Pony met EOTHR en PPID zonder symptomen: hoe behandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Pony met EOTHR en PPID zonder symptomen: hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 20:33

Mag ik eens jullie advies? Bij mij staat een 26-jarige pony gestald, waarvoor vorige week de DA langsgekomen is voor tandbehandeling en standaard bloedonderzoek. Hij zat met een abces(je), en ze vermoedt dat hij EOTHR heeft. Ze raadt aan om al enkele tanden te verwijderen. Ze dacht dat hij een wortel niet meer in 2 zou kunnen bijten, maar toen we dit uittestten, kon hij dit wel nog.

Ook heeft hij blijkbaar Cushing (geen idee van de waarden, heeft de resultaten nog niet gekregen), en DA raadt aan de medicatie op te starten, vooral om ontstekingen te voorkomen en zo de tanden te kunnen trekken.

Maar ik heb hier zo mijn bedenkingen bij: niet alleen kost dit allemaal een pak geld (en eigenares van de pony heeft net al enkele financiële tegenvallers achter de rug, en haar partner staat niet bepaald achter haar hobby), maar het lijkt ook met een kanon schieten op een mug: pony kan nog alles perfect eten (heeft tot paar weken geleden zelfs altijd uit hooinet gegeten zonder probleem), ziet er happy uit, loopt weer rad (jaren gesukkeld met hoefkatrol en peesblessure), is nog nooit hoefbevangen geweest, krijgt al voer dat geschikt is voor bevangen paarden en ik heb zelf een ex-hoefbevangen paard, dus kan me hierop aanpassen.

Bovendien kunnen die pilletjes ook wel wat bijwerkingen geven. Ik ken een PPID-er die al 8 jaar geleden de diagnose kreeg, en niks van medicatie krijgt omdat ze er depri van werd, en paardje is op haar 24ste nog prima in orde.

De eigenares heeft heel veel voor haar pony over, maar ik vrees dat sommige DA'en dat iets te goed aanvoelen en daarvan durven profiteren, ik schrik vaak van de prijs die zij bij een DA betaalt als ik vergelijk met de mijne.

In haar geval zou ik alles bij het oude laten, zeker nog deze winter, risico op HB is toch laag in de winter, maar zij wil al proberen opstarten.

Wat zouden jullie doen? Opstarten of niet? En wat zijn de risico's als je start en weer stopt?


desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:38

Dat ze alles perfect kunnen eten met EORTH betekend niet dat ze geen pijn hebben. Mijn paard heeft ook EORTH en als ie wil bijt die ook nog wortels, appelsen door. Eten zal hij ook altijd doen ondanks de pijn. Toch zaten er tanden los, zijn er tanden getrokken en is op foto's te zien dat de EORTH er zit. Niks doen betekend dat het alleen maar erger gaat worden
Dus gewoon alles eten betekend niet dat het niet is. Het kan ontzettend pijnlijk zijn en ik zou het kwalijk vinden als je alleen de referentie, eet perfect dus het is er niet, aanneemt. Ik zou dit dus zeker niet gewoon laten, dat is gewoon moedwillig een paard met pijn rond laten lopen.

Wbt Cushing onderzoek afwachten en dan zeker behandeling starten. Ik snap niet waarom je zou af willen wachten. Als ze het niet kan betalen zou ze in mijn ogen toch echt een andere beslissing moeten gaan maken

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Pony met EOTHR en PPID zonder symptomen: hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:42

Ik zou afwachten, veel dierenartsen willen imo heel erg graag behandelen, ik kan me prima vinden in jouw visie (maar heb ook altijd bij mijn oudje gezegd dat als er cushing oid bij zou komen dat ik dan eerder zou kiezen voor euthanasie dan voor behandelen, temeer omdat ze al een jaar of 10 in reservetijd liep)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:43

