Koliekerig door fructaan in gras: wat kan ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-23 10:13

En ik ga toch ook eens overwegen om een track te maken om de hele wei.
Hier zie je hoe het stuk eruit ziet, rood is de roundpen/paddock en inloopstal (hier staan ze dus 's nachts). Ik zou om de hele wei een pad kunnen maken zodat ze in ieder geval wat meer beweging hebben.. De inloopstal is ongeveer 8x3,5 meter en de roundpen een meter of 10 breed denk ik. Dan is er nog een stuk verharding van 10x2 meter ofzo? Vind het wel wat klein om ze daar de hele dag te hebben staan. Maargoed, liever zo dan zieke paarden :Y)


Afbeelding


MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Koliekerig door fructaan in gras: wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 10:26

Je kan ze beter heel vroeg op de dag of heel laat er op zetten.

Je korte gras kan gewoon wel een probleem vormen, omdat dit zo aan het groeien is (zie je dus aan de kleur idd en de lengte) komt er ook heel veel fructaan vrij. Vooral net na het bemesten en de regen in combi met de warme dagen.

Leesvoer:
https://www.voervergelijk.nl/nieuws/346 ... e%20houden.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-23 13:57

MarliesV schreef:
Je kan ze beter heel vroeg op de dag of heel laat er op zetten.

Je korte gras kan gewoon wel een probleem vormen, omdat dit zo aan het groeien is (zie je dus aan de kleur idd en de lengte) komt er ook heel veel fructaan vrij. Vooral net na het bemesten en de regen in combi met de warme dagen.

Leesvoer:
https://www.voervergelijk.nl/nieuws/346 ... e%20houden.


Dankje, interessant!

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Koliekerig door fructaan in gras: wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 14:42

Je gras is ook veel te voedzaam in deze periode voor de rassen die je hebt; heel sober.
Ik zou inderdaad een track maken zodat je lekkere uitloop hebt, en daar op enkele punten hooi aanbieden.
En dan strookbegrazing, of korte graasmomenten gaan inbouwen zodra de groei eruit is. Dus wanneer het gras in het zaad staat.
Juni is inderdaad een mooi moment. Er zijn eigenlijk een paar momenten waarop gras spannend is: voorjaar (nu dus), september/ okt (wanneer het gras zich klaarmaakt voor de winter), en dagen met vorst en zon.

En het lijkt soms alsof het bij anderen heel goed gaat. Warmbloeden kunnen bijvoorbeeld wel wat meer hebben.
Maar wanneer je goed kijkt zie je bij paarden waarvan je denkt dat het goed gaat toch groeiringen in de hoeven, chronische bevangenheid, ongezonde vetophopingen, verstoorde darmwerking (slechte of natte mest), etc....

Ik zou ook kijken of je je wei kunt laten bemesten met ruwe stalmest en/of compost. Dat geeft langzamer voeding af aan de bodem.
Veel paarden kunnen niet goed omgaan met drijfmest. Je moet dus wel structuur en voeding geven aan de wei, maar dat kan op veel manieren.

Er zijn inmiddels wel wat mensen die info kunnen geven op basis van grondmonsters:
https://www.horseenhabitat.nl

Blue_flower
Berichten: 1917
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Koliekerig door fructaan in gras: wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:05

Ik zie dat de persoon boven mij al aanvullend antwoord heeft gegeven waar ik mij bij aansluit.

Een track kan inderdaad qua vorm mooi op jouw perceel, even goed kijken naar afwatering in natte periodes of een track ook dan goed is. Je kan dan wellicht de weide tijd verkorten in kritieke periodes en je gras meer sparen waardoor het meer tot bloei komt.

Wat voor onkruid heb je en is het wel echt onkruid of juist gezond onkruid voor de paarden?

jazzejam

Berichten: 395
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:20

Ninx schreef:
Er zijn eigenlijk een paar momenten waarop gras spannend is: voorjaar (nu dus), september/ okt (wanneer het gras zich klaarmaakt voor de winter), en dagen met vorst en zon.


Dit is een goede leidraad om in je oren te knopen. Hier zijn maanden maart/april/mei niet geschik voor gevoelige paarden om op het land tegaan. Dan is het suiker veel en veel te hoog. Hier gaat de sobere pony pas in juni weer de wei op. De andere mogen in deze maanden max 1/1,5 uur per dag. Zomers loopt iedereen lekker op het land. Vaak zie je dat er dan in september/oktober weer een opleving in suiker is maar dit is gelukkig niet zo hoog als in het voorjaar.

