5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:57

Jeika schreef:
Vandaag clickertraining geprobeerd, in een poging om wat te vinden wat we allebei nog leuk vinden en kunnen. Heb hem nog nooit zo fanatiek gezien, we hadden er allebei plezier in. Heb wel met elke bocht die hij maakt alleen maar gedachten als “wat als ik hem hiermee erger maak.” Maar ik hoop dat dat niet het geval is met de manier waarop ik nu bezig was. Zonder touwtje of zweep en als hij wilde kon hij weglopen. (Wat hij niet deed overigens, het tegenovergestelde. :+ ) maar ja wat ik wil zeggen is dat ik hem nog een tijd hou. Ik vind wel een manier waarop het voor ons beiden leuk is. Ben al wat dingen aan het regelen. Want ik ben het wel eens dat alleen het gebrek aan een klik niet de reden moet zijn om hem in te slapen, dat zou ik ook niet doen om alleen die reden. Mocht het gouden plekje, die speld in de hooiberg op ons pad komen.. dan mag hij daarheen. Zo niet, dan hou ik hem. En als het blijkt dat hij achteruit gaat dan gaat hij sowieso niet weg, ook niet als weidemaatje. Dan laat ik hem inslapen.

Er komen wel interessante discussies uit dit onderwerp voort moet ik zeggen. Bedankt voor alle reacties, ik zal jullie wel op de hoogte houden van wat er gebeurt.
Dat "wat als ik het erger maak" zou ik proberen los te laten. :) Het kan inderdaad niet meer beter worden, alleen maar verslechteren, maar van tien minuten, kwartiertje, half uurtje een beetje clickeren, VD of rondstappen door de bak staat hij echt niet opeens over een maand op drie benen. ;)


Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:01

Nikass schreef:
Benzz ik zou ook zeker niet voor de handel kiezen. Maar het is wel heel simpel om een paard of hond of welk dier dan ook weg te doen omdat je er geen plezier meer in hebt.
Heb je geen moreel kompas?

Zowel hond als kat hebben hier een totaal andere status, die staan ver boven mijn paard, hoe lief ik haar ook vind. Het kostenplaatje van een paard is totaal anders dan van een hond of kat.

Of ik moreel kompas heb........ik vermenselijk mijn dieren niet nee, maar ze hebben een heel goed leven. En ik doe daar alles aan. Maar een paard blijft voor mij wel een werkdier, die alles krijgt wat ze nodig heeft ( voor jouw beeldvorming, ik woon in de regio Utrecht en betaal 800 euro per maand aan stalling zodat ze alles heeft wat ze nodig heeft).

flavlip
Berichten: 1044
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:11

Jeika schreef:
Vandaag clickertraining geprobeerd, in een poging om wat te vinden wat we allebei nog leuk vinden en kunnen. Heb hem nog nooit zo fanatiek gezien, we hadden er allebei plezier in. Heb wel met elke bocht die hij maakt alleen maar gedachten als “wat als ik hem hiermee erger maak.” Maar ik hoop dat dat niet het geval is met de manier waarop ik nu bezig was. Zonder touwtje of zweep en als hij wilde kon hij weglopen. (Wat hij niet deed overigens, het tegenovergestelde. :+ ) maar ja wat ik wil zeggen is dat ik hem nog een tijd hou. Ik vind wel een manier waarop het voor ons beiden leuk is. Ben al wat dingen aan het regelen. Want ik ben het wel eens dat alleen het gebrek aan een klik niet de reden moet zijn om hem in te slapen, dat zou ik ook niet doen om alleen die reden. Mocht het gouden plekje, die speld in de hooiberg op ons pad komen.. dan mag hij daarheen. Zo niet, dan hou ik hem. En als het blijkt dat hij achteruit gaat dan gaat hij sowieso niet weg, ook niet als weidemaatje. Dan laat ik hem inslapen.

Er komen wel interessante discussies uit dit onderwerp voort moet ik zeggen. Bedankt voor alle reacties, ik zal jullie wel op de hoogte houden van wat er gebeurt.


