Twee jaar oude wond: de oplossing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 18:11

Hallo iedereen!

Vooropgesteld: dit topic is ter informatie en omdat ik mijn verhaal kwijt wil. De dierenarts is al geweest en heeft het probleem opgelost. :D

Op 1 mei nam ik een 3-jarige merrie over van een oud-stalgenoot. Het dier in kwestie:

Afbeelding

Mulan heeft op onze vorige stal in de groep gestaan met mijn andere paard, dus ik kende zowel de eigenaar als het paard zelf al. Al zolang als ik de merrie ken (sinds januari 2021), heeft ze een wond op haar buik, die ze heeft opgelopen op de stal waar ze daarvoor stond. Ik gok dat ze de wond dus al richting de twee jaar heeft.

Op deze foto van 30 juni 2021 kun je goed de bult zien op haar buik:

Afbeelding

En ook op deze foto van 16 augustus 2021 is het goed te zien:

Afbeelding

Ik heb toentertijd niet echt foto's gemaakt van de onderkant van de wond, omdat het mijn paard niet was en ik vond dat toch niet helemaal mijn plek (en ook mijn zorg niet). De vorige eigenaresse was bijna dagelijks bezig met de wond uitspoelen, zalfjes en dingetjes erop, en uiteindelijk tegen het einde van het jaar begon ze met het smeren van (ik geloof) kurkuma, een plant die de genezing zou moeten bevorderen(?). Tegen die tijd werden mijn plannen om Mulan over te kopen al wat serieuzer, dus ondanks dat ik zelf al verhuisd was naar een andere stal, kwam ik haar af en toe opzoeken.

In november 2021 was de wond al flink verbeterd, het was niet meer zo'n enorme bult (of leek dat maar zo door de wintervacht?), maar het was nog steeds open en smerig:

Afbeelding

In mei heb ik toch de proef op de som gewaagd en eindelijk het dier overgenomen. De eerste twee weken heb ik het wat aangekeken, vooral schoon gemaakt met water en zilverspray erop gedaan.

Net aangekomen op de nieuwe stal, hier is toch duidelijk weer een bult te zien:

Afbeelding

Op 15 mei maakte ik de onderstaande wondfoto na het schoonmaken. Ik zet hem even in een spoiler, ook al is het niet bloederig en niet zo'n heel smerig beeld:

Spoiler:
Afbeelding


Toch merkte ik dat ik niet goed wist wat ik er mee aan moest. Mulan vond het ook niet prettig als ik er aan zat. Ik wist niet of ik er goed aan deed om het alleen hiermee schoon te maken, en bovendien, ze heeft die wond al zo lang, dat kan toch niet kloppen? Dus de dierenarts gebeld en die kwam op 19 mei. Al bij het schoonmaken begon Mulan naar zijn hand te trappen, ze wilde echt niet dat hij er aan zat. Hij heeft haar een verdoving gegeven zodat hij veilig zijn onderzoek kon doen.

Afbeelding

In eerste instantie dacht de dierenarts dat het misschien een sarcoïde was en had het idee om een biopt te nemen. Echter wist ik van de vorige eigenaresse dat Mulan van de ene op de andere dag de wond opgelopen had. Waarschijnlijk over een hek gesprongen en zich zo bezeerd. Omdat de wond dus door een trauma was ontstaan, wilde de dierenarts toch even verder kijken. Hij vond het er eigenlijk vrij goed uit zien, met gezond littekenweefsel, dus er was iets anders aan de hand waardoor het niet dicht wilde goreien..

De dierenarts heeft een echo gemaakt van de wond, op zoek naar een lichaamsvreemd object. Ik mocht mee kijken en hij heeft me uitgelegd wat we zagen: de buikwand, de ingewanden die heel mooi los van de buikwand bewogen, en ineens een grote zwarte vlek.

Hij heeft vervolgens heel eenvoudig met een tangetje een ijzerdraadje van zo'n 3 centimeter lang uit de wond kunnen trekken:

Afbeelding

Volgens de dierenarts zou de wond binnen 15 dagen genezen moeten zijn, en jawel.. Twee dagen na zijn bezoek was de wond al zo goed als dicht (wederom in spoiler, maar het is vooral een donkere korst die je ziet):

Spoiler:
Afbeelding


En uiteindelijk was dit gisterenavond:

