Pony eet al dagen niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Pony eet al dagen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-22 12:47

Mijn schoonouders hebben Shetlanders eentje is sinds vorige week woensdag ziek.

Ze wil niet meer eten en eerst dachten ze aan koliek. Ze staat apathisch in de weide ( ligt niet maar beweegt amper)

In het begin at ze nog een halve wortel per dag maar nu sinds gisteren niets meer. De dierenarts is al de hele week 2x per dag aan het komen en heeft eerst olie opgespoten.

Gisteren ook een infuus gegeven en bloed getrokken. Vandaag zei hij dat de leverwaarden enorm slecht zijn en ze haar morgen moeten inslapen als ze nog niet eet.

Het diertje is ocharme nog maar 11 jaar…

Wat kunnen ze nog proberen ?


Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Pony eet al dagen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:48

Naar een kliniek gaan.

Black is the colour of my true love's hair

powiepower
Berichten: 761
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: op Snis =)

Re: Pony eet al dagen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:52

Dat klinkt als hyperlipemie. Dat kan alleen goed behandeld worden in een kliniek en kent geen goede prognose helaas.

Power (renpaard x springpaard)
Grand-Prix startgerechtigd *:Dtrots:D*

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:53

Inladen en naar een kliniek gaan.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-22 13:25

powiepower schreef:
Dat klinkt als hyperlipemie. Dat kan alleen goed behandeld worden in een kliniek en kent geen goede prognose helaas.


Zou dat nog kunnen helpen na tien dagen bijna niet gegeten te hebben? Ik snap niet dat die dierenarts niet eerder doorstuurt naar een kliniek

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony eet al dagen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:36

Kliniek is duur en geen garantie op achterhalen oorzaak of succesvolle behandeling.
Kan best dat financiele waarde shet meegespeeld heeft in advies/behandeling DA, of DA vermoed ander onderliggend probleem dat dier zelf moet oplossen, omdat er geen behandeling voor is. Zou dus even met DA overleggen wat redenatie is van behandelingen tot nu toe.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:37

is al te laat denk ik paard kan niet zolang zonder eten stoppen organen er ook mee, lever ligt er al uit zullen de nieren ook zover zijn en eenmaal zover uit, gaan ze niet meer aan. Had minimaal 2 a 3 dagen mogen duren.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Pony eet al dagen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:56

Ik denk dan als eerste aan eikelvergiftiging of esdoorn. Prognose is daar niet heel geweldig van. Vind wel dat er erg lang gewacht wordt met verder onderzoek aangezien die al 1,5 week niet eet blijkbaar. Dan sta je met 0-1 achter

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:21

speurneusc schreef:
is al te laat denk ik paard kan niet zolang zonder eten stoppen organen er ook mee, lever ligt er al uit zullen de nieren ook zover zijn en eenmaal zover uit, gaan ze niet meer aan. Had minimaal 2 a 3 dagen mogen duren.

Maximaal 2 a 3 dgn bedoel je zeker?

Snap die dierenarts niet helemaal, zo lang niet eten legt de hele darm stil en om die weer op gang te krijgen is best lastig.

Ben ook bang dat het helaas te laat is voor de pony.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-22 14:22

tamary schreef:
Kliniek is duur en geen garantie op achterhalen oorzaak of succesvolle behandeling.
Kan best dat financiele waarde shet meegespeeld heeft in advies/behandeling DA, of DA vermoed ander onderliggend probleem dat dier zelf moet oplossen, omdat er geen behandeling voor is. Zou dus even met DA overleggen wat redenatie is van behandelingen tot nu toe.



De dierenarts zei in het begin een zandkoliek maar het vreemde vond ik toen al dat hun andere pony een week ervoor ook niet wilde eten ( maar bij die is het nu wel voorbij)
Zandkoliek leek mij logisch want echt veel buiten zetten zij die paardjes niet

gerlindie

Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:57

powiepower schreef:
Dat klinkt als hyperlipemie. Dat kan alleen goed behandeld worden in een kliniek en kent geen goede prognose helaas.


Deze alarmbellen gaan bij mij helaas ook af.
Ik weet niet hoe slecht de leverwaarden zijn, maar dat is vaak ook al einde verhaal...

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Lavitabella

Berichten: 1692
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:07

Zolang niet eten is voor een paard echt heel erg slecht. Maakt niet uit wat de oorzaak daarvan is. Darmen stoppen er dan mee en het paard gaat zichzelf als het ware vergiftigen. Deze moet snel naar een kliniek en dwangvoer en ik ben bang dat dat zelfs al te laat gaat zijn. In ieder geval meteen actie ondernemen!! En als ze deze kosten niet willen maken, dan in laten slapen en ook niet mee wachten.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Pony eet al dagen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:28

Heel triest dat het "maar 11 jaar" mocht worden maar als het al zolang niet heeft gegeten, geen verbetering is dan is inslapen het enige wat nog vriendelijk is om te doen.

Het is nu ook nog weekend dus nu opladen voor de kliniek is sowieso al prijzig maar de kansen voor de pony nemen nu per uur af.

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony eet al dagen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:31

Ik ga mee met het advies om in te slapen.

Ik denk ook in het kader van dierenwelzijn het beste.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:48

cissy schreef:
speurneusc schreef:
is al te laat denk ik paard kan niet zolang zonder eten stoppen organen er ook mee, lever ligt er al uit zullen de nieren ook zover zijn en eenmaal zover uit, gaan ze niet meer aan. Had minimaal 2 a 3 dagen mogen duren.

Maximaal 2 a 3 dgn bedoel je zeker?

Snap die dierenarts niet helemaal, zo lang niet eten legt de hele darm stil en om die weer op gang te krijgen is best lastig.

Ben ook bang dat het helaas te laat is voor de pony.


indd max

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:10

Avalanche schreef:
Ik ga mee met het advies om in te slapen.

Ik denk ook in het kader van dierenwelzijn het beste.


Ik ook. Pony had na 2 dagen al naar de kliniek gemoeten. Helaas speelt de waarde versus de kliniekkosten voor veel mensen wel mee. Voor het kliniekbezoek koop je een nieuw Shetlander. Sneu maar zo werkt het vaak wel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lavitabella

Berichten: 1692
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Pony eet al dagen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:18

Hoe gaat het nu ?

Little_Gift
Berichten: 1768
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Pony eet al dagen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:02

Dat je met een shet niet naar de kliniek wil, is 1 ding maar laat hem dan verdorie onmiddellijk netjes inslapen ipv hem te laten creperen tot die er zelf bij dood valt!

Bah, geen goed woord over voor dit slag mensen gatver!

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:08

Little_Gift schreef:
Dat je met een shet niet naar de kliniek wil, is 1 ding maar laat hem dan verdorie onmiddellijk netjes inslapen ipv hem te laten creperen tot die er zelf bij dood valt!

Bah, geen goed woord over voor dit slag mensen gatver!

Er is een dierenarts bij betrokken die zo te lezen ook meerdere keren per dag komt. Dus wellicht ligt het iets anders dan wij denken…

Na twee dagen stuur ik ze ook wel door, maar ik heb deze patiënt niet gezien, en we horen het verhaal ook weer via via, dus hier een oordeel over vellen is zo makkelijk nog niet.

Als ik het zo lees maakt de pony de meeste kans op de kliniek, maar die kans zal klein zijn.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:21

Klinkt inderdaad als leververvetting (hyperlipemie). Dit krijgen paarden als ze langere tijd niet eten. De vraag is natuurlijk waarom ze niet wil eten, wat is daar de oorzaak weer van?
In geval van hyperlipemie is de prognose sowieso heel slecht. Vorig jaar is ons shetje een week in de kliniek opgenomen geweest ivm hyperlipemie. Ze hebben toen wel het vet uit het bloed kunnen krijgen, maar een maand later is hij toch nog ingeslapen omdat hij toen weer stopte met eten.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-22 14:52

Little_Gift schreef:
Dat je met een shet niet naar de kliniek wil, is 1 ding maar laat hem dan verdorie onmiddellijk netjes inslapen ipv hem te laten creperen tot die er zelf bij dood valt!

Bah, geen goed woord over voor dit slag mensen gatver!


Ik weet dat de dierenarts er twee keer per dag ging kijken dus ik ga ervan uit dat hij de pony wel zou inslapen als het te hard zou lijden. Ze hebben spoelingen gedaan, pijnstillingen gegeven, aan het infuus gehangen,… en alles weet ik er niet van want het is bij mijn schoonouders dus ik heb niet alles gezien.

Zelf vind ik het lang duren maar die man zal zijn job toch wel kennen zeker ? Hij heeft er in ieder geval genoeg voor geteld…

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-22 14:54

Lavitabella schreef:
Hoe gaat het nu ?



Ze hebben haar zondag ingeslapen omdat uit het bloedonderzoek bleek dat de lever er enorm slecht aan toe was.
Helaas dus voor hen een enorm dure situatie geweest.
Ze zeiden me dat ze voor die factuur 4 nieuwe pony’s zouden gehad hebben

Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony eet al dagen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:02

vind het totaal niet zielig voor hun, het was pas zielig voor die pony.
Hadden ze eerder ingegrepen dan was die factuur ook niet zo hoog geweest.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:06

Kinke schreef:
vind het totaal niet zielig voor hun, het was pas zielig voor die pony.
Hadden ze eerder ingegrepen dan was die factuur ook niet zo hoog geweest.



Jij was erbij dus...nou vertel.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:10

Ik vind dat wel hard gezegd. Het is niet dat ze er geen dierenarts bij gehaald hebben en het dier zorg ontzegd hebben. Ik vind het vooral kwalijk dat de dierenarts ze niet na een paar dagen door gestuurd heeft. Die heeft er voor geleerd immers en dan verwacht je daar als leek toch goed advies van.

Sterkte met het verlies van de pony.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laura1982, maj0, xAnthea en 25 bezoekers