Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:08

Elisa2 maar dit paard is klinisch niet goed
Dus röntgen en klinisch niet goed dus inslapen optie

Nadeel is 6Y en kans is niet groot dat ie altijd bij deze eigenaar blijft


Maar nogmaals TS is wel online maar zegt niks meer
Dus haar interesses liggen ergens anders

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:08

Dat is niet wat de TS schrijft en ook niet wat er in de link staat, slechte straalbenen (klasse 3/4) kunnen gewoon bestaan zonder dat een paard daar last van heeft en zonder dat het HKO is. De klasse van het straalbeen wordt beoordeeld aan de hand van de voedingskanalen.

Pas als er botnieuwvorming en botoplossing te zien is, is er sprake van HKO. Maar dat haal ik niet uit de openingspost van de TS.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:10

tita schreef:
Elisa2 maar dit paard is klinisch niet goed
Dus röntgen en klinisch niet goed dus inslapen optie

Nadeel is 6Y en kans is niet groot dat ie altijd bij deze eigenaar blijft


Maar nogmaals TS is wel online maar zegt niks meer
Dus haar interesses liggen ergens anders


Ik heb niks tegen inslapen hoor als dat nog de enige mogelijkheid is en paard geen paardwaardig leven meer kan leiden. Alleen zou voor mij op basis van dit beeld de diagnose te vaag zijn en gelukkig is dat voor de TS ook zo. Ik ben dus benieuwd wat er uit aanvullend onderzoek komt want het is inderdaad wel duidelijk dat er iets aan de hand is bij dit paard.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:10

Elisa2 schreef:
Dat is niet wat de TS schrijft en ook niet wat er in de link staat, slechte straalbenen (klasse 3/4) kunnen gewoon bestaan zonder dat een paard daar last van heeft en zonder dat het HKO is. De klasse van het straalbeen wordt beoordeeld aan de hand van de voedingskanalen.

Pas als er botnieuwvorming en botoplossing te zien is, is er sprake van HKO. Maar dat haal ik niet uit de openingspost van de TS.


Die voedingskanalen zijn botoplossing. Om een 3-4 te krijgen moeten die aanwezig zijn.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:13

Dat lijkt me heel bijzonder, want ik ken(de) paarden met een 3/4 straalbeen zonder HKO of ook maar enige vorm van kreupelheid.

"Vaak wordt hoefkatrolontsteking gediagnostiseerd mbv röntgenfoto’s. Op de foto kunnen afwijkingen aan het straalbeen zichtbaar zijn. Afhankelijk van de rand van het straalbeen en de mate waarin de voedingskanalen zijn gevormd, is er een kwalificatie te geven die van 0 tot 4 loopt. Een hogere score betekent een slechter straalbeen.

De interpretatie van de röntgenfoto is niet eenvoudig. Uit de praktijk blijkt dat paarden met een ernstige kreupelheid vanuit de ondervoet soms toch een goed straalbeentje hebben. Andersom is ook mogelijk. Wanneer bij een paard een slecht straalbeentje gevonden wordt wil dit niet per definitie zeggen dat het dier kreupel is. Sterker nog, er zijn genoeg paarden die prima in de sport presteren met minder goede straalbeentjes.

Wanneer er sprake is van een goed straalbeentje, maar toch een kreupelheid vanuit het hoefkatrol systeem kunnen andere onderdelen zoals de ligamentjes, de slijmbeurs en de aanhechting van de diepe buigpees een rol spelen. Deze zijn niet te beoordelen op de foto, maar kunnen wel met behulp van CT , MRI en echografie in beeld gebracht worden".

https://www.equicare-plus.com/hoefkatro ... e-verhaal/

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:19

Mij is ook geleerd dat een slecht straalbeen niet ook ontsteking betekend.
Dat er daarom ook paarden meteen 3-4 gewoon goed lopen.
Pas bij de ontsteking de kreupelheid.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:25

Suzanne F. schreef:
Maar het straalbeen is niet goed, dus er is hoefkatrolontsteking te zien. Anders had het straalbeen goed geweest. Hoefkatrolontsteking met een goed straalbeen kan, een slecht straalbeen zonder hoefkatrolontsteking niet. Die voedingskanalen geven de ernst aan. Je krijgt een 3-4 als de voedingskanalen diep zijn of een rare vorm hebben, met een verbreed deel bovenaan.


