paard positief IR, nog testen op pssm1/2?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

paard positief IR, nog testen op pssm1/2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 14:22

goedemiddag lieve bokkers,

ik heb even jullie advies nodig! Ik heb mijn lieve merrie (haflinger x fries van 6 jaar) laten testen op insuline resistent. Vandaag heb ik de uitslag gehad en die was helaas overduidelijk positief.

Als de uitslag negatief geweest was had ik haar willen testen op pssm1 en 2 omdat ik graag alles wil uitsluiten. (ik heb een beetje een onderbuik gevoel gehad bij haar, en dit klopte helaas)

Heeft dit nut/zin om dit nog steeds te doen? kan ze het beide hebben?

Mochten jullie ook adviezen hebben met hoe omgaan met een paard met IR hoor ik dat graag. Ze is mijn eerste eigen paard (al weer 3 jaar :) ) en ik merk dat ik het lastig vind! (hiervoor altijd verzorg paarden gehad, dat is toch anders dan je eigen paard!! )

Alvast bedankt!

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: paard positief IR, nog testen op pssm1/2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:26

Ja dit kan ze beide hebben. Als je alles wil laten uitsluiten is dat sowieso een goede keuze zodat je je voer en management daarna gericht kan gaan aanpassen. Zeker met insulineresistentie is het belangrijk dat ze geen overtollige suikers binnenkrijgt.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:26

Ik heb een IR paard, wel laten testen op PSSM1 (negatief) en niet op PSSM2

Klachten die ze heeft passen vooral bij de IR. Maar PSSM1 is relatief makkelijk te testen dus heb ik dat gelijktijdig in gang gezet met de IR testen.

Belangrijkste tip:
Ga op zoek naar goed voedingsadvies!

Hier is dat:
Geen gras
Afgemeten hooi (geanalyseerd, als deze te hoog in suiker zit vervang ik een deel voor graszaadhooi)
Vitamine korrel
Eiwitten in poedervorm
Marstall Force, probiotica, mariadistelzaad en brandnetel (niet voor de IR maar voor haar ZE en darmen)
Verder geen extra's!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: paard positief IR, nog testen op pssm1/2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:32

Ik heb mijn hafX eerst op PSSM getest, daarna kwam uiteindelijk knetter IR er uit.

Ze staat gewoon op gras omdat wij heel strak managen. Als je dit in eigen beheer hebt is het wel te doen (gelukkig hebben we twee dikke paarden :') ) en kan het eventueel straks wel even voor je uitschrijven hoe wij managen (nu op het werk).

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 14:47

Petunia27 schreef:
Ja dit kan ze beide hebben. Als je alles wil laten uitsluiten is dat sowieso een goede keuze zodat je je voer en management daarna gericht kan gaan aanpassen. Zeker met insulineresistentie is het belangrijk dat ze geen overtollige suikers binnenkrijgt.



Ah oke dankjewel ga ik dit alsnog doen!!


MarliesV schreef:
Ik heb een IR paard, wel laten testen op PSSM1 (negatief) en niet op PSSM2

Klachten die ze heeft passen vooral bij de IR. Maar PSSM1 is relatief makkelijk te testen dus heb ik dat gelijktijdig in gang gezet met de IR testen.

Belangrijkste tip:
Ga op zoek naar goed voedingsadvies!

Hier is dat:
Geen gras
Afgemeten hooi (geanalyseerd, als deze te hoog in suiker zit vervang ik een deel voor graszaadhooi)
Vitamine korrel
Eiwitten in poedervorm
Marstall Force, probiotica, mariadistelzaad en brandnetel (niet voor de IR maar voor haar ZE en darmen)
Verder geen extra's!


Dankjewel voor de tips! Ga ik zeker doen!


Hoppit schreef:
Ik heb mijn hafX eerst op PSSM getest, daarna kwam uiteindelijk knetter IR er uit.

Ze staat gewoon op gras omdat wij heel strak managen. Als je dit in eigen beheer hebt is het wel te doen (gelukkig hebben we twee dikke paarden :') ) en kan het eventueel straks wel even voor je uitschrijven hoe wij managen (nu op het werk).