Een track ga je dan heel veel plezier van hebben. Toch lekker buiten zonder risico van zieke paarden.

1994****J.J. Jazz E Jam****
2008****D'Molga**** Levantos II x Voltaire
2018****Neila D'Molga**** El Salvador x Levantos II
2020****Phalco**** Il est Balou x Levantos II

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-23 16:46

Blue_flower schreef:
Ik zie dat de persoon boven mij al aanvullend antwoord heeft gegeven waar ik mij bij aansluit.

Een track kan inderdaad qua vorm mooi op jouw perceel, even goed kijken naar afwatering in natte periodes of een track ook dan goed is. Je kan dan wellicht de weide tijd verkorten in kritieke periodes en je gras meer sparen waardoor het meer tot bloei komt.

Wat voor onkruid heb je en is het wel echt onkruid of juist gezond onkruid voor de paarden?


Onze wei ligt heel hoog en is eigenlijk altijd droog. Een track zal wel intensief gebruikt worden dus helemaal moddervrij zal het niet blijven, maar ik zou de paarden dan in de risicovolle maanden alleen op de track/paddock laten en de overige maanden ook wat uren op de wei laten lopen.

Als je de paarden nu t/m juni helemaal van het gras houdt, moet je dan in juni weer heel langzaam opbouwen omdat je daar anders weer ellende van krijgt? Is elke dag paar uurtjes weidegang geen goed idee, stel bijv. alleen in de avond (en als de fructaanindex niet hoog is)?

Verder, over het onkruid: we hebben sowieso elk jaar Sint Jacobskruid :7 Superirritant, de bermen staan er vol mee. Dus ik haal elk jaar kruiwagens vol uit m'n wei (nog voordat het gaat bloeien). Verder eigenlijk geen idee! Ik ga dit ook zeker even onderzoeken. Ik haal het nu gewoon uit de wei, de paarden eten het ook niet. Maar, door regelmatig de wei te maaien kunnen we het onkruid redelijk onder controle houden. Als het inderdaad onkruid voor de paarden is :')

Edit: weegbree hebben we wel wat van, is niet giftig lees ik al. Vorig jaar hadden we ook wat paardenbloemen, niet veel. Ik kan zo niet vinden welke plant ik het meest zie (ben niet thuis nu dus kan het ook niet goed checken).
Edit 2: volgens mij hebben we veel ridderzuring. Ook niet giftig :Y) Maar, als je dat gewoon z'n ding laat doen, dan staat de hele wei straks vol onkruid en hebben we helemaal geen gras meer over toch?

Blue_flower
Berichten: 1917
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Koliekerig door fructaan in gras: wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:49

Dat scheelt al dat jullie weide hoog ligt. En tuurlijk beetje nat is niet erg.

Voor nu zou ik inderdaad doen aan risico verminderen door ze op kritieke momenten eraf te houden. Hou rekening met de koude nachten en dan zon omdat gras dan niet kan groeien, maar nachten (ik dacht boven de 10 graden) en daarna zon is groeizaam weer. Mogelijk dat dat ook effect heeft, dat weet ik niet?. Ik heb mij vooral erin verdiept voor hoefbevangenheid en niet koliek.

St jacobskruid is een nare, zeker als de berm vol staat. Dan ontkom je er niet aan.

Weegbree lekker laten staan, scheelt al weer. Paar paardenbloemen is niet erg.
Zuring zeker weghalen, gaat gigantisch woekeren. Maar die moet je flink weg steken wil je er effect van hebben. Die wortels zijn heel naar.

Ik denk dat een bodem onderzoek wel eens verhelderend kan zijn hoor. Wellicht zijn je verhoudingen een beetje scheef wat extra onkruid geeft. En kun je bijvoorbeeld weide voor weide verbeteren door een geschikt grasmengsel / kruiden mengsel te zaaien.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-23 19:33

Blue_flower schreef:
Dat scheelt al dat jullie weide hoog ligt. En tuurlijk beetje nat is niet erg.

Voor nu zou ik inderdaad doen aan risico verminderen door ze op kritieke momenten eraf te houden. Hou rekening met de koude nachten en dan zon omdat gras dan niet kan groeien, maar nachten (ik dacht boven de 10 graden) en daarna zon is groeizaam weer. Mogelijk dat dat ook effect heeft, dat weet ik niet?. Ik heb mij vooral erin verdiept voor hoefbevangenheid en niet koliek.

St jacobskruid is een nare, zeker als de berm vol staat. Dan ontkom je er niet aan.

Weegbree lekker laten staan, scheelt al weer. Paar paardenbloemen is niet erg.
Zuring zeker weghalen, gaat gigantisch woekeren. Maar die moet je flink weg steken wil je er effect van hebben. Die wortels zijn heel naar.

Ik denk dat een bodem onderzoek wel eens verhelderend kan zijn hoor. Wellicht zijn je verhoudingen een beetje scheef wat extra onkruid geeft. En kun je bijvoorbeeld weide voor weide verbeteren door een geschikt grasmengsel / kruiden mengsel te zaaien.


Ja ik haal het onkruid met wortel en al eruit. Heb nu een onkruidsteker besteld, had hele goede reviews dus ben benieuwd.

Verder valt het wel mee denk ik hoor, qua hoeveelheid onkruid. Als we maar regelmatig maaien, dan houden we hoofdzakelijk gras over i.p.v. onkruid.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:41

Een track is zeker een goed idee, en met een beetje slimme indeling en een of twee middenpaden kun je het ook nog leuk maken voor hen. Holten is hoge zandgrond als ik het goed heb, dus heel erg drek zal het niet worden, en mocht het toch 2 weken regenen dan kun je de track dichtzetten. Als die kapot gelopen is dan is het moeilijk weer goed te krijgen in de winter.
Het is beter om ze wat rustig te laten wennen aan het lange gras als ze het een tijd niet hebben gehad. Ik deed aan stripbegrazing. Destijds had ik een halve hectare, veel te veel voor 1,5 paard en hooide eerst, daarna mochten ze na gewenning (darmflora moet zich aanpassen) beperkt in tijd of een strip gras.

Over de IJssel

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Koliekerig door fructaan in gras: wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:54

Weegbree is in dit verband een vriend en geen onkruid.
De plant helpt paarden die te dik zijn of richting EMS (equine metabool syndroom), insuline resistentie en hoefbevangenheid gaan.
Net als paardebloem: juich die planten toe.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 08:26


DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 08:28

En dan doe je een fructaan test van je gras.
Dus gras geplukt op hetzelfde moment. 1 wei was al paarden mengsel. Andere nog koeiengras.
Gras dat dat jaar gelijktijdig bemest en gemaaid is.
En vervolgens komt er uit die test dat de suikers in je paardengras wei hoger is...

Dat voelt best lu.Llig kan ik zeggen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 09:26

DuoPenotti schreef:
En dan doe je een fructaan test van je gras.
Dus gras geplukt op hetzelfde moment. 1 wei was al paarden mengsel. Andere nog koeiengras.
Gras dat dat jaar gelijktijdig bemest en gemaaid is.
En vervolgens komt er uit die test dat de suikers in je paardengras wei hoger is...

Dat voelt best lu.Llig kan ik zeggen.


Hoe lang is het perceel al ingezaaid met het paardenmengsel en hoe heb je het onderhouden in die jaren?
En vanaf wanneer ben je gaan testen? Als in: welke maand?

Ps: ik heb ook die fructo meter…. Maar betwijfel de zuiverheid van de test wel een beetje

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:16

Onderhoud was precies gelijk.
Paardenmengsel stond er toen ongeveer een jaar, dus niet alles weer terug raaigras geroeid (is nu wel)
En ik had getest door het naar pavo op te sturen.
zakje met gras uit de ene wei, gelijktijdig zakje gras uit de andere wei

Die fructometer heb ik ook nog ergens in de kast... zag daar met gras ook geen grote verschillen tussen kort en lang.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 10:50

Oh das wel balen ja DuoPenotti! Wat zou de verklaring kunnen zijn?
Ik zal de vorige eigenaren eens appen, zij hebben dit perceel 11jr terug gekocht en volgens mij hebben zij de wei e.d. aangelegd. Voor paarden zou ik dan gokken :Y)

Verder nog even aan het brainstormen, wil ik een track? Ga ik de paddock vergroten? Nadeel van een track: ik mest nu de paddock en stal dagelijks uit, de wei 1x per wk. De track zou ik het liefst ook dagelijks willen mesten lijkt me, maar vanwege werk/jonge kinderen gaat dit 'm in de wintermaanden niet worden. Weekenden en in het voorjaar/zomer is dit geen probleem.

