[VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 17:05

Wat een fijne update +:)+
Hopelijk blijft het herstel zich zo voortzetten :o
Heel veel succes voor de aankomende tijd <3

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:56

Lijkt beter! Snap dat je haar weer in de groep wilt doen, zó sneu!!
Succes & sterkte, ze zijn jong en ik hoop dat het allemaal weer goed komt (daar hebben jullie beide ook wel recht op!).

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:58

Het valt mij vooral op dat ze veel gelukkiger uit d'r ogen kijkt. Zou voor mij zeggen dat ze iig minder pijn heeft nu. Ze loopt mijns inziens ook echt beter.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:16

Muga schreef:
Het valt mij vooral op dat ze veel gelukkiger uit d'r ogen kijkt. Zou voor mij zeggen dat ze iig minder pijn heeft nu. Ze loopt mijns inziens ook echt beter.


Dat had ik inderdaad ook precies!
Ze lijkt een stuk beter, hopelijk positief voor de toekomst!

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 20:52

@Quir en Muga, dat is ook inderdaad wat mij opviel. Ze oogt 'opgelucht', echt een heel andere blik.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:19

Dat ziet er zeker beter uit, fijne update!

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:08

Oh wat fijn dat het goed met haar gaat, het is ook spannend, ik duim echt dat ze er helemaal bovenop komt!

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 10:24

Een minder fijne update: ze loopt momenteel weer erg slecht. Op advies van de dierenarts moeten we dus weer een stap terug: in ieder geval boxrust tot aan de stamcellen. Ze protesteerde behoorlijk in haar stal na het 10 min. lopen, dus ik denk dat de plek dan weinig rust krijgt. Wel erg sneu zo, en natuurlijk de vraag: hoe dadelijk? :(

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:36

Oh bagger! Ik ben zo voor jullie aan het duimen!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:11

Wat jammer ual..... zo gehoopt dat het eindelijk een keer mee zou zitten. Sterkte!!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:15

Oh nee, dat is geen leuke update. :(

Gemma_99
Berichten: 94
Geregistreerd: 21-03-16

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:59

Oef wat vervelend :( Wat een pech heeft het hummeltje.
Snap dat ze die box zat is en niet echt lekker wilt blijven staan daar. Is een stukje buiten afzetten mogelijk? (meest ideale zou zijn als er een klein paddockje met houten hekken is ipv draadjes natuurlijk)

Lastig lastig in ieder geval. Hopelijk slaat de stamceltherapie goed aan. Y;(

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 19:03

Gemma_99 schreef:
Oef wat vervelend :( Wat een pech heeft het hummeltje.
Snap dat ze die box zat is en niet echt lekker wilt blijven staan daar. Is een stukje buiten afzetten mogelijk? (meest ideale zou zijn als er een klein paddockje met houten hekken is ipv draadjes natuurlijk)

Lastig lastig in ieder geval. Hopelijk slaat de stamceltherapie goed aan. Y;(


Dat lost het probleem niet op, vrees ik. Omdat ze het kleine stuk zat is, staat ze op haar plaats te bokken en te springen. Dit deed ze iedere keer als je haar terugzette. Dus ja, als ze de stal niet uit komt, zal ze ook niet protesteren. Ze hebben een paddock met houten omheining, maar die is voor nu nog te groot en ook dan zal ze weer terug moeten.

Ik denk dat ik toch voorstel om haar geleidelijk weer in de groep te introduceren als ze die stamcellen heeft gehad. Dan blijft ze toch het rustigst, denk ik. Het is ook geen leven voor een veulen dit.

