Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-23 15:40

Hallo allemaal,
Wij zijn ten einde raad hopelijk kunnen jullie ons helpen.
Wij hebben 4 maandjes een paard, ons paard was in die 2 maanden doodbraaf. Maar daarna begon ze te steigeren, bokken,.. maar echt levensgevaarlijk.
Wij hebben intussen al een osteopaat laten komen. Hij ziet er niks fout aan, zadelmaker is geweest ook het zadel is goed. Dierenarts is meermaals gekomen, zowel bloedafname als medicijnen om te kalmeren tijdens het rijden, alles is in orde. Ze heeft niks.
Tijdens het longeren en in de omgang is dat een doodbraaf paard. Ze luistert heel erg goed in het longeren en doet dit allemaal super. Eenmaal dat je op haar rug gaat gaan zitten, is dit een ander verhaal. Nog geen 2 seconden verder en ze begint al te steigeren, hele tijd. Het is niet 1 steigering maar echt de hele tijd.. bokken hoort hier ook bij, maar het is vooral steigeren.
Voeding is goedgekeurd dus hier kan het ook zeker niet aan liggen, vele mensen denken het karakter. De ene helft zegt dat ze te gevaarlijk is voor mij als beginner en de andere helft denkt dat het pijn is. We zijn al tot het uiterste gegaan (alleen tandarts moet nog komen) maar niks te vinden.. inmiddels is ze al 15 jaar, dit kan je niet zomaar afleren denk ik?
Ik moet wel zeggen dat ik een bit heb van de decathlon, maar het zou me sterk verbazen als ze dit dit vanwege het bit. Bij de vorige eigenaar deed ze ook altijd haar hoofd zowat omhoog, en dit doet ze nu ook nog dus dit zou me verbazen.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Ze staat momenteel te koop, want ze is echt levensgevaarlijk en ik als beginner heb schrik en kan haar niet de baas.
Training lijkt me ook niet het juiste, ze kan dan wel een training hebben maar ze is 15 en dan is het weer maar als ik erop moet …

Tips en hulp zijn welkom!


vierhoef
Berichten: 170
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:42

foto's gemaakt van de rug?

:# choose happy :#

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-23 15:43

vierhoef schreef:
foto's gemaakt van de rug?


neen, alleen dit en de tandarts hebben we nog niet gedaan. Osteopaat is wel al geweest en hij zei dat er niks was aan haar rug?

Flubberboot

Berichten: 2792
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:46

Klinkt misschien gemeen maar zit jij het paard tijdens het rijden in de weg? Heb je niet te veel druk op de teugels? Stuiter je niet te veel?
Ik ken wat paarden die compleet kunnen flippen als de ruiter het paard in de weg zit.

Pedro <3 B+13 || L1+8

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-23 15:48

Flubberboot schreef:
Klinkt misschien gemeen maar zit jij het paard tijdens het rijden in de weg? Heb je niet te veel druk op de teugels? Stuiter je niet te veel?
Ik ken wat paarden die compleet kunnen flippen als de ruiter het paard in de weg zit.


Ik denk dat dit niet het geval is, mijn vriendin die een ervaren ruiter is, hierbij doet ze het ook en ze was bij de vorige eigenaar een manegepaardje, hier hebben beginners (zoals mij) opgezeten.. zou me sterk verbazen als het van dit zou zijn.

marley93

Berichten: 6018
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:50

Ik zou eerst foto's laten maken van de rug en eventueel ook de hals- en nekwervels.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Flubberboot

Berichten: 2792
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:55

espelina12 schreef:
Flubberboot schreef:
Klinkt misschien gemeen maar zit jij het paard tijdens het rijden in de weg? Heb je niet te veel druk op de teugels? Stuiter je niet te veel?
Ik ken wat paarden die compleet kunnen flippen als de ruiter het paard in de weg zit.


Ik denk dat dit niet het geval is, mijn vriendin die een ervaren ruiter is, hierbij doet ze het ook en ze was bij de vorige eigenaar een manegepaardje, hier hebben beginners (zoals mij) opgezeten.. zou me sterk verbazen als het van dit zou zijn.

Ook ervaren ruiters kunnen paarden in de weg zitten :) Ga maar eens kijken naar de Grand Prix, daar zitten er ook een hoop het paard in de weg. Is het niet met de zit, dan is het met de handen.
Misschien een second opinion aanvragen? Kan geen kwaad en als de ene dierenarts wat gemist heeft wat dit gedrag veroorzaakt, ziet de andere het hopelijk wel. Foto's van de rug en tandarts zou ik ook nog doen. Misschien zijn foto's van de hals ook geen slecht idee?

Pedro <3 B+13 || L1+8

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:03

Kan het door scheefheid komen? Die van mij doet het als ze de bocht niet door komt linksom, dus heb nu les van een klassieke dressuur instructrice en zijn bezig met rechtrichten. Dat werkt heel goed.