Vanmiddag komt de osteopaat en morgen de hoefsmid, dus ik ga met hen beide ook eens brainstormen. Voor de time being hou ik de fructaanindex goed in de gaten, en zet ik ze max. 2u op de wei. Verder gewoon paddock en porties hooi.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:52

DuoPenotti schreef:
Onderhoud was precies gelijk.
Paardenmengsel stond er toen ongeveer een jaar, dus niet alles weer terug raaigras geroeid (is nu wel)
En ik had getest door het naar pavo op te sturen.
zakje met gras uit de ene wei, gelijktijdig zakje gras uit de andere wei

Die fructometer heb ik ook nog ergens in de kast... zag daar met gras ook geen grote verschillen tussen kort en lang.


Denk dat het met name zit in de tijd die grasland moet hebben om geschikter te worden voor paarden.
Je wei is naar alle waarschijnlijkheid nog tamelijk rijk qua bodem. Paardengras groeit trager, en in een te vroeg stadium van groei lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er meer suiker in zat/ zit dan het snelgroeiende en dus 'brandstof verbruikende' koeiengras.
Een jaar is niks waar het gaat om de transitie.

De wei die ik hiervoor had was al meer dan 10 jaar op een 'paardgeschikte' manier onderhouden. Daar konden ze altijd veilig grazen.
Nu heb ik een wei die lang maisland en zelfs bollenland is geweest. Het is pas 2 jaar geleden doorgezaaid met een paardenmengsel. Ik zet ze er pas vanaf juni op.
Maar dan nog denk ik dat het wel een paar jaar duurt voordat het echt geschikt is. Ik breng nu compost op, kalk en dit jaar vulkanisch granulaat.

Er is natuurlijk meer dan alleen suiker, het is ook de veelzijdigheid van een paardenwei die het geschikter maakt.
Voordat land is herstelt van alle drijfmest, kunstmest en andere zooi ben je echt een flinke poos verder.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:56

Mloes schreef:
Edit 2: volgens mij hebben we veel ridderzuring. Ook niet giftig :Y) Maar, als je dat gewoon z'n ding laat doen, dan staat de hele wei straks vol onkruid en hebben we helemaal geen gras meer over toch?


Ridderzuring komt voor op te sterk bemeste grond en/of grond die erg dichtgelopen is.
Misschien is het toch handig je grond eens te bemonsteren, is niet duur, en je weet gelijk wat je wel/ niet moet doen.

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:57

Maar die 2 weides waren toen al 10 jaar van onszelf, dus ook daarvoor zelfde manier van onderhoud gehad.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:06

DuoPenotti schreef:
Maar die 2 weides waren toen al 10 jaar van onszelf, dus ook daarvoor zelfde manier van onderhoud gehad.


Interessante casus dus....

Heb je de grond laten bemonsteren? Hoe ziet je onderhoud eruit? Heb je in die 10 jaar geen drijfmest/ kunstmest gebruikt?

Heb je het gras pas getest toen het in het zaad stond?

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:13

Getest was najaar. Eind oktober meen ik.
Toen er al 2 keer gehooid was.
1e snede vol in zaad.
Beide weides gelijk.
Paarden hadden er toen niet op gelopen dat jaar.

Bemonsterd is er regelmatig.
Weet zo even geen uitslagen meer.
Zonodig komt er kalk op.

Ja er word geïnjecteerd met koeienmest. Ook daar alles gelijk.
Kunstmest gebruiken wij nooit.


Sorry ts wel erg off-topic voor jou

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:58

DuoPenotti schreef:
Getest was najaar. Eind oktober meen ik.
Toen er al 2 keer gehooid was.
1e snede vol in zaad.
Beide weides gelijk.
Paarden hadden er toen niet op gelopen dat jaar.

Bemonsterd is er regelmatig.
Weet zo even geen uitslagen meer.
Zonodig komt er kalk op.

Ja er word geïnjecteerd met koeienmest. Ook daar alles gelijk.
Kunstmest gebruiken wij nooit.


Sorry ts wel erg off-topic voor jou


Ja, beetje offtopic..... sorry....