Een slecht straalbeen is niet synoniem aan HKO. Een slecht straalbeen KAN HKO veroorzaken, doordat het de slijmbeurs en uiteindelijk de pees kan beschadigen. Maar in het geval van TS is daar niets van te zien.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:29

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is niet wat de TS schrijft en ook niet wat er in de link staat, slechte straalbenen (klasse 3/4) kunnen gewoon bestaan zonder dat een paard daar last van heeft en zonder dat het HKO is. De klasse van het straalbeen wordt beoordeeld aan de hand van de voedingskanalen.

Pas als er botnieuwvorming en botoplossing te zien is, is er sprake van HKO. Maar dat haal ik niet uit de openingspost van de TS.


Die voedingskanalen zijn botoplossing. Om een 3-4 te krijgen moeten die aanwezig zijn.


Nee. Bij botoplossing vormt zich nieuw bot. Dat is een vorm van artrose. De kanaaltjes in het straalbeen worden veroorzaakt door degeneratie van het straalbeen, als gevolg van bijvoorbeeld een slechte bloedtoevoer, voeding, erfelijkheid.
Afhankelijk van welke factor meespeelt, hoeft het niet altijd progressief te zijn.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:33

tita schreef:
Elisa2 maar dit paard is klinisch niet goed
Dus röntgen en klinisch niet goed dus inslapen optie

Nadeel is 6Y en kans is niet groot dat ie altijd bij deze eigenaar blijft


Maar nogmaals TS is wel online maar zegt niks meer
Dus haar interesses liggen ergens anders


Nee, arts vindt het paard goed genoeg.

Ts twijfelt echter en vindt het paard net niet goed genoeg.

Op zich is dat goed, een eigenaar kent haar paard vaak immers beter.
Maar the magic zit in wat je vervolgens wel/ niet doet.

Wel leuk dat wij er niet over uitgepraat raken! Hahaha!

Misschien koppelt ts op termijn nog terug, zou tof zijn

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:37

Ik heb ook geleerd dat allerlei pijnklachten vanuit HK gebied onder de noemer HKO geschaard worden ongeacht de oorspronkelijke oorzaak, al gaat het in principe om onsteking in dat gebied die tot pijn in het achterste deel van de voet leidt. Gezien er dan meestal op rx beelden wel een slecht straalbeentje te zien is (en geen schade aan andere, weke structuren want daar moet je geen roentgen maar MRI voor hebben, echo van structuren dieper in de hoef geeft ook maar beperkte mogelijkheden) wordt vaak in volksmond slecht straalbeen aan HKO gelijk gesteld al klopt het in feite niet.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:04

Hoe ik het geleerd heb is Hoefkatrolontsteking een verzamelnaam voor aandoeningen in het hoefkatrolgebied en KAN het kreupelheid bij het paard veroorzaken.
Een slecht straalbeen is een aandoening in dit gebied en wordt daarom verstaan onder HKO. Daar hoeft het paard niet kreupel aan te zijn. Maar het risico met een slecht straalbeen is hoog omdat de diepe buigpees over het straalbeen loopt en als deze niet egaal is dan krijg je problemen.
HKO kan ook voorkomen zonder slecht straalbeen, dan ligt de oorzaak in de weke delen of gewricht.
Maar 9 van de 10 keer is het straalbeen slecht. Dus HKO zonder slecht straalbeen kan, andersom niet.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:11

Mij is geleerd dat hkO een verkeerde benaming is.
De O voor ontsteking dan.
Maar veel mensen noemen het wel zo.
Eigenlijk net als dat veel mensen een ongebroken trens een stang noemen.

