Mensenogen of toch wat anders???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Mensenogen of toch wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 23:45

Nou kan ik een pipo lijken hoor, maar het valt mij erg op dat het type oog van mijn pony verandert. Ik heb dit namelijk echt werkelijkwaar nog nooit meegemaakt en ik heb al een heleboel paarden gehad en gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu snap ik dat hij een schimmel is en van donker naar licht gaat, maar wat mij opvalt is dat zijn hele oog verandert. Vorig jaar zijn zijn bloedwaardes enz gecheckt en daar kwam vrij weinig of eigenlijk niets uit. Ik ben soms gewoon een beetje een overbezorgde paardenmoeder en denk dan dat er misschien iets aan de hand is.

Ik heb het dan ook niet over zijn kleur rondom het oog, maar wel over de witte omlijsting die zich steeds groter lijkt te vormen rondom zijn oog.

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:57

Dat laatste snap ik niet, je bedoeld de oogleden? Ik heb ooit vernomen dat het een kopertekort kan zijn. Ik heb een jonge hengst gekend die dit ook had. (Koperbril zegt google)

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:59

KittyDylan schreef:
Dat laatste snap ik niet, je bedoeld de oogleden? Ik heb ooit vernomen dat het een kopertekort kan zijn. Ik heb een jonge hengst gekend die dit ook had. (Koperbril zegt google)

Dit heb ik ook weleens gehoord bij een paard bij ons op stal die ook lichte oogleden kreeg.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Mensenogen of toch wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 00:06

Volgens mij bedoelt ze het oogwit?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 00:10

Zo op de foto lijkt het of de huid om zijn oog roze wordt. Dit zou vitiligo kunnen zijn.
Mijn leenarabier had dit ook. Is gewoon een speling van de natuur en niet gevaarlijk.

Of bedoel je dat er meer wit, oogwit, zichtbaar is?

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 00:50

KittyDylan schreef:
Dat laatste snap ik niet, je bedoeld de oogleden? Ik heb ooit vernomen dat het een kopertekort kan zijn. Ik heb een jonge hengst gekend die dit ook had. (Koperbril zegt google)

Ik ga dit is bekijken.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 00:51

fransje23 schreef:
Zo op de foto lijkt het of de huid om zijn oog roze wordt. Dit zou vitiligo kunnen zijn.
Mijn leenarabier had dit ook. Is gewoon een speling van de natuur en niet gevaarlijk.

Of bedoel je dat er meer wit, oogwit, zichtbaar is?


Dit hebben we inderdaad ook bekeken, maat het gaat en het komt weer terug. Het is heel apart, maar er wordt ook niks gevonden qua bloedonderzoeken

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Mensenogen of toch wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 00:52

Ik heb het nu echt over het witte rand wat steeds dikker lijkt te worden. Hij had een mooi voorbeeld donker oog, maar de oogwitrand lijkt steeds erger te worden.

Overigens gaat het pigment alle kanten op hoor.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Mensenogen of toch wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 00:55

Dit was hij bijv 1,5 jaar terug en nu komt de kleur juist weer bij

Afbeelding
Dit is namelijk een jaar later


Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Mensenogen of toch wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 01:03

Als het veranderd, zou ik juist denken dat dit komt doordat er tekorten waren.

Mensenoog is namelijk iets anders :D

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 01:15

Jolynne schreef:
Als het veranderd, zou ik juist denken dat dit komt doordat er tekorten waren.

Mensenoog is namelijk iets anders :D

Dat heb ik nou dus ook, maar ik blijf maar zoeken en ik kan niks vinden. Vandaar dat ik het hier vraag. Veeartsen kunnen me niet helpen die hebben geen idee, zijn bloedwaardes geven niks aparts aan, hij krijgt alle vitamines en mineralen die nodig zijn.

Daarom hoopte ik hier misschien iemand te vinden die hier ook tegenaan is gelopen

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mensenogen of toch wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 01:25

Staat hij met vliegenmasker in de vliegentijd of niet. Ik heb bij mijn merrie eens gehad dat de vliegen dr hele oogrand hadden kaalgegeten, werd helemaal roze. Sindsdien liep ze met masker om dat te voorkomen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mensenogen of toch wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 01:28

Is het toch niet gewoon vitiligo? Daar vind ik het echt op lijken.

Yaemyn

Berichten: 613
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 01:37

poes schreef:
Is het toch niet gewoon vitiligo? Daar vind ik het echt op lijken.


Bij Vitiligo komt de pigment nooit meer terug, dus het lijkt me dat dat het niet is want bij deze pony komt het steeds weer terug als ik het goed heb begrepen.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Mensenogen of toch wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 10:00

Klopt helemaal. Ik word vaak afgepoeierd met Vitiligo, maar naar mijn weten verdwijnt het pigment en komt het nooit meer terug.

Als je goed de foto's af kijkt zie je dat het pigment verdwijnt en weer terugkomt. Ook het oogwit is de ene periode een bredere rand dan de andere keer.