Gemma_99
Berichten: 94
Geregistreerd: 21-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:45

ual_95 schreef:
Gemma_99 schreef:
Oef wat vervelend :( Wat een pech heeft het hummeltje.
Snap dat ze die box zat is en niet echt lekker wilt blijven staan daar. Is een stukje buiten afzetten mogelijk? (meest ideale zou zijn als er een klein paddockje met houten hekken is ipv draadjes natuurlijk)

Lastig lastig in ieder geval. Hopelijk slaat de stamceltherapie goed aan. Y;(


Dat lost het probleem niet op, vrees ik. Omdat ze het kleine stuk zat is, staat ze op haar plaats te bokken en te springen. Dit deed ze iedere keer als je haar terugzette. Dus ja, als ze de stal niet uit komt, zal ze ook niet protesteren. Ze hebben een paddock met houten omheining, maar die is voor nu nog te groot en ook dan zal ze weer terug moeten.

Ik denk dat ik toch voorstel om haar geleidelijk weer in de groep te introduceren als ze die stamcellen heeft gehad. Dan blijft ze toch het rustigst, denk ik. Het is ook geen leven voor een veulen dit.


Oh sorry dat had ik gemist! Ja hopelijk slaat dat snel aan. Nog maar 8 daagjes wachten :(:)

grace1989
Berichten: 817
Geregistreerd: 10-01-10

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:33

Spannend hoe het zal gaan. Veel geluk gewenst.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:16

Ik lees al even mee, maar wat een dillema's zeg! Aan de ene kant: ze is nog heel jong, dus een betere kans om het goed te overleven dan oudere paarden, aan de andere kant is opsluiten voor een veulen ook niet echt goed.

Als ze nu echt slechter loopt, gaan ze dan de stamceltherapie even goed toepassen? En zal je haar dan de eerste tijd niet echt rustig moeten zien te houden?
Kunnen ze haar niet met één maatje op een klein stuk zetten, zodat ze in elk geval wat gezelschap heeft ( desnoods met een makke shetlander)? Of in de box naast haar als ze op stal staat? Dat hielp bij mijn huidige paard in elk geval wel heel goed toen ze een scheur in haar hoefbeen had opgelopen en zo'n 10 weken boxrust moest.
Aan de andere kant was mijn vorige paard niet te houden op de stal waar ze stond als die iets heftigs achter de rug had ( koliekoperatie), haar heb ik in die periode op een andere stal gezet waar ze de routine niet kende en dat pakte bij haar dus weer goed uit.

Ieder paard is anders en reageert anders, bij een veulen is dat helemaal een lastig iets om uit te vinden hoe ze zich het rustigst houden en toch goed kunnen ontwikkelen, ik leef enorm met je mee hoor!

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 23:27

Jet schreef:
Ik lees al even mee, maar wat een dillema's zeg! Aan de ene kant: ze is nog heel jong, dus een betere kans om het goed te overleven dan oudere paarden, aan de andere kant is opsluiten voor een veulen ook niet echt goed.

Als ze nu echt slechter loopt, gaan ze dan de stamceltherapie even goed toepassen? En zal je haar dan de eerste tijd niet echt rustig moeten zien te houden?
Kunnen ze haar niet met één maatje op een klein stuk zetten, zodat ze in elk geval wat gezelschap heeft ( desnoods met een makke shetlander)? Of in de box naast haar als ze op stal staat? Dat hielp bij mijn huidige paard in elk geval wel heel goed toen ze een scheur in haar hoefbeen had opgelopen en zo'n 10 weken boxrust moest.
Aan de andere kant was mijn vorige paard niet te houden op de stal waar ze stond als die iets heftigs achter de rug had ( koliekoperatie), haar heb ik in die periode op een andere stal gezet waar ze de routine niet kende en dat pakte bij haar dus weer goed uit.

Ieder paard is anders en reageert anders, bij een veulen is dat helemaal een lastig iets om uit te vinden hoe ze zich het rustigst houden en toch goed kunnen ontwikkelen, ik leef enorm met je mee hoor!


Ja, vooral die dilemma's zijn erg moeilijk.

