Pijn tussen achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paardnmeisje
Berichten: 78
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:01

Lisa_1303 schreef:
Nee er werkt iemand op stal die daar bij kan helpen, die kan precies zeggen waar hij pijn heeft en vaak ook hoe het komt.


Zolang diegene geen dierenarts is schiet je hier niets mee op als je denkt dat je paard serieus wat mankeert.


senna21

Berichten: 11807
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:01

Een dierenarts heeft geen röntgen ogen, een osteopaat oid ook niet.
En beide kosten geld.
Heb je al gevraagd wat de kosten zijn voor foto's en consult? Mogelijk minder dan je nu denkt.
Hopelijk kun je spoedig iets doen voor de pony.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:01

Lisa_1303 schreef:
Nee er werkt iemand op stal die daar bij kan helpen, die kan precies zeggen waar hij pijn heeft en vaak ook hoe het komt.


Ah iemand met röntgenogen en helderziend hartstikke handig

LaPluche

Berichten: 1974
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:02

In je profiel lees ik dat je hem verzorgt, dan de eigenaar vertellen dat hij niet lekker in zijn vel zit en jij zo verstandig zijn om er niet op te stappen. Je bent 29, geen 12, die verantwoordelijkheid heb je hopelijk wel.

Paard heeft pijn, help hem dan daarmee, zoiets kan hij niet zonder hulp oplossen.
Laatst bijgewerkt door LaPluche op 24-01-23 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Berichten: 4298
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:03

Hoe kan een osteopaat zien waar de pijn precies vandaan komt als het paard je niet in de buurt laat? En waar ongeveer de pijn zit lijkt me al duidelijk uit de reactie van het paard.

Reageren op het zadel afschuiven als puberaal vind ik ook kort door de bocht, daar kunnen allerlei lichamelijke ongemakken onder liggen. Als het iets in de organen of zacht weefsel is, dan komt er sowieso niets uit foto’s.

TS, bij zo’n heftige reactie moet je echt een dierenarts erbij halen. Een goede osteo die zo’n reactie ziet, zal dit ook aanraden en weinig behandelen. Dan ben je vervolgens wel de kosten voor het consult kwijt.
Als dit al 3-4 maanden geleden begonnen is en de reactie dusdanig verergerd kan je er wel vanuit gaan dat er iets mis is en dit moet eerst diagnostisch vastgesteld worden voordat er adequaat behandeld kan worden.

In termijnen betalen is vaak ook mogelijk bij hogere dierenartsrekeningen. Maar bij de verantwoording over een dier horen deze zorgen en kosten er gewoon bij.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Love2sk8
Berichten: 413
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:06

Kan het eventueel zijn dat hij last heeft van een ontsteking aan zijn koker oid? Heb er zelf geen verstand van, maar wel eens gehoord dat dit heel erg pijnlijk kan zijn. Ik zou je pony sowieso gelijk temperaturen (als je geen thermometer hebt dank kun je die gewoon bij de Welkoop halen), als hij verhoging of koorts heeft sowieso zo snel mogelijk een goede dierenarts inschakelen. Op Bokt zijn ervaringen te lezen met klinieken en dierenartsen die écht goed zijn, want de kleinere praktijken hebben helaas vaak toch minder kennis en ervaring.

Ik heb zelf ook niet veel goede ervaringen met reguliere dierenartsen, maar voor vage dingen waar een gewone dierenarts geen raad mee weet kan ik je aanraden om naar een holistisch dierenarts te gaan. Zelf voor buikklachten (bleek salmonella, dus wel wat andere klachten dan bij jouw paard) erg tevreden! Hier vind ik het zelf wel belangrijk dat een holist óók echt dierenarts is.

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 23:07

Natuurlijk laten we foto's maken als zij dat adviseert maar op deze manier zijn we er zeker van dat we niet honderden euro's aan iets uitgeven wat misschien nodig is.

Het is inderdaad minder dan we verwacht hadden.. we hebben iemand geregeld die gaat kijken waar de pijn vandaan komt en daarna als het nodig is maken we foto's en laten we hem behandelen.

Dit is inderdaad een goeie, hij heeft last van zijn rug, buik en tussen zijn achterbenen dus ik zal dit zeker even overleggen!!