Wat fijn! En het erger maken... Tja. Beter een kort gelukkig leven dan een lang ongelukkig leven. Als jullie hier beiden blij van worden is 't helemaal prima toch.

Probeer lekker in 't moment te blijven. Met wel in je achterhoofd dat je de opties openhoudt (dat hij weggaat voor een gouden plekje of wanneer 't slechter gaat je 'm laat inslapen), maar verder gewoon genieten van wat wel kan, gaat en wat jullie leuk vinden. Ik vind het heel knap hoe je er nu in staat. En dapper dat je hier om meningen hebt gevraagd.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-23 20:37

Dankjulliewel. <3 iemand zei zoiets in dit topic en dat is wel blijven hangen: dat de kans dat mijn angst minder wordt groter is dan de kans dat hij echt goed terechtkomt. Dus ik hoop dat dat inderdaad het geval zal zijn. Als ik gewoon af en toe een buitenritje zou kunnen maken zou je me niet horen over de artrose.

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:40

Jeika schreef:
Dankjulliewel. <3 iemand zei zoiets in dit topic en dat is wel blijven hangen: dat de kans dat mijn angst minder wordt groter is dan de kans dat hij echt goed terechtkomt. Dus ik hoop dat dat inderdaad het geval zal zijn. Als ik gewoon af en toe een buitenritje zou kunnen maken zou je me niet horen over de artrose.

Ik pb je even voor gegevens van een hypnotherapeut die je enorm kan helpen met het overwinnen van je angst. Ik ben daar geweest en ze heeft mij geholpen. Zelfs een internationale springruiter is bij haar geweest ( via hem ook haar gegevens).

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:42

Jeika schreef:
Dankjulliewel. <3 iemand zei zoiets in dit topic en dat is wel blijven hangen: dat de kans dat mijn angst minder wordt groter is dan de kans dat hij echt goed terechtkomt. Dus ik hoop dat dat inderdaad het geval zal zijn. Als ik gewoon af en toe een buitenritje zou kunnen maken zou je me niet horen over de artrose.

Goed bezig, jij :j.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:16

Wat een ontzettend goede instelling heb je. Er zijn niet zo veel mensen die zich zo goed open stellen voor ideen :)

Nikass

Berichten: 16542
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:27

Benzz schreef:
Ik wel, misschien dat ik daardoor minder moeite heb om een paard in deze situatie in te laten slapen.


Want? De essentie van je opmerking ontgaat me.

Nikass

Berichten: 16542
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:32

Benzz schreef:
Wintu, er zijn situaties waarbij het gewoon niet meer kan. En dan is een paard de handel insturen veel zieliger dan deze in laten slapen.

En mijn dieren zijn mijn hobby, daarom heb ik ze ook. Als ik niet van dieren zou houden zou ik tennissen.


En er zijn heel veel situaties waarin een paard nog een prima leven kan leiden maar je er alleen niet meer op kunt rijden. En dan een dier laten inslapen is onethisch.

Ik geloof jou hoor, maar er zijn zat mensen die zichzelf dierenliefhebber noemen, maar dat echt niet zijn.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:36

Wie bepaald of het etisch is?
Er gaan jaarlijks heel veel gezonde paarden naar de slacht.
Vooral met Koniks is dit extra krom. TS krijgt de wind van voren terwijl er een vrachtwagen met gezonde Koniks wordt afgevoerd. Mogenlijk heeft hij zelf al met 1 voet op zi‘n vrachtwagen gestaan als hij uit een begrazingsproject komt.

Hier gaat nooit iedereen het unaniem over eens zijn. Daarom ben ik blij om te lezen dat TS het hoofd koel houdt en bij haar eigen gevoel blijft.

Ik hoop dat het lukt om het plezier te vinden met je pony en de angst van he af kunt zetten.

Nikass

Berichten: 16542
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:50

Everwind schreef:
Nikass schreef:
Er zijn meer opties BigOne. Ik ben het met Wintu eens dat het idee van "een paard heeft geen weet van de dood" geen vrijbrief is om hem in te laten slapen. Jij en ik weten het toch?
Los daarvan weten we niet precies het hoe en wat van paarden. Ik geloof zeker dat zij niet met dood bezig zijn zoals mensen, maar dat ze niet zouden weten wat dood is slaat ook weer helemaal nergens op.

