1,5 jarige (röntgen) keuren, waar let ik op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dino_xhi
Berichten: 81
Geregistreerd: 21-09-20

1,5 jarige (röntgen) keuren, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-23 23:29

Hoi,

Ik ga waarschijnlijk een jong paard aanschaffen, hij wordt in juli pas 2. Nu wil ik graag grote medische problemen 'elimineren', voor zover dat kan met een jonkie.

Ik zit eraan te denken om volledig röntgen te keuren en ogen, hart, longen (algehele gezondheid) controleren. Keuren op beweging met o.a. buigproef wil ik hem nog niet aan doen.

Wat zeggen jullie? Is volledig röntgen nu al wel nuttig? En zo ja, waar let ik dan vooral op? Maar ook, wat valt eerder te 'verwaarloozen' qua bemerkingen op dit moment?

Bedankt!


knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: 1,5 jarige (röntgen) keuren, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:31

Nee, dat is niet nuttig, röntgen zijn eigenlijk pas na 2 Jr omdat voor die tijd er nog veel kan veranderen.
Er is door onderzoek bv gebleken dat oc bv geconstateerd op 1jr leeftijd nog kan oplossen .

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: 1,5 jarige (röntgen) keuren, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:55

Ik vind het ook niet heel nuttig. Zonde geld.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:56

Ik zou t ook niet doen. Ik heb mijn 1.5 jarige destijds helemaal niet gekeurd, net als de veulens

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 07:20

Nou je kan zeker al wel dingen zien. Hij is bijna 2 toch? Ik zou hem zeker laten röntgenen op OCD en op de straalbenen. Het blijft altijd een gok want natuurlijk kan er nog vanalles veranderen. Maar je kan zeker al wat dingen uitsluiten. Verder inderdaad hart en longen nakijken en gewoon goed klinisch checken. Buigproeven zou ik ook niet doen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Chicken01
Berichten: 221
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:53

Ik heb mijn (nu 18 mnd) ruin destijds gekocht met 9 maanden en enkel klinisch laten keuren.
Mijn DA gaf aan dat röntgen weinig zin had omdat er nog zoveel in dat lijf gebeurt.
Ze heeft geluisterd naar hart/longen, ogen bekeken, gebit bekeken, slijmvliezen, beenstand, benen opgetild, en we hebben met hem aan de hand gestapt en gedraafd.
Dat was het eigenlijk wel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: 1,5 jarige (röntgen) keuren, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:05

Toen ik een 1,5 jarige kocht ook enkel klinische keuring, ook buigproef deed deze arts.
Op 2,5 bleek hij af en toe te blijven haperen met een achterbeen. Op 3 jaar haalde ik hem uit de stal met een achterbeen slepend achter hem... Patella fixatie.

Ik heb verder geen enkel ander aangekocht paard laten keuren. Heb tot nu toe maar bij 1 paard klinisch hoge kosten gehad.

Leef en laat leven.

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:14

Als je het geld ervoor wil uitgeven, doen.
Het biedt weinig garantie.

Waar je het paard koopt moet, voor jou, op orde zijn. Huisvesting, voer, verzorging hoeven etc.
Wellicht als je je daar goed in inleest, en een dosis mensenkennis, weet je, vind ik, beter wat je koopt dan een heleboel foto's..

( In dit geval zegt een foto minder dan 1000 woorden ;-) )
Althans, zo zou ik nu een paard kopen.

Es war schön.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: 1,5 jarige (röntgen) keuren, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:31

Ik vind het wel nuttig. Natuurlijk kunnen er nog dingen veranderen, maar je ziet ook al veel. Mocht hij iets operabels hebben, lijkt me dat alleen maar fijn om te weten. Je kunt het meenemen in de prijs en al op jonge leeftijd laten opereren, dan kan hij daarna nog lekker een jaar de wei op totdat je ermee aan het werk gaat.

Xandyandme
Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:32

Rond de 2 jaar kan je inderdaad al dingen zien zoals ocd, spat, botcystes. En eventueel behandelen om erger te voorkomen. Ieder zijn ding maar ik ben er voorstander van.

Mijn (bijna, in juni) tweejarige wordt ook gekeurd binnen enkele maanden. Omdat ik voor mezelf al wil weten of er nu al dingen zijn die opgelost moeten of kunnen worden, of dat we erger misschien kunnen voorkomen.
Voeding, huisvesting, hoefverzorging,...allemaal heel belangrijk maar dat geeft uiteindelijk geen enkele zekerheid dat er structureel niets mis is. En dan weet ik dat liefst zo snel mogelijk. En daar is maar 1 manier voor en dat is RX.

Je kan ook niets doen en dan ga je meestal pas iets weten als je op een probleem stuit en moet uitzoeken wat de oorzaak is. Dikwijls is er dan al schade aan een gewricht of is de situatie onomkeerbaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Inney en 32 bezoekers