Wat als de da het ook niet weet?..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-22 23:49

alice0cullen schreef:
Toch zou ik haar dan nog niet laten staan als de prijs echt scherp is. Al zou je er maar fatsoenlijk eten in doen en paard een goede basis bij brengt, kan het natuurlijk ook gewoon een leuke investering zijn voor een ander paard.

Dan is het een beetje win win voor jullie beide. :o


Dat klopt, en eerder zou ik het meteen doen, met dit in mijn achterhoofd. Maar ik krijg de kans dit paard met een enorm scherpe prijs te kopen, met het idee dat hij bij mij blijft en ik hem niet verkoop als die opgeknapt is. Dat is dus ook echt niet mijn bedoeling dan :)
Tenzij hij dus niet opknapt, dan snapt ze dat ik hem niet aanhoud..


996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:00

Heel eerlijk? Ik zou verder kijken en een paard kopen waar je geen twijfels hebt over de klinische gezondheid. Ellende krijg je vanzelf, dat hoef je niet van een ander te kopen

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 01:16

Als hij echt zo scherp geprijsd is zou ik die gok wel aandurven, maar kun je ook je verlies in achting nemen en dus inslapen/slachten als hij na 12 maand nog niet goed loopt ?
Zoals jij het beschrijft kan er van alles mis mee zijn, maar ook helemaal niets. Mijn paard liep op haar 3,5 slecht waarbij er op foto helemaal niets te zien was. Met een jaartje rust is ze daar volledig overgregroeid en nu 11 jaar later loopt ze nog steeds rad. Het kan alle kanten uit gaan. Het is wel het goede seizoen om die gok te nemen. Kan die mooi het gras op voor enkele maanden.
In de hoef zit ook kraakbeen en weke delen die je op foto niet ziet. Dus zoals je zelf aangaf, foto zegt niet alles.
Past dit paard bij je eigen lengte ? Kun je hem tijd geven om te herstellen ? Kun je ook de knoop doorhakken als het niets word ? Dan zou ik er wel voor gaan.

Edit: Weet je ook zeker dat er geen informatie achtergehouden wordt ? Ik werd zelf ooit opgelicht door iemand die ik vertrouwde. Was een dure les.

uva uvam vivendo varia fit

MarjanB

Berichten: 16415
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 08:14

Ik heb ook zo’n paard gekocht dat niet fijn liep en niet graag wilde lopen. Blij mee 100%! Kost veel moeite en heeft me ook veel gekost om dr weer enigszins op de rit te krijgen. Al is die van mij ouder al z2 geklasseerd en in de staak gereden. Toch heb ik geen moment spijt gehad, heb ik m’n doelen aan moeten passen, ja.

Dus als je zo’n paard koopt stel je er op in dat het anders kan lopen dan je dacht. En geef het tijd. Ik zou het zo weer doen.

Als ik jouw verhaal lees zou ik zeggen gooi die nog ff lekker een half jaar op het land en ga er lekker lange stukken mee wandelen. Sterk worden recht richten en tijd geven.

Mocht je nog willen keuren laat ze dan ook ff kritisch zijn op het si gewricht.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Linnie050

Berichten: 11795
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 08:43

En misschien heeft het paard wel tekorten?

Laat eventueel zijn bloed testen.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-22 10:41

Ik ben zelf 1.70, met lange benen. Dus niet extreem lang. Na mijn zwangerschap zijn er aardig wat kilo’s blijven zitten wat ik er nauwelijks af krijg ;( dus een klein compact paard is nou eenmaal geen optie meer.. helaas..
De knoop doorhakken als het niets word? Ja, daar heb ik weinig moeite mee.. ik rij al bijna mijn hele leven paarden van anderen en die gaan bijna altijd weg als ze het eenmaal goed doen. Ook al zeggen de eigenaren niet van te voren :Y) als ze geld ruiken gaan ze toch :') dus ik weet heel goed hoe ik met teleurstellingen om moet gaan..
nu is hij natuurlijk in mijn eigen bezit, maar ook dan kan ik prima los laten. Daar ben ik te nuchter en realistisch voor om hem aan te houden.