Maar ook weer niet, want interessante casus en vast niet op zichzelf staand.
Ik kan me voorstellen dat het type gras (paardengras) dat je hebt gezaaid mogelijk minder goed kan omgaan met drijfmest en meer gebaat is bij langzamere afgifte van voedingstoffen.
Door de drijfmest wortelt het mogelijk ook minder goed.

Persoonlijk denk ik dat daar de crux zit. Je ziet bij langdurig organisch onderhouden weides ook een hele andere bodemstructuur. Ik denk dat het paardengras daaronder beter functioneert omdat een dergelijke bodem water en nutriënten beter vasthoudt.

Kun je aan vaste stalmest of compost komen in jouw regio? Waar laat je bemonsteren en belangrijker nog: door wie laat je je adviseren?
Loonwerkers redeneren toch vaak vanuit opbrengst.

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:15

Dat zou kunnen dat het daardoor komt. :j

Verder geen andere mogelijkheden.
En omdat ons hooi steeds suikerarm is ook niet de behoefte tot verandering.

Maar dus even paarden gras zaaien om het goed te doen voor je paarden is ook niet zo simpel :D
Dat is wel gebleken.
En ondertussen is het denk ik weer grotendeels raai.
Dat is hier op droge zandgrond toch het sterkste.

En water sproeien hebben we net de capaciteit voor in de zomer waar de paarden lopen.
Dat blijft ook met extreme droogte groen dus zo hopelijk ook de fructaan laag.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 09:14

Well that escalated quickly...

Eergister zag ik dat ze bij een paal van de paddock hadden gezeten, die stond helemaal scheef. Dus eergister in de avond druk geweest met stroomdraad maken aan de binnenkant van de paddock. Gisterochtend paarden 2 uurtjes op de wei, en toen weer op de paddock. Kom ik uurtje later terug van een rondje met de hond, zie ik dat de hele paddock is gesloopt ;( ;( ;( Op twee verschillende plekken, mijn theorie is dat Theo (de Andalusier) geschrokken is van het stroomdraad en toen aan de andere kant dwars door de planken is gebroken. Sowieso was hij na zondag (toen hij in shock raakte gebeurde dat ook op de paddock) heel onrustig op de paddock.. Hij had wat bloed uit z'n neus, heel minimaal en werd niet erger gelukkig. En linksachter loopt hij heel kort, maar hij belast het been wel. Ik durf er even geen dierenarts bij te halen tenzij echt noodzakelijk, want dat gaat hem ook wel megaveel stress geven.

We moesten iets doen, ik durf hem in deze toestand echt niet op stal te zetten. Dat is hij niet gewend hier. Hulptroepen opgetrommeld en al het houtwerk van de paddock eruit gesloopt, en een grotere paddock gemaakt. Deze is nu 25x16 meter, deels gras wel.. Nu staan ze hier dus de hele dag op, nu hopen dat ze het stukje snel kapotlopen zodat ze niet meer ziek worden van dit gras :Y) Het lukt me niet om de boel om te laten ploegen en ander zand te storten (de loonwerker moet via het land achter ons op onze weide voor bemesten e.d., en ze gaan dit weekend al zaaien dus we kunnen er gewoon niet bij..).

Osteopaat was er gister wel, die heeft hem heel rustig een klein beetje behandeld. Even wat stress eruit, daar reageerde hij wel goed op, je zag de spanning even wegvloeien. Ga zo even magnesium halen om hem daarmee wat te ondersteunen. En dan hopen dat hij snel weer enigszins de oude wordt, arm dier. En dan te bedenken dat ik alleen met hem buiten rij, ik steek een drukke weg over, een spoorwegovergang.. Hij is heel gevoelig maar ook wel heel kalm en koel, alleen denk dat dit nu echt even traumatisch is voor hem :(:)


Anyway. We hebben een grotere paddock :Y) Nog tips hoe ik dat gras dood krijg? Of zal het wel goed gaat met kapot lopen? Fructaan is wel heel laag zag ik, komt het toch nog goed uit dat het regent en bewolkt is haha

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 09:16

Hier nog een foto van de paddock:


Afbeelding

En gisteravond in de nieuwe paddock:


Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Amazonbot, Babootje, Dieyar, dust, jannekespr, maaaikkee, NinaCharlie, ratzel, SentiBot, Trendiction en 36 bezoekers