Een slecht straalbeen hoeft geen ontsteking te geven en ook geen problemen.
Waarom de ene wel kreupel word en de andere niet is denk ik de meest interessante materie.
Huisvesting? Rijden? Voeding? gewoon geluk of pech?

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:09

Het is in ieder geval een leuke en leerzame discussie geworden, en ook artsen zijn het over deze materie nog niet altijd eens. Als je je er een beetje in gaat verdiepen is het hele interessante materie wat denk ik iedere paardenhouder zou moeten lezen.

http://hoofcare.nl/hoefproblemen/hoefkatrol-ontsteking/

Ik hoop dat de TS nog terug koppelt wat er uit de second opinion komt.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:33

Suzanne F. schreef:
Maar 9 van de 10 keer is het straalbeen slecht. Dus HKO zonder slecht straalbeen kan, andersom niet.


Ben ik niet met je eens. Er zijn legio problemen die zich kunnen voordoen in het HKO gebied waarvan een slecht straalbeentje er maar 1 is.
Verder is het altijd discutabel, hoe slecht is slecht? En hoe kan het dat paarden met een twijfelachtig straalbeen daar toch niet kreupel op worden?
Als daadwerkelijk te zien is dat de slijmbeurs/pees is geïrriteerd door het straalbeen dan is er een logisch verband. Maar die is er dus ook vaak niet ( zoals bij het paard van TS).
Vroeger noemden we dat een "weke delen" kreupelheid, nu heet alles HKO.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:15

Babootje schreef:
Nikass schreef:
Babootje: lees wat er staat: het gaat hier niet om professionele fokkers, maar om mensen die af en toe zelf eens een paard fokken.
De professionele fokkerij is een heel andere discussie, dat is een erg harde wereld waar "slechte" paarden met groot gemak de handel in worden gestuurd. Geld is daar belangrijker dan of het paard goed terecht komt.


Geldt ook voor de hobbyfokkers onder ons hier. Die misschien nog wel minder ruimte hebben om paarden aan te houden, dan grote fokkers. Bijvoorbeeld, als een paard geen toekomst heeft doordat het vol zit met niet-operabele chips op een ongunstige plek zou ik het - na een 2nd opinion weliswaar - ook al is het nog niet kreupel ook in laten slapen. Wat voor zin heeft het een paard op te fokken voor de slacht? Zo'n paard kun je niet verkopen. Dat loopt altijd slecht af voor het paard. Voor aanhouden is meestal niet de ruimte en waarom zou je dat doen. Het is vrij zinloos. Voor het paard maakt het niet uit of het morgen of over een jaar wordt ingeslapen.


Als je hobby fokker bent, oftewel je hoeft er niet van te leven, waarom móet je dan fokken als je het geld niet hebt om het paard te houden?

Ik vind het moreel uiterst verwerpelijk om een dier puur vanwege beeldvorming in te laten slapen. Klinisch moet leidend zijn, dat ben ik met Elisa eens.

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 22:30

Dank iedereen tot zover al jullie reacties!

Door de feestdagen en drukte op het werk ontbreekt het me even om uitgebreid te reageren, want het beetje tijd dat ik nog over heb gebruik ik om nieuwe informatie te verzamelen naar aanleidingen van jullie reacties. Waaronder de stukken van Ninx, SMDC, verschillende beeldvormingstechnieken en de lameness locator. Ook ben ik ondertussen oude filmpjes aan het screenen op het kreupelheidsverloop, nieuwe filmpjes aan het maken en heb ik gebeld met mijn eigen kliniek.

