Korsten en kale plekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Darliiing7
Berichten: 316
Geregistreerd: 22-01-19

Korsten en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 23:33

Hallo allemaal,

Enkel weken geleden merkte ik bij mijn paardje een kaal plekje op op zijn heup. Tijdens het borstelen kwam er ineens een hele grote soort ´korst´ vanaf en nu is het dus 1 kale plek...
Alsook heeft hij dezelfde soort korstjes en plekjes net boven zijn oog en op 2 andere plekken op zijn lichaam. Ik dacht dus eerst dat het door het jeuken kwam ofzo, maar nu begin ik toch te twijfelen.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?


Afbeelding

Afbeelding


Edit: Ja hij staat wat schraal! Hij is 6 maanden geleden in beslag genomen wegens extreme verwaarlozing. En sinds een 4 maanden is hij bij mij! We zijn dus nog volop bezig met hem bij te voeden en wat meer op gewicht te krijgen!!
Laatst bijgewerkt door Darliiing7 op 04-01-22 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt


Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Korsten en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:37

Rainrot? Ik zou even de DA contacten…En iets anders, maar zit je neusriem wel goed? Zit zo laag op de neus

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:38

Lijkt een beetje op een rainrot plek.
Zit hij verder goed in zijn vel? Hij oogt wat schraal, maar een foto kan vertekenen natuurlijk.

Wat krijgt hij te eten?

Avalanche

Berichten: 15889
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:41

Rainrot idd. Een eens. Hij oogt idd schraal.

En ik ben niet anti bandages maar deze zitten niet goed := en fleece wordt echt heel warm.

Er zijn heel mooie beschermers die paardenbeen heel houden, en niet warm worden, zoals dressage boots en duurdere pees kappen. Off topic maar het viel me op.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Darliiing7
Berichten: 316
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 23:54

Ninx schreef:
Lijkt een beetje op een rainrot plek.
Zit hij verder goed in zijn vel? Hij oogt wat schraal, maar een foto kan vertekenen natuurlijk.

Wat krijgt hij te eten?


Hij staat inderdaad wat schraal, maar dit komt omdat hij uit inbeslagname wegens verwaarlozing komt. Hij was dus vel over been toen ik bij ons aankwam, heb hem zelf nog maar 4 maanden. Dus hebben nog een lange weg te gaan, maar hij staat al veel beter als voorheen. Verder is ie wel gezond en zit ie goed in zijn vel :)

Darliiing7
Berichten: 316
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 23:56

Avalanche81 schreef:
Rainrot idd. Een eens. Hij oogt idd schraal.

En ik ben niet anti bandages maar deze zitten niet goed := en fleece wordt echt heel warm.

Er zijn heel mooie beschermers die paardenbeen heel houden, en niet warm worden, zoals dressage boots en duurdere pees kappen. Off topic maar het viel me op.


Hij staat inderdaad wat schraal, maar dit komt omdat hij uit inbeslagname wegens verwaarlozing komt. Hij was dus vel over been toen ik bij ons aankwam, heb hem zelf nog maar 4 maanden. Dus hebben nog een lange weg te gaan, maar hij staat al veel beter als voorheen. Verder is ie wel gezond en zit ie goed in zijn vel :)
Dat de bandages nog niet perfect zitten weet ik wel, maar ik doe deze enkel aan omdat ie op 1 van zijn benen een wondje heeft dat ik moet ´dichtplakken´ als we weg willen. Dus dan zijn deze bandages even ideaal voor hem....

Darliiing7
Berichten: 316
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 23:57

Pallatin schreef:
Rainrot? Ik zou even de DA contacten…En iets anders, maar zit je neusriem wel goed? Zit zo laag op de neus


Ik ga sowieso morgen de DA bellen :) en ja hoor, neusriem zit wel goed. Lijkt maar zo op de foto denk ik

Avalanche

Berichten: 15889
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:58

Dan zou ik voor mesh boots gaan. Zijn ze ook beschermd, maar blijven de pezen koel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:01

Ik hoop in ieder geval dat er niet met dit zadel gereden word..past namelijk niet. Best een zadelpasser erbij halen.
Verder ook best een ander hoofdstel aanschaffen, maatje kleiner, want frontriem is te groot en neusriem zit ook te laag.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:07

Darliiing7 schreef:
Pallatin schreef:
Rainrot? Ik zou even de DA contacten…En iets anders, maar zit je neusriem wel goed? Zit zo laag op de neus


Ik ga sowieso morgen de DA bellen :) en ja hoor, neusriem zit wel goed. Lijkt maar zo op de foto denk ik


Hopelijk kan de DA je paardje helpen, vervelende kwaal! Foto kan idd vertekenen, maar ik denk toch dat het hoofdstel te groot is, maar dat is van latere zorg… ;)

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 05:53

https://www.paardendrogist.nl/blog/rainrot/

Rainrot is een bacterie-infectie in de bovenste laag van de huid die vooral voorkomt op de rug van paarden die bij extreem nat weer veel buiten staan. Vaak ontstaat het bij paarden met een verminderde weerstand.

Dat lijkt het meest waarschijnlijk. Maar beter is te overleggen met de veearts.
Het paardje heeft een geschiedenis en weerstand is verminderd. Dus samen met de veearts een behandelplan opzetten om de infectie goed te behandelen, de wonden te verzorgen, ook die op het been en de weerstand te verhogen. Bespreek ook de juiste voeding.
En laat de bandages in de kast. Deze zitten te strak, en worden te warm. Niet goed voor de benen, pezen en het wondje.

Succes, en beterschap met dit lieve paard.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Darliiing7
Berichten: 316
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-22 10:38

Pallatin schreef:
Darliiing7 schreef:

Ik ga sowieso morgen de DA bellen :) en ja hoor, neusriem zit wel goed. Lijkt maar zo op de foto denk ik


Hopelijk kan de DA je paardje helpen, vervelende kwaal! Foto kan idd vertekenen, maar ik denk toch dat het hoofdstel te groot is, maar dat is van latere zorg… ;)


Het is al een cob- hoofdstel op de kleinste maat, heb ook al maat pony geprobeerd maar dat is dan weer te klein... de zadelpasser had gezegd dat dit geen kwaad kon dat het hoofdstel wel goed zat :/

Darliiing7
Berichten: 316
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-22 10:40

Jolynne schreef:
Ik hoop in ieder geval dat er niet met dit zadel gereden word..past namelijk niet. Best een zadelpasser erbij halen.
Verder ook best een ander hoofdstel aanschaffen, maatje kleiner, want frontriem is te groot en neusriem zit ook te laag.


Zadelpasser is anders wel al geweest en die zei dat dit zadel goed lag...
Zelfde voor het hoofdstel, dit is maat cob op de kleinste maat. Ik heb ook al eentje geprobeerd on maatje pony maar die zijn dan weer te klein :/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: diemth, Ilona__, Kalea, kimmetje26, wortel115, xJolijn en 110 bezoekers