Schraal paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bowo
Berichten: 2807
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:10

De rug is bol voor de lendenen, dat is een karperrug en voor zover ik weet veranderd dat niet als ze op een ongelijke bodem staat. Maar voor het volledige plaatje, zou een foto op een gelijke bodem daar natuurlijk uitsluitsel over geven.
De opgetrokken buik vind ik wat moeilijk te omschrijven


DuoPenotti

Berichten: 29276
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:13

Ik denk als dit paard meer vetjes en spieren heeft dat het bijna niet meer zichtbaar is.

Ik denk dat het grootste probleem hier te weinig voeding is.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:15

Het paard is gewoon schraal op zijn rug en rond de schoft. Daar moet je meer Krachtvoer voor geven.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:55

Nogmaals, ik zou eens beginnen met fibrebeet en maagzweren uitsluiten

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:01

Indi_Vito schreef:
Rocamor schreef:
Heeft het paard een deken op?

Dat ze niet al het hooi op eet, hoeft niet te betekenen dat ze voldoende binnenkrijgt. Zeker als ze er hard voor moet werken. Ik zou denk ik zelf (mits nog niet gebeurd is), in elk geval een deken opdoen, zodat ze niet de warmte er nog bij moet eten. En daarnaast de SP flink opschroeven.

En daarnaast op PPID of leverbot of PSSM ofzo testen.

En ik begreep dat je er nu nog op rijdt? Ikzelf zou dat nu ook niet meer doen, beessie heeft geen enkele spier over


Ze heeft genoeg spier over, als ik stop met rijden is alles weg.
Ze heeft een 200gr deken op zodat dat geen energie naar gaat


Indi_Vito schreef:
Ik vraag me toch af waar jullie de karperrug en opgetrokken buik zien hoor, jullie hebben door dat ze achter hoger staat als voor (de bodem) :p ik denk dat er ruim 10cm verschil in zit


Kijken wij echt naar hetzelfde paard / naar dezelfde foto's? Gezien jouw reacties die ik hier even quote? Ik vind haar er niet rijdenswaardig uitzien. De bespiering rondom de schoft is helemaal weg, die deuk voor de schoft betekent ook dat de bovenlijn niet lekker is. Ik vind haar ook krampachtig staan, zie die bult bij de lendenen.

Heb je haar temperatuur al eens meerdere dagen gemeten? Toen mijn eerste paard er ongeveer zo bij stond, had hij een ondertemperatuur. En kun je, met dekens en extra voer, daarop anticiperen

Rockes <3

Nibbit

Berichten: 10407
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:12

Ik zou 2x pd 1kg seniores priores geven (bijna een halve emmer dus)
Plus 2x pd een schep merriebrok

Misschien nog een iets dikkere deken als ze buiten staat, het is best guur af en toe, kou zorgt ook voor verbranding en dat wil je nu net niet.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:14

Pallatin schreef:
Nogmaals, ik zou eens beginnen met fibrebeet en maagzweren uitsluiten


Precies, en ook eens met anderen. Dit paard mist vooral spieren, en om deze aan te maken, heeft ze genoeg eiwitten nodig. Een paard dat wel gereden wordt, maar te weinig voer krijgt, zal spieren afbreken.

Voer dit paard naar behoren; een goede brok, fibrebeet (bietenpulp, fijn spul) en goed hooi en kijk dat eens een maand of twee aan.

Blijft ze nog steeds traag, zou ik absoluut testen op ppid. Een paard hoeft niet alle symptomen te hebben.

We are not makers of history. We are made by history.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:17

Plausibel schreef:
tirzasarah10 schreef:

Stukje rug op de foto kan maar zal niet bijzonder veel zeggen. Ik zou eerder een echo van het SI maken.
Daarbij wil ik aangeven dit paard is absoluut niet mager, het is onbespierd. Onbespierd en mager zijn 2 verschillende dingen. Zoals mijn dierenarts vaak zegt wij zien de paarden gewoon heel graag veelste dik omdat we dat beeld gewend zijn. Dit beeld is niet gezond, spier is gezond en vet niet. Dit paar moet niet dikker maar bespierder, het snel invallen heeft te maken met te weinig voer in ondersteuning. Ik zou eens kijken naar sojaschroot en misschien iets van een merrie brok bijvoeren.
Mijn merrie bleef ook altijd schraal in de spieren en de kunst was toch om goed te voeren, niet voor heel even maar consequent blijven voeren. Daarnaast ben ik heilig overtuigd dat paarden die pijn hebben ook moeilijk aankomen, helaas was dat het geval bij mijn merrie. Na een 2 weken een hoge dosis buut er in te hebben gehad kreeg ik een ander paard.