Ze staat samen met een maatje, een ouder paard in een aaneengesloten grote box. Dus alleen staat ze nooit (en daar was ik ook niet mee akkoord gegaan). Ze reageert echt als protest op het terugzetten in stal (dus op het stilstaan) en dat belemmert de genezing. Daarom ook weer die boxrust, want dan wordt ze ook niet teruggezet en heeft ze dat protest niet. De stamcellen komen sowieso, die zouden de genezing juist moeten bevorderen. Ik hoop dat het ook versnellend werkt.

Maarja.. dan zit je nog met een probleem bij het opbouwen. Want dan krijg je dezelfde situatie weer. Ik zal dit uiteraard ook aan de dierenarts voorleggen de 30e. Maar inderdaad, geen fijne situatie voor een veulen dit. Voor geen enkel paard trouwens.

Ik verhuis haar overigens liever niet in verband met stress en het feit dat ik wel erg tevreden ben met de opfok. Ze denken ongelofelijk goed mee en zijn tot alles in staat en dat is nu echt goud waard.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:20

Ik begrijp je volkomen hoor, dat je met een veulen dat op een prima plek staat niet aan een verhuizing wil denken, dat zou ik ook niet doen. Die van mij was al een stuk ouder toen zich dat voordeed, die had al wat andere stallen gezien en kende mij als vertrouwde factor heel goed. Dat is met een veulen natuurlijk toch weer heel anders. En wel fijn dat ze nooit alleen staat!

Juist dat opbouwen is inderdaad heel lastig met zo'n kleine, daar wens ik je heel veel succes mee hoor.

Mooi dat de stamceltherapie even goed gedaan gaat worden, heel hard duimen dat het zijn werk straks goed gaat doen!

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 01:08

En ik waardeer het meedenken juist heel erg! Tips, ervaringen en vragen zijn altijd welkom! _/-\o_

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 08:42

Misschien niet dat wat je wilt lezen, maar zelf heb ik hier twijfels bij.
Een paard is een bewegingsdier. Als het bewegingsapparaat dusdanig stuk is betwijfel ik of het goed komt.
Stamcel is volgens mij hartstikke duur. Ik heb het wel iets zien helpen bij lichte kreupelheidsproblemen maar ook niet zo spectaculair als gehoopt werd. Dat paard is niet de sport weer in gekomen maar kan nu wel weer bereden worden. Dat ging om een verder fitte, en op zich dure merrie (westernsport).
Maar ik ben bang dat dit veulen / deze jaarling te grote schade heeft. Misschien al aangeboren aangezien ze altijd al wat zwakker was toch?
Ik hoop dus dat de DA realistisch is en eerlijk tegen jullie, en niet behandeld omdat jullie wel betalen terwijl het alleen maar meer leed geeft voor zo’n jong paard.
Wens je wijsheid en sterkte toe ermee.

/edit=typo
Laatst bijgewerkt door Marigold op 24-12-21 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2532
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:13

Ik heb geen advies, want geen ervaring. Kom alleen maar even langs om je te laten weten dat ik volledig begrijp dat je alles wilt doen (binnen de mogelijkheden) voor je dier. Je lijkt me een heel goed paardenmens die alles voor haar over heeft. En die worstelt met de dilemma's die erbij komen kijken. Maar je doet het naar beste vermogen en dat siert je. Fijn dat je haar op een goede plek hebt staan, en dat ze samen met een ander paard op stal kan staan.

Ik duim voor een goede uitkomst!

