Rugpijn en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hafrocky
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-04-05

Rugpijn en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-21 18:47

Na een kleine rodeo ontploffing bij me paard gecontroleerd hoe het zadel lag. Tot mijn schrik zat deze al een stuk krapper dan 3 maanden terug . We zijn ook pas net begonnen met inrijden en rij nog maar weinig. Werken wel veel aan de hand en aan de lijn. De bespiering veranderd ook zichtbaar. Aan de lijn wil ze na die ontploffing ook duidelijk 1 kant niet graag op en buigt daar ook niet meer in. Reageert ook iets bij druk langs dr ruggenwervel.

Achteraf gezien heb ik al kleine signalen gehad die ik verkeerd geïnterpreteerd had helaas . Dat was de laatste keer rijden voor de ontploffing en de dag zelf van de ontploffing. Aan de hand heb ik eigenlijk niets gemerkt. Ook niet als ik achteraf terug denk. Behalve dan de natuurlijke scheefheid die je kan verwachten bij een paard waar je nog niet lang mee bezig bent.

Afspraak bij de zadelmaker stond al dus dat komt mooi uit.

Maar dan. Wie laat je dan nog meer komen osteo? chiropractor? Iemand juist gericht op de spieren? Of wat dan? Wat zouden jullie doen?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Rugpijn en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 19:20

Op rust en een goed iemand langs laten komen. Jong paard wil je niet kapot rijden

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 19:21

ja ik vind zelf een masseur/fysio vaak toch wel erg goed.
zij vinden goed waar het paard vastzit en masseren dit los.
zou daar dus naar kijken.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Rugpijn en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:35

Ik zou het jonge paard gewoon enkele dagen laten bekomen in de weide en verder de zadelmaker, inderdaad. Dan weer rustig oppakken.

Massage, fysio, chiropractor voor paarden ... hebben voor mij pas zin als al het andere geprobeerd is; ofwel voor echte topsport, om dat laatste procentje extra te geven.

15 jaar geleden bestond dat allemaal niet en toen liepen de paarden echt niet slechter dan nu!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:38

Sorry, daar sluit ik me echt niet bij aan Koend. Mijn paarden lopen geen topsport maar hebben toch regelmatig een spiertje verrekt hier, of een blokkade daar, zelfs als ze enkel in de wei lopen en niet bereden worden. Een fysio behandeling doet wonderen voor ze.
Zou ook wat moois zijn als mensen enkel naar de fysio gingen als ze topsporters waren...

Wij rijden ze, wij zijn verantwoordelijk voor hun gezondheid.

On-topic; TS, ik zou een goede fysio laten komen. Mijn fysio geeft het altijd zelf aan als ze denkt dat er ook nog een chiro nodig is.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:42

Zeker na rodeo kan een paard zichzelf wel vast bokken in rug, si enz. Zelf voorkeur voor chiropractor omdat deze een gedegen opleiding hebben gehad en in de diepte werken. Je kunt masseren wat je wil als er iets dieper vast zit doet dit weinig. En masseren kun je zelf als ondersteuning ook daarna. Maar dat is voor een ieder anders natuurlijk haha.
Succes, hopelijk snel weer de oude.

hafrocky
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 15:12

Horseloverl schreef:
Op rust en een goed iemand langs laten komen. Jong paard wil je niet kapot rijden


Op rust was al vanzelfsprekend voor me en het inrijden is ook niet voor niets pas op 6 jarige leeftijd begonnen :-)

hafrocky
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-04-05

Re: Rugpijn en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 15:14

Na de ideeën hier boven ga ik opzoek naar een fysio en hopelijk is ze dan weer snel de oude. Iemand nog tips voor een goeie fysio in Noord Holland?

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:18

Ik zou persoonlijk eerst een kundig dierenarts laten langskomen; die kan je, indien nodig, ook adviseren om er een fysio, osteo, chiroraptor, of nog wat anders bij te halen. De dierenarts zal je dan ook kunnen vertellen welke je peut/paat je precies nodig hebt.

Hier een soortgelijk iets gehad; paard moet gevallen zijn in de weide of iets dergelijks (het lag hier niet aan het zadel want ze werd toen niet bereden) en had duidelijk rugpijn. Ik heb de dierenarts laten komen omdat ik vond dat ze wel erg stijf liep, ze bleek een ontsteking in haar rug te hebben (spierontsteking) en ze moest eerst rusten en ontstekingsremmers krijgen. Pas nadat de acute ontsteking weg was, mocht de osteopaat komen. Overigens heeft dezelfde dierenarts me op een ander moment wel eens direct doorverwezen naar de osteopaat, het is niet het type dierenarts dat osteopaten nietsnutten vindt, zeg maar.

osteopaten en fysio's zijn zeker nuttig, maar ik zou bij een duidelijk fysiek ongemak eerst de dierenarts erbij willen. Je wilt het niet onbedoeld erger maken door te vroeg door een osteopaat te laten behandelen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:26

Een naar mijn idee goede fysio/masseur/osteopaat/chiropractor verwijst is door naar een dierenarts voor ze gaan behandelen als er bekend is dat er een probleem is.

Dus ik zou ook eerst een DA erbij halen en aan de hand van zijn conclusies één van bovenstaande werkers.