Afbeelding

Het is ongelooflijk dat Mulan bijna twee jaar met een stuk ijzerdraad in haar buikwand rond heeft moeten lopen. Volgens de dierenarts had het zelfs nog slecht af kunnen lopen, aangezien het ijzerdraadje slechts twee centimeter van de darmen af zat.. Ik ben onwijs opgelucht dat deze simpele handeling, en een uurtje dierenartsbezoek, het hele probleem heeft opgelost! Tegelijkertijd was ik best even een beetje verdrietig, en ik heb weinig begrip voor de vorige eigenaresse die er in al die tijd geen dierenarts bij heeft gehaald. ;(

De dag na het dierenartsbezoek mocht ik al aan Mulan haar buik zitten zonder problemen, en gisterenavond vond ze het heerlijk toen ik vlakbij de wond aan het kriebelen was. <3

Zo zie je maar weer dat een dierenarts echt geen overbodige luxe is voor dit soort dingen! :o

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:19

Wat super! Goeie diagnostiek is zoooo belangrijk! Echt fijn dat dit dan zo snel opgelost is na 2 jaar tobben.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:24

Wat fijn dat jij de dierenarts er bij gehaald hebt en wat belachelijk dat de vorige eigenaar der 2 jaar met zo'n wond heeft laten lopen :oo

Heel veel plezier met haar gewenst! Moet vast goed gaan komen!

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:27

Wat fijn dat je het hebt kunnen oplossen !

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:30

Goed gedaan. Vaak als wonden niet dichtgaan of steeds onrustig blijven dan zit er nog iets in. Heb het al 2 x eerder meegemaakt. Het is eigenlijk net als een splinter die eruit zweert. Het lichaam werkt om het eruit te krijgen.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:08

Goed gedaan idd. Mulan zou blij zijn dat het er eindelijk uit is.
Wel jammer dat de vorige eigenaar de DA niet heeft geraadpleegd maar hopelijk is het een wijze les, weet hij/zij het trouwens wel?
En voor andere mensen is het zeer zeker leerzame info

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:15

Suzanne F. schreef:
Goed gedaan. Vaak als wonden niet dichtgaan of steeds onrustig blijven dan zit er nog iets in. Heb het al 2 x eerder meegemaakt. Het is eigenlijk net als een splinter die eruit zweert. Het lichaam werkt om het eruit te krijgen.


Dit is ook meteen wat ik dacht, eigenlijk altijd zo'n situatie, of dat het bijvoorbeeld op de rand van een gewricht zit en dan met liggen/opstaan steeds weer beschadigd.

Fijn voor het paard TS, hoop dat het snel 100% genezen is!

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:28

Ik begrijp niet dat je een paard een jaar met een wond rond laat lopen zonder da of doorpakken. Dan ben je imo gewoon een slechte eigenaar := Dus goed gedaan ts :D

Rubs

Berichten: 508
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:42

Goed gedaan TS, en je DA! Heel bijzonder dat vorige baasje dacht ach't zal wel..

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:47

Oh jeetje, dat is precies hetzelfde als onze pony is overkomen! Ik zag het wondje en dat zag er bij die van ons exact hetzelfde uit!

Wij kochten hem ook met een soortgelijk wondje wat toch niet wilde genezen. Na onderzoek ook, stukje ijzerdraad op nauwelijks een cm van de buikwand, een fistel van wel 20 cm! Bij ons kwam er een flinke buikoperatie aan te pas, maar het is gelukkig allemaal goed genezen... Gelukkig bij jou dus ook. Veel plezier met haar!

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:26

Voor honderden euro's erop gesmeerd en gespoten en jij spendeert een paar honderd ( hopelijk iets minder) en het is klaar en opgelost.

Op naar veel meer kriebels en een bultloze buik :)

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 22:41

Bedankt iedereen voor jullie lieve reacties <3

savieralover schreef:
Wat fijn dat jij de dierenarts er bij gehaald hebt en wat belachelijk dat de vorige eigenaar der 2 jaar met zo'n wond heeft laten lopen :oo

Heel veel plezier met haar gewenst! Moet vast goed gaan komen!

Eerlijk gezegd is het ook echt wel nalatig geweest van haar := En dank je wel, ik heb nu al zo onwijs plezier van haar, ze is zo leuk <3


Suzanne F. schreef:
Goed gedaan. Vaak als wonden niet dichtgaan of steeds onrustig blijven dan zit er nog iets in. Heb het al 2 x eerder meegemaakt. Het is eigenlijk net als een splinter die eruit zweert. Het lichaam werkt om het eruit te krijgen.

