Jong paard met verhoogde leverwaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Jong paard met verhoogde leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-21 12:42

Hallo :)

Bij ons op stal staat een 4-jarige ruin die eigenlijk al een paar maanden niet wil aankomen, je kunt zijn ribben zien ook door zijn wintervacht heen. Hij zit dof in zijn vacht en voor een 4-jarige is hij eigenlijk ook wel erg rustig en braaf. Er is bloed geprikt en hier kwam een lichte verhoging van GGT, AST en GLDH naar voren. Dierenarts vond dit echter niet zorgwekkend.
Na zelf wat onderzoek te hebben gedaan kwamen we uit bij eventueel leverbot, maar ook hier is de dierenarts het niet mee eens omdat de bilirubine niet verhoogd is. Hij heeft verder alleen ontwormingsmiddel van haar gehad en nu moeten we afwachten of hij verbeterd.
Punt is alleen dat hij de afgelopen maanden gewoon netjes ontwormd is, er is ook mestonderzoek gedaan en hier kwam niks uit en hij krijgt voldoende eten.
Ik was dus benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft. Een 4-jarige die ondergewicht heeft en laag in de energie is, is geen fijn gezicht en we rommelen er nu al een poos mee aan. Het afwachten wat wordt aangeraden, staat mij dus een beetje tegen.


SjonnieZ

Berichten: 2301
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Jong paard met verhoogde leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 12:54

Dat is idd geen fijn gezicht.

Mijn vorige paard had ook verhoogde lever waardes. Da twijfelde ook of het leverbot was op basis van de bloed uitslag en de omstandigheden.

Heb hem toch altijd zo laten behandelen (wormkuur voor schapen en koeien) en daarna stegen de waardes weer…

Paard had geen ondergewicht maar was wel arm bespierd.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 12:55

Is een second opinion bij een andere dierenarts of kliniek geen mogelijkheid als je twijfelt? Als daar hetzelfde uitkomt, slaapt dat ws weer iets rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 13:00

Hier ook een 4 jarige die afgelopen voorjaar dof in de vacht zat, energie mistte en ontzettend mager was. GGT en AST was licht verhoogd. Ik heb er zelf geen verstand van maar die van mij had bloedworm. Leverbot heeft hij het bij ons nooit over gehad. Er loopt op bokt wel een ander topic over een paard met leverbot.

Ondanks dat we van te voren op 5 maanden tijd verschillende keren hebben ontwormd omdat we vermoeden hadden van wormen had ze toch bloedworm. We zijn nu een half jaar en meerdere wormenkuren verder en nu begint ze eindelijk op gewicht te komen, glans mooi en krijgt langzaam iets meer energie.

Wellicht voor een second opinion naar een andere dierenarts?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-21 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Jong paard met verhoogde leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 13:04

Heeft hij in een wei gestaan met jacobskruiskruid?

Roze schoentje

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Jong paard met verhoogde leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 14:53

Is de Kreatine waarde toevallig ook bekend?

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AVdB96, Barb, Fientj, GrapeshotBot, janneke584, PintoNatal, savieralover en 72 bezoekers