Hoefbevangen 1 been

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

NadiaM

Hoefbevangen 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-23 15:08

We waren al paar weken aan tobben met mijn paard dachten aan hoefzweer omdat ze mank liep op 1 voorbeen.
Afgelopen week foto’s gemaakt en nu blijkt ze hoefbevangen aan 1 been.
DA zei dat dit niet vaak voorkomt.

Ben benieuwd of er ervaringen mee zijn?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:39

Misschien een vervelende en rare vraag, maar zijn allebei de hoeven onderzocht en op de foto geweest?
Meestal is het paard op beide benen hoefbevangen, maar het kan heel goed zo zijn dat één been erger is, waardoor ze met dat been "meer" kreupel lopen.
Ik ken hoefbevangenheid bij één been alleen als compensatie van een ander pijnlijk been.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

HermelijnhofJarig

Re: Hoefbevangen 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 17:33

Ja! Mijn merrie is linksvoor bevangen geweest, en dat is haar zwakke punt. De rest van haar voeten zijn goed, linksvoor bevangen. Je bent dus niet de enige. Ik behandel haar als een paard dat gevoelig is voor HB. Geen specifieke ervaringen dus, het is wat het is, nog mazzel dat ze geen pijn hebben aan twee benen dan . :-)

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-23 21:51

Andere been is ook op de foto gegaan.
Maar daar echt niets te zien.

Ze heeft wel achter een lichte peesblessure daarom wel al paar weken op rust

Jet schreef:
Misschien een vervelende en rare vraag, maar zijn allebei de hoeven onderzocht en op de foto geweest?
Meestal is het paard op beide benen hoefbevangen, maar het kan heel goed zo zijn dat één been erger is, waardoor ze met dat been "meer" kreupel lopen.
Ik ken hoefbevangenheid bij één been alleen als compensatie van een ander pijnlijk been.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 00:39

Hoefbevangenheid kan ook zonder hoefbeenkanteling, dus een foto is eigenlijk niet voldoende om dat uit te sluiten. Is het hoefbevangen been uitverdoofd geweest en is toen gekeken hoe ze daarna liep? Is er bij het gezonde voorbeen totaal geen pulsatie te voelen ( geweest)? Zijn de voorhoeven erg ongelijk van model en stand?
En misschien is het dan toch compensatie door het probleem achter, dat kan dan ook nog.

steffieh_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:15

Jet schreef:
Hoefbevangenheid kan ook zonder hoefbeenkanteling, dus een foto is eigenlijk niet voldoende om dat uit te sluiten. Is het hoefbevangen been uitverdoofd geweest en is toen gekeken hoe ze daarna liep? Is er bij het gezonde voorbeen totaal geen pulsatie te voelen ( geweest)? Zijn de voorhoeven erg ongelijk van model en stand?
En misschien is het dan toch compensatie door het probleem achter, dat kan dan ook nog.

wat verandert er als ie aan beide hoefbevangen is??

Je rijdt niet op je paard, maar met je paard

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:31

TS is op zoek naar ervaringen met hoefbevangenheid aan één been, maar als haar paard hoefbevangen is aan beide benen is dat toch wel anders qua oorzaak lijkt me.
Mijn merrie is hoefbevangen aan beide voorbenen, alleen is bij één been het hoefbeen licht gekanteld. Dat resulteerde anderhalf jaar na het begin van de bevangenheid in een kreupelheid. Die bleek in het hoefgewricht te zitten, vanwege de standsverandering. Ze is ingespoten dmv IRAP en daarna kon ik weer rustig met haar opbouwen. Ze loopt nu al weer een paar jaar helemaal goed, maar ze komt niet meer op gras.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:40

We hadden er een die mank liep aan een been. Kreupheidonderzoek gehad bij grote kliniek. Uitverdoven lukte niet want daar was het te lichte kreupelheid voor. Na 2 weken kwam ie door de pijnstillers heen en ging die op eieren lopen / zoals een normale hber. Sterkere pijnstilling was nodig, IV injecties en tramadol. Het is gelukkig overgegaan met een lichte kanteling er aan over gehouden. En pony doet het goed.

Eenzijdig heb ik vaker gezien maar dan vaak als resultaat van een overbelasting van een been. Maar in heel veel gevallen doet het andere been ook mee. Kan wel verschillen in gradatie.

Diagnose wordt naar mijn weten niet op een rx foto gemaakt, maar meer op klinisch beeld: hoe ze lopen, digitale pulsatie en evt ook uitverdoven. Daarnaast zou een kanteling van het hoefbeen er al gezeten kunnen hebben

Brownie, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:03

Aan welk achterbeen zit de peesblessure? En welk voorbeen lijkt nu bevangen?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-23 07:59

@Ninx peesblesure is RA been, nu bevangen aan RV been

Het LV been is ook op de foto geweest, maar niets te zien, geen pulse, en normaal lopen.
Ze mankt echt alleen op RV.

