Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 18:48

Hoi bokkers,

Ik heb nu sinds een week een nieuw paard. Het is een 3 jarige merrie die ik zelf heb opgehaald bij een grote stal vandaan. Vrij schraal, doffe vacht en te mager. Had een wormenspuit gehad en goed op ruwvoer gezet.

Bij het ophalen geen bult tussen kaaktakken opgemerkt. Een dag nadat ik haar had opgehaald een bult ter grootte van een golfbal en voelde niet opmerkelijk warm aan, wel hard maar beweeglijk. Drie dagen bleef het dezelfde grootte houden. Geen koorts en ook geen snotneus. Naar mijn idee wel wat sloom voor een 3 jarige en ze at met lange tanden. Het slikken doet haar overduidelijk pijn of het gaat gewoon heel moeilijk in ieder geval.

In tussentijd een gebitsverzorger erbij: doppen en wolfkiesjes eruit. Maar het abces zat volgens de tandarts te hoog om van een kiesontsteking te spreken.

De vierde dag een vitaminespuit gegeven ivm schraalheid. De vijfde dag was het abces gegroeid ter grootte van een appel en voelde wel warmer aan. Dus de DA erbij en een neusswab afgenomen, maar negatief getest :?. De DA gaf aan dat het wel vals negatief zou kunnen wezen, maar dat het wel heel typisch is dat ze nog geen koorts en/of snot heeft.

Paard heeft na een week nog steeds geen koorts of snotneus. Het abces is nog wel iets groter gegroeid, maar de grootte is nu ongeveer 3 dagen ‘stabiel.’ Voelt niet meer veel warmer aan dan de rest van haar lichaam. Ze at wel weer wat makkelijk uit de hand en van de grond matig, maar alsnog gaat het slikken moeilijk.

Dus ik zit met een hele hoop vragen. Volgende week nogmaals een (andere)tandarts erbij. Wellicht ook het abces scheren en trekzalf erop in de hoop dat het opengaat. Nog steeds vraag ik mij af of het inderdaad droes is.

Wie heeft hier ervaring mee?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:58

Weet je zeker dat het van binnen komt dan? Mijn paard had het laatst toevallig en ik heb het op advies van de DA gehotpacked (rubberen handschoen vullen met heet water en ertegenaan houden 10-15 minuten om het te helpen rijpen), maar ze had hem ook kunnen lancen. Bij haar komt het door haar eetgewoontes waardoor er iets in haar huid terecht was gekomen en was gaan ontsteken.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Re: Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 19:02

Goeie vraag, ik zie geen bijzonderheden tot dusver aan de buitenkant. Geen plekjes op het abces zelf. Misschien dat als ik de bult kaalscheer dat er iets zichtbaar wordt.

De eerste DA die erbij was zei direct dit is droes en met droes hoeft er geen koorts of snotneus te wezen. Maar toch heb ik mijn bedenkingen en al helemaal na een negatieve test.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:07

Mijn paard had een wondje van het halster wat was gaan ontsteken.

Dus ik vind ineens in haar hals een bult waar vocht uit komt.
DA gebeld. Van droeg met abces zijn ze vaak echt beroerd.
Hij is komen kijken en het was geen droes maar een ontstoken wond.

Hou je paard nog maar even apart. Als de bult open gaat en de troep eruit kan zal ze vast wel opknappen.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Re: Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 19:12

Yvette, had jouw paard toen toevallig ook moeite met slikken tijdens het eten?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:31

Hier uitgebreide ervaring mee. Meermaals gedraineerd en open gesneden. Na 1,5 jaar aantobben is het paard uiteindelijk onder algehele anesthesie geweest om het bultje te verwijderen. Ook geen droes geweest.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Re: Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 19:44

@faya: jeetje heftig! Ook last met eten en slikken? En ben je er uiteindelijk ook achter gekomen wat het precies is geweest?

