Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 19:51

We hebben een paard die wat vreemde klachten laat zien.

We gaan zeker een dierenarts laten komen maar ik hoop dat iemand het misschien herkent.

Het begon met plotseling een achterbeen optillen en dreigen met slaan als je aan haar flank kwam. Zodra je daar niet in de buurt kwam was het allemaal weer oké. Doordat de stal een ander soort hooi aanbood, ze at dit veel minder goed en daardoor wellicht minder gevuld dachten we dat ze daar last van had, we hebben overlegd met de dierenarts en die gaf aan dat dit zeker mogelijk was.

Inmiddels is het hooi weer terug naar het oude, eet ze weer goed maar nog steeds zeer gevoelig op haar flank. Vooral aan de rechterkant.

Naast deze reactie laat ze sinds vandaag nog een pijnreactie zijn, nu met opzadelen, niet met het zadel er op leggen maar wel als je naar aanslingert. Ook al doe je dit heel zachtjes en raak je haar nauwelijks aan, ze verkrampt iets en gaat heel zachtjes kreunen. Heel vreemd. Zodra je niks doet staat ze weer blij met haar oortjes naar voren. Ook tijdens het rijden merk je eigenlijk niks, ook niet als je je been naar achter legt en ook niet met buiging.

Omdat ze nu niet bijna dood neervalt en we even met een Corona probleem zitten komt de dierenarts niet a la minute, maar we willen het zeker na laten kijken. Mocht het beeld te erg worden komt uiteraard meteen de dierenarts.

Herkent iemand dit? Wat zou het kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 07-01-22 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wie wilt eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:54

Ik zou laten checken op een maagzweer.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie wilt eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:02

Typerend voor maagzweren inderdaad.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wie wilt eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 20:06

Ja maagzweer hè? Heb ik ook aan gedacht al. Maar als ik daarop zoek zie je zoveel andere symptomen die ze niet laat zien.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:14

Gwenvd schreef:
Ja maagzweer hè? Heb ik ook aan gedacht al. Maar als ik daarop zoek zie je zoveel andere symptomen die ze niet laat zien.


Dat hoeft ook niet he? Niet elk paard heeft alle symptomen.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:32

Gwenvd schreef:
Ja maagzweer hè? Heb ik ook aan gedacht al. Maar als ik daarop zoek zie je zoveel andere symptomen die ze niet laat zien.

bij Corona kan je de ziekte ook hebben met alleen een verstopte neus :D

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:39

Paard hier op stal liet alleen een beetje singelnijd zien en gaapte iets vaker dan normaal, verder niks en had toch een flinke maagzweer te pakken. Bij deze symptomen daarom ook het eerst waar ik aan denk.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:47

Ik denk ook zeker een maagzweer. Als die er eenmaal zit, is alleen meer voer geven vaak ook niet genoeg om het op te lossen. En een paard hoeft zeker niet alle symptomen te laten zien, maar gevoeligheid op de buik en singelnijd, zijn wel typische symptomen

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:11

dit kan wel meer zijn dan een maagzweer.
er kan pijn in de singelstreek zijn door een te korte singel.
je zadel kan te krap zijn waardoor het gebied rondom de schouders pijnlijk is.
zou zeker gaan kijken of dat aan de orde kan zijn.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:15

In dit geval zou ik gaan uitsluiten.

Maagzweer kan, blaasontsteking kan, problemen met de eileiders/ baarmoeder, vastgelegen in de stal wellicht.

De singelnijd met aansingelen duid wel op problemen met maag/ darmen..is ze erg gasserig tijdens het rijden?
En hoe wordt ze verder gehouden? krijgt ze voldoende vrije beweging?

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:47

ellepel schreef:
dit kan wel meer zijn dan een maagzweer.
er kan pijn in de singelstreek zijn door een te korte singel.
je zadel kan te krap zijn waardoor het gebied rondom de schouders pijnlijk is.
zou zeker gaan kijken of dat aan de orde kan zijn.


De singel is denk ik niet te kort maar zeker iets om mee te nemen. Zadelmaker zou toevallig komen maar helaas door Corona af moeten zeggen en wordt deze afspraak verplaatst. Bedankt voor de tip!


Elisa2 schreef:
In dit geval zou ik gaan uitsluiten.

Maagzweer kan, blaasontsteking kan, problemen met de eileiders/ baarmoeder, vastgelegen in de stal wellicht.

De singelnijd met aansingelen duid wel op problemen met maag/ darmen..is ze erg gasserig tijdens het rijden?
En hoe wordt ze verder gehouden? krijgt ze voldoende vrije beweging?


Ze komt overdag buiten in de paddock, krijgt hier ook hooi. Ze is niet gasserig oid. Osteopaat gaf aan dat het inderdaad haar darmen konden zijn, waarschijnlijk de blinde darm. Een reactie op het andere hooi.

Maar nu ze dus ook zo reageert met aansingelen wilde ik echt verder onderzoek doen. Het zit dus echt op 2 plekken, bij de singel en aan de rechterkant bij haar flank

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:54

Ik zou inderdaad ook zeggen wat je osteopaat zegt, een verstoring in de darmen (als ze rechts bij de flank reageert blinde darm) door de overgang op ander ruwvoer. De darmflora heeft zo'n 10-14 dagen de tijd nodig om aan te passen aan nieuw ruwvoer en dat gebeurt idealiter geleidelijk. Als dat te snel is gegaan kunnen de darmen daar van slag van zijn. Krijgt ze onverpakt hooi of voordroog?

Maar een maagzweer zou ook kunnen inderdaad

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:55

Ze krijgt hooi. We hebben eigenlijk altijd wel goede kwaliteit maar het was ineens heel groen nog. Ze aten het allemaal ook slecht.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:56

Is de mest gewoon goed? ruikt het goed? is de consistentie goed?

Heb je ook al eens gecheckt op zand in de darmen?

Het kan heel goed wat de osteo zegt maar je zou wel verwachten dat het dan weer verbeterd lijkt me.

Mijn ervaring is wel dat als ze last hebben van hun buik op wat voor een manier dan ook dat aansingelen geen pretje is. Het hoeft niet altijd een maagzweer te zijn.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:58

Voor de darmen zou je eventueel een kuur Darmbalans kunnen geven, al dan niet in combinatie met Oerbalans van Vitalstyle

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 11:09

Ja mest is gewoon goed. Zand hebben we ook gecontroleerd een aantal dagen.

We gaan maandag de dierenarts eens bellen voor overleg

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:04

Wanneer is ze voor t laatst ontwormd en met welk middel?
Mijn merrie vertoonde soortgelijk gedrag en bleek vol te zitten met horzellarven

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 08:54

We hebben de dierenarts gesproken, ze dacht niet direct aan een maagzweer omdat ze ook last heeft bij haar flank. Wel denk ze aan last van haar maag in combinatie met haar darm door de verandering in het voer.

Wat we nu gaan proberen is de tussenpozen met hooi zo kort mogelijk. Ze is een snelle eter en wat aan de dikke kant dus kunnen niet volledig onbeperkt op hooi zetten. Maar wel vaker geven. Ze kreeg nu 4 keer per dag dit gaan we proberen naar 6x per dag.

Ook gaan we van vitalbix de andere lucerne geven, weet even niet meer hoe die heet.

Daarnaast hebben we Probiotica en psyllium vezels besteldl op aanraden van de dierenarts.

Eens kijken wat dit gaat doen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:08

Kijk eens naar de feedingmaster

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:30

Luzerne kan voor sommige paarden met maag en darmproblemen juist heel irriterend en prikkelend werken op het slijmvlies. Is het in brokvorm of los? brokvorm zou wellicht nog wel kunnen. Heb zelf hele goede ervaringen met Gastro plus bij maag/ darmklachten.

Wat betreft het onbeperkt hooi voeren, slowfeeders en fijnmazige hooinetten zouden kunnen helpen zodat ze langer bezig is maar zich niet helemaal rond kan eten.

Een kuur met psyllium tegen zand is altijd goed maar wederom kunnen paarden met al gevoelige maag/ darmen hier op reageren. Verstandig is om er ook veel olie bij te voeren.

