ruitje schreef:Snap ik ook best, ik weet ook niet of ik het zou delen.
De reden dat ik het vraag is omdat ik denk ik een goede inschatting kan maken met mijn ervaring met het ras.
Ze zijn gefokt voor de races, een Ethiopische marathonrenner is ook niet ondervoed maar lijfschoon
Maar, ook onze koersdravers, waar een hoop krachtvoer in gaat, die eten meer ruwvoer. Dus of hij nou echt te mager is of niet, voor zijn lijf is meer ruwvoer prettiger
Anastasia24 schreef:Ik snap je wel hoor ts, ik had een paar jaar terug een dravertje als opknapper. Moest apart staan aangezien ik hem maar niet dik kreeg in een kudde van koudbloeden die er ok uitzagen. Kreeg echt kilo's en kilo's aan hooi(Betaalde we ook nog eens naast de stallingskosten). Bietenpulp deed redelijk veel voor hem.
Daarnaast denk ik dat veel mensen onderschatten hoeveel energie 'ongelukkig' zijn kost, dat is geen aanval naar jou ts, hartstikke goed dat je zoveel voor je dier overhebt en je best doet maar zo te lezen krijgt hij te weinig hooi en in de randstad is buiten komen erg moeilijk, maar nog steeds noodzakelijk voor een dier. 3-4 uurtjes in een kleine paddock is gewoon niet genoeg dus ik hoop dat dat snel veranderd en je zult echt merken dat je dier blijer word, meer energie krijgt en daardoor ook beter in zijn vel komt. Beetje een wisselwerking. Dat is in ieder geval wat ik gemerkt heb met mijn paarden, lekker veel goed hooi tot ze laten liggen, vriendjes, droge voeten en zo veel mogelijk naar buiten en het werden hele andere paarden.
Marigold schreef:Je zou het paard ook op vakantie kunnen doen naar Friesland. Lekker op de vlakte op een PP met volle verzorging en onbeperkt ruwvoer.
Misschien knapt hij daarvan op en kan je hem weer ophalen naar een goede stal als je verhuisd bent.
Marigold schreef:Je zou het paard ook op vakantie kunnen doen naar Friesland. Lekker op de vlakte op een PP met volle verzorging en onbeperkt ruwvoer.
Misschien knapt hij daarvan op en kan je hem weer ophalen naar een goede stal als je verhuisd bent.
Daihyo schreef:Er zijn er genoeg op de markt. Pavo Vital, Marstall Force, Vitalbix Daily Complete, Metazoa, Agrobs Naturmineral. In dit topic kun je alle info vinden: [VS] Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten
Fijn dat je zelf al hooi bijvoert. Dat zal al schelen. Ik heb zelf hooinetten hangen waar ik 10kg hooi in kan doen. Als je die al vol kunt proppen + het hooi van stal, kom je een heel eind denk ik
Gezien het type paard zul je ook krachtvoer bij moeten voeren. Zoals ruitje al zegt, dit soort paarden hebben een andere verbranding. Maar het is wel goed om gericht krachtvoer te zoeken. De balancer zorgt er voor dat je voldoet aan alle vitamines, mineralen en sporenelementen. Dan kun je daarnaast gericht een dikmaker voeren. En ik zou ook hoog in de eiwitten gaan zitten.
Wat betreft de slobber kun je bijvoorbeeld de Marstall Bergwiesen mash pakken, deze zit heel hoog in de eiwitten, is graan- en melassevrij. Coolstance copra is ook interessant. Maar ook een luzerne- of esparcettebrokje.
geena_01 schreef:Daihyo schreef:Waarom is het niet haalbaar om hem onbeperkt op hooi te zetten? Dat lijkt me stap 1. Desnoods voor de nacht een hooinet met niet te kleine maas (4cm of groter) ophangen.
Verder van het krachtvoer met suikers af. Een goede balancer bij geven en gezien het hooi van dit jaar zou ik hem meer eiwitten bijgeven. Bijvoorbeeld in de vorm van een luzernebrokje. Ook fibrebeet is interessant. En een apart eiwitsupplement (sojaschroot bijvoorbeeld) is ook nog een optie.
Hij krijgt hier al extra hooi, stal gaat om 10 uur s’avonds dicht en vlak hiervoor kom ik elke avond terug om het extra hooi in zijn hooinet te doen. Ik heb hem 2 jaar geleden al een keer op een balancer gezet, dit is altijd nog iets om over na te denken natuurlijk! Welke balancer zou jij aanraden?
Gebruikers op dit forum: fetisje, hwn, Iris_123, kimmetje26, Love_Mirra, mino1, Pally, Pien63, Soprano, sterregoud en 19 bezoekers