Paard met sarcoid kopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 14:44

Weet niet helemaal zeker of het hier thuishoort maar heb een aantal posts doorgelezen van mensen met paarden die een sarcoid hebben of hebben gehad.
Waar ik nu toch benieuwd naar ben: stel, met dit in het achterhoofd, zouden jullie dit, of een ander, paard toch weer kopen?
Zit zelf nl in dilemma om een driejarige met een sarcoid op het ooglid te kopen. Zit er al iig een jaar zonder verandering maar er wordt nog best een prijs voor gevraagd, tenminste vind ik.
Het zou voor mij het laatste paardje worden wat ik zou kopen gezien mijn leeftijd. Vind het verder wel een hele leukerd.
Zou graag jullie mening horen, groetjes Miranda.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:46

Ik zou het niet doen.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:49

Mijn paard, een schimmel van nu 9, heeft sinds ik haar heb meerdere kleine melanomen ontwikkeld en 1 (vermoedelijke) sarcoide. Ik heb haar van haar 3 jaar.

Op zich zou ik een paard niet zomaar laten staan voor een sarcoide of een melanoom, maar een driejarige met een sarcoide op het ooglid zou ik wel laten staan. Een sarcoide kan op verschillende manieren weggehaald of behandeld worden, maar deze locatie is niet erg gunstig. Je kan namelijk niet zomaar gaan snijden in een ooglid en het lijkt me niet dat je zo dicht bij een oog heftige zalven kan aanbrengen. Ik zou het niet doen.

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:50

Ik zou dit ook nooit doen. Waarom onnodig risico nemen? Problemen krijg je - helaas - vaak vanzelf.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:51

Persoonlijk geen ervaring mee, maar toch zou ik het niet doen.
Las ooit de uitspraak: problemen/zorgen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf wel...

Succes met je keuze.

Sanet

Berichten: 7945
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:57

Oei, ik vind op een ooglid toch wel spannender dan op een “gemoedelijkere” plek.

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:58

Er zijn diverse topics over op Bokt. Zelf meegemaakt. Dat is na behandeling goed afgelopen maar dat was een sarcoide bij de mondhoek. Op een ooglid zou ik er nooit aan beginnen.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:00

Wat voor Sarcoid is het? En is het een schimmel? Ik heb een verzorgpaard gehad die sarcoiden had en daar heel gezond oud mee werd, maar die was al 14 toen hij de eerste kreeg en zaten op een gunstige plek

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:05

Eve_16 schreef:
Ik zou dit ook nooit doen. Waarom onnodig risico nemen? Problemen krijg je - helaas - vaak vanzelf.

Klopt, problemen moet je niet kopen.

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:08

Op het ooglid vind ik wel een hele vervelende plek, dus die zou ik daarom toch laten staan.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:08

Dat is niet simpel.
Mijn PRE had 2 sarcoïden. Eéntje in de lies en ééntje bij de singel. Allebei weggekregen met Virex zalf en nooit meer teruggekomen.
Op een ooglid is iets anders natuurlijk. Zalfjes gaat 'm daar niet worden moest het ding gaan groeien.
En snijden is vaak ook niet de heilige graal.

Maar puur mijn eigen mening en mezelf kennende... als ik 't beestje écht zou zien zitten, dan kocht ik 'm. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:11


mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 15:13

MCE schreef:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... j-paarden/

denk dat overleg met een dierenarts beter is, er zijn nl. verschillende sarcoiden,


Daar dacht ik dus ook aan om contact te zoeken met de da, tis alleen jammer dat het beestje zover weg staat je rijdt er niet ff snel heen en weer heen

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 15:14

Pandora2 schreef:
Dat is niet simpel.
Mijn PRE had 2 sarcoïden. Eéntje in de lies en ééntje bij de singel. Allebei weggekregen met Virex zalf en nooit meer teruggekomen.
Op een ooglid is iets anders natuurlijk. Zalfjes gaat 'm daar niet worden moest het ding gaan groeien.
En snijden is vaak ook niet de heilige graal.

Maar puur mijn eigen mening en mezelf kennende... als ik 't beestje écht zou zien zitten, dan kocht ik 'm. :D


Haha ja precies ik ken mezelf ook te goed en is een hele knappe fjord verder om te zien!