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 17:04

Marigold schreef:
Misschien niet dat wat je wilt lezen, maar zelf heb ik hier twijfels bij.
Een paard is een bewegingsdier. Als het bewegingsapparaat dusdanig stuk is betwijfel ik of het goed komt.
Stamcel is volgens mij hartstikke duur. Ik heb het wel iets zien helpen bij lichte kreupelheidsproblemen maar ook niet zo spectaculair als gehoopt werd. Dat paard is niet de sport weer in gekomen maar kan nu wel weer bereden worden. Dat ging om een verder fitte, en op zich dure merrie (westernsport).
Maar ik ben bang dat dit veulen / deze jaarling te grote schade heeft. Misschien al aangeboren aangezien ze altijd al wat zwakker was toch?
Ik hoop dus dat de DA realistisch is en eerlijk tegen jullie, en niet behandeld omdat jullie wel betalen terwijl het alleen maar meer leed geeft voor zo’n jong paard.
Wens je wijsheid en sterkte toe ermee.


Bedankt voor je eerlijkheid. Het is gezien de aard van de beschadiging uitgesloten dat het aangeboren is en alle andere 'pech' heeft ook niks met aangeborenheid te maken, maar met een merrie die haar melk niet liet schieten en een drinkbeugel.

Voordat we besloten te opereren, heb ik natuurlijk wel gevraagd wat haar kansen zijn op een pijnvrij bestaan. Die kans is groot. Kans om er mee te rijden is kleiner. Ik weet dat stamcellen duur zijn, maar ik kan het betalen en hoef er niet krom voor te liggen.

Ik snap je punt absoluut en zou liegen als ik niet gedacht heb aan een spuitje. Maar niet voordat ik geprobeerd heb wat er nog kan. Hoe 'duur' een paard ook is, als je A zegt, moet je ook B doen. Maar dat is mijn kijk er op. Neemt niet weg dat ik het ontzettend vervelend vind om een paard van 9 maanden op stal te zetten, want inderdaad: ze moeten bewegen. Daarom is de inzet nu om haar na de stamcellen langzaamaan weer in de groep te plaatsen.

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:19

Mijn paard moest na de stamcellen behoorlijk lang stalrust houden. Elke dag aan de hand stappen. Dat was ook voor een volwassen paard geen pretje en voor mij ook niet. Want ze werd stuitergek. Met wandelen drukte ik er een streepje sedelin in om enigszins veilig ( met hengsteketting) te kunnen stappen. Vanuit de kliniek adviseerden ze om aquatraining te doen. Wel bewegen, maar met minimale belasting van de gewrichten. Dit houdt ze rustiger. Maar dit kon ik financieel niet trekken. Uiteindelijk met alleen stappen is het ook goed gekomen, 50% kans op herstel, 100% genezen.
Bij een kennis is de knie op soortgelijke wijze behandeld. 50% kans op volledig herstel. Zij heeft geen stalrust aangehouden, maar beperkte weidegang. dit paard is niet volledig hersteld. Of de operatie niet geheel geslaagd is of het aan te veel aan beweging heeft gelegen, I don’t know....
Lastig met een veulen, misschien is er een aqautrainer bij jullie in de buurt?

Zo veel succes gewenst, ik heb ook een kleintje en zou er ook alles voor doen

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 10:58

Weer een update!

De stamcellen zitten er inmiddels in. Ze was hartstikke braaf op de kliniek en ook met het inladen. Wat dat betreft is ze echt een lot uit de loterij.

Op de echo was te zien dat het gewricht hard bezig met herstel. Daardoor is het wat onvervuld en onrustig, wat dat erger kreupelen verklaart. Het is gelukkig niet verergerd. Daar was ik wel even bang voor na die sprongen op stal.

De boxrust valt me wel vies tegen. :( Er staat nu in ieder geval twee weken boxrust om alles tot rust te laten komen en daarna aankijken. Na 6 weken zou ze -mits ze beter loopt- weer de groep in mogen. Dan hebben de stamcellen optimaal hun werk kunnen doen. Zo sneu voor het beest, maar het is kiezen tussen twee slechte opties. Ze mag absoluut niet opgejaagd worden. Voordeel is wel dat we een doel hebben én dat er enigszins progressie is.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:59

Voorzichtig goed nieuws dus, fijn! Sterkte komende 2 weken met de boxrust!