Het is snel veel erger geworden bij hem en dit hadden we niet verwacht, hij speelt vaak hoed in de paddock en was altijd blij, deed alles wat we van hem vroegen zonder problemen dus we dachten er niet te veel van maar het is wel erger. Ik heb ondertussen ook door de een osteopaat niet het beste idee is en dat het eerste wat we moeten doen is achterhalen waar de pijn vandaan komt en waar het precies zit.

Het is duidelijk dat hij pijn heeft, het staat vast dat we eerst moeten ontdekken waar de pijn vandaan komt en waar het precies zit. Degene die dit zal nakijken doet wonderen en ze heeft veel op stal al geholpen dus dat zit goed.

Precies! Nee ze is geweldig in dit soort dingen en verricht oprecht wonderen dus dit was onze eerste stap. Natuurlijk is er een kans dat het op niks uitkomt en dan komt de dierenarts erbij.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-01-23 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

LiannePuthzy

Berichten: 6940
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Pijn tussen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:22

Als de problemen er al langer zijn en het met de tijd erger is geworden zou ik zeker niet een “helderziend” iemand laten kijken. Maar al het geld wat je uitgeeft aan “helderziende” ect lekker bij je houden en uitgeven bij een goede kliniek

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 23:22

Natuurlijk word hij niet gereden als hij pijn heeft, de eigenaar en ik zijn er vandaag heen geweest om alles te bekijken en overleggen wat wijsheid is. Zij is niet zo van de dierenarts en heeft iemand anders geregeld (die echt wel weet wat ze doet) ik heb zodra hij begon met signalen geven ingegrepen alleen het duurde even voordat er gehandelt werd

paardnmeisje
Berichten: 78
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:32

Iemand die ‘niet zo is van de dierenarts’ gaan mijn nekharen van overeind staan.
Laat alsjeblieft goed naar je paard kijken door een dierenarts als je denkt dat hij pijn heeft. Niet door iemand van stal die zogenaamd weet wat hij of zij doet, omdat er niet teveel geld mag worden uitgegeven.


Edit; ik snap dat dit echt heel lastig is als het niet om je eigen paard gaat en de eigenaar het zo wil, maar dit is niet de manier als je kijkt naar het welzijn van het paard.

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 23:38

Ik ga morgen met haar mee naar stal en zal even vragen wat ze nou van plan is met hem.

paardnmeisje
Berichten: 78
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:42

Lisa_1303 schreef:
Ik ga morgen met haar mee naar stal en zal even vragen wat ze nou van plan is met hem.


In ieder geval heel fijn dat je je best doet om goed te doen voor deze pony, succes

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 23:43

Bedankt!!

Lindsey_99
Berichten: 2473
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:52

Heeft hij wel gewone mest en de normale hoeveelheid mesthopen?
Meet je wel eens zand in de mest? Te veel zand in de darmen geeft problemen, of koliek.

Over de IJssel

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 23:59

Dat is een goeie!! Moet ik zeker even naar kijken, doe je toch mest met water in een zakje? Lang geleden dat ik dat heb gedaan..

LiannePuthzy

Berichten: 6940
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 00:09

Lisa_1303 schreef:
Dat is een goeie!! Moet ik zeker even naar kijken, doe je toch mest met water in een zakje? Lang geleden dat ik dat heb gedaan..


Ja klopt, balletje mest in een zakje of handschoen mengen met water, dichtknopen en dan ophangen met vingers of punt naar beneden en wachten

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 00:32

genja schreef:
Lisa_1303 schreef:
Nee er werkt iemand op stal die daar bij kan helpen, die kan precies zeggen waar hij pijn heeft en vaak ook hoe het komt.