SI heeft ook niet zoveel nut aangezien de beweeglijkheid in SI echt verwaarloosbaar klein is.


Mijn merrie haar SI was kapot en die had daar erg veel last van. Het SI gewricht zorgt er voor dat de motor aan kan, oftewelals dat niet goed werkt kan je paard niet goed naar voren. Daarbij heeft het paard een bolling op de rug zitten die mijn merrie ook had, deze kan worden veroorzaakt door een kapot SI gewricht. Dus het gewricht zelf is misschien niet zo beweeglijk maar zeker niet een verwaarloosbaar gewricht.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:20

Indi_Vito schreef:
Mindim schreef:
Als je bezorgd bent, dan een dierenarts bellen en die een diagnose laten stellen, beginnen met een osteopaat is de verkeerde volgorde. En misschien het gebit na laten kijken door een bevoegde tandarts, niet door een pat of paat.


Zoals je ziet is de dierenarts en tandarts er al bij geweest. Dierenarts weet het ook niet.


ik lees bloedonderzoek en tandarts en osteopaat maar ik lees niet dat je paard al eens volledig is bekeken door een paardenarts. Te beginnen met een kreupelheidsonderzoek. Paarden kunnen ook mager worden als ze ergens pijn hebben. Gewoon opladen, naar een kliniek en paard eens goed laten bekijken.

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:28

Dus het paard krijgt maar 1 kilo seniores priores (zit niet veel energiewaarde in), graszaadhooi (zit niks in), meelbrokken (=koeienvoer. Lekker goedkoop maar qua energiewaarde ongeschikt voor paarden, is alleen om vet te mesten) en een vitaminebrokje. Dan vind ik het niet raar dat het dier er zo slecht uit ziet.

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:34

Volgens mij kreeg ie eerst helft gzhooi en helft voordroog en nu volledig voordroog

DuoPenotti

Berichten: 29276
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:37

capopjekop schreef:
Volgens mij kreeg ie eerst helft gzhooi en helft voordroog en nu volledig voordroog

Dat las ik ook.
Maar de ene voordroog is de andere niet. Te vaak word gedacht dat daar automatisch meer in zit, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Ik voer mijn paarden ook voordroog, maar ik maai pas als het in de aar staat. Dus zoals veel paardenmensen ook hun hooi willen.

Daarnaast hoe nat is deze voordroog. Is hij echt nat en meer zurig kunnen ook weer meer paarden daar niet tegen met misschien ook wel afvallen tot gevolg.

Daarnaast mis ik in wat voor net.
Kleinmazig is fijn voor paarden die wel de hele dag wat te knabbelen moet hebben maar snel vet worden.
Deze mag niet beperkt worden in opname.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 18:59

Ik ben blij met alle tips!
Ze krijgt ingepakt droog kuil/voordroog hooi, 2e snee. En in de paddock kleine baaltjes hooi. In die 4 kante bakken met aanhanger net erover maaswijdte 5x5 geloof ik. In stal krijgt ze dus voordroog 3 netten a 6 kg deze gaan allemaal op sinds het volledig voordroog is.
2x daags krachtvoer (hieronder is 1 bakje)
Metazoa vitamine brok 1 schepje(200gr)
Grasbrok 1 schepje (200gr)
1x Grasmix voerschep
Muesli schepje (200gr)
Die "brokjes" 0,5 voerschep

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:12

Ik zou gewoon even op een goed compleet sportpaarden voer overgaan en extra olie bijgeven. Dan hoef je ook niet van alles te mixen en los te kopen. 3x per dag een goede schep en dan na een paar weken kijken of er effect is.
Dingen als grasbrok zie ik meer voor extra bovenop erbij of voor een paard dat snel dik wordt.

Zelf heb ik een keer een schrale in de groei op een brok voor oude paarden gezet (veel eiwit, veel olie, makkelijk verteerbaar), daar knapte hij heel snel van op.

DuoPenotti

Berichten: 29276
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:15

Dat zou ik dus ook doen.
Niet allemaal losse dingen. Vaak klopt het dan ook niet meer wat je aan vitamines geeft met elkaar.
En veel duurder dan 1 goede brok/muesli

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Earth

Berichten: 7885
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:50

Afbeelding


Afbeelding

Het is ook minimaal, maar dit is waar ik dat zie. Het is idd zo dat hij niet zo met opgetrokken buik staat.