Benzz ik zou ook zeker niet voor de handel kiezen. Maar het is wel heel simpel om een paard of hond of welk dier dan ook weg te doen omdat je er geen plezier meer in hebt.
Heb je geen moreel kompas?

Opper de overige opties dan eens, buiten houden, weidemaatje of dood. Therapiepaard? Dat gaat hem niet worden, schreef iemand die met therapiepaarden werkt al. Verdere opties kan ik niet bedenken eerlijk gezegd...

Daarnaast denk ik overigens ook niet dat een paard dat een eigenaar heeft die geen plezier in hem heeft, dat ook heel goed doorheeft, wat de band met het baasje en het welzijn van het paard ook niet ten goede komt. Een pony waar de baas te groot voor is, een fokmerrie die genoeg nakomelingen heeft gekregen, een topsportpaard of manegepony die met pensioen mag, die mogen wel zonder schuldgevoel weggedaan worden? Eigenlijk zou ook iedereen die immers moeten houden, iets met dankbaarheid voor de gedane diensten ofzo. Terwijl na verkoop hun paardenleven er meestal behoorlijk op vooruit gaan....


Jammer dat je niet zo creatief bent. Waarom zou een paard dat niet meer gereden kan worden alleen nog weidemaatje kunnen worden?
Is rijden het enige dat jij met je paard(en) doet?

Ik weet niet waar je vervolgens op baseert welke paarden "wèl weg mogen"? Het zijn in elk geval niet mijn woorden.
Ik vind dat als je een paard weg wil doen, dat je dan geen ziek paard de handel in stuurt, en ook geen internationaal topsportpaard dat fysiek "op" is na zijn carrière bij pzb terecht laat komen (ik haal even een helaas bij mij bekend voorbeeld aan)
En ik ken ook een fokmerrie die na vele nakomelingen op haar 18e werd ingeslapen omdat ze niet meer drachtig werd. Paard was verder volledig gezond. Noem jij het maar "eerlijk", maar dat is het niet.

Voor mij zijn paarden geen producten, maar individuen.
Je bent niet verplicht een paard aan te schaffen. Dus als je eraan begint, neem dan je verantwoordelijkheid.

Sizzle: daar is een discussie voor. Door met elkaar te praten en te discussiëren stellen we onze normen en waarden vast.
En deze discussie is naar aanleiding van de OP van ts, maar gaat niet alleen om de situatie van ts.

Pareltjes
Berichten: 2186
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:18

Jeika schreef:
Dankjulliewel. <3 iemand zei zoiets in dit topic en dat is wel blijven hangen: dat de kans dat mijn angst minder wordt groter is dan de kans dat hij echt goed terechtkomt. Dus ik hoop dat dat inderdaad het geval zal zijn. Als ik gewoon af en toe een buitenritje zou kunnen maken zou je me niet horen over de artrose.


Ja dat was idd een hele sterke opmerking! Zolang je pony in “ vrijheid “ en dus in een vrije lichaamshouding mag werken zou ik me er zeker niet druk om maken. Hij vind zelf zijn balans wel en je zult snel merken wat wel en wat niet gaat. Dit kan per dag verschillend zijn.

Ik wens jullie twee heel veel plezier samen toe en hoop zo nu en dan nog eens een update te kunnen lezen.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:22

Nikass, Jij schreef: dat is onethisch.
Daarom vroeg ik wie bepaald wat etisch is.
Waarschijnlijk bedoelde je: dat vind ik onethisch.

Pareltjes
Berichten: 2186
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:28

Wintu schreef:
BigOne schreef:
Dat laatste is al enkele keren gezegd, over het vluchtdier. Dan komt er meteen een antwoord dat hun dieren echt strompelden bij de kleinste aandoening.
De vraag van ts is verkopen of inslapen. Niet hoe houd ik een pony nog 20 jaar in de benen.
Ik zou inslapen, omdat ik iemand anders er niet mee op wil zadelen. En zeker de pony niet.

De derde optie is helemaal van tafel en dat is juist wat ik niet begrijp en wat ik eigenlijk ook jammer vind. Het paard wordt gewoon gedegradeerd tot wegwerpartikel.
Maar goed, mijn paarden zijn mijn huisdieren, zoals mijn hond dat ook is. Ik heb daar een band mee en ik ga ervoor zolang een dier pijnvrij gehouden kan worden. Ik vind dood een te gemakkelijke optie soms. Maar ik krijg het idee dat het paard voor velen toch meer een middel tot het uitvoeren van de hobby is, dan dat men werkelijk geeft om het dier ansich.


_/-\o_

Nikass

Berichten: 16542
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:47

Sizzle schreef:
Nikass, Jij schreef: dat is onethisch.
Daarom vroeg ik wie bepaald wat etisch is.
Waarschijnlijk bedoelde je: dat vind ik onethisch.


Ja daar heb je gelijk in. Het was mijn mening.

Ook ik deel je mening Wintu :j

Sanet

Berichten: 7846
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:55

Lekker bezig TS. Als jullie op deze manier samen plezier hebben, dan is dat top toch? En wat betreft het erger maken, eerder kon hij ook aan jou duidelijk maken dat hij zich niet happy voelde. Vertrouw erop dat als dat weer zo is, dat hij dat ook laat zien. Er zijn genoeg boeken en YouTube video’s te vinden over clickertraining.
Zet hem op en heel veel plezier!

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:13

Jeika schreef:
Dankjulliewel. <3 iemand zei zoiets in dit topic en dat is wel blijven hangen: dat de kans dat mijn angst minder wordt groter is dan de kans dat hij echt goed terechtkomt. Dus ik hoop dat dat inderdaad het geval zal zijn. Als ik gewoon af en toe een buitenritje zou kunnen maken zou je me niet horen over de artrose.


Ik heb dat gezegd... en ik heb het gezegd omdat ik het zo ervaren heb.
Mijn ruin had ook een gezondheidsprobleem waardoor hij niet goed verkoopbaar was, maar ik durfde niet hetgeen te doen waar ik hem voor had gekocht: door het bos zwerven...
Hij kon blind gaan rennen zonder rem en keek nergens naar..... ik heb vreselijk benauwde momenten gehad.

Hij kwam als rijpaard, omdat mijn andere paard veel gezondheidsproblemen had.
Dus ik was vooral aan het poepscheppen, borstelen, en geld uitgeven.

Toen mezelf een trap onder mijn reet gegeven, en alle andere manier van werken met de paarden onderzocht.... speelser, en meer op basis van positieve bekrachtiging. Verder wandelde ik, en daarna naast de fiets.
Uiteindelijk kon en durfde ik alles met hem, ik kon hem gewoon rijden op intentie.... Hij had achteraf die samenwerking nodig, en alles dat op dwang en druk leek veroorzaakte paniek.

Nu is door zijn aandoening de rek er een beetje uit en lukt rijden ook niet meer. We blijven gewoon werken zoals we dat doen, ernaast, omdat hij dan goed kan aangeven wat wel en niet lukt.
Hij vertrekt alleen maar horizontaal wanneer hij pijn heeft/ krijgt die hem zichtbaar beïnvloed.

Maar heel eerlijk? Ik had dit niet willen missen... Ik heb er zoveel van geleerd. Ik vond mezelf nooit een groot talent, maar door hem heb ik geleerd hoe gaaf het is om op hele andere manieren met je paard bezig te zijn. Hij vind het zelf ook zo leuk dat ie blij mummelend aan komt crossen wanneer hij ziet dat we iets gaan doen... dat is toch geniaal?!

Het feit dat je een konik hebt is super, dat is ook een oer-ras dat in een kudde is opgegroeid, daardoor communiceren ze veel fijnzinniger. Ga lekker filmpjes kijken op internet, volg eens wat lessen, laat je verassen! Veel plezier!

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:50

Jeika schreef:
Vandaag clickertraining geprobeerd, in een poging om wat te vinden wat we allebei nog leuk vinden en kunnen. Heb hem nog nooit zo fanatiek gezien, we hadden er allebei plezier in. Heb wel met elke bocht die hij maakt alleen maar gedachten als “wat als ik hem hiermee erger maak.” Maar ik hoop dat dat niet het geval is met de manier waarop ik nu bezig was. Zonder touwtje of zweep en als hij wilde kon hij weglopen. (Wat hij niet deed overigens, het tegenovergestelde. :+ ) maar ja wat ik wil zeggen is dat ik hem nog een tijd hou. Ik vind wel een manier waarop het voor ons beiden leuk is. Ben al wat dingen aan het regelen. Want ik ben het wel eens dat alleen het gebrek aan een klik niet de reden moet zijn om hem in te slapen, dat zou ik ook niet doen om alleen die reden. Mocht het gouden plekje, die speld in de hooiberg op ons pad komen.. dan mag hij daarheen. Zo niet, dan hou ik hem. En als het blijkt dat hij achteruit gaat dan gaat hij sowieso niet weg, ook niet als weidemaatje. Dan laat ik hem inslapen.

Er komen wel interessante discussies uit dit onderwerp voort moet ik zeggen. Bedankt voor alle reacties, ik zal jullie wel op de hoogte houden van wat er gebeurt.


Wat een topinstelling heb jij! Respect voor deze beslissing en ik wens jullie samen nog veel plezier en geluk toe.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:27

Nikass schreef:
Everwind schreef:

Opper de overige opties dan eens, buiten houden, weidemaatje of dood. Therapiepaard? Dat gaat hem niet worden, schreef iemand die met therapiepaarden werkt al. Verdere opties kan ik niet bedenken eerlijk gezegd...

Daarnaast denk ik overigens ook niet dat een paard dat een eigenaar heeft die geen plezier in hem heeft, dat ook heel goed doorheeft, wat de band met het baasje en het welzijn van het paard ook niet ten goede komt. Een pony waar de baas te groot voor is, een fokmerrie die genoeg nakomelingen heeft gekregen, een topsportpaard of manegepony die met pensioen mag, die mogen wel zonder schuldgevoel weggedaan worden? Eigenlijk zou ook iedereen die immers moeten houden, iets met dankbaarheid voor de gedane diensten ofzo. Terwijl na verkoop hun paardenleven er meestal behoorlijk op vooruit gaan....


Jammer dat je niet zo creatief bent. Waarom zou een paard dat niet meer gereden kan worden alleen nog weidemaatje kunnen worden?
Is rijden het enige dat jij met je paard(en) doet?

Ik weet niet waar je vervolgens op baseert welke paarden "wèl weg mogen"? Het zijn in elk geval niet mijn woorden.
Ik vind dat als je een paard weg wil doen, dat je dan geen ziek paard de handel in stuurt, en ook geen internationaal topsportpaard dat fysiek "op" is na zijn carrière bij pzb terecht laat komen (ik haal even een helaas bij mij bekend voorbeeld aan)
En ik ken ook een fokmerrie die na vele nakomelingen op haar 18e werd ingeslapen omdat ze niet meer drachtig werd. Paard was verder volledig gezond. Noem jij het maar "eerlijk", maar dat is het niet.

Voor mij zijn paarden geen producten, maar individuen.
Je bent niet verplicht een paard aan te schaffen. Dus als je eraan begint, neem dan je verantwoordelijkheid.

Sizzle: daar is een discussie voor. Door met elkaar te praten en te discussiëren stellen we onze normen en waarden vast.
En deze discussie is naar aanleiding van de OP van ts, maar gaat niet alleen om de situatie van ts.

Ik rij helemaal niet meer, maar dat ter zijde Ik baseer ook niet op jouw woorden wat wel of niet weg mag. Ik stel je een vraag, of je dan ook vind dat die niet verkocht mogen worden zonder schuldgevoel. Dat staat ook gewoon letterlijk in mijn tekst...

Ik vind ook dat je een kapot paard niet weg doet. Die hou je, of laat je hemelen als je hem niet kunt houden, welk kapot paard dan ook. Maar een oud sportpaard is niet persee kapot. En een gezond paard laten inslapen is ook niet nodig. Ik noem dat ook niet "eerlijk"? Maar als ik jou bericht letterlijk neem, zou geen enkel paard ooit verkocht mogen worden.

Nikass

Berichten: 16542
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:19

Ik heb geen idee waar je dat leest?
Het zijn alleen geen koelkasten. Enige zorgvuldigheid is wel op zijn plaats bij het houden van een dier. Jij noemt een aantal voorbeelden. Verwacht je dat ik daar ja of nee op zeg? Elke situatie en elk individu is anders. Dus een ongenuanceerd antwoord is niet op zijn plaats.
En of iemand zijn daden met zijn geweten overeen kan komen is ook afhankelijk van de persoon. Het is me allang duidelijk dat als geld een rol speelt mensen niet altijd zo'n goed ontwikkeld geweten blijken te hebben.

Ik kan niet altijd begrijp opbrengen voor hoe mensen een jong, nauwelijks ingereden paard kopen, denken dat ze het zelf wel even opvoeden en/of zadelmak maken, en hem veelal houden in een niet veilige huisvesting.
En dan komt er weer een topic, ach gut wat sneu, het paard is onhandelbaar, of heeft een dramatische blessure want door het hek gelopen, er is nauwelijks geld voor de dierenarts dus ja wat nu.. inslapen maar?
En dan mag je niet te kritisch reageren, dan reageert iedereen overtrokken gekwetst.
Maar ondertussen is het paard gewoon de dupe.

En we maken allemaal fouten hoor, maar dan moet je niet raar staan kijken als je met de consequenties geconfronteerd wordt en het je tijd en moeite gaat kosten om die fouten te herstellen.

Ik heb geen kant en klaar antwoord voor ts, en ik ken haar situatie te weinig om een volledige mening op te baseren. Maar het gaat me vooral om het gemak waarmee mensen een reactie plaatsen dat het dier wel kan worden ingeslapen. Ach ja joh, probleem opgelost, toch?

En tegenwoordig is "geen klik" zo'n makkelijk excuus. Vraag je jezelf dan af waarom je er ooit aan begon, en hoeveel je geïnvesteerd hebt in de relatie?
Ik hoop dat mensen dan leren van hun verkeerde inschatting, maar helaas zie ik meestal het tegenovergestelde.

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:34

Nikass schreef:
Ik heb geen idee waar je dat leest?
Het zijn alleen geen koelkasten. Enige zorgvuldigheid is wel op zijn plaats bij het houden van een dier. Jij noemt een aantal voorbeelden. Verwacht je dat ik daar ja of nee op zeg? Elke situatie en elk individu is anders. Dus een ongenuanceerd antwoord is niet op zijn plaats.
En of iemand zijn daden met zijn geweten overeen kan komen is ook afhankelijk van de persoon. Het is me allang duidelijk dat als geld een rol speelt mensen niet altijd zo'n goed ontwikkeld geweten blijken te hebben.

Ik kan niet altijd begrijp opbrengen voor hoe mensen een jong, nauwelijks ingereden paard kopen, denken dat ze het zelf wel even opvoeden en/of zadelmak maken, en hem veelal houden in een niet veilige huisvesting.
En dan komt er weer een topic, ach gut wat sneu, het paard is onhandelbaar, of heeft een dramatische blessure want door het hek gelopen, er is nauwelijks geld voor de dierenarts dus ja wat nu.. inslapen maar?
En dan mag je niet te kritisch reageren, dan reageert iedereen overtrokken gekwetst.
Maar ondertussen is het paard gewoon de dupe.

En we maken allemaal fouten hoor, maar dan moet je niet raar staan kijken als je met de consequenties geconfronteerd wordt en het je tijd en moeite gaat kosten om die fouten te herstellen.

Ik heb geen kant en klaar antwoord voor ts, en ik ken haar situatie te weinig om een volledige mening op te baseren. Maar het gaat me vooral om het gemak waarmee mensen een reactie plaatsen dat het dier wel kan worden ingeslapen. Ach ja joh, probleem opgelost, toch?

En tegenwoordig is "geen klik" zo'n makkelijk excuus. Vraag je jezelf dan af waarom je er ooit aan begon, en hoeveel je geïnvesteerd hebt in de relatie?
Ik hoop dat mensen dan leren van hun verkeerde inschatting, maar helaas zie ik meestal het tegenovergestelde.


Ik ben het best met je eens. De overschatting qua kennis en kunde in de paardenwereld ( en hondenwereld) is enorm. Het is een fastfood wereldje geworden terwijl goed leren paardrijden en met paarden omgaan heel moeilijk is, een mensenleven is eigenlijk te kort daarvoor.

Zelf sta ik er iets anders in, omdat ik van de boerderij af kom en van jongsafaan altijd tussen de dieren leefde. Paarden voor mij ook een manier van geld verdienen was, maar het wel belangrijk vind dat ze het heel erg goed hebben. Dus ik heb heel veel dingen waarvan ik denk: Huh das toch normaal, waarbij anderen het licht net hebben gezien.

Maar ik weet wel, dat als je paard niet gezond is en je hebt er geen lol van, dat het een hele dure hobby is. Dan kun je het dier beter laten inslapen, mits je wel leert en de consequenties aanvaard dat het misschien niet jouw hobby is.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:58

Ben het ook volledig met Nikkass eens.

Tja, de waarheid is hard.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:21

Ik denk eerlijk gezegd als je gaat clickeren, vrijheidsdressuren of wandelen dat je angst vanzelf minder wordt. Nu ligt er straks niet meer de druk op dat je ‘moet’ rijden en dat je gewoon kan genieten. Ik ben zelf ook heel bang geweest en heb een tijd gedacht: so what als ik er 2 maanden niet op ga? Kan alleen maar onze band versterken zonder dat de angst in de weg staat.

Ook ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt. Geef hem niet aan de eerste de beste weg want gegarandeerd dat hij in de handel komt. Handel is op zich niet heel erg, naar wel voor een paard wat iets mankeert.

Inslapen vind ik zelf nu nog veel te vroeg. Er zijn paarden die al vroeg artrose hebben maar met gepaste beweging nog prima een aantal jaar meekunnen. En als je paard echt niet meer kan/wil dan zie je dat echt vanzelf, geloof me.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

SjonnieZ

Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:24

Nikass schreef:
Ik heb geen idee waar je dat leest?
Het zijn alleen geen koelkasten. Enige zorgvuldigheid is wel op zijn plaats bij het houden van een dier. Jij noemt een aantal voorbeelden. Verwacht je dat ik daar ja of nee op zeg? Elke situatie en elk individu is anders. Dus een ongenuanceerd antwoord is niet op zijn plaats.
En of iemand zijn daden met zijn geweten overeen kan komen is ook afhankelijk van de persoon. Het is me allang duidelijk dat als geld een rol speelt mensen niet altijd zo'n goed ontwikkeld geweten blijken te hebben.

Ik kan niet altijd begrijp opbrengen voor hoe mensen een jong, nauwelijks ingereden paard kopen, denken dat ze het zelf wel even opvoeden en/of zadelmak maken, en hem veelal houden in een niet veilige huisvesting.
En dan komt er weer een topic, ach gut wat sneu, het paard is onhandelbaar, of heeft een dramatische blessure want door het hek gelopen, er is nauwelijks geld voor de dierenarts dus ja wat nu.. inslapen maar?
En dan mag je niet te kritisch reageren, dan reageert iedereen overtrokken gekwetst.
Maar ondertussen is het paard gewoon de dupe.

En we maken allemaal fouten hoor, maar dan moet je niet raar staan kijken als je met de consequenties geconfronteerd wordt en het je tijd en moeite gaat kosten om die fouten te herstellen.

Ik heb geen kant en klaar antwoord voor ts, en ik ken haar situatie te weinig om een volledige mening op te baseren. Maar het gaat me vooral om het gemak waarmee mensen een reactie plaatsen dat het dier wel kan worden ingeslapen. Ach ja joh, probleem opgelost, toch?

En tegenwoordig is "geen klik" zo'n makkelijk excuus. Vraag je jezelf dan af waarom je er ooit aan begon, en hoeveel je geïnvesteerd hebt in de relatie?
Ik hoop dat mensen dan leren van hun verkeerde inschatting, maar helaas zie ik meestal het tegenovergestelde.



Ik ben het wel met je eens Nikass, maar de realiteit is dat er legio mensen zijn die afscheid van hun paard willen nemen als het dier niet geheel aan hun wensen voldoet al dan niet door de overschatting van hun eigen kunnen.

Bij een paard met een (progressieve) aandoening vind ik dan bij de keuze tussen de handel of inslapen, inslapen een naar het paard toe eerlijkere keuze. Hoe sneu ook, maar zo blijft zo’n dier tenminste wel heel wat ellende bespaart.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 08:39

Mkango schreef:
Jeika schreef:
Vandaag clickertraining geprobeerd, in een poging om wat te vinden wat we allebei nog leuk vinden en kunnen. Heb hem nog nooit zo fanatiek gezien, we hadden er allebei plezier in. Heb wel met elke bocht die hij maakt alleen maar gedachten als “wat als ik hem hiermee erger maak.” Maar ik hoop dat dat niet het geval is met de manier waarop ik nu bezig was. Zonder touwtje of zweep en als hij wilde kon hij weglopen. (Wat hij niet deed overigens, het tegenovergestelde. :+ ) maar ja wat ik wil zeggen is dat ik hem nog een tijd hou. Ik vind wel een manier waarop het voor ons beiden leuk is. Ben al wat dingen aan het regelen. Want ik ben het wel eens dat alleen het gebrek aan een klik niet de reden moet zijn om hem in te slapen, dat zou ik ook niet doen om alleen die reden. Mocht het gouden plekje, die speld in de hooiberg op ons pad komen.. dan mag hij daarheen. Zo niet, dan hou ik hem. En als het blijkt dat hij achteruit gaat dan gaat hij sowieso niet weg, ook niet als weidemaatje. Dan laat ik hem inslapen.

Er komen wel interessante discussies uit dit onderwerp voort moet ik zeggen. Bedankt voor alle reacties, ik zal jullie wel op de hoogte houden van wat er gebeurt.
Dat "wat als ik het erger maak" zou ik proberen los te laten. :) Het kan inderdaad niet meer beter worden, alleen maar verslechteren, maar van tien minuten, kwartiertje, half uurtje een beetje clickeren, VD of rondstappen door de bak staat hij echt niet opeens over een maand op drie benen. ;)


Helemaal eens met Mkango!
En als dat dan toch zo zou zijn, is dat ook gewoon wat het is. Want als dat niet meer zou kunnen, zou vrije beweging op op korte termijn voor problemen zorgen. Zo erg kun je met dit soort 'getrut' je paard niet kapot maken hoor.
IN diezelfde redenatie zou ik zo'n dier ook gerust wat beetjes laten lopen. Ook drafjes en galopjes in de bak overigens. Want dat zijn allemaal bewegingen/intensiteiten (als je als ruiter niet te zwaar bent en fijn mee kunt bewegingen) die heel dicht liggen tegen 'normaal paardengedrag'. Als dat echt helemaal niet meer kan zou het soweiso een kwestie van tijd zijn.

Dan hoef je nog niet meteen een uur te gaan rijden of longeren. Maar draaf vandaag eens 10 meter en overmorgen 20 en kijk gewoon hoe het gaat.

En dat klinkt top TS. Je doet in ieder geval echt serieuze pogingen. Dat zou voor mij persoonlijk sowieso een vereiste zijn. Wat de uiteindelijke keuze ook wordt, dat je dingen een echte kans hebt gegeven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Capriootje, elin2412, fohadie, Googlebot, GrapeshotBot, mingming en 23 bezoekers