Ik probeer van het weekend even uitgebreid te reageren, maar voor nu ben ik er echt nog niet uit welke stappen ik wil gaan zetten. Hoeft gelukkig ook niet op vandaag of morgen. Wil het weloverwogen doen, want na deze ‘ronde’ ga ik niet nog weer allerlei andere zaken aan de hand halen als er geen verbetering is of in ieder geval zicht op verbetering.

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen in de reacties, maar wat ik zelf nog als mogelijke actie wil overwegen is bloedzuigertherapie. Heeft iemand daar ervaring mee?

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:33

Bloedzuigers gaan een slecht straalbeen niet beter maken in ieder geval. En totdat je weet waar de pijn daadwerkelijk vandaan komt, doet een bloedzuigertje helemaal niks. Behalve je zakken leegzuigen.

prompter

Berichten: 11072
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:42

Ik kan Frans van Toor van SMDC van harte aanbevelen. Is jarenlang mijn dierenarts geweest, ik had de pest in dat hij naar Heesch ging :). Altijd gedegen onderzoek en een realistische kijk op de (on)mogelijkheden van behandelingen.

hagelslag
Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:03

Suzanne F. schreef:
Bloedzuigers gaan een slecht straalbeen niet beter maken in ieder geval. En totdat je weet waar de pijn daadwerkelijk vandaan komt, doet een bloedzuigertje helemaal niks. Behalve je zakken leegzuigen.



Opzich ondanks dat ik Fan ben van bloedzuigers, ben ik het hiermee eens.

Als je niet weet waar de pijn weg komt, kun je ze niet gericht inzetten.

Bij de peesschede ontsteking en hoefbevangenheid heeft het de merrie van mijn zusje echt zeer zeer goed geholpen vorige jaar.

Bij mijn hernia heeft het ook echt heel wat qua pijn weg gehaald.
Maar je moet wel weten waar de pijn weg komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:27

Kaatje81 schreef:
Dank iedereen tot zover al jullie reacties!

Door de feestdagen en drukte op het werk ontbreekt het me even om uitgebreid te reageren, want het beetje tijd dat ik nog over heb gebruik ik om nieuwe informatie te verzamelen naar aanleidingen van jullie reacties. Waaronder de stukken van Ninx, SMDC, verschillende beeldvormingstechnieken en de lameness locator. Ook ben ik ondertussen oude filmpjes aan het screenen op het kreupelheidsverloop, nieuwe filmpjes aan het maken en heb ik gebeld met mijn eigen kliniek.

Ik probeer van het weekend even uitgebreid te reageren, maar voor nu ben ik er echt nog niet uit welke stappen ik wil gaan zetten. Hoeft gelukkig ook niet op vandaag of morgen. Wil het weloverwogen doen, want na deze ‘ronde’ ga ik niet nog weer allerlei andere zaken aan de hand halen als er geen verbetering is of in ieder geval zicht op verbetering.

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen in de reacties, maar wat ik zelf nog als mogelijke actie wil overwegen is bloedzuigertherapie. Heeft iemand daar ervaring mee?



ik ken het niet, maar de natuur als apotheek kan geen kwaad lijkt me.
https://hippiek.nl/massage/hirudotherapie-voor-paarden

maar zonder goeie diagnose kom je niet tot een oplossing, denk ik en blijft het zoeken en symptoombestrijden, moet je een keer geluk hebben dat je op goed geluk iets vindt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-21 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:29

Kaatje81 schreef:
Dank iedereen tot zover al jullie reacties!

Door de feestdagen en drukte op het werk ontbreekt het me even om uitgebreid te reageren, want het beetje tijd dat ik nog over heb gebruik ik om nieuwe informatie te verzamelen naar aanleidingen van jullie reacties. Waaronder de stukken van Ninx, SMDC, verschillende beeldvormingstechnieken en de lameness locator. Ook ben ik ondertussen oude filmpjes aan het screenen op het kreupelheidsverloop, nieuwe filmpjes aan het maken en heb ik gebeld met mijn eigen kliniek.