Als hoefbeen niet gekanteld is, maar wel hoefbevangen, waar zie je dat dan aan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:08

NadiaM schreef:

Het LV been is ook op de foto geweest, maar niets te zien, geen pulse, en normaal lopen.

Misschien lees ik er overheen.... maar er is een foto gemaakt, maar er is geen kanteling RV? Dan zou de diagnose bevangenheid alleen gesteld zijn op basis van het klinisch beeld?

Mogelijkheden waarom een paard bevangen raakt:
https://hoefbevangen.info/3hbh/

Kun je misschien een foto plaatsen van je paard? Daaruit is al veel op te maken....
En hoe wordt het paard gehouden qua voeding en beweging sinds de blessure? Wat eet het paard per dag?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:11

hoefbevangenheid komt eigenlijk alleen aan 2 of 4 benen voor, dus 1 been is apart, vandaar dat het belangrijk is ook naar het andere voorbeen te kijken. pulsaties zijn eigenlijk altijd je eerste "verdenk" symptomen.

Maar een compensatoire hoefbevangenheid bij de kreupelheid achter kan ook aanwezig zijn en verklaring voor HB aan 1 voetje.

succes met het herstel en schakel hulp in (DA/Fysio) om het herstel te bevorderen !

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:12

HB of kanteling hoefbeen.
Dat laatste kan ook zonder HB.
Vriendin van mij had een merrie met een bokvoetje.
Altijd alle zorg gegeven, goed bekapt en zorg gehad.
Was dus altijd een dingetje.
Vorige maand door een blessure aan de andere voorvoet stond ze ineens op drie benen
Foto's gaven het verdict. Gekanteld hoefbeen en artrose. Hier waren weinig woorden voor nodig .
Paard mee naar huis genomen en thuis laten inslapen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:33

NadiaM schreef:

Vaak zie je dat aan de manier van lopen. Een paard dat duidelijk hoefbevangen is loopt met zijn voorbenen stijver, land meer op de hiel om de punt van de hoef te ontlasten, heeft moeite met bochten en als het erger wordt zie je het ook als ze stilstaan. De voorbenen zetten ze verder naar voren en nog een graadje erger zetten ze de achterhand helemaal onder het lichaam om die voorbenen maar te ontlasten. Als ze nog meer last hebben zie je dat ze vaak van rustbeen wisselen en dan gaan ze veel vaker en langer liggen en dan het liefst languit, ook om de benen te ontlasten. Kreupel op één voorbeen ( niet specifiek bij hoefbevangenheid): dan zetten ze vaak dat voorbeen naar voren, eventueel in combinatie met het schuin tegenoverstaande achterbeen dicht bij het andere achterbeen op rust ( al ze stilstaan).

NinX, volgens mij is er rechtsvoor wel een kanteling gezien op de röntgenfoto's, linksvoor geen kanteling.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:53

2 voorbenen bevangen en maar 1 een kanteling kan gewoon.
Mijn paard heeft LV een gekanteld hoefbeen gehad en RV niet.
Dat het niet zichtbaar is op een foto wil niet zeggen dat ze niet HB zijn!!!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-23 14:40

Maar hoe weet je dan dat ie wel hoefbevangen is ook al is er geen kanteling?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:32

Een hoefbeen kan pas kantelen als de witte lijn zover verzwakt is dat hij als het ware uit elkaar wordt getrokken.
Het boek van Remco Sikkel over bevangenheid is een goede om te lezen.

Over de IJssel

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-23 16:10

Oké bedankt voor de tip!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:06

Wat ik al zei: als ze aan beide benen hoefbevangen zijn wisselen ze vaak van standbeen, het meest zere been zetten ze vaak meer naar voren weg ( bij voorbeenproblemen), maar als het andere voorbeen ook zeer doet wisselen ze dat na 1-2-3 minuten af. Ook het op rust staan met een achterbeen wisselt veel sneller dan normaal.
In de kootholte kan je een slagader voelen kloppen, dat noemen ze digitale pols. Bij gezonde benen voel je dat niet ( dat heb je overigens ook bij een heftige hoefzweer). Je moet wel vaak even zoeken voordat je het voelt als je dat nog nooit hebt gedaan, maar als je het voelt, vergeet je dat nooit meer. Het voelt als een heftige hoofdpijn, boenk, boenk, boenk zeg maar.
Ze lopen met beide voorbenen stijf.
Later in de tijd zie je ribbels op de buitenkant van de hoeven die niet evenwijdig met de kroonrand lopen. En als er nooit een smid bij komt krijg je van die omgekrulde hoeven en dan lopen ze helemaal op de hoefballen.
https://www.google.nl/search?q=hoefbeva ... RrxTM,st:0 . Hier zie je een klein stukje van een paard dat licht hoefbevangen is. Ze staat normaal, maar bij het lopen zie je dat ze best stijf loopt.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-23 19:42