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:46

Mijn ruin heeft een bult gehad op zijn luchtpijp. Die was er binnen een nacht ineens. Hij was niet ziek, niet verkouden, niks. Dierenarts eerst gebeld, daarna ook op stal erbij gehad om te onderzoeken en het was geen droes. Toen ik zalf meekreeg om te bult te laten slinken, was 'ie ineens weg. Dit was wel in het 'insectenseizoen'.

Afbeelding

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:57

MyPrecious_6 schreef:
@faya: jeetje heftig! Ook last met eten en slikken? En ben je er uiteindelijk ook achter gekomen wat het precies is geweest?

Alleen bij de eerste bult wel. Later niet meer want anders hadden we ook niet zo lang geprobeerd om t met kleine ingrepen te laten genezen.

Het was uiteindelijk een ingekapseld 'hompje' bacteriën.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 20:05

@lorette: ook bijzonder, geen plekjes kunnen vinden op het abces?

@faya: goh de bacteriën zaten zo diep dat jouw paard dus onder algehele anesthesie moest? En daarna was alles wel verholpen en kwam het niet terug? ( ik hoop ten zeerste dat dit niet met mijn paard moet gebeuren -O- )

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:18

Ja, ervaring hiermee. 2x zelfs, ook bij jonge opfokpaarden (jaren ertussen). Volgens de DA was het een andere streptokok die waarschijnlijk via een wondje binnengekomen was.
Bij de ene was het een eenmalig abces, bij de andere was het immuunstelsel wat op hol geslagen en hebben we het moeten wegsnijden maar daarna was het weer goed.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:15

Ja! Nu schijnt dit wel echt een unieke casus te zijn. Vaak is draineren voldoende, als dat niet helpt (staand) uitsnijden, dat hebben we eerst ook gedaan natuurlijk. Hij stond alleen niet stil genoeg,dus moest gewoon plat, ook onze z'n eigen veiligheid. Je wilt natuurlijk niet dat ze uiteindelijk een zenuw raken omdat ie wiebelt.

DJZ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:30

Een paar jaar geleden had een paard van de manege ineens een flinke bult, net achter zijn kaak. De typische plek voor een droesabces.. Iedereen na een week in dikke paniek, want paard had abces, dus droes. Paardlief had geen koorts, geen snot en at nog prima. Puntje bij paaltje: er was een splintertje van het hooi gaan ontsteken. Op zijn grootst was het een halve galia meloen :)

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 21:32

@faya: ja, dan zou ik dat inderdaad ook eerder overwegen. Gelukkig dat het nu wel definitief verholpen is!

Ik houd het in de gaten. Ik zal morgen eerst een poging wagen om het abces te scheren. Ook scheren is ze nog niet gewend :(:)

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 21:37

DJZ schreef:
Een paar jaar geleden had een paard van de manege ineens een flinke bult, net achter zijn kaak. De typische plek voor een droesabces.. Iedereen na een week in dikke paniek, want paard had abces, dus droes. Paardlief had geen koorts, geen snot en at nog prima. Puntje bij paaltje: er was een splintertje van het hooi gaan ontsteken. Op zijn grootst was het een halve galia meloen :)


Zo, dat is een behoorlijk formaat! Zat het abces tussen de kaken ter hoogte van de “wangen”?

Die van mij heeft het dus op die plaats, maar het doorslikken van eten heeft ze wel echt moeite mee. Had het manege paard dit ook?

DJZ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:42

MyPrecious_6 schreef:
DJZ schreef:
Een paar jaar geleden had een paard van de manege ineens een flinke bult, net achter zijn kaak. De typische plek voor een droesabces.. Iedereen na een week in dikke paniek, want paard had abces, dus droes. Paardlief had geen koorts, geen snot en at nog prima. Puntje bij paaltje: er was een splintertje van het hooi gaan ontsteken. Op zijn grootst was het een halve galia meloen :)


Zo, dat is een behoorlijk formaat! Zat het abces tussen de kaken ter hoogte van de “wangen”?

Die van mij heeft het dus op die plaats, maar het doorslikken van eten heeft ze wel echt moeite mee. Had het manege paard dit ook?

Ja, net achter de kaak, in de overgang naar de hals, meer aan de zijkant, dan aan de onderkant.
Maar echt heel veel last met doorslikken had hij niet.

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:01

Als ze geen neusuitvloeiing hebben, zal een swab negatief kunnen zijn. Maar dan kan het nog steeds droes zijn. Momenteel gaat er een behoorlijk a-typische vorm van droes rond waarbij dit wel vaker gebeurt.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Maris_

Berichten: 1441
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:14

1 van mijn merries heeft sinds ze veulen was (wordt dit jaar 5) had verdikte lymfe knopen onder haar kaak zitten, precies op de plek waar ook droes ontstaat zeg maar.
Nu was daar vorig jaar een abces opgekomen wat toen is open gesprongen. (Was precies nl op waar de lymfe knopen zaten) Had ze ook wel last van en zag er ook echt uit toen als droes maar was het niet. Behandeld en daarna waren (toen het hersteld was) haar lymfe knopen ook een stuk slanker.
Nou lijkt het ook een stukje een weerstand probleem te zijn bij haar want soms werden de lymfeknopen weer wat dikker en toen ben ik naar vitaminen bij gaan voeren en sindsdien blijven ze slank. Je voelt de lymfeknopen nog wel wat maar tis nu al heel lang rustig en niet dik.

Dierenarts is overigens betrokken geweest.

Edit; mijn merrie was overigens ook nooit ziek, snotneus of koorts oid.

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:30

Mijn hengst had vorig jaar een bult achter zijn kaak, hij had ook koorts , dus zou het droes zijn , heel gedoe met apart zetten , maar hij had een negatieve neusswab ..

Het werd uiteindelijk een megagat, en heel veel gedokter, het is inmiddels weer dicht, maar wat de oorzaak geweest is weten we niet ...

Hij had geen last met eten en was alleen niet lekker toen hij koorts had, ik zal morgen eens een foto opzoeken van het gat, dat was echt groot..althans , als je daar behoefte aan hebt..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 23-03-23 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 22:33

Jet schreef:
Als ze geen neusuitvloeiing hebben, zal een swab negatief kunnen zijn. Maar dan kan het nog steeds droes zijn. Momenteel gaat er een behoorlijk a-typische vorm van droes rond waarbij dit wel vaker gebeurt.


Ja, dat gaf de DA ook aan. Alleen geen koorts of snotneus vond ze wel apart. Het blijft alleen bij moeilijk slikken en een abces. Ik vraag me dus af of droes kan zonder koorts etc.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 22:36

Maris_ schreef:
1 van mijn merries heeft sinds ze veulen was (wordt dit jaar 5) had verdikte lymfe knopen onder haar kaak zitten, precies op de plek waar ook droes ontstaat zeg maar.
Nu was daar vorig jaar een abces opgekomen wat toen is open gesprongen. (Was precies nl op waar de lymfe knopen zaten) Had ze ook wel last van en zag er ook echt uit toen als droes maar was het niet. Behandeld en daarna waren (toen het hersteld was) haar lymfe knopen ook een stuk slanker.
Nou lijkt het ook een stukje een weerstand probleem te zijn bij haar want soms werden de lymfeknopen weer wat dikker en toen ben ik naar vitaminen bij gaan voeren en sindsdien blijven ze slank. Je voelt de lymfeknopen nog wel wat maar tis nu al heel lang rustig en niet dik.

Dierenarts is overigens betrokken geweest.

Edit; mijn merrie was overigens ook nooit ziek, snotneus of koorts oid.


Ook apart! Ik heb het idee dat na de vitaminespuit de bult in een keer heel hard ging groeien. Net alsof haar weerstand een zetje kreeg om de ontsteking uit te stoten

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 22:37

kimmie261 schreef:
Mijn hengst had vorig jaar een bult achter zijn kaak, hij had ook koorts , dus zou het droes zijn , heel gedoe met apart zetten , maar hij had een negatieve neusswab ..