Mits medisch volledig nagekeken natuurlijk :)

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:09

Maagzweren?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-23 16:11

Daihyo schreef:
Maagzweren?


neen, dit hebben we momenteel behandeld☺️ de eerste steigering dacht de dierenarts dit ook en hij heeft haar toen behandeld maar blijkt dat het toch niet zo is.. bloedafname zegt ook dat er niks is.

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:11

Hoe staat ze gestald? Weidegang? Uren vrij bewegen?
Voeding is goed gekeurd? Door wie? Wat krijgt hij? Onbeperkt ruwvoer?
Van wie krijg je les en is deze persoon gediplomeerd?
Wat doet hij bitloos? Want perongeluk te veel hand hoort wel bij steigeren.
Het kan zoveel zijn en zonder het echt te zien is het moeilijk raden

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:12

In eerste instantie foto's van de rug laten maken. Als je dan bij mij in de buurt zit, mag je pb sturen en kom ik je verder helpen. Maar gezien dit paard verder heel braaf is, lijkt het mij een medisch probleem.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:14

Weet je hoe het verleden was van het paard?

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:15


Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:20

Lijkt me niet, die Fjord is er al dik een jaar aan de datum te zien.
En dit paard is er volgens de OP pas een paar maanden.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:22

Klopt.
Maar dan zijn er 2 die hetzelfde doen?
Of datum bij deze klopt niet of er zijn er 2 in korte tijd verkloot...

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:23

Dat laatste is idd wat ik denk.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:25

Ik zou eerst de rug en nek op de foto zetten. Zeker als hij jarenlang een doodbraaf manege paard is geweest. Die worden over het algemeen niet zo fijn gereden dus kissing spine hoeft niet eens zo'n gekke gedachte te zijn. Osteopaat kan er natuurlijk niet inkijken.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:27

Maar dan zou ik het niet medisch gaan zoeken maar in zeer nodige les en goede huisvesting.
Daar kun je elke dag mee bij de Da staan maar als hij eerst braaf was en nu niet in korte tijd.. En nummer 2 is binnen een jaar.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:28

@TS je schrijft dat de dierenarts al meerdere keren is geweest. Je schrijft: zowel bloedafname als medicijnen om te kalmeren tijdens het rijden. Hoe moet ik dat zien; medicijnen om te kalmeren tijdens het rijden? Wat is dat voor medicijn? Wat heeft de dierenarts verder qua onderzoek gedaan?

In je vorige topic lees ik dat je geen les had, dat je het allemaal met een vriendin doet. Is dat dezelfde vriendin als de ervaren ruiter die je hierboven beschrijft?

Tja, als er medisch niets aan de hand is met je paard en in 2 maand zo van gedrag verandert, ben ik toch bang dat je wellicht zelf iets niet handig doet. Je bent ook nog jong; ik neem aan dat je begeleiding hebt?

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:33

Dus paard is eerst braaf en vertoont dan extreem gedrag. Was dit bij andere paarden ook zo?

Bij een paard wat idd steeds meer dingen gaat laten zien, meer protest gaat vertonen gaat er iets mis. In omgang en rijden.

Dan nog is het wijs om het medische deel uit te sluiten maar ik heb al eens eerder geroepen dat 95% bij de eigenaren ligt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:07

Ik zou toch beginnen met foto’s van de rug en nek. Een paard steigert niet zomaar. Ik zou er eerlijk gezegd voorlopig niet meer op gaan, voor het een keer echt fout gaat.

Verder doet ze het niet mer longeren met hoofdstel en zadel?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:02

Ik verplaats dit topic naar MD ivm de medische vraag.

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:05

Over het algemeen worden goedgereden paarden na zoń 6 weken tot 2 maanden lastig bij hun nieuwe eigenaar die rijtechnisch ze niet goed kunnen bijhouden. In je beleving kan je vriendin een ervaren ruiter zijn, maar dat betekent niet dat het een passende ruiter is. Ik zou het zelf in de rijtechnische hoek zoeken.

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:10

Benzz schreef:
Over het algemeen worden goedgereden paarden na zoń 6 weken tot 2 maanden lastig bij hun nieuwe eigenaar die rijtechnisch ze niet goed kunnen bijhouden. In je beleving kan je vriendin een ervaren ruiter zijn, maar dat betekent niet dat het een passende ruiter is. Ik zou het zelf in de rijtechnische hoek zoeken.

Eens met Benzz.
Sowieso de goedkoopste hoek, maar je moet wel durven jezelf in de spiegel te bekijken :o

Es war schön.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Dieyar, dust, Ellen_ov, GrapeshotBot, greendragon, Larissajulia, nadcha, ratzel, SentiBot, Vinny12511 en 41 bezoekers