Ah iemand met röntgenogen en helderziend hartstikke handig


Op rontgen zie je meer niet dan wel :+

Anastasia24

Berichten: 2700
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Pijn tussen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 00:40

Als verzorger zou je vast je best doen hoor ts, maar wie gaat er nu naar kijken die ''echt wel weet waar ze het over heeft'' als zelfs de eerste dierenarts niets vond op de foto's?
Als problemen erger worden(Wat het in dit geval is) moet je op onderzoek uit, foto's maken is iets dat de basis is eigenlijk, als dat al te veel geld is, word het houden van een dier erg(erg!) moeilijk. Paard heeft al maanden pijn. Ik snap dat als verzorger je weinig kunt, hopen maar dat ''die persoon''(Stalgenoot?Stalhouder?Boer?Paardenfeluisteraar?) daadwerkelijk weet waar ie het over heeft en de dierenarts adviseert.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Sanet

Berichten: 7914
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Pijn tussen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:09

Goh wat een lastige situatie zit je in TS.
Ik snap niet waarom jullie denken dat er röntgenfoto’s gemaakt moeten worden, dat lukt bij paarden best goed van benen enzo, maar van buiken röntgenfoto’s maken heb ik nog nooit gehoord.

Het paard in kwestie in een ruin? Je hebt het over de achterbenen en naar de buik toe, daar zit bij een hengst/ruim nog een onderdeel, heeft hij niet gewoon een mega boon op zijn lalaloepsie? Plast hij wel goed? Maken jullie zijn koker met regelmaat schoon?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Flubberboot

Berichten: 2828
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Pijn tussen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:35

Ik snap TS ergens wel hoor.. Hier vaak zat een kreupel paard gehad of een paard met pijn waarvan de dierenarts zei “succes ermee.” Iemand laten komen die hocus pocus dingen doet en het paard is weer beter en niet meer terug ziek geworden. Alleen klinkt dit wel zeer heftig en zou ik toch echt een dierenarts erbij halen… Je kunt ook beide tegelijk doen en niet eerst afwachten wat de hocus pocus persoon zegt

Pedro <3 B+13 || L1+12

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:39

Ik zou zelf het dier opladen naar een goede kliniek brengen voor een goed onderzoek. Het dier geeft duidelijk aan dat het pijn heeft en medische hulp nodig heeft. Eerst een goede diagnose laten stellen door een arts. Dan kan de eigenaar later altijd nog beslissen hoe ze de behandeling gaat doen.
Aan alles wat je vertelt, denk ik eerder dat er een echo van de buik gemaakt moet worden dan fotos.

En nog belangrijker: pas heel goed op voor je eigen veiligheid,. Een paard met pijn reageert heftiger dan je denkt.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

future_vet
Berichten: 2609
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:40

De enige die een diagnose kan en mag stellen is een dierenarts.
En die is niet Perce duurder dan een osteopaat en mag zo nodig medicijnen voorschrijven waar je paard baat bij heeft.

fransje23

Berichten: 15336
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:51

Anastasia24 schreef:
Ik snap dat als verzorger je weinig kunt, hopen maar dat ''die persoon''(Stalgenoot?Stalhouder?Boer?Paardenfeluisteraar?) daadwerkelijk weet waar ie het over heeft en de dierenarts adviseert.


Hier sluit ik mij bij aan :j

Wat een droevige situatie, paard met pijn en eigenaar die het vooral goedkoop opgelost wil hebben.


Hij heeft nu pijn in zijn rug en buik?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pijn tussen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:14

Zoals ik het lees komt er iemand bij met nuchter paardenverstand die meer kan lokaliseren wat de oorzaak(en) zouden kunnen zijn omdat de TS en eigenaresse dat kennelijk niet kunnen.

Ik zou ook graag wat meer achtergrond informatie hebben, wat krijgt het dier te eten? hoe is de mest? gaapt het veel, is het kreupel? heeft het wondjes?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:30

Ja bij twijfel na laten kijken. Maar toch hoeven deze 3 dingen geen verband te houden. Veel paarden vinden het vervelend als je tussen de achterbenen komt. En singeldwang komt ook vaak voor. Kantelen met rijden nog vaker. Ik ben het zeker eens met de anderen hier dat je bij twijfel het dier altijd goed moet laten nakijken maar ik ben ook van mening dat iemand die nog niet zo ervaren is kan denken dat het dier pijn heeft als het narrig reageert. Dat hoeft niet zo te zijn. Goed dat er een meer ervaren iemand bij komt kijken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dazai, IASCrawler, laura_estee, NorwayFjord, Pierus, Trendiction en 93 bezoekers