Het werd uiteindelijk een megagat, en heel veel gedokter, het is inmiddels weer dicht, maar wat de oorzaak geweest is weten we niet ...


Het kan dan ook vals negatief zijn geweest misschien? Die van mij heeft dus geen flinke ziekte symptomen. Alleen abces en moeilijk slikken that’s all. Het blijft een beetje “hangen” voor mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:51

MyPrecious_6 schreef:
Goeie vraag, ik zie geen bijzonderheden tot dusver aan de buitenkant. Geen plekjes op het abces zelf. Misschien dat als ik de bult kaalscheer dat er iets zichtbaar wordt.

De eerste DA die erbij was zei direct dit is droes en met droes hoeft er geen koorts of snotneus te wezen. Maar toch heb ik mijn bedenkingen en al helemaal na een negatieve test.
Ik zag bij die van mij ook niks aan de buitenkant, en dacht misschien aan een hooisplinter die erin was geschoven, maar bij nader inzien blijkt ze haar huid te beschadigen door haar vrij bijzondere eetgewoonten. Met ons droesbeleid op stal kon het eigenlijk ook geen droes zijn, dus het moest wel iets zijn dat van buiten de huid was ingedrongen.

Zebrastreep

Berichten: 9689
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 23:22

Mijn toen nog niet volledig getemde 3 jarige kreeg ook een abces onder haar kaak wat geen droes was. Ook geen koorts en of verminderde eetlust maar wel vervelend gedrag als er druk op kwam van het halster. Maar omdat ik het gedrag ook wel vond passen bij een jong paard , en ze een enorme baard heeft viel het niet op. Totdat ik een berichtje kreeg dat ze met een best grote wond stond.

Hing echt een ( sorry) soort van stroperige sliert aan van bloed en pus. Haar gelijk uit de kudde gehaald en de staleigenaar maar gebeld want ik wist het ook niet. Haar apart in een wei gezet en even aankijken. Maar de dag erna had ze de boel opengeschuurd en ze zat echt onder het bloed en pus maar was nog actief , vrolijk en volop aan het grazen. Gelijk de ochtend erop de dierenarts toch maar gebeld of het geen droes kon zijn. Vermoeden was dat ze iets har gegeten wat is gaan ontsteken en er via de onderkant weer uitkwam want het moet ergens heen. Advies spoelen, schoonmaken met betadine, weer afspoelen , invetten met zwarte trekzalf en haar helemaal inpakken tegen de vliegen en flink war vliegenspray. Het was ook nog augustus dus lekker warm, maar wel in het jaar dat de zomer niet zo best was. Ik was vooral heel bang voor een secundaire infectie.

Maar goed ze kende nog niet zoveel dus het was een enorm gevecht en ze was zo wild. Het deed ook nog eens zeer natuurlijk als ik eraan zat. De bult was eerst echt heel groot en 10 dagen lang is er troep uitgekomen. Daarna ging het heel snel en was het een klein korstje en voor ik het wist was al het haar ook weer terug gegroeid en geen litteken dus ik heb het goed verzorgt. En ook wel een iets braver paard , ze had gelijk minder verlatingsangst.

Nu is ze bijna 5 en heeft er ook niks raars qua gedrag over gehouden ze is nu eigenlijk een heel koel jong paard dus het heeft er wel aan bijgedragen


Maar was een hoop gedoe was het! Met een onbeleerde is het echt haast niet te doen. Ik raad je ook aan om het schoonmaken met 2 man te doen , en met een cap op en een goed stevig halster.

Nog even een foto van het abces na een aantal dagen. Het voelde heel heet aan en was flink groot. Normaal zou ik hier niet tegen kunnen maar vond dit wel fascinerend. Oja bij het verzorgen wergwerphandschoentjes dragen dat pus en bloed zit vol met bacteriën.

Afbeelding

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 07:33

Die 2 van mij zijn er ook niet ziek van geweest.
Enkel een abces.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cemlys, ComscoreBot, Felixity, hagelslag, Rhodium en 46 bezoekers