Ik zelf vind het raar dat dit een komen en gaan is. Hij is ook helemaal binnenste buiten gekeerd.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Mensenogen of toch wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:32

Vitiligo kan wel degelijk. Wij hebben het als mensen in de familie en de vlekken verplaatsen :)

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 10:50

ChristaMoor schreef:
Vitiligo kan wel degelijk. Wij hebben het als mensen in de familie en de vlekken verplaatsen :)



Dan komt mijn volgende stukje als dit het dus zou zijn.

Waarom reageert het oog zo mee.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:53

Zo te zien niet alleen rond het oog, maar ook rond de neus/ rond de mond. Of lijkt dat zo?
Heel apart! ben benieuwd wat het is.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:56

Ik heb hetzelfde gehad, ook wisselend, trok ook weer weg. Ik had wel het idee dat het in de zomer erger was. Combinatie van zonlicht en dunne zomervacht heb ik altijd gedacht.
Ik ben ook uitgegaan van een kopertekort, dat ontstaat overigens vaak door een overschot aan ijzer of zink. Heb een tijdlang een supplement bijgegeven (weet niet meer welke, sorry) en toen is het nooit meer teruggekomen.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 10:57

Eileen_ schreef:
Zo te zien niet alleen rond het oog, maar ook rond de neus/ rond de mond. Of lijkt dat zo?
Heel apart! ben benieuwd wat het is.


Klopt helemaal en daarom dachten we heel snel aan vitiligo, maar het oog geeft reactie mee en dat zou daarbij niet moeten gebeuren.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 10:58

Kendra schreef:
Ik heb hetzelfde gehad, ook wisselend, trok ook weer weg. Ik had wel het idee dat het in de zomer erger was. Combinatie van zonlicht en dunne zomervacht heb ik altijd gedacht.
Ik ben ook uitgegaan van een kopertekort, dat ontstaat overigens vaak door een overschot aan ijzer of zink. Heb een tijdlang een supplement bijgegeven (weet niet meer welke, sorry) en toen is het nooit meer teruggekomen.

Ik heb er een paar opgezocht nu en ga dit ook echt even proberen.

Het gekke is dat ik dit ook dacht en het met vlagen was, maar nu krijgt hij het ineens in de winter.

Het is begonnen in de zomer van 2020
Toen in de winter bleef het en verminderde iets. Hij heeft toen 01-01-2021 slecht gestaan met een gedraaide darm en al en is de kliniek in gegaan. Daar is hij binnenste buiten gekeerd. De zomer van 2021 werd het weer vele malen beter en vervolgens eigenlijk loop ik de laatste maanden weer tegen het punt aan dat het zo verergerd.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 11-01-22 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:00

Nou, ik meen het te herkennen :o
En heb me de laatste jaren ook afgevraagd of ik nu spoken zag of dat mijn uberbomproof paard in ene zo’n schijterd (voor alles dan) aan het worden was (ivm meer oogwit; wat paarden normaliter (kunnen) laten zien als ze iets ( in mijne heul ergs) eng zien :wow: ) maar in zijn gedrag was dan geen verandering te merken (geen angst dus) :n

Gekocht als 3 jr (onderhand) zwarte schimmel & vorig jr als witte op (bijna) 18 jr ingeslapen.
Tot op moment van overlijden nooit echt ziek oid geweest.

Virtilo (of hoe je dat ook schrijft) is imo anders want daarbij gaat het om pigment van huid.
Of het zou voort kunnen dat dat ook op oogbol overgaat?
Mijne heeft al die jaren toch wel met uv masker op gestaan iig , geen last van stress (voor zover ik weet), geen veranderingen.
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 11-01-22 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:01

die kleurverschillen kunnen ook komen door stress.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 11:10

Oehlala schreef:
die kleurverschillen kunnen ook komen door stress.

Daar ken ik hem te goed voor. Al 10 jaar in mijn bezit.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 11:13

Evelienepien schreef:
Nou, ik meen het te herkennen :o
En heb me de laatste jaren ook afgevraagd of ik nu spoken zag of dat mijn uberbomproof paard in ene zo’n schijterd (voor alles dan) aan het worden was (ivm meer oogwit; wat paarden normaliter (kunnen) laten zien als ze iets ( in mijne heul ergs) eng zien :wow: ) maar in zijn gedrag was dan geen verandering te merken (geen angst dus) :n

Gekocht als 3 jr (onderhand) zwarte schimmel & vorig jr als witte op (bijna) 18 jr ingeslapen.
Tot op moment van overlijden nooit echt ziek oid geweest.

Virtilo (of hoe je dat ook schrijft) is imo anders want daarbij gaat het om pigment van huid.
Of het zou voort kunnen dat dat ook op oogbol overgaat?
Mijne heeft al die jaren toch wel met uv masker op gestaan iig , geen last van stress (voor zover ik weet), geen veranderingen.



Jaaa hier ook, topfit, maar het klopt in mijn hoofd niet helemaal. Soms denk ik dat ik gek word. Het is een kleine hete pony, maar stress ervaart hij eigenlijk niet echt. Hij is snel en toont wat nerveuzer dan een doorgaans paard. Alleen tussen tonen en het echt zijn zit een wereld van verschil. Het is gewoon een echte welsh hahahaa.

Hij is ook gewoon heel zen.