En een voor een introduceren dan kun je zien wat/ wat doet.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:19

Gwenvd schreef:
We hebben de dierenarts gesproken, ze dacht niet direct aan een maagzweer omdat ze ook last heeft bij haar flank. Wel denk ze aan last van haar maag in combinatie met haar darm door de verandering in het voer.

Wat we nu gaan proberen is de tussenpozen met hooi zo kort mogelijk. Ze is een snelle eter en wat aan de dikke kant dus kunnen niet volledig onbeperkt op hooi zetten. Maar wel vaker geven. Ze kreeg nu 4 keer per dag dit gaan we proberen naar 6x per dag.

Ook gaan we van vitalbix de andere lucerne geven, weet even niet meer hoe die heet.

Daarnaast hebben we Probiotica en psyllium vezels besteldl op aanraden van de dierenarts.

Eens kijken wat dit gaat doen.


Klopt. De maag ligt meer naar voren. Zit de pijn meer aan de rechterkant? Dan kan ze last hebben van de blinde darm. Daar wordt wat moeilijker verteerbaar voedsel enige tijd bewaard (voorverteerd) voor het de dikke darm in gaat. Als dat de boosdoener is moet je mogelijk juist naar een wat makkelijker verteerbaar hooi, zoals voordroog hooi. Kijk ook uit met teveel hooi. In hooi zit ook best veel suiker nog. Kies eventueel als ruwvoeralternatief voor bietenpulp. Laag in suikers en makkelijk verteerbaar. Bietenpulp heeft ook een prebiotische werking.

Pijn in dat gebied kan ook een voorbode zijn van koliek dus ik zou niet te lang wachten met uitzoeken waar ze last van heeft als de probiotica en psylium vezels niet voldoende werken.
Ook al laat de zand test geen zand zien, kan er toch zand zitten. Veel zelfs, kan een soort kleiachtige massa worden die niet met een zandkuur te verwijderen is. Om dit te kunnen zien is een echo nodig.
Problemen met de eierstokken kan ook pijnlijkheid in dat gebied geven. Om te kijken of daar wat mee aan de hand is, is ook een echo nodig.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:46

Wat betreft zand checken en zandkuur: besef je dat een handschoentest NIET betrouwbaar is. Dat er geen zand in de handschoen zit, betekent niet dat het niet in de darmen zit. Het kan erin zitten, maar er gewoon niet uit komen, waardoor je het dus niet terug ziet in de mest. De enige betrouwbare manier om zand uit te sluiten is dmv een buikoverzichtsfoto.

Wat betreft zandkuur: niet te truttig doseren. Bij een vermoeden van zand of aangetoond zand is de dosering 1 gram per kg lichaamsgewicht per dag (voor 600 kg paard dus 600 gram psyllium), een week lang.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:47

Mijn pony met precies dezelfde klachten had een kleine maagzweer en zand in haar darmen ( foto gemaakt van buik daar was het zand duidelijk zichtbaar, uit de zandtest kwam niets)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie wil eens meedenken met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:59

Paard gehad met zelfde klachten, die bleek uiteindelijk iets met de nieren te hebben.
Achteraf vonden we ook dat ze wel veel dronk, maar verder nooit iets vreemds gemerkt.
Wij dachten eerst dat het iets met de eierstokken was (dat kan ook zijn, het gaat toch om een merrie?).

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:18

Kendra schreef:
Paard gehad met zelfde klachten, die bleek uiteindelijk iets met de nieren te hebben.
Achteraf vonden we ook dat ze wel veel dronk, maar verder nooit iets vreemds gemerkt.
Wij dachten eerst dat het iets met de eierstokken was (dat kan ook zijn, het gaat toch om een merrie?).


Nieren lijken me niet zo waarschijnlijk gezien de locatie (bevindt zich net onder het zadel, bij de laatste paar ribben aan iedere kant van de ruggengraat). Je zou dus eerder wat merken met rijden, lijkt me.
Maar ik zou het ook niet uitsluiten. Als het paard snel dik wordt - zoals het paard van TS - speelt mogelijk Insuline resistentie een rol en dit kan idd nierproblemen geven.
Wormen is nog niet genoemd maar zou ik ook niet uitsluiten, ondanks regelmatig ontwormen.
Dus een (breed) bloedonderzoek is sowieso aan te raden. (En is ook niet de hoofdprijs).