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 15:16

Pallatin schreef:
Wat voor Sarcoid is het? En is het een schimmel? Ik heb een verzorgpaard gehad die sarcoiden had en daar heel gezond oud mee werd, maar die was al 14 toen hij de eerste kreeg en zaten op een gunstige plek


Dat weet ik dus niet, denk dat ik mijn da morgen maar eens ff bel in de hoop dat die me iets meer duidelijkheid kan verschaffen, ik weet dat hij vrij ervaren is met dit soort dingen, tis wel lastig

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:19

Omwille van de plek zou ik specifiek deze laten staan. Als ik zo even overdenk wat de gangbare behandelingen zijn tegen sarcoïdes dan lijkt me dat het ooglid al veel behandelingen uitsluit, dan wel bemoeilijkt.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:30

Ik zou het zeker niet doen.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:46

Vraag je DA. Wel een slechte plek op het ooglid.Als ik persoonlijk gek ben van een paard en hij is gunstig geprijsd dan koop ik hem wel.Maar de prijs moet dan wel aangepast zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:50

mirmar schreef:
MCE schreef:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... j-paarden/

denk dat overleg met een dierenarts beter is, er zijn nl. verschillende sarcoiden,


Daar dacht ik dus ook aan om contact te zoeken met de da, tis alleen jammer dat het beestje zover weg staat je rijdt er niet ff snel heen en weer heen


zou er toch een ritje aan wagen, een dierenarts/-kliniek daar in de buurt vragen mee te kijken, hij moet gekeurd worden?? of is dat al gedaan, kun je dat in een keer doen

een sarcoid op die plek zou ik extra voorzichtig zijn, zeker willen weten welke vorm het is en wat de mogelijkheden//kosten zijn om te behandelen
een paard met een lam/incorrect ooglid (hoeft niet, kan wel ) ...........daar moet je goed over nadenken, zeker bij een jong paard en wat wil je er mee gaan doen

en wat als gezegd is: als het te behandelen was had de huidige eigenaar het al wel gedaan, denk ik
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-21 16:21, in het totaal 3 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:59

Niet aan beginnen. :)

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:04

Ik heb ervaring met m’n vorige paard en een plekje had. Op z’n bil/achterbeen en na behandeling met zalf is het rustig en niet meer actief geweest en had hij er geen last van. Dus de sarcoid is voor mij zelf geen probleem maar op het ooglid zou ik toch teveel risico vinden. Als het makkelijk te behandelen was had misschien de verkoper dit ook al gedaan? En de prijs is best flink zeg je dus dat zou mij ook tegenhouden.

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 16:57

anjali schreef:
Vraag je DA. Wel een slechte plek op het ooglid.Als ik persoonlijk gek ben van een paard en hij is gunstig geprijsd dan koop ik hem wel.Maar de prijs moet dan wel aangepast zijn.


Prijs is nog €4500, vind ik best veel iig voor een paardje met deze aandoening. Het hoeft niet fout te gaan maar kan wel natuurlijk.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:00

Ik heb ervaring met sarcoïd op het ooglid, zie hier mijn topic: [MD] [Volg] Het gevecht tegen een Sarcoïd

Het is een hele heftige behandeling maar wel met goed resultaat. Kosten zijn wel flink aan de maat, maar werden in mijn geval grotendeels vergoed. Zou ik het nog een keer doen? Afhankelijk van de leeftijd já, het is heftig maar het absoluut waard. We zijn bijna 5 jaar verder en er is niets terug van te zien, in tegenstelling tot vele andere behandelingen die continu herhaald worden.

Zou ik een paard er mee kopen? Persoonlijk nee, ik snap eigenlijk niet zo goed waarom de huidige eigenaren niet ingrijpen? Hoe groter het wordt ....

Succes met het maken van je keus!

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:05

mirmar schreef:
anjali schreef:
Vraag je DA. Wel een slechte plek op het ooglid.Als ik persoonlijk gek ben van een paard en hij is gunstig geprijsd dan koop ik hem wel.Maar de prijs moet dan wel aangepast zijn.


Prijs is nog €4500, vind ik best veel iig voor een paardje met deze aandoening. Het hoeft niet fout te gaan maar kan wel natuurlijk.

Klopt ja.Ik zou mijn DA vragen wat de prognose is en de kosten van behandeling die binnen afzienbare tijd nodig zou zijn,van de prijs aftrekken dan.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met sarcoid kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:11

Op een gunstige plek zou ik zeggen: doen, die van mij heeft er 1 op dr borst(voorkant echt) is wel ter grote van zegmaar een 2 euro-munt geweest maar nu verwaarloosbaar-klein, als je niet weet dat ie er zit dan zie je het niet.
Maar ooglid vind ik ander verhaal, is wel een enorm lastige plek.