Bedankt voor de uitleg!
De pulse heeft de DA me laten voelen idd.
Daarom dacht ie in eerste instantie ook aan hoefzweer.
Het is nu al wel veel minder maar je voelt op dat ene been nog steeds wat pulse

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:19

En op dat andere been hebben jullie dat nooit gevoeld? Toen het op zijn ergst was met dat ene been zeg maar. Wel fijn dat de pulsatie nu minder wordt. Wat is er nu veranderd eigenlijk ten opzichte van voordat het werd geconstateerd?
Andere plek? Wel of geen gras? Wel of geen krachtvoer? Pijnstilling en zo ja, hoeveel in het begin en nu? Onverpakt of verpakt hooi? Andere bekapping en /of beslag of vaker bekapt? Ik ben gewoon nieuwsgierig hoor, als je er niet op wil antwoorden is dat ook goed, maar ik ben benieuwd wat de verbetering geeft snap je.

Mijn paard heeft het van gras gekregen, wel op beide voorbenen, waarbij er een hoefbeen licht gekanteld is. Zodra ik merkte dat ze hoefbevangen begon te lopen is ze niet meer op het gras geweest dat jaar, alleen nog in een paddock. Ze liep 24/7 op het gras vanaf april tot en met september, maar dat kon dus niet meer bij haar. Er zijn toen geen foto's gemaakt. Het jaar daarop heb ik het in Juli nog geprobeerd, een uurtje, twee-drie uurtjes op het gras, opbouwend en midden op de dag, maar toen begon ze weer stijver te lopen, dus daarna is ze alleen nog maar met onverpakt hooi op de paddock gegaan. In de wintertijd krijgt ze wat muesli omdat de anderen ook krachtvoer krijgen en dat vul ik aan met extra vitaminen. Eén keer per maand een pittige zandkuur ( dubbele tot driedubbele dosis van de aanbevolen hoeveelheid) door slobber, soms een periode lijnzaadolie, soms een tijdje gekookte lijnzaad. In het najaar van dat tweede jaar begon ze kreupel te lopen en toen ben ik met haar naar de kliniek gegaan. Daar bleek dus de hoefbeenkanteling ( ouder) en daardoor de problemen met het hoefgewricht. Dat is toen behandeld in een aantal keer met inspuiten en sindsdien loopt ze goed. Ik heb er nu wel al weer een paar jaar niet echt op gereden, maar dat ben ik sinds zaterdag weer aan het oppakken. Dat had echt met mijn eigen energieniveau te maken en niet omdat mijn paard niet goed liep.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-23 07:54

@Jet jahoor dat mag je vragen :D
Vind wel lastige vraag het is zo zoeken naar antwoorden.
Toen de DA kwam om de foto te maken was de pulse al minder heftig dan een week ervoor.
DA is afgelopen vrijdag geweest voor de foto.
Toen is ze gelijk van gras afgegaan.
Hooi heb ik eigenlijk beetje hetzelfde gehouden, wel minder krachtvoer.
Zondag is ook de smit geweest voor ander beslag.
En ze heeft pijnstillers en bloedverdunners.

Vond haar gisteren echt als 75% verbeterd qua lopen.

Maar blijf wel lastig vinden waar dat nu door komt...

Toch belangrijk dat we de oorzaak vinden

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:51

Zoals ik al in je andere topic had aangegeven laat het paard van een stalgenoot exact hetzelfde beeld zien. Ook RA peesblessure gehad en nu RV lichte kanteling. Vandaar dat ik je daar attent op maakte in je vorige topic. Dus ja, het komt vaker voor.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:36

Krachtvoer zou ik ook even helemaal mee stoppen tot ze er door heen is en daarna weer rustig opbouwen. En uitpluizen waar zo min mogelijk suikers in zitten.

Wat voor hooi heb je? Oud graszaad hooi bevatten de minste suikers. Al het andere eerst weken zodat de meeste suikers er uit zijn.

Hoe oud is je paardje? Misschien nog eens op cushing laten testen?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-23 10:53

Ja krachtvoer krijgt ze nu alleen een handje mueli.
Ik geef wel voordroog, maar wel droog lang en stengelig.
Vorig jaar laten testen en zat weinig suiker in, maar zal dit ook nog eens testen.

Mijn DA wil haar idd binnenkort ook testen op PPID want ze is 18