Earth het reisbureau.

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 20:20

Ik had ooit een Wielkopolski van 23, die had ook zo'n 'profiel'. Hoe oud is ze?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 16:22

Hoe vinden jullie haar nu ogen? Ik heb het idee dat ze toch al iets voller lijkt
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:32

Dat is mij nog veel te schraal, zowel wat betreft de vetjes als de bespiering. De foto is ook vanuit een andere hoek dus moeilijk te vergelijken met de eerste.
Ik denk dat het advies van Sizzle heel goed is. Ik snap niet heel goed waarom mensen ervoor kiezen om zoveel verschillende dingen bij elkaar te mengen. Dan loop je het gevaar op tekorten. Een volledig krachtvoer is gebalanceerd. Het is een fors paard, dus ik zou het voer nog wat omhoog doen. En een scheut olie is ook een goed idee. Alleen hooi is echt niet genoeg.

Sizzle schreef:
Ik zou gewoon even op een goed compleet sportpaarden voer overgaan en extra olie bijgeven. Dan hoef je ook niet van alles te mixen en los te kopen. 3x per dag een goede schep en dan na een paar weken kijken of er effect is.
Dingen als grasbrok zie ik meer voor extra bovenop erbij of voor een paard dat snel dik wordt.

Zelf heb ik een keer een schrale in de groei op een brok voor oude paarden gezet (veel eiwit, veel olie, makkelijk verteerbaar), daar knapte hij heel snel van op.

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:35

De bolling kan een lichte karperrug zijn. ik zou me daar niet direct zorgen over maken. Is het paard wat voller en beter in de bespiering zie je dit niet meer. Het paard lijkt mogelijk opgetrokken omdat ze zo mager is.

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 19:31

Babootje schreef:
De bolling kan een lichte karperrug zijn. ik zou me daar niet direct zorgen over maken. Is het paard wat voller en beter in de bespiering zie je dit niet meer. Het paard lijkt mogelijk opgetrokken omdat ze zo mager is.


Ik ben het hier mee eens, maar het valt me op meerdere foto's wel op dat het paard achter zo breed en krampachtig overkomt.

Rockes <3

DuoPenotti

Berichten: 29276
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 19:33

Ja wat staat hij breed.
En echt niks geen spier op kont en hals.

En nee helaas vind ik hem hier ook niet voller.
Ik zou toch eens verder kijken bij een andere DA.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:10

Ze zijn ook niet binnen korte tijd weer voller natuurlijk. Dat heeft tijd nodig.
Ribben hoor je niet te zien, mag je wel voelen en spieren op de bovenlijn moeten groeien....

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:48

Geef dat paard eens Bodybuilder van Hippalgo, bevat veel eiwitten.

Ik heb een schraal paard gehad (mager door stress wou zelfs niet eten/drinken) bloedonderzoek kwam niets uit. Heeft van dierenarts wel iets gehad wat de maag moest beschermen tegen maagzweren omdat hij niet wou eten.

Hij knapte zienderogen op van Bodybuilder (2 voerscheppen) en 2 scheppen slobber geweekt was dat een halve emmer.
Ik gaf daarnaast onbeperkt hooi, weidegang (maar was ook januari dus veel voedzaam gras was er niet).
Ohja en olie ik denk dat ik lijnzaadolie gaf.

Paard zag er mager uit. En ik denk dat enkele bokkers nog wel weten hoe die eruit zag. De ergste foto's heb ik niet meer. Maar dit geeft wel een beeld.
Dit was toen hij weer uit de schuilstal durfde komen en terug meer begon te eten. Denk dat dit in februari was al.
Afbeelding
Afbeelding

Beetje later rond maart/april
Afbeelding

En zo is die nu 2 jaar later
De volledig zwarte
Afbeelding

Dit paard is tevens niet bereden/gelongeerd ofzo. De vrije beweging zorgt zelf wel weer voor spieren.

Leef en laat leven.

irmaz

Berichten: 4717
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 13:35

Nieren oké? Plast ze goed en is ze wel regelmatig hengstig?
Ik vind dat ze op een paar foto's achter vrij typisch staat, dat in combnatie met de vreemde bolling boven de lendenen en het afvallen zou mij niet helemaal lekker zitten.
Misschien een keer laten opvoelen door een DA?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Kayleigh__, SemrushBot en 68 bezoekers