Ja, precies! Je weet toch ook eigenlijk wel dat als een wond niet dicht gaat, dat er wat aan de hand is. Ofwel met de wond zelf, ofwel met de gezondheid van het hele dier, lijkt me.

AaronYve schreef:
Goed gedaan idd. Mulan zou blij zijn dat het er eindelijk uit is.
Wel jammer dat de vorige eigenaar de DA niet heeft geraadpleegd maar hopelijk is het een wijze les, weet hij/zij het trouwens wel?
En voor andere mensen is het zeer zeker leerzame info

Jazeker! Ik heb nog goed contact met de vorige eigenaresse. Had haar diezelfde dag gelijk een appje gestuurd met foto's en het verhaal, en ze was erg blij dat het zo eenvoudig op te lossen was. Ze bood zelfs aan om mee te betalen aan de dierenartskosten, wat ik dan wel weer netjes vond. Dat hoefde van mij overigens niet want het is tenslotte nu mijn dier, dus mijn verantwoordelijkheid :o Al had ik daar misschien anders over gedacht als ze een hele operatie nodig had gehad!

WowAmigo schreef:
Oh jeetje, dat is precies hetzelfde als onze pony is overkomen! Ik zag het wondje en dat zag er bij die van ons exact hetzelfde uit!

Wij kochten hem ook met een soortgelijk wondje wat toch niet wilde genezen. Na onderzoek ook, stukje ijzerdraad op nauwelijks een cm van de buikwand, een fistel van wel 20 cm! Bij ons kwam er een flinke buikoperatie aan te pas, maar het is gelukkig allemaal goed genezen... Gelukkig bij jou dus ook. Veel plezier met haar!

Jeetje! Ik zal eerlijk zeggen dat ik ook wel bang was dat een operatie misschien nodig zou zijn, maar dat was ze dan ook wel waard geweest. Super om te horen dat het bij jullie pony ook weer helemaal goed gekomen is! En dank je wel <3

Daan13 schreef:
Voor honderden euro's erop gesmeerd en gespoten en jij spendeert een paar honderd ( hopelijk iets minder) en het is klaar en opgelost.

Op naar veel meer kriebels en een bultloze buik :)

Haha ja, inderdaad. Ik heb niet eens een paar honderd gespendeerd, het kwam neer op nog geen €150 := dus als geld het probleem was geweest voor de vorige eigenaar dan heeft ze zich daar flink op verkeken!

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:13

Wat een geluk dat het zo simpel opgelost kon worden en het zo snel herstelt

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:51

Wauw wat ontzettend bizar! Maar twee jaar .. wat een tijd zeg. Godzijdank is het goed afgelopen en laat dit inderdaad een mooie voorbeeld zijn dat je zoiets niet te lang moet laten kwakkelen. Een half jaar zou ik al lang vinden, maar 2 jaar ... poeh. Fijn dat het goed is gekomen! Samen genieten :D

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:33

wat sneu dat de vorige eigenaar zo laks geweest is.
en het gebeurd helaas wel vaker.
gelukkig dat jij wel verder hebt gekeken _/-\o_

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:31

Goed gehandeld! Fijn dat het paard bij jou terecht is gekomen.

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Twee jaar oude wond: de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:39

Wat een verhaal en wat fijn dat jij hebt doorgepakt.

Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat er nooit een dierenarts naar heeft gekeken

Zoolgangster

Berichten: 9581
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:43

Nee, kurkuma werkt niet bij ijzerdraad in een wond... :n

TS, super dat je gewoon gedaan hebt zoals het hoort: dierenarts erbij. Fijn ook dat die verder is gaan zoeken!

Weet je meteen dat je een goede dierenarts hebt. :D

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:30

Wow, twee jaar lang met een open wond door iets wat met een kundige dierenarts relatief eenvoudig is opgelost.

Goed gehandeld ts! Veel geluk en plezier met Mulan.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 17:32

Bedankt iedereen! Ik snap ook echt niet hoe je dit twee jaar lang hebt kunnen laten voor wat het is. Je snapt op een gegeven moment toch wel dat er misschien iets meer aan de hand is als het na 6+ maanden nog niet dicht is :+

Zoolgangster schreef:
Nee, kurkuma werkt niet bij ijzerdraad in een wond... :n

Ik wil hier om lachen maar eigenlijk is het gewoon heel erg triest :=

Afgelopen week zag het er zo uit, trouwens (niet de beste foto zie ik nu):
Afbeelding

Je voelt wel nog wat (littekenweefsel), maar er is eigenlijk weinig meer te zien. *\o/*