ellepel schreef:klopt het dat je dan alleen hooi en vitamine E geeft?
Ladyson schreef:Die van mij heeft ook altijd een tekort als ik niet bij geef.. En dan ook wel een fatsoenlijk supplement. Pharmahorse neemt ze bijv niet/onvoldoende op.
puppy1128 schreef:Is pssm2 ook getest? Ik weet uit mijn hoofd dat p8 een enorm verhoogd vitamine e behoefte heeft.
Een ander merk met natuurlijke vitamine e kan soms ook helpen.
TheWelsh schreef:Echt vervelend he GISTIxBILL.
Heeft jouw paard er problemen van?
GUSTIxBILL schreef:TheWelsh schreef:Echt vervelend he GISTIxBILL.
Heeft jouw paard er problemen van?
Spier inval en onrechtstreeks luchtwegen zijn duidelijke kenmerken bij hem
Ik merk aan zijn luchtwegen wanneer ik weer moet verhogen in dosis
Lichtere/minder zware is dat hij juist meer energie krijgt. Equitom vond het toen raar dat hij überhaupt nog recht stond, terwijl hij week daarvoor nog in piaffe en passage door de bak liep. Bij toeval toen achter gekomen doordat we voor zijn luchtwegen naar tom gegaan waren.
Meerdere vit e geprobeerd, toen ook topic geopend. Uiteindelijk werkte 3 dubbele dosis global medics om op peil te krijgen, en in winter krijgt hij dubbele dosis (vanaf september al eigenlijk) tot de lente. En rest gewone onderhoudsdosis
hagelslag schreef:Hoe hoog zit het seleen in het bloed?
Vitamine en en seleen werken vaak samen
TheWelsh schreef:Eigenlijk dus toevallig achter gekomen.
Is de global medics synthetische of natuurlijke vitamine E?
Warrior heeft geen last van zijn luchtwegen. Eigenlijk heeft hij momenteel geen specifieke symptomen.
Af en toe vind ik hem wat vermoeid overkomen, maar er is geen peil aan te trekken.
hwn schreef:Probleem met de natuurlijke vitamine E is dat die soms in het lichaam al afgebroken wordt voordat het de juiste plaats in het lichaam bereikt (vraag me niet welke plaats het moet bereiken, zo ver gaat mijn medische kennis niet). In de veevoeding wordt daarom soms gechelateerde/gecoate vitamine E gebruikt, daar zit de vitamine E in een omhulsel dat pas in de maag of zelfs nog na de maag (weet ik niet precies) wordt afgebroken, zodat het op de juiste plaats wordt opgenomen en benut. Misschien moet je eens zoeken of je daarvan supplementen vindt. Ik wil wel eens navragen op het zusterbedrijf van mijn werk, produceren private label voor een aantal grote merken (Vitalstyle, Paardendrogist, Groene Os...) dus die kunnen misschien wel een product aanraden als het bij ons gemaakt wordt.
Soms kan vitamine E ook tegengewerkt worden door olie/vetrijke producten. Denk dat dat - door de huidige trend van laag suiker en zetmeel - ook wel meer voorkomt dan vroeger. Maar ook daar zou die coating tegen moeten werken als ik me goed herinner.
Danuah schreef:Ik zal toch ook een PSSM2 test overwegen. Ze hoeven geen overige symptomen te hebben. Hier (helaas) alle ervaring mee.
Ik heb een gesprek gehad met een voedingsdeskundige; het kan zijn dat ze een stofje niet aanmaken waardoor ze de Vit E niet opnemen. Ik weet alleen niet meer welk stofje dat precies is. Irritant, want ik zit in hetzelfde schuitje dat ik niet weet of 'ie het opneemt of niet.
Ladyson schreef:Ik ben er overigens bij toeval achtergekomen toen ik bloed moest afnemen. Ze bokte wel wat met aangalopperen en dat ging na bijvoeren dus wel over.
Instructrice vond later wel altijd dat ze voor niveau training laag in bespiering zat, maar werk ging haar prima af (met supplement dus).
Ik gaf Equistro Excell E, op advies dierenarts. Geen idee of dat natuurlijk of synthetisch is, maar uit het bloed bleek dat dat goed te werken.
TheWelsh schreef:Danuah schreef:Ik zal toch ook een PSSM2 test overwegen. Ze hoeven geen overige symptomen te hebben. Hier (helaas) alle ervaring mee.
Ik heb een gesprek gehad met een voedingsdeskundige; het kan zijn dat ze een stofje niet aanmaken waardoor ze de Vit E niet opnemen. Ik weet alleen niet meer welk stofje dat precies is. Irritant, want ik zit in hetzelfde schuitje dat ik niet weet of 'ie het opneemt of niet.
Wat naar dat je er veel ervaring mee hebt.![]()
Hoe uit zich het bij jouw paard en hoe houdt je het onder controle? Is er goed mee te leven?
Kan dit inmiddels ook door haren op te sturen? Ik begreep dat een spierbiopt onterecht negatief kan tonen ivm moment opname?
Gebruikers op dit forum: Bytespider, esje01 en 1 bezoeker