Paard heeft rattengif gegeten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nina737
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-01-22

Paard heeft rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 00:01

Om te beginnen ik heb uiteraard meteen de dierenarts gebeld!

Mijn appeloosa heeft tot mijn schrik vandaag een handje vol rattengif gegeten.
We hadden een ratten bestrijder laten komen, deze man heeft overal zakjes gif in gaten gestopt... op plekken waar de paarden niet konden komen.
Waarschijnlijk heeft een rat een zakje meegesleurd en is in de paddock terecht gekomen...
Geluk bij een ongeluk was dat ik er was op het moment dat mijn pony het zakje vond en aan het opeten was.
Heb meteen de dierenarts gebeld, deze heeft het vergiftegingscentrum om advies gevraagt.
Volgens hen is de hoeveelheid te te minimaal en zal mijn pony er aaarschijnlijk geen last van krijgen
Wel moet ik hem goed in de gaten houden... na 3 of 4 dagen kunnen er symptomen komen.

Mijn vraag: iemand dit wel eens aan de hand gehad? En hoe verliep het?
Hoop zo dat het allemaal goed afloopt...


Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Paard heeft rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:03

Welk gif is er gebruikt en wat doet dit gif?
Dat is vooral heel belangrijk om te weten.

Het kan nog zo'n kleine hoeveelheid zijn, maar als het van binnenuit falen gaat veroorzaken staat je pony binnen no time met pijn.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:06

Poeh, dat is enorm schrikken..
Ik duim heel hard mee voor een goede afloop! :(:) +:)+

,

Nina737
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 00:06

Het verdund het bloed, het kan inderdaad voor inwendige bloedingen zorgen zorgen. Dat is het gevaar.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:07

Ik zou sowieso graag willen dat de dierenarts (evt meerdere dagen) vitamine K zou komen spuiten, dit gaat de bloedverdunning tegen van het gif. Dit omdat het gif zorgt dat de vitamine K wordt afgebroken.
Het kan langere tijd duren voordat het te kort weer is aangevuld en daarom is bijspuiten heel belangrijk.

Een kleine hoeveelheid op een groot paard hoeft geen problemen te geven, maar ik zou het risico niet willen nemen en de kosten van die paar x vitamine spuiten graag betalen om zeker te zijn.

Citaat:
Aangezien een paard en een geit niet kunnen overgeven, kon de dierenarts niets anders doen dan ze met vitamine K inspuiten, iets wat hij nog zeven dagen lang zal moeten herhalen. Pas over een maand weten we of de dieren deze aanslag zullen overleven.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-01-22 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Charaz

Berichten: 24276
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:08

Dat is schrikken, hopelijk krijgt je pony er niet teveel last van.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:14

Nina737 schreef:
Het verdund het bloed, het kan inderdaad voor inwendige bloedingen zorgen zorgen. Dat is het gevaar.



Dan actie ondernemen.

Dieremarts terug opbellen en een behandelplan maken. Precies zoals hierboven uitgelegd is bijvoorbeeld .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:16

Oh wat schrikken!

De zakjes worden inderdaad rondgedragen, wat vooral voor honden erg gevaarlijk is.

Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:19

AMCM schreef:
Oh wat schrikken!

De zakjes worden inderdaad rondgedragen, wat vooral voor honden erg gevaarlijk is.



Niet alleen voor honden.
Wat denk je van katten die een rat oppeuzelen


Je treft hier veel meer dieren mee dan alleen die rat die vermoord word.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:19

Nog wel even de vraag; heb je geen katten op het erf lopen?

Ik hoop dat je paard er met een sisser vanaf komt…

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Nina737
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 00:21

De werking van het gif begint over een dag of 3 a 4 in het lichaam... vantevoren k1 spuiten heeft volgens de dierenarts geen zin. Wel gaan we over 3 dagen bloed opsturen om te controleren op stollingen. Mocht hij eerder niet lekker worden komt de dierenarts direct. Zo vertelde hij het mij....

Charaz

Berichten: 24276
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard heeft rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:22

Lijkt me een prima plan van de dierenarts

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:23

Jolliegirl schreef:
Nina737 schreef:
Het verdund het bloed, het kan inderdaad voor inwendige bloedingen zorgen zorgen. Dat is het gevaar.



Dan actie ondernemen.

Dieremarts terug opbellen en een behandelplan maken. Precies zoals hierboven uitgelegd is bijvoorbeeld .


Ze heeft toch actie ondernomen?
Ze heeft de dierenarts gebeld, er is overleg geweest met het gifcentrum.. wat moet ze nu dan?
"Ja hallo dierenarts, sorry dat ik u wakker bel, de toestand van de pony is niet veranderd maar bokt zegt dat u terug moet komen om vit. K te spuiten"... dat is heus wel besproken hoor, er is niet voor niks overleg geweest met het gifcentrum..

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Nina737
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 00:27

Ik begrijp jullie reaktie over katten en andere dieren... ben er ook niet kapot van, en zeker nu niet meer.
Maar de rattenplaag was niet meer te harden.
Het perceel ws erg verwaarloosd voor ik er kwam... lege blikjes energie... enz enz... een ratten walhalla.
1 van mijn paarden is als de dood voor ratten en kreeg serieus stress.
Heb geprobeerd met een vangkooi, maar dit werkte niet. Gif was mijn laatste redmiddel. Er lopen overigens geen katten, honden, kinderen enz. Neemt niet weg dat het gewoon kloten is om gif te moeten verspreiden... maar als iemand de gouden tip heeft tegen deze vieze ratten.. graag.

