Hoefbevangen; hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Hoefbevangen; hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 22:47

Ik hoor nu regelmatig over paarden die hoefbevangen zijn, of dit zijn geweest. Ik vraag me dus af wat er zich afspeelt in de benen/hoeven van een paard en wat een paard er aan over hioudt, nadat hij ervan 'genezen' is. Ik weet dat een paard er wel gevoelig voor blijft, maar wat nog meer?

* Ik weet wel wat het ong is, dat staat in mijn oude ruiterbewijs boek Haha! *

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:45

Sommige paarden komen er niet meer vanaf. Ze kunnen het krijgen door teveel voer in combinatie met te weinig beweging, of door giftige planten.

Het paard wordt helemaal stijf en wil zich het liefst niet meer bewegen. Zelfs gaan liggen lukt eigenlijk niet meer. De gemakkelijkste houding is met de achterbenen zover mogelijk onder het lichaam geschoven. Het hoefbeen (bot in de hoef) gaat dusdanig kantelen dat het er aan de onderkant van de hoef zelfs uit kan gaan steken. ALS het paard al volledig geneest (dan zal het hoefbeen niet te erg gekanteld mogen zijn) dan komen er na verloop van tijd ringen over de hoef. Deze lopen horizontaal over de hoef en het voelt wat bobbelig aan. Ze groeien er na een jaartje ook wel weer uit. Chronische hoefbevangenheid geneest vrijwel nooit, maar met accute hoefbevangenheid heb je wel een kans dat het goed komt.

Ik heb zelf een pony gehad die het gekregen heeft van doorvoeren in combinatie met te weinig rijden (schaam!). Hij heeft dagelijks pijnstillers van de veearts gekregen en is uiteindelijk genezen. Die ringen heeft hij dus ook op z'n hoeven gehad. Maar het is allemaal goed gekomen. Hij is volledig teruggekomen in de wedstrijdsport.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:58