Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:41

Ik kan me goed voorstellen dat de botcyste de oorzaak is, omdat het een open verbinding heeft naar het gewricht. Het enige dat ik me nog kan bedenken is tildren infuus (heeft meestal weinig effect) of stamceltherapie, maar ik weet niet of dat op die plek kan.
Alternatief behandelen kan in ieder geval met puur bot en puur osteo. Kleine kans dat het iets doet, maar toch...


Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:56

Hij loopt goed aan de lange teugel, maar zodra je hem oppakt gaat het mis in de stap. Geef je wel genoeg mee met je hand ? Een vaste hand in stap kan makkelijk tactverlies veroorzaken. Tenzij het echt medisch is, zou je kunnen proberen hem een klein stukje op te pakken en desnoods overdreven meegeven met de hand in de beweging. Kijken wat er dan gebeurt.

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:03

patricia2403 schreef:
Babootje schreef:
Waar zit de cyste precies?


diagnose: sunchondrale botcyste hoefgewricht - en straalbeen: matige kwaliteit


[ [url=m/6tH28H.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W6I0zj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Elisa2 schreef:
Moeilijk hoor..is hij spier technisch nagekeken? Zit hij ergens vast? Is het op de ene hand erger dan op de andere hand? En knikt hij met z'n hoofd tijdens de onregelmatigheid?

Het een kan wellicht ook het gevolg van het ander zijn.


Hij knikt niet in arbeid (ook niet zonder overigens). Het is niet persee op een kant, ik rijd nu enkel 1x per week in het bos (anders wordt hij echt dood ongelukkig) en dan hoeft hij enkel rechtuit en dan is het ook. Overigens niks aan de hand in de andere gangen. Oogt ook alsof hij er echt veel plezier in heeft en laat geen tekenen van pijn zien.

Hij wordt standaard 4x per jaar behandeld door de osteopaat, maar heb ellen doorn er bij gehad recent en hij bleek wel goed vast te zitten in zijn bovenlijn. Dit is helemaal los gemaakt en in zijn hele stand is het een wereld van verschil in positieve zin.


Ja als ze pijn hebben ergens in een been gaan ze compenseren en andersom komt ook voor, overbelasting van een been door vastzitten in de rug. Als hij rechtuit in het bos loopt, doet hij het dan ook met vrije teugel of alleen in de aanleuning?

Ik sluit de cyste ook niet uit hoor, heb je het weleens getest door hem te rijden met pijnstilling?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:04

Heb je misschien ook foto's van hoe hij nu op zijn voeten staat?

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-22 22:32

Ik heb een paar vermoeiende dagen gehad, ik kom nog terug op alle reacties! Bedankt voor jullie betrokkenheid <3

6y/o kwpn horse Legend
Numero uno x Epilot ❤️
Dressuur B+19 / L1+14 / L2+1 <3
Springen BB
Cross BB

Insta: Legend_kwpn - van puppy naar powerpaard

rosslover

Berichten: 1131
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:58

Mijn pony had hele andere klachten bij zijn botcyste die op een andere (linksvoor in zijn knie) zat, maar ik heb wel een hele goede ervaring met inspuiten! Onze cyste die ongeveer rond de 1,5 a 2 cm was is zo goed als verdwenen en pony loopt weer als een tierelier :) Als het toch die cyste is zou ik dat echt doen!

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 13:57

Update:

Ik ben vorige week voor een second opinion in een andere kliniek geweest, omdat ik al die tijd niet het gevoel had dat de cyste de juiste diagnose was omdat het klinische beeld wat hij liet zien, er niet bij pastte. Daar bedoel ik vooral mee dat het heel constant aas wat hij liet zien, bij een cyste zie je toch (vaak) dat het wisselend is. Daarnaast was hij op de harde en zachte volte, niet kreupel kreupel. Eigelijk zie je het met het blote oog nauwlijks.

Lang verhaal kort. De röntgen waren dusdanig slecht dat de echte oorzaak niet gezien is tijdens het 1e onderzoek. Uit nieuw onderzoek blijkt hko fase 4. In 2019 is hij door de eigenaren destijds op de foto gezet en waren er 2 kleine kegeltjes zichtbaar. Nu zat het vol "lollypops", zo noemen ze het. Kegels met doppen erop. Helemaal sh*t dus.

Hij heeft een osphos infuus gehad en staat weer voor de zoveelste keer, op ander beslag. Roll over beslag met een siliconen pad, met het ijzer iets terug gelegd.

Over 3.5 week gaan we op controle, tot die tijd boxrust/ gecontroleerd bewegen. Hij mag niet op de wei, niet draven en niet galloperen. Half maart hoor ik of het osphos infuus heeft aangeslagen en of we het rijden weer mogen oppakken.. :')

6y/o kwpn horse Legend
Numero uno x Epilot ❤️
Dressuur B+19 / L1+14 / L2+1 <3
Springen BB
Cross BB

Insta: Legend_kwpn - van puppy naar powerpaard

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:07

Ah jemig, dat is geen fijne diagnose maar wel fijn dat je nu duidelijkheid hebt! als het infuus aanslaat en je weer zou kunnen/ mogen rijden dan is goed rechtrichten heel belangrijk bij HKO.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:15

:(:)
Bah, dat is een tegenvaller van jewelste...!

Ik duim dat het infuus aanslaat!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Pumpkins

Berichten: 3145
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:20

Ai, dat is zeker goed balen.... niet de update waar we op gehoopt hadden. Wel nu duidelijk wat er aan de hand is.

Heel veel sterkte! Hopelijk heeft een ijzer effect.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 14:45

Zeker niet de update waar ik op had gehoopt. De stiekeme hoop was aanwezig dat het ergens in de schouder zat. Terugkomen met hko klasse 4, is alles behalve wat ik verwachtte. Ik zal er alles binnen mn macht aan doen om hem nog een fijn leven te geven, en hopelijk is dat niet met 6 jaar al met pensioen want dan zou hij dood ongelukkig worden :(

Bedankt allemaal <3

6y/o kwpn horse Legend
Numero uno x Epilot ❤️
Dressuur B+19 / L1+14 / L2+1 <3
Springen BB
Cross BB

Insta: Legend_kwpn - van puppy naar powerpaard

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:24

https://www.horseinmind.nl/hoefkatrolon ... co-sikkel/

Zorg dat je je inleest... hoe meer je weet, hoe beter je je paard kunt helpen.
Veel klinieken passen symptoombestrijding om het paard zo snel mogelijk weer 'bruikbaar' te krijgen. Soms kan zo'n shortcut juist de klachten in stand houden.

Suzanne F.

Berichten: 49152
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:24

Ah dus toch. Was er al een beetje bang voor dat het het straalbeen was.
Dat is geen leuk nieuws. Let goed op wat je er nog aan laat doen. Infuus kan je proberen maar als dit niet aanslaat dan zou ik toch voorzichtig zijn met er nog heel veel aan dokteren.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-22 00:12

Suzanne F. schreef:
Ah dus toch. Was er al een beetje bang voor dat het het straalbeen was.
Dat is geen leuk nieuws. Let goed op wat je er nog aan laat doen. Infuus kan je proberen maar als dit niet aanslaat dan zou ik toch voorzichtig zijn met er nog heel veel aan dokteren.


Update: het infuus heeft goed aangeslagen! *\o/* Hij liep als een tierelier en we mogen rustig aan beginnen aan zijn revalidatie. Hij lijkt het tot op heden goed te doen, dit weekend voor het eerst een kwartiertje erop gezeten en dat ging erg goed! We doen het rustig aan en ik hoef over 9 maand pas terug te komen op de kliniek, mits hij eerder kreupel wordt.

6y/o kwpn horse Legend
Numero uno x Epilot ❤️
Dressuur B+19 / L1+14 / L2+1 <3
Springen BB
Cross BB

Insta: Legend_kwpn - van puppy naar powerpaard

Pumpkins

Berichten: 3145
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:21

Wat goed!!! Supernieuws!!!

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:32

Wat een fijne update! hopelijk blijft het zo goed gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:46

Op rontgen vastgestelde HKO klasse 4 (met lolliepops) is de prognose erg slecht.
Wat fijn dat het infuus bij jouw paard wel aanslaat. Hopelijk gaat dat nog een tijdje goed. Wie weet wat er in de toekomst aan nieuwe ontwikkelingen op medisch gebied hem nog kunnen helpen.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 16:14

Babootje schreef:
Op rontgen vastgestelde HKO klasse 4 (met lolliepops) is de prognose erg slecht.
Wat fijn dat het infuus bij jouw paard wel aanslaat. Hopelijk gaat dat nog een tijdje goed. Wie weet wat er in de toekomst aan nieuwe ontwikkelingen op medisch gebied hem nog kunnen helpen.


De prognose is echt bagger.. Hko4 in combi met een cyste die, dan wel on actief is, maar wel aanwezig is in dezelfde voet.. Ja..das wachten tot het mis gaat. Ik hoop het komende jaar nog fijne mooie herinneringen te maken en geniet overal x20 van. Het banketstaaf is dat ie pas net 6 is, dat belooft sowieso niet veel goeds. Heel rot want verder is ie 100% goed op de foto's incl rug/hals -O-

6y/o kwpn horse Legend
Numero uno x Epilot ❤️
Dressuur B+19 / L1+14 / L2+1 <3
Springen BB
Cross BB

Insta: Legend_kwpn - van puppy naar powerpaard

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 16:15

patricia2403 schreef:
Babootje schreef:
Op rontgen vastgestelde HKO klasse 4 (met lolliepops) is de prognose erg slecht.
Wat fijn dat het infuus bij jouw paard wel aanslaat. Hopelijk gaat dat nog een tijdje goed. Wie weet wat er in de toekomst aan nieuwe ontwikkelingen op medisch gebied hem nog kunnen helpen.


De prognose is echt bagger.. Hko4 in combi met een cyste die, dan wel on actief is, maar wel aanwezig is in dezelfde voet.. Ja..das wachten tot het mis gaat. Ik hoop het komende jaar nog fijne mooie herinneringen te maken en geniet overal x20 van. Het L u llige is dat ie pas net 6 is, dat belooft sowieso niet veel goeds. Heel rot want verder is ie 100% goed op de foto's incl rug/hals -O-

6y/o kwpn horse Legend
Numero uno x Epilot ❤️
Dressuur B+19 / L1+14 / L2+1 <3
Springen BB
Cross BB

Insta: Legend_kwpn - van puppy naar powerpaard

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:03


Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:58

patricia2403 schreef:
Babootje schreef:
Op rontgen vastgestelde HKO klasse 4 (met lolliepops) is de prognose erg slecht.
Wat fijn dat het infuus bij jouw paard wel aanslaat. Hopelijk gaat dat nog een tijdje goed. Wie weet wat er in de toekomst aan nieuwe ontwikkelingen op medisch gebied hem nog kunnen helpen.


De prognose is echt bagger.. Hko4 in combi met een cyste die, dan wel on actief is, maar wel aanwezig is in dezelfde voet.. Ja..das wachten tot het mis gaat. Ik hoop het komende jaar nog fijne mooie herinneringen te maken en geniet overal x20 van. Het banketstaaf is dat ie pas net 6 is, dat belooft sowieso niet veel goeds. Heel rot want verder is ie 100% goed op de foto's incl rug/hals -O-


We hebben bijna dezelfde rotdiagnose gekregen. Valentijn heeft Hoefkatrol door conformatie en een botcyste. Wij zijn nu aan het proberen om hem pijvrij te krijgen met speciaal beslag zodat hij nog als weide maatje verder mag maar de prognose is echt oliebol.

De link die Babootje doorstuurde is erg interessant. Ik heb zelf de hoop voor het rijden compleet achter me gelaten maar ik ga dit wel onderzoeken. Vragen stellen aan de dierenarts/kliniek kan altijd en baat het niet dan schaad het niet.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

littleroosie

Berichten: 6060
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:08

De diagnose zal zeker schrikken zijn maar ik denk zelf dat er nog zeker veel mogelijk is en dat is vooral op rijtechnisch gebied. Je paard rechtrichten en op de achterhand gaan zetten is heel belangrijk en zal hem echt gaan helpen. Ondertussen niet meer zo trendy als het een jaren geleden was, maar Antione de Bodt deed heel veel HK paarden revalideren. Ik heb er zelf ook ervaring mee en er is echt veel ruimte voor verbetering. Zoals anderen ook al zeiden, ga veel googlen en lezen en een trainer zoeken die je hierbij echt kan helpen.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:24


[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard enkel onregelmatig rechtsvoor - HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:56

Wat goed zeg Janneke!.
Ik heb het niet aan de hand; ik ken het ook niet maar hoor ook positieve verhalen. Zou niet bij ieder paard lukken en het management van zo'n paard is uberhaupt ook heel belangrijk, maar als er een kans is je paard klinisch goed te krijgen hiermee dan zou ik er (persoonlijk) voor gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, Celiien, Cerosa, Gee, goesju, janderegelaa, K_nolan, Misslev, redbutton, Rupser, Theseus, WendyKtH en 106 bezoekers