Mijn pony is ook 26, met PPID. Eerste keer dat dat uit de test kwam was ze 17 of 18. Ik heb haar pas op medicatie gezet toen ze eind oktober bevangen werd terwijl ze weinig gras kreeg. Ze was toen 23.
We zijn toen gestart met een halve dosering prascend, voor haar was dat 1/4 pil (ze zou 1/2 moeten krijgen). Ze werd depressief, sloeg iedereen het licht uit de ogen en wilde haar bakje seniores niet meer eten. We zijn toen gestopt met de medicatie en de volgende dag stond ze weer hinnikend bij het hek om haar bakje voer te zeuren. We hebben het toen nog even met wel kwart dosering geprobeerd (1/8 pilletje, niet te doen om in zulke stukjes te snijden). Ook daar zagen we haar weer teruggaan in het depressieve lelijk doen en niet willen eten. Dus toen maar weer zonder medicatie.
In januari werd ze toen hoefbevangen zonder dat ze gras kreeg, dus alleen op hooi en seniores. Via Utrecht staat ze sindsdien op andere medicatie, Parlodel (bromocriptine). Haar smaak lijkt iets veranderd te zijn, maar verder doet ze het hartstikke goed. Eet prima, doet gepast lelijk (zoals vroeger), maar is ook vrolijk. Ze is sindsdien nog 1 keer bevangen geweest, na verdoving met domosedan.
Ze mist ook wat kiezen (4) en tanden (2), allemaal netjes door de tandarts eruit gevist.

Mijn advies: als er geen klinische symptomen zijn van de PPID zou ik geen medicatie starten. Voor de tanden zou ik een second opinion vragen op een kliniek met röntgen; ik weet niets van eorth, maar kan dat ook niet de kaak aantasten als de aangedane tanden blijven zitten? Want in dat geval zou ik die tanden er zeker uit willen hebben.

Oy with the poodles, already

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:44

Zolang er geen symptomen zijn waar ze last van heeft ging ik niet behandelen . Kost een smak geld en wanneer het eten minder word kan er beter dan ingegrepen worden. Abces moet wel behandeld worden natuurlijk .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:46

Cushing hebben wij op advies van de dierenarts destijds ook niet behandeld tot het moment dat er echt fysieke klachten kwamen. Maar dit is al wel 15 jaar geleden, ik weet niet goed of de visie daarover nu veranderd is.

EORTH is wel ontzettend pijnlijk. Daar zou ik zelf niet zomaar aankijken of in ieder geval meer research naar willen doen.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:48

Als je mijn paard (25) ziet dan denk je ook dat hij niks nodig heeft.
Is nog nooit hb geweest, geen typische cushinger, loopt als een tierelier en is happydepeppie maar hij heeft wel medicatie.
Hij heeft wld, eorth en ppid
Ik zou de keus bij de eigenaar en da laten en als het mijn paard was kreeg die ook gewoon medicatie en behandeling voor de tanden

Aaron
Elmar
Lucky


tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:49

Voor de tanden is een rontgen foto de betere optie qua is het inderdaad EOTHR en als dat ja is, ben je beter af met trekken zodat de pijn en de aandoening zelf stopt (kan uiteindelijk zelfs doorslaan naar de kiezen en dan zit je echt met ellende).
Om voor PPID medicijnen in te zetten zijn de meningen over verdeeld, sommigen doen het en meteen, anderen pas als er reden voor is (dus klachten) en anderen laden zo'n dier bij klachten op naar de slager ivm kwaliteit van leven niet acceptabel vinden op medicijnen. Daarbij komt dat niet alle dieren goed gaan op dat medicijn of het netjes blijven innemen (smaakt vies).

Andere optie is aankijken zolang het goed gaat en bij achteruitgang inslapen/slachten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Pony met EOTHR en PPID zonder symptomen: hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:23

Mijn oude kwpn heeft ook EOTHR, boventanden voor zijn vorig jaar december getrokken, onder hebben we eerst gelaten, aangezien het daar een stuk minder erg was. Echter is zij ineens ontzettend oud geworden, de eerste maanden echt problemen gehad met eten en haar leeftijd (26 aankomend jaar) is haar ineens aan te zien, en dat was nooit zo... En veel humeuriger omdat ze meer moeite moet doen om te laten zien dat ze de baas is (de rest heeft door dat ze tanden mist 8)7 )
Ook zij kon prima nog winterpeen doormidden bijten en had ik toen geweten hoe ze nu zou zijn, dan had ik de tanden niet laten trekken.. Terugstoppen kan niet en je kan ze er wel later nog uithalen als ze er last van krijgt!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Pony met EOTHR en PPID zonder symptomen: hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:07

Op basis van een vermoeden zou ik niet zomaar met een behandeling starten, op basis van een diagnose wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, anjali, Freekfuchs, FTBCin, Geertema, GoogleAdsense, Lui_, Miiej, Misslev, Poety, supervon78, wisja, Zinzi_jewel en 91 bezoekers