Als je dat wilt doen heel graag! Ze staan aan huis en heb gelukkig alles zelf in beheer!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:18

Even de voorgeschiedenis: mijn merrie was in 2019 voor de diagnose alleen maar boos en onwillig, boos bij eten krijgen, boos op andere paarden, boos bij op het land gaan, boos bij van het land gaan, boos/onwillig bij 'werken' (recreatieknol en t enige dat ze te kort komt is beweging) etc etc. Harde nek, maar ik heb haar nooit echt anders gekend, en we dachten al dat we haar goed beperkt hielden...
Kortom met de handen in het haar, voelen dat er iets mis is, maar een paard dat niet kreupel loopt en fysiek niets lijkt te mankeren. 1e dierenarts in eerste instantie te lief met 'ze is wel een beetje dik he', dan zelf PSSM1 laten testen (negatief), DA/osteo laten komen: moest of haar maag of haar eierstokken zijn. Prima, opgeladen en naar de faculteit voor een maagscopie. Ik werk zelf als paravet dus weet hoe takkeduur omeprazol voor paarden is, dus Pietje is niet dom en Pietje laat eerst een maagscopie doen ipv blind er een kwart maandloon tegen aan te gooien (€200 vs €600 vind ik de moeite om dat paard op de trailer te zetten). Daar werd k bij wijze van spreken uitgelachen om met zo'n mooie maag een scopie gewild te hebben, maar ze wilden ook nog wel even eierstokken controleren voor me toen ze toch gesedeerd stond: niets aan de hand. Maarre, die knol is wel echt megadik he... Mogen we IR testen? Bam de volgende dag de maximale waarden, bijna niet meer meetbaar zo hoog.

Daardoor radicaal alles wat we voerden gehalveerd. Hooi laten testen, bleek te suikerrijk ondanks dat onze stal echt moeite doet om goed uitgebloed suikerlaag hooi te maken. Dat minstens 30-45min laten weken. Maar een paard heeft wel ruwvoer nodig, dus stro gaan voeren. Vrij snel begon ze eigenlijk weer van karakter te veranderen omdat ze waarschijnlijk minder last van haar lijf had. Toen probeerde ik wel echt dagelijks wat te doen, als was het maar een kwartier longeren. Beest moet ook even wennen natuurlijk. Hoewel ik eigenlijk haar niet meer op gras mag houden, heb ik liever mijn paard 5j korter maar wel gelukkig. Ze is echt geen type om levenslang op een paddock te houden.

Wij wegen de paarden minstens 1 a 2x per jaar. Daarop wordt het voerrantsoen berekend. Zij krijgen 1-1.5%LG, een paard van 500kg, heeft dus nood aan 5-7.5kg droog RUWVOER. Als ze ook op het land staan is dit dus wel moeilijk inschatten. Daarom voer ik zelden twee dagen achter elkaar hetzelfde. Om ze ook gewoon vrij te laten eten ipv met masker gaan ze 's nachts de paddock op, scheelt ook weer 12u gras inname.
Als ik in de ochtend stro over vind, krijgen ze de volgende dag minder.
Winter of zomer, minstens de helft van die hoeveelheid is stro. Veel mensen zijn bang voor strokoliek, nog nooit gehad. Tuurlijk moet je ze niet radicaal van hooi op stro overzetten, maar als je een deel stro aanbied en 'hij eet het niet', dan voer je gewoon te veel. Hier moet je met een IR paard echt hard in leren worden, het klinkt heel cru, maar je moet ze echt een soort tot op het punt van altijd honger, maar net niet houden. Maar dus letterlijk, elke dag je porties wegen, de bagageweegschaaltjes van de Action zijn hier ideaal voor. Ook al is mijn gevoel vrij goed atm, ik weeg ALTIJD. Nooit zo maar een keer schatten, want je geeft met gemak zo een halve kilo of kilo meer.
Aangezien een goed gemanaged IR paard nagenoeg altijd honger heeft, wordt de dagelijkse 100g Pavo Vital naar binnen gezogen. Wij weken er ook 100g Speedibeet bij. Daar zit nagenoeg niets in van suiker, maar het laat ze iig wel even een paar keer kauwen en het is makkelijk om iets van supplementen zoals bv GlucoBalance en magnesium doorheen te mixen. Als je dat een half uur voor de nachtportie kunt geven, geeft het ook het signaal aan de maag dat er al gegeten is. Hierdoor gaan ze veel rustiger aan de nachtportie ipv de netten kapot te trekken.

Nu we weer overdag op het land staan MET graasmasker, merk je echt dat ze spectaculair minder nodig hebben. De stro portie wordt gewoon overgelaten, dus tough luck, de nacht er op gaat of de totale hoeveelheid omlaag, of de hooiportie. Het land is ingedeeld met een track rond velden, en we kunnen naar believen lijntjes open en dicht zetten om ze lekker een lange track te geven om rond te scharrelen. Zonder die vrije beweging wordt mijn merrie echt chago van zichzelf Als ze het wel kan, zie je ze regelmatig met de kolder in de kop rondscheuren en is ze makkelijker te managen. Kijk elke dag naar je gras - als je ze op gras wil houden - lang en uitgebloeid bevat de minste suikers. Biljarttafel grasmatten zijn nefast voor IR paarden. Kort en gestressed gras bevat de meeste suiker, lang gras is vezeliger en minder procentueel suiker per kg. En 't is ook veel lastiger naar binnen te zuigen in het graasmasker, dus dubbel win.
Het enige nadeel aan zo veel graasmasker is dat je wel goed zeker jaarlijks de tandarts moet laten komen om de vinger aan de pols van tandslijtage te houden.

Test elke nieuwe levering hooi (elke baal is wat overdreven), Pavo voeranalyse kost 3 tientjes, maar je weet of je je hooi moet spoelen of niet. Spoelen is een pain in the ass, maar vul een hooizak, mik hem in een waterton, elke keer je er langs loopt draai je hem een keer of wat om. Na 30-45 min even laten uitlekken en het water weggooien (bruin = wateroplosbare suikers uit het hooi), zeker niet laten opdrinken dus. Daarna de stroportie er bij met een dubbel net.

Het eerste jaar zijn we met veel moeite 75kg afgevallen, paard zat duidelijk beter in haar vel, werd vriendelijker naar andere paarden, vond weer lol in samen lol met knol te rijden, kreeg weer appeltjes in de vacht, vet werd spieren, singel kon 10cm korter, etc etc.
Ze gaat nog steeds makkelijk op en neer (vooral te zien in of ze een afgelijnde schoft heeft of niet) en heeft een soort hard stuk in haar manen dat waarschijnlijk nooit meer weg gaat, maar de halve kam tot achter haar oren krijg ik zacht. Dat stuk gebruik ik als mijn signaal dat het hooi te rijk is, voor ze weer echt helemaal last van haar lijf krijgt.
Het zal altijd een eeuwige strijd zijn en je moet goed naar je paard blijven kijken. Maar wij zijn iig - afkloppen - nog niet tot hoefbevangen geraakt.

Ik werk voltijds, dus ja ze zou eigenlijk meer caloriën moeten verbranden. Bijrijderconcept even geprobeerd, maar niet echt een succes. Maar de beweging stimuleren wij met een goed opgezette track en we rijden/longeren wanneer we daar beiden puf voor hebben.


Lang verhaal, maar de clou van het verhaal is: in eigen beheer vind ik het best te managen. Maar het is wel even zoeken :D

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: paard positief IR, nog testen op pssm1/2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 10:39

Super bedankt voor je antwoord! Hier ga ik zeker wat mee doen! Nu heb ik gekeken naar de grasmaskers. maar er zijn er zoveel verschillende mag ik vragen welke jij gebruikt?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard positief IR, nog testen op pssm1/2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:44

Ik zou eens gaan lezen op de pssm groep op fb. Daar staat eigenlijk alle info wel bij elkaar.

Qua symptomen is het lastig, want je herkend altijd wel iets en niet alles is altijd pssm. Maar qua dieet zit er wel verschil in een pssm 1 en pssm 2 paard managen. Mensen testen, maar pakken ook een tijd een dieet om te kijken of ze verschil merken. Uiteindelijk is weten fijn, maar je moet het management aanpakken en als dat al helpt, weet je soms genoeg.