DuoPenotti

Berichten: 29345
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:47

Als je er zo in staat zou ik de gok gewoon wagen.
Maar de grootste valkuil bij zo'n groot paard en slecht gevoerd ook nog eens zo te horen. Is te snel beginnen denk ik.
Een opfokplek hele dagen met buiten zal denk ik nog het fijnste zijn.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:17

LB_ED schreef:
Ik ben zelf 1.70, met lange benen. Dus niet extreem lang. Na mijn zwangerschap zijn er aardig wat kilo’s blijven zitten wat ik er nauwelijks af krijg ;( dus een klein compact paard is nou eenmaal geen optie meer.. helaas..
De knoop doorhakken als het niets word? Ja, daar heb ik weinig moeite mee.. ik rij al bijna mijn hele leven paarden van anderen en die gaan bijna altijd weg als ze het eenmaal goed doen. Ook al zeggen de eigenaren niet van te voren :Y) als ze geld ruiken gaan ze toch :') dus ik weet heel goed hoe ik met teleurstellingen om moet gaan..
nu is hij natuurlijk in mijn eigen bezit, maar ook dan kan ik prima los laten. Daar ben ik te nuchter en realistisch voor om hem aan te houden.

Het is niet dat ik het je niet gun, want ik zou het heerlijk vinden om een paard als dit bij iemand als jou terecht te zien komen.
Maar als zo'n dier van jezelf is kan dat toch nog anders zijn. :) Als ik voor anderen rijd maakt het mij ook niks uit. Gaan ze, dan gaan ze, op naar de volgende.
Maar als het mijn eigen dieren zijn dan gaat er niks. :+ Dan gaan ze alleen dood het erf af.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:47

Mijn mening is in dergelijke gevallen heel stellig: wanneer je een jong, op dat moment ongezond/kapot paard koopt, moet je dat doen met het volledige besef dat het ook niks kan worden en dat je met een grasmaaier zit die nog 20 - 25 jaar mee kan gaan.
1. Heb je daar toch niet echt zin in en is rijden toch wel een belangrijk deel van je plezier, dan niet doen.
2. Heb je vrede met dat idee en kan je je emotioneel en financieel een grasmaaier veroorloven, dan doen.

Een paard met een bepaalde medische problematiek 'redden' vind ik alleen mooi als het echt om het paard te doen is, om die een zo goed mogelijk leven te bieden ongeacht of dat nou als rijpaard is of niet.
Dat klinkt misschien heel cru, maar eigenlijk is het vooral eerlijk naar jezelf zijn. Wat zijn jouw prioriteiten en waar haal jij plezier uit? Het is beter dat je dat antwoord duidelijk hebt voordat je een paard aanschaft.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 10:43

Even een update wat betreft de afspraak van gister avond. Die is helaas niet doorgegaan vanuit haar kant. Het zal ‘ergens deze week’ worden.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:03

Het paard loopt klinisch niet helemaal goed volgens de DA is dit voor of achter? Ik zou het Si eerst na laten kijken door een echo dat is het enige wat niet op de foto is geweest dit is een veel voorkomend probleem waar ook het niet voorwaarts willen vandaan kan komen!

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:06

LB_ED schreef:
Ik ben zelf 1.70, met lange benen. Dus niet extreem lang. Na mijn zwangerschap zijn er aardig wat kilo’s blijven zitten wat ik er nauwelijks af krijg ;( dus een klein compact paard is nou eenmaal geen optie meer.. helaas..
De knoop doorhakken als het niets word? Ja, daar heb ik weinig moeite mee.. ik rij al bijna mijn hele leven paarden van anderen en die gaan bijna altijd weg als ze het eenmaal goed doen. Ook al zeggen de eigenaren niet van te voren :Y) als ze geld ruiken gaan ze toch :') dus ik weet heel goed hoe ik met teleurstellingen om moet gaan..
nu is hij natuurlijk in mijn eigen bezit, maar ook dan kan ik prima los laten. Daar ben ik te nuchter en realistisch voor om hem aan te houden
.


Wat betekent dan alsnog "hem aan te houden". De meeste hier zeggen inslapen, maar ik heb het idee dat het bij jou dat niet betekent?


The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:07

LB_ED schreef:
Even een update wat betreft de afspraak van gister avond. Die is helaas niet doorgegaan vanuit haar kant. Het zal ‘ergens deze week’ worden.


