[MD] 'Peesklap', been dun maar bultje blijft
Afgelopen donderdag 1 juni paard van stal met een dik rechterachterbeen.. Veel vocht maar voelde voor mij direct hetzelfde als de peesblessure de vorige keer (die zat links). Deze keer zit de zwelling van het been echter bovenaan en was het lastiger te voelen/afkaderen waar het begon en stopte. Zwelling is ook minder extreem dan de vorige keer. Osteopaat van stalgenoot was er, voelde ook vermoedelijk de pees en veel vocht + warmte.
Vrijdag namiddag dierenarts erbij gehad, hij twijfelde zeer of het de pees of het kniegewricht was. Buigproef op de koot negatief, buigproef hak/heup duidelijk reactie, maar daardoor kon hij niet met zekerheid zeggen wat het was. Hij sluit problemen met het gewricht niet uit. In stap zie je er overigens niets aan, in draf is hij wat kort maar niet ontzettend kreupel. Met de buigproef dus wel. Op de volte op het harde in draf heel voorzichtig en wel kreupel op rechtsachter, maar hij was die ochtend ook beslagen voor.
Tendease gekregen om te smeren en 2 opties, scannen voor de pees of direct uitverdoven en foto's maken. Morgen word ik gebeld voor een afspraak want ik wil graag eerst scannen omdat ik vrij zeker weet dat het de pees is. De warmte zit echt op de zachte delen, gewricht is niet warm of dik, hij heeft ook nergens pijnreactie.
Op onderstaande foto's de vergelijking links rechts, en tussen de blauwe strepen zit de verdikking aan de binnenkant. Het is slecht op de foto te krijgen.

We waren vrij fanatiek aan het trainen de afgelopen weken, M2 debuut werd gepland dus hij is in goede conditie. Geen wondje dus overbelasting of gek gedraaid/geschopt kan beide, al hebben we er weinig aan dat te weten. Staat nu in zijn eentje op de wei en het vocht is zo goed als weg, in de groep hebben ze nog wel eens fratsen en hier staat die rustig. Op stal sowieso de eerste week erg onrustig dus dit is de beste optie nu even. Dit topic gebruik ik vooral voor het verloop en voor mezelf, maar soortgelijke ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom!