Paard heeft het benauwd bij warm weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard heeft het benauwd bij warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:05

Dus je veearts is 5x geweest en die heeft alleen geluisterd?

Een paard van 24 is wat ouder, maar kan nog prima in conditie zijn. Ik merk alleen wel dat veeartsen sneller iets op leeftijd gaan afschuiven als ze ouder worden.

Zomaar een medicijn geven als je de oorzaak niet weet, vind ik ook een beetje vaag. Dan heeft hij wel iets gehoord om daarvoor te kiezen.

Als iets alleen op de dag zelf helpt of alleen die 10 dagen is het ook niet de juiste kuur.

Kijk eens naar zouttherapie. Tot nu toe daar de beste ervaringen mee. We hebben paarden gehad met erge long klachten en alle medicijnen zijn wel voorbij gekomen, maar werkten vaak niet of niet voldoende.

Van zouttherapie zie ik ze toch het vaakst opknappen EN een tijd doorgaan zonder klachten. Lijkt duur, maar als je steeds de veearts laat komen en van ene medicijn naar andere gaat, ben je snel hetzelfde kwijt.


Christie126
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-08-22

Re: Paard heeft het benauwd bij warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-22 16:06

Super bedankt voor de tip! Ik ga er eens naar kijken.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard heeft het benauwd bij warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:10

Als je paard met deze hoge temperaturen zelf de schaduw niet opzoekt, dan zou ik zelf zorgen dat ze in de schaduw blijft dus op stal overdag als het daar koeler is.
En veel koelen met water.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Paard heeft het benauwd bij warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:13

Hooi voeren in de inloopstal en dan door middel van een stroomdraad de ingang afsluiten zodat ze binnen moet blijven en dan kan je zien of ze dezelfde symptomen heeft als dat ze buiten staat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:22

Ineke2 schreef:
Als je paard met deze hoge temperaturen zelf de schaduw niet opzoekt, dan zou ik zelf zorgen dat ze in de schaduw blijft dus op stal overdag als het daar koeler is.
En veel koelen met water.


Ook dat.

Wij hebben een pp en 24/7 vrije keus. Ze schuilen zelf al veel, maar ik hou ze rond het heetst ook dichtbij en zodra er schaduw komt vul ik achter het hooi en mogen ze daarheen en weer rondlopen.

Oudste is 23 en fit en schuilt veel, maar de merrie van 29 ( recent overleden )lag echt altijd vol in de zon. Geen probleem bij eigen keus, tenzij ze er last van hebben.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard heeft het benauwd bij warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:50

Is er al aan equine astma gedacht?
De symptomen komen wel overeen

Symptomen van astma kunnen zijn: een versnelde ademhaling, neusuitvloeiing, een langere hersteltijd na inspanning, hoesten en in ernstige gevallen moeite met ademhalen/benauwdheid. Deze signalen kunnen heel subtiel zijn en dus moeilijk te herkennen.

https://www.degraafschapdierenartsen.nl ... uine-astma

Leef en laat leven.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard heeft het benauwd bij warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:38


Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Christie126
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-08-22

Re: Paard heeft het benauwd bij warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-22 20:40

bedankt! ik ga er eens naar kijken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 bezoekers