Nina737
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-01-22

Re: Paard heeft rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 00:29

Dankje polly....

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:29

Nina737 schreef:
De werking van het gif begint over een dag of 3 a 4 in het lichaam... vantevoren k1 spuiten heeft volgens de dierenarts geen zin. Wel gaan we over 3 dagen bloed opsturen om te controleren op stollingen. Mocht hij eerder niet lekker worden komt de dierenarts direct. Zo vertelde hij het mij....

Je kunt beter voor de gevolgen al gaan spuiten.. te veel aan vitamine K is geen probleem.
Ga je wachten totdat er stollingsproblemen zijn, dan ben je te laat.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:30

Nina737 schreef:
De werking van het gif begint over een dag of 3 a 4 in het lichaam... vantevoren k1 spuiten heeft volgens de dierenarts geen zin. Wel gaan we over 3 dagen bloed opsturen om te controleren op stollingen. Mocht hij eerder niet lekker worden komt de dierenarts direct. Zo vertelde hij het mij....


Allereerst sterkte TS! Ik hoop dat je pony er goed doorheen komt. Ik ben vooral benieuwd: waarom zou het over 3 dagen pas effect hebben? Of is het dan pas dat je symptomen zou moeten gaan zien? Weten ze dan zeker dat er eerder geen schade wordt aangericht in het lichaam? Hopelijk niet ongepast, meer benieuwd hoe zulk hof te werk gaat.

Let ook mss op dat andere dieren niet bij de mest kunnen komen.

Charaz

Berichten: 24276
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:31

Waarom zou je dan te laat zijn? Mensen ga je toch ook pas vitamine K geven als de stolling niet goed is ipv preventief.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:33

Charaz schreef:
Waarom zou je dan te laat zijn? Mensen ga je toch ook pas vitamine K geven als de stolling niet goed is ipv preventief.

Klopt, maar niet als je gif hebt binnen gekregen. Dan wachten ze echt niet totdat je symptomen krijgt.
Als het paard inwendige bloedingen krijgt, ben je te laat met geven van vitamine K.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Nina737
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-01-22

Re: Paard heeft rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 00:43

Volgens het gifcentrum is de hoeveelheid te weinig om klachten te geven.... vandaar geen aktie.
Neemt niet weg dat ook ikzelf twijfel...hoop dat het gifcentrum gelijk heeft.
Vandaar ook mijn vraag op dit topic, of iemand ditzelfde aan de hand heeft gehad...

AM01
Berichten: 139
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Paard heeft rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:59

Bij twijfel vitamine K spuiten.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 01:06

Ja ik jaren geleden met mijn shetlander, die was weer eens ontsnapt en had toen vond ik toch een flinke hoeveelheid rattengif op in 1 x . Ook dikke paniek en de da gebeld. Die vertelde dat bij eenmalige inname het eigenlijk geen problemen ging opleveren en idd mijn shet heeft er niets aan overgehouden. En die had verhoudingsgewijs (shetlander met minimaal 3 x een handje) veel meer binnen gekregen dan die van jou.


Het is trouwens niet voor niets dat als je iemand wil vermoorden met rattengif dat dit langdurig gegeven moet worden, heb toen gelijk weer wat geleerd... ;)

Nina737
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-01-22

Re: Paard heeft rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 01:14

oke, ..dat geeft me weer een beetje goede hoop...

Nina737
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 01:15

neetoch schreef:
Ja ik jaren geleden met mijn shetlander, die was weer eens ontsnapt en had toen vond ik toch een flinke hoeveelheid rattengif op in 1 x . Ook dikke paniek en de da gebeld. Die vertelde dat bij eenmalige inname het eigenlijk geen problemen ging opleveren en idd mijn shet heeft er niets aan overgehouden. En die had verhoudingsgewijs (shetlander met minimaal 3 x een handje) veel meer binnen gekregen dan die van jou.


Het is trouwens niet voor niets dat als je iemand wil vermoorden met rattengif dat dit langdurig gegeven moet worden, heb toen gelijk weer wat geleerd... ;)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Paard heeft rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 01:41

Prima advies van het vergiftigingencentrum en je dierenarts.
Deze vorm van gif zorgt dat vitamine K niet opnieuw gebruikt kan worden bij de aanmaak van stollingsfactoren en het duurt een aantal dagen voordat het echt zijn werk doet. Bij een eenmalige blootstelling aan een kleine hoeveelheid verwacht ik ook geen problemen.

Heel zorgvuldig van de dierenarts om over 3 dagen even de PT te controlen en dan zo nodig vitamine K te geven, maar waarschijnlijk valt de bloedwaarde dan wel mee.

Dit is trouwens wel de reden dat ik het gif altijd alleen maar in lokdozen gebruik, waar de hond, eventuele katten en mijn nieuwsgierige paarden niet bij kunnen komen.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Joelle, Annash, BeFunny, boemel, bonnielau, dazai, Eepie, Fly_high, Getty_Maan, Jorex, Kabayo, Maanon_, Pierus, rien10, Schrompeltje, Sica, weslyjune, Zinzi_jewel en 73 bezoekers