de kans is groter dat ze rustig op de wei staat dan dat ze op stal rustig blijft. Die breekt de stal af en probeert over de hekken te klimmen. Dat is ook niet goed voor de schouder. Naast dat het gewoon superzielig is om alleen te staan als al jouw vriendjes op de wei gaan in de zomermaand juni-juli.
In december had ik het misschien nog overwogen, nu zeker niet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:02

Nooit een paard alleen op boxrust zetten. Altijd zorgen dat er 1 of meerdere bij staan!

Verder vind ik het ook vervelend dat je eigenlijk niet weet wat er is en toch lang boxrust moet doen.. ik zou dus eerdt verder onderzoeken wat er dan is.

Een paard met diagnose (!) die op boxrust moet zomaar naar buiten gooien vind ik heel dom. Tenzij je de gok wil nemen dat ie of helemaal kapot gaat, of dubbel zo lang (sommigen hebben daar geen moeite mee) hersteltijd nodig heeft..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:04

Schouderblessures komen echt zeer weinig voor, meestal is het een gevolg van iets anders.

Om het paard rustig te houden zou ik een postzegelpaddockje afzetten naast de rest maar om heel eerlijk te zijn zou ik verder kijken voor een second opinion want je weet gewoon nog helemaal niks. En wellicht met de juiste diagnose en behandeling is boxrust helemaal niet nodig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:33

Inderdaad. Zoals Elisa2 zegt komen schouderletsel weinig voor en eigenlijk alleen na een flinke glijer of ander trauma.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-24 17:44

Ik zit al te denken aan een osteopaat.

Eigenlijk ging het vandaag best goed en is ze redelijk rustig gebleven.
Ik heb haar een handje voer gegeven met haar medicijnen erover. De andere 2 de wei op laten gaan toen ze stond te eten. Haar hooi gegeven en meteen na haar brokken begon ze rustig aan haar hooi. Niet zoals gisteren trappen tegen de deur en hinniken.

Maar toen ik op een gegeven ogenblik (paar uur later) haar uit haar stal moest halen en in even in de andere stal moest zetten, toen begon ze... Hinniken, hinniken en hinniken. Ik stond intussen met mijn man hooi de zolder op te steken (vandaar dat ze uit haar stal moest, die zit namelijk meteen onder/voor de hooizolder en met het opsteken stoft het te zeer voor haar. )
Af en toe hoorde ik dan van de andere kant van de schuur (terwijl ik op zolder stond) een van de andere paarden antwoorden. Maar voor de rest bleef het rustig. Toen wij klaar waren, kwamen de 2 andere paarden vanzelf uit de wei, de uitloop op. Omdat ze lang genoeg van het verse lange gras gegeten hadden, hebben we de poort van de uitloop naar de wei dicht gemaakt en nu staan er dus 2 los in de uitloop en die kunnen dan 1 stal delen en de patient staat rustig in de andere stal.
Ik heb me nu bedacht dat ik haar overdag het beste in die stal kan zetten, die dus direct aan de uitloop ligt. Daar heeft ze het meeste contact met de andere 2 en kunnen ze door de tralies nog met elkaar in contact komen. S' nachts in haar eigen stal . Die ligt wat verder terug en daar kunnen die 2 anderen dan niet bij, maar ze kan ze wel zien.

Toen ik haar vanmorgen trouwens uit de stal haalde en 6 meter met haar naar de andere stal liep, toen liep ze echt heel slecht. Slechter dan ik haar ooit heb zien lopen. Alsof ze zo hard aan haar hebben zitten trekken en duwen dat ze nu echt veel (spier)pijn had. Pff, ben benieuwd als ik haar zometeen weer in haar eigen stal zet, of ze dan ook nog zo slecht loopt.
De uitloop bij mij aan huis is trouwens maar 9 bij ca. 7 of 8, dus niet echt heel groot. Ik zit nu te denken of ik haar daar niet gewoon op kan laten lopen.

Toen ik het bij de paardenkliniek tegen de VA had over los laten lopen op uitloop, toen heeft ze waarschijnlijk de uitloop bij de zaak gedacht. Die is vele malen groter, ca. 11 bij 30-40? meter op kleigrond. Daar kan ze nog een sprintje trekken, maar in de uitloop bij mij thuis niet. Dat is een verhard stuk voor de stallen. Ik denk dat ik het gewoon eens moet proberen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 06:58

Die van mij is van 24/7 vrije keuze naar 8 weken box rust gegaan. 2 weken op de kliniek en toen nog 6 weken thuis. Ik heb zijn maatje er toen bijgezet en die laatste dan wel paar keer per dag beweging gegeven. Daarna nog 6 weken revalideren, dus rustig alles weer opbouwen, ook vrije weidegang.

Het ging tot mijn verbazing heel prima. Ze hebben zich goed gedragen. En natuurlijk is het lang en sneu, maar ik zijn geval wel heel noodzakelijk en achteraf gezien is het ook zo weer voorbij. En mijn pony is goed genezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:46

Dat lijkt me een prima oplossing om haar op die kleine uitloop te zetten.

Het kan ook heel goed zijn dat ze alleen maar beroerder gaat worden van zoveel stilstaan. Het lijkt mij niet onverstandig om er eens een osteopaat bij te halen.

Heb je nog wat meer context wbt de kreupelheid, hoe oud is het paard? is ze belasting of bewegingskreupel en aan welk been? Wat werd er daarvoor mee gedaan? en hoe is de kreupelheid ontstaan?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie