Horseloverl schreef:Ben benieuwd wat jullie denken. Mn paard is al een week of 2 met vlagen niet zichzelf. Taai kijken, dan weer fit. Vrolijk, dan weer niet.
Ze heeft heftige mok, word daarvoor gelaserd op het moment. Dit werkt goed. Benen worden wel zo dik dat het niet fijn meer is voor haar. Geen eischuss
Ze krijgt 2x daags schep Agrobs myo protein flakes, vitamine korreltje en wortels. 4x op een dag hooi en van 8-17 buiten met haar vriendinnen
Dierenarts is er al bij geweest omdat ik huiverig was voor einschuss. Dit was het niet. Week op novacam gehad. Geen verschil.
Ze heeft van zichzelf vrij lage temperatuur van 37,1 (volgens da). Temperatuur haar al de hele week. Hoogste wat ik gemeten heb is 37,9, dit was de dag na laseren. Afgelopen dagen steeds wat gezakt tot vanavond weer 37,1.
Wat mij opviel vandaag is dat ik haar vriendinnen om en om uit de wei heb gehaald om te longeren en dat zij heel blij stond te kijken. Vanavond op stal weer taai. Zou het kunnen dat ze depressief word van geen werk doen? Ze staat nu stil zodat haar benen rust krijgen om te genezen.
Ik ben dus bezorgd. Geen paniek. Maar er klopt gewoon iets niet. Nu denk ik combi van lichamelijk, pijn aan de voeten. En mentaal het niet werken.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gewoon weer wat oppakken? Rust? Nog een keer langs de da?
Van da mag ik gewoon werken met dr. Maar doordat de mok indroogt van het laseren heeft zij best wel vieze open plekken op de benen. Vandaar mijn keuze voor even rust. Woensdag word zij nog een keer gelaserd
En voor degene die zich afvragen waarom was je er niet eerder bij met de mok? Ik was enorm druk om een koppel schapen in leven te houden met de blauwtong. Die waren dood ziek dus gingen voor. Het is dus zeker mn eigen schuld dat het zo ver is gekomen. Kan het helaas niet meer terug draaien.
Celebi schreef:Van pijn kunnen paarden erg naar worden. Chagrijnig, boos, etc. Mok doet gewoon vreselijk zeer ook. Als je paard wil bewegen zou ik dit wel doen, want je wil juist een goede doorbloeding van de benen, maar heeft je paard echt teveel pijn dan moet je dit wel doseren.
Is er ook iets van hormoonzalf geprobeerd trouwens?
Elisa2 schreef:Horseloverl schreef:Ben benieuwd wat jullie denken. Mn paard is al een week of 2 met vlagen niet zichzelf. Taai kijken, dan weer fit. Vrolijk, dan weer niet.
Ze heeft heftige mok, word daarvoor gelaserd op het moment. Dit werkt goed. Benen worden wel zo dik dat het niet fijn meer is voor haar. Geen eischuss
Ze krijgt 2x daags schep Agrobs myo protein flakes, vitamine korreltje en wortels. 4x op een dag hooi en van 8-17 buiten met haar vriendinnen
Dierenarts is er al bij geweest omdat ik huiverig was voor einschuss. Dit was het niet. Week op novacam gehad. Geen verschil.
Ze heeft van zichzelf vrij lage temperatuur van 37,1 (volgens da). Temperatuur haar al de hele week. Hoogste wat ik gemeten heb is 37,9, dit was de dag na laseren. Afgelopen dagen steeds wat gezakt tot vanavond weer 37,1.
Wat mij opviel vandaag is dat ik haar vriendinnen om en om uit de wei heb gehaald om te longeren en dat zij heel blij stond te kijken. Vanavond op stal weer taai. Zou het kunnen dat ze depressief word van geen werk doen? Ze staat nu stil zodat haar benen rust krijgen om te genezen.
Ik ben dus bezorgd. Geen paniek. Maar er klopt gewoon iets niet. Nu denk ik combi van lichamelijk, pijn aan de voeten. En mentaal het niet werken.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gewoon weer wat oppakken? Rust? Nog een keer langs de da?
Van da mag ik gewoon werken met dr. Maar doordat de mok indroogt van het laseren heeft zij best wel vieze open plekken op de benen. Vandaar mijn keuze voor even rust. Woensdag word zij nog een keer gelaserd
En voor degene die zich afvragen waarom was je er niet eerder bij met de mok? Ik was enorm druk om een koppel schapen in leven te houden met de blauwtong. Die waren dood ziek dus gingen voor. Het is dus zeker mn eigen schuld dat het zo ver is gekomen. Kan het helaas niet meer terug draaien.
Die dikke benen klinken als problemen met de lymfen, ik zou haar zeker laten bewegen maar dan gewoon rustig stappen. Dat is beter voor de doorbloeding en genezing.
Is ze zo sinds de mok?
BarbaLala schreef:Mik komt van binnenuit, dus ik zou ipv allerlei medicatie er in gooien die de weerstand verslechterd, vooral inzetten op weerstand verhogen met natuurlijke supplementen.
En als je de mogelijkheid hebt, haad zoveel mogelijk NIET op stal zetten maar lekker buiten laten staan zodat ze zelf kan bepalen of en hoeveel ze wil bewegen.
Wat wel van belang is om dan niet in de blubber te staan, maar dat had je zelf vast okk al bedacht.
(geen idee van hoe haalbaar dat is in jouw situatie, maar ik schets een ideaalbeeld van hoe ik het zelf zou aanpakken in jouw geval).
Wellicht is haar longeren en wandelen als ze wel op stal moet ook een mooie middenweg?
monsera schreef:Staat ze nu dan 24 uur op stal, omdat je geen droge plek hebt voor haar? En s avonds wandel je dan met haar?
Heb je een natte bak/paddock waar ze in kan of alleen maar modder plekken?
Ik nat zand zou ik haar wel willen zetten. Stil staan lijkt me niet heel bevorderlijk. En dan voordat je haar er in zet in smeren met laurierzalf.en bij het binnen halen ook weer insmeren.
Eventueel als ze echt niet los kan dan ook s morgens en s middags uit wandelen proberen te nemen.
Ik heb heel vroeger als tip gekregen om laurierzalf er op te smeren. Laatst ook weer aan iemand als tip gegeven en de korsten weken mooi los van de huid.
Bij de Welkoop te koop.
https://www.welkoop.nl/grand-national-l ... -gQAvD_BwE
Celebi schreef:Zilverzalf werkt hier ook altijd heel goed. Maar eerlijk is eerlijk, al die zalfjes zijn leuk bij beginnende mok. Heftige mok wil je eigenlijk gewoon behandelen met iets wat de dierenarts voorschrijft naar aanleiding van onderzoek. Je wil er niet te lang mee aanmodderen zegmaar.
Wat is het advies van de dierenarts hierin? Combineer je het laseren met een ondersteunende behandeling?
Ibbel schreef:De huid wordt niet week van hormoonzalf. De huid kan bij langdurig gebruik dun worden, dat is wat anders. Bij kortstondig gebruik (een week) gebeurt dit niet.
Als je geen steroidzalf wilt gebruiken zou ik toch in ieder geval wel een neutrale (vette) mokzalf gebruiken om de huid soepel te houden als die nu zo droog/stug wordt van het laseren. Dat kan al een hoop schelen.
Zelf heb ik ook een hardnekkig mokgeval op stal gehad, daar smeerde ik honingzalf - dat heeft ook een antibacteriele werking - afwisselend met gewone mokzalf. Duurde even, maar vooral die honingzalf had zeer goed effect.
Kleefkruid en/of brandnetel geven kan ook helpen.
Sizzle schreef:Gaat het om een sporttype warmbloed of om een „sokken ras“ (bijv. Fries, Tinker etc)?
In het geval van het laatste zou ik er wellicht een dierenarts bij halen met CPL expertise.
Weet je zeker dat het bacterieel is?
Heb je ook aan mijt gedacht? Het is erg warmen nat voor de tijd van het jaar namelijk. Mugjes en mijten zijn nog vol actief.
Pijn met lopen kan op zich een goede reden zijn om lusteloos te worden. Immers kan een paard zijn voeten niet even ontzien.
Gebruikers op dit forum: Avatar22, BanjerLief, Bytespider, carin0903, MariskaFally, XxMariellexX en 12 bezoekers