Ik probeer van het weekend even uitgebreid te reageren, maar voor nu ben ik er echt nog niet uit welke stappen ik wil gaan zetten. Hoeft gelukkig ook niet op vandaag of morgen. Wil het weloverwogen doen, want na deze ‘ronde’ ga ik niet nog weer allerlei andere zaken aan de hand halen als er geen verbetering is of in ieder geval zicht op verbetering.

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen in de reacties, maar wat ik zelf nog als mogelijke actie wil overwegen is bloedzuigertherapie. Heeft iemand daar ervaring mee?


Zolang je geen sluitende diagnose hebt, valt er eigenlijk niets te zeggen over mogelijke behandelingen en therapieën. Wanneer de kreupelheid niet veroorzaakt wordt door het slechte straalbeen, kan je je focussen op dat straalbeen en op die hoef wat je wilt, de kreupelheid zal niet weggaan.
Eerst diagnose, dan behandeling.

NotNowNova
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-21
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:39

Ik heb goede ervaringen bij mijzelf en één van mijn paarden met bloedzuigers, maar zoals hier boven ook gezegd wordt gaan bloedzuigers geen kapot bot laten herstellen.

Ik denk dat je echt eerst duidelijk moet zien te krijgen waar de pijn precies vandaan komt. Anders ben je niet gericht aan het behandelen en kun je het geld beter in je zak houden.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:49

Babootje schreef:
Nikass schreef:
Babootje: lees wat er staat: het gaat hier niet om professionele fokkers, maar om mensen die af en toe zelf eens een paard fokken.
De professionele fokkerij is een heel andere discussie, dat is een erg harde wereld waar "slechte" paarden met groot gemak de handel in worden gestuurd. Geld is daar belangrijker dan of het paard goed terecht komt.


Geldt ook voor de hobbyfokkers onder ons hier. Die misschien nog wel minder ruimte hebben om paarden aan te houden, dan grote fokkers. Bijvoorbeeld, als een paard geen toekomst heeft doordat het vol zit met niet-operabele chips op een ongunstige plek zou ik het - na een 2nd opinion weliswaar - ook al is het nog niet kreupel ook in laten slapen. Wat voor zin heeft het een paard op te fokken voor de slacht? Zo'n paard kun je niet verkopen. Dat loopt altijd slecht af voor het paard. Voor aanhouden is meestal niet de ruimte en waarom zou je dat doen. Het is vrij zinloos. Voor het paard maakt het niet uit of het morgen of over een jaar wordt ingeslapen.


Nikass schreef:
Als je hobby fokker bent, oftewel je hoeft er niet van te leven, waarom móet je dan fokken als je het geld niet hebt om het paard te houden?
Ik vind het moreel uiterst verwerpelijk om een dier puur vanwege beeldvorming in te laten slapen. Klinisch moet leidend zijn, dat ben ik met Elisa eens.


Ik noem je net een situatie waarin direct inslapen heel goed gerechtvaardigd is. Er zijn nu eenmaal gebreken waarbij een paard geen enkel toekomstperspectief heeft. Dus nogmaals, waarom zou je opfokken voor de slacht? Ik zou dat ook niet doen, ook al had ik genoeg ruimte om het paard aan te houden.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:54

Dat vind ik een lastig punt, ja. Als het zeker is dat er pijn komt, moet je dan echt wachten op die pijn? Is dat dan eerlijker naar een paard?

Lastig, want een paard dat op dat moment nergens last van heeft zou ik heel moeilijk vinden om in te slapen. Als je hem niet kan houden zou ik het wel doen, want ik zal nooit een paard de handel in brengen die kapot is. Ook al is die op dat moment klinisch goed...

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:00

Veels te kort door de bocht, daarvoor heb ik veel te veel paarden gezien die rontgenlogisch niet goed (genoeg) waren maar klinisch prima en die nog gewoon een goed, lang en pijnvrij leven hebben gehad.

Het is wat anders als ze klinisch niet goed zijn.