Warm bultje been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Warm bultje been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 11:33

Mijn paard heeft al een tijdje dit bultje op haar been. Nou check ik altijd de benen op warme plekken de dag na het springen en viel me op dat alleen die bultjes warm zijn. Is er iemand die enig idee heeft wat het kan zijn? Paard is 4,5 en is tot 3 jaar renpaard geweest, bij de oude eigenaar heeft ze verder nooit problemen met de benen gehad, ze heeft wel 1 bokvoetje rechtsvoor.
Afbeelding

Afbeelding
Plekje zit aan beide kanten van de pees maar ze laat geen kenmerken van kreupelheid of pijn zien

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Warm bultje been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:48

Ziet eruit als gallen. Zijn de bulten zacht of hard?
Het vervelende is dat je aan de buitenkant niet kunt zien of het iets ernstigs is of niet. Het kan een onschuldige gal zijn, maar het kan ook bijvoorbeeld een peesschedeontsteking zijn. Daarmee loopt een paard niet altijd kreupel.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 11:53

Flower033 schreef:
Ziet eruit als gallen. Zijn de bulten zacht of hard?
Het vervelende is dat je aan de buitenkant niet kunt zien of het iets ernstigs is of niet. Het kan een onschuldige gal zijn, maar het kan ook bijvoorbeeld een peesschedeontsteking zijn. Daarmee loopt een paard niet altijd kreupel.

De bulten zijn zacht

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Warm bultje been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:07

Het kan overbelasting zijn, gallen ontstaan immers niet zomaar. Vooral voor zo'n jong dier zou ik even willen weten wat eronder zit. Ik zou zoiets dus door de dierenarts laten checken, dan weet je tenminste waar je aan toe bent :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:12

Overvulling van het gewricht, als het nu inderdaad warm is. Dan zit je (nog) met een ontstekingsfase.

Overleg dan even met de dierenarts of er baat is bij medicatie.

Sowieso, belasting verminderen. Veel stapwerk is prima. Koelen, en eventueel in de klei zetten.

Meestal zal de overvulling nadien blijven en is dan vrij onschuldig. Veel paarden worden oud zonder problemen met gallen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Warm bultje been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:54

Dat het zacht is, lijkt het meeste op een gal. Maar die zou inderdaad niet warm mogen zijn.
Even laten checken kan zeker geen kwaad. Als het toch een peesschedeonsteking zou zijn en je blijft belasten, komt het vaak niet meer goed.

Vaak helpt een ontstekingsremmer wel goed, als zalf of als injectie.