Geeft je nog even verder da opportuniteit om alles nog eens af te wegen


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 17:44

Het heeft even geduurd maar hier is dan de update.. :)

Ik ben dus nog een keer langs geweest om hem zelf te zadelen en even erop te stappen/draven.
Er waren een paar puntjes wat mij opviel zoals het bit niet in willen doen, moeilijk bij de benen poetsen (peeskappen daarentegen niet) en onrustig in de stal. Maar dat nam ik. Oh voor lief.. toen erop gezeten. Tijdens het losstappen voelde ik de onregelmatige stappen maar zodra ik hem iets oppakte voor zover het kan werd het wel beter. Ik had gevraagd of ze wou filmen zodat ik het terug kon zien.
Eenmaal afgezadeld had ik er best wel een goed gevoel over, totdat ik thuis de filmpjes even op mijn gemak ging bekijken.. toen schrok ik toch wel een beetje van het verschil wat ik had qua gevoel had en hoe het beeld erbij was :n

Daardoor zit ik nu al 3 dagen dingen van elkaar af te strepen en heb ik besloten om het niet te doen. Ik spaar nog liever even verder en koop dan dus eentje helemaal naar mijn zin.
Helaas gaat dat wel een beetje boven mijn principe om er dan zoveel geld voor neer te leggen met die absurde prijzen van tegenwoordig maar dat is dan maar niet anders :o

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:13

Bij twijfel moet je het inderdaad niet doen. Ik denk dat je de juiste keuze maakt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:51

Ik zou het eerlijk gezegd niet doen.
Dit paard gaat je vast alleen maar geld kosten.

Weidebazin had ooit een paard, die liep ook kreupel maar onder de man juist niet (dacht dat het zo was uitgelegd toen). Bij meerdere artsen geweest... Na heel veel geld erin gestoken te hebben uiteindelijk in Gent bij de kliniek geweest. Röntgen vanuit een geheel andere hoek laten maken van een been... Kwam er botkanker of bottumor naar voor, opereren geen optie dus inslapen. Erg zuur... Paard was nog maar 4 jaar oud.

Leef en laat leven.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 20:58

Wat jammer, maar zo te horen een verstandige keus. Als er iets knaagt aan je geweten en twijfel hebt, niet doen. Wie weet komt er over een aantal maand wel een ander paard op je pad! Wens jeveel succes!

Anoniem

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:27

Klinkt inderdaad wel als de meest verstandige keuze... zal wel een moeilijke beslissing voor je zijn geweest!

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:48

Ik persoonlijk zou de gok wagen. Eerst het paard goed laten herstellen en dan pas rijden.
Niet geschoten is altijd mis geschoten.
Ja ik ben het er mee eens de prijzen momenteel zijn erg hoog, maar indien je dit paard voor een minimale prijs zou kunnen kopen, zou ik de gok wagen.

Good dressage horses have no collor

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 23:08

Mijn gevoel is het ook vooral..
De eigenaar, de dierenarts en ik kunnen niet zeggen of dit goed gaat komen. Misschien dat het over een jaar beter of over is, dat is dan een domper maar niet zo een erge als dat hij slecht blijft en ik hem alsnog weg zal doen. Slecht & aanhouden is gewoon geen optie.
Daarbij ben ik verder gaan kijken zonder oog kleppen op en als ik er realistisch naar kijk zal dit een type paard zijn waar ik aan voorbij scroll. Het karakter en de omgang maakt het vooral erg leuk, lief en betrouwbaar.
De eigenaar gaf aan dat ze hem mij ook gunde, nu ik nee heb gezegd houdt ze hem ook aan en kijkt hoe hij verder ontwikkeld. Ze zei al, misschien zeg je tegen die tijd wel ja. Maar daar zal het prijskaartje dan ook wel naar zijn :Y)

Op het moment dat ik bij mijn man toegaf dat ik het niet ging doen vond ik erg moeilijk omdat ik het al zó lang en zó graag wil. Maar nu na 1,5/2 dagen heb ik er best wel vrede mee.
Ik weet dat het goed komt, en ik op een termijn van nu en +\- 1 jaar wel eentje in de stal heb staan. :D Dus dat is altijd een leuk vooruitzicht.
Dat was ook mijn voorwaarde naar mijn man toe om het niet te doen en naar zijn mening verder te kijken naar een ‘gezond’ paard waar ik meteen mee aan de slag kan als de situatie het toe laat. :)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:21

Dit is toch een mooie ervaring en je hebt ruimschoots kunnen overdenken of je het wel of niet zou doen. Je weet nu beter wat je wel en niet wilt dus dat maakt het zoeken naar het juiste paard (of een beter passend paard) wel wat eenvoudiger. Je hebt de tijd en het zoeken is ook leuk.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 23:30

Juist, daar ga ik mij langzaam ook op richten. Uitzoeken wat ik nu precies wil, wat het gaat kosten en dan maar eens actie ondernemen :)

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 10:00

Verstandig denk ik..als je zelf al schrikt van de filmpjes en hij zo onregelmatig is. Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe zo'n jong en groot paard hier aan komt. Hopelijk krijgt hij bij zijn eigenaar de kans om er een beetje bovenop te komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, MyWishMax en 122 bezoekers