Ervaringen gevraagd: jaarling met een holle knie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Originalily
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-01-22

Ervaringen gevraagd: jaarling met een holle knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-22 14:29

Advies gevraagd:

Na het onverwachte verlies van mijn merrie een aantal maanden geleden zijn wij sinds kort weer op zoek naar een ander paardje. Een paar dagen geleden kwamen wij in contact met de eigenaren van Luna en daar was gelijk een klik!

Luna is een Tinkermerrie van 20 maanden en nog onbeleerd. Toen wij enthousiast wat filmpjes lieten zien aan een bevriende hoefsmid viel het op dat één van haar knieën (iets) te ver naar binnen buigt, een zgn. holle knie. Dat was even schrikken voor ons, aangezien wij daar zelf geen ervaringen mee hebben. Wij hebben onze DA wat filmpjes en foto’s gestuurd ter beoordeling, maar ik ben heel benieuwd of jullie hier ervaringen mee hebben en wat eventuele prognoses voor de toekomst zijn. Gaan ze daar veel last van krijgen of valt er goed mee om te gaan.

Wij vinden haar nog steeds heel leuk en Luna heeft hele lieve eigenaren die meedenken, maar ik hoor ook graag wat jullie vinden :)

Bedankt alvast!

P.S. Luna is het lichtste paardje
Afbeelding
Afbeelding


Melayka

Berichten: 45
Geregistreerd: 23-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:36

Heel bot gezegd, niet doen.
Scheefstand zal altijd leiden tot vreemde/verkeerde belasting van het been en alle gewrichten daarboven. Daarbij is het een Tinker, die meestal zeer veel gewicht dragen op de voorhand en vaak niet gemakkelijk verzameld te rijden zijn door een doorsnee ruiter. Ze zijn gemaakt om gewicht te trekken. Ook rechtrichten zal met zo'n paardje minder makkelijk zijn maar wél extra nodig.

Op latere leeftijd zal dit dus geheid problemen geven.
Ik zeg altijd, problemen komen toch wel, je moet ze niet op voorhand al kopen ;)

Succes!

Brego† (Arabisch Volbloed) + Nenya (Quarter Horse)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:57

Melayka schreef:
Heel bot gezegd, niet doen.
Scheefstand zal altijd leiden tot vreemde/verkeerde belasting van het been en alle gewrichten daarboven. Daarbij is het een Tinker, die meestal zeer veel gewicht dragen op de voorhand en vaak niet gemakkelijk verzameld te rijden zijn door een doorsnee ruiter. Ze zijn gemaakt om gewicht te trekken. Ook rechtrichten zal met zo'n paardje minder makkelijk zijn maar wél extra nodig.

Op latere leeftijd zal dit dus geheid problemen geven.
Ik zeg altijd, problemen komen toch wel, je moet ze niet op voorhand al kopen ;)

Succes!


Precies dit, en ik hoef er ook echt niets aan toe te voegen.

Een kennis van mij had een veulen gefokt, die ineens een holle/verkeerde stand van het voorbeen kreeg door de groei. Dat is nooit goed gekomen, en paard is op jonge leeftijd al ingeslapen. Zelfs een operatie, die ze nog hebben laten uitvoeren voor een standverandering (was noodzakelijk) had geen effect.

Zonder been geen paard, en in dit geval goed been. Ik zou het dus niet doen, hoe leuk het paard ook is.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:54

Ik weet natuurlijk niet welke foto je hebt laten zien, maar op basis van deze foto‘s kun je daar in iedergeval geen uitspraak over doen.
Laat het eerst maar eens in real life door iemand beoordelen die er ook verstand van heeft.

Een paard laten staan die misschien enkel door het dikke haar en verkeerde hoek van een snap-shotje niet recht lijkt is ook niet een verstandige zet.

N4N4
Berichten: 1091
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Ervaringen gevraagd: jaarling met een holle knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:34

Eens met Sizzle.

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Originalily
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-01-22

Re: Ervaringen gevraagd: jaarling met een holle knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-22 22:48

Dank voor de reacties!

Jullie hebben natuurlijk gelijk dat het niet te beoordelen is vanaf een foto. Ik was vooral benieuwd naar de gevolgen; mijn vorige paardje was ook een beetje scheef, maar dat was goed te corrigeren tijden het rijden. Dinsdag wordt ze door de DA gekeurd en worden er foto’s gemaakt van haar knie :)

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 09:09

Er is zo‘n grijs gebied van Grand-prix tot stokkreupel dat ik maar evenuit zou gaan van het DA advies.
Een holle knie (naar achter) is echt wel een zwak punt.
Ze heeft flinke sokken dus het kan ook gewoon opties bedrog zijn.
Succes met de keuring!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flowerhorse7, Labiesch, LaDonna75, liesje_rosa, MarinkeB, Sastaic, willemijn_T en 36 bezoekers