Chagrijnig paard in het najaar.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:00

Klinkt dan inderdaad niet als verveling. Lastig probleem!
Hormonaal lijkt mij zeker het onderzoeken waard.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:00

Klinkt een beetje als mijn merrie. Bij haar was het de kleinere ruimte met een ander paard wat ze slecht trok in combi met verandering seizoen = geen gras meer op de wei, korter naar buiten en deels paddock. Nu staat ze in het najaar en de winter niet meer alleen op de paddock maar een stuk dijk met paddock. Veel meer ruimte geeft haar rust. Ze is een merrie die altijd laag in rangorde staat en snel bang is voor andere paarden. Dit uit zich in kleine ruimtes door meer draaien,oren in de nek...

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:10

Ik denk ook dat het hormonaal is. Erg vervelend maar wel vrij typisch bij merries.
Ik heb 1 merrie die gewoon heel de winter door hengstig bleef. Wil ook geen aandacht dan dagelijks even een borstel er over en verder aan haar lijf geen polonaise. Zuur de oren pinnen als ik weer weg loop en altijd de baas zijn in de kudde.
Ik geef er zelf weinig aandacht aan. Vind haar gewoon een zuurpruim

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 11:20

Elisa2 schreef:
Wordt ze helemaal niet hengstig of toont ze het niet? Zijn haar baarmoeder en eierstokken weleens onderzocht op cystes of andere problemen? en is ze ooit wel hengstig geweest of gewoon al die tijd niet dat je haar hebt?

Als ze medisch helemaal gezond is dan zou verveling en kou een rol kunnen spelen maar haar leefomstandigheden lijken wel prima.

Rijdt je weleens buiten met haar? andere omgeving? ik had een paard die ik s'winters regelmatig mee moest nemen op wedstrijd/ bos / andere binnebak etc om hem blij te houden. Deze verveelde zich gewoon ook enorm snel en in de zomer was dat minder een probleem ofzo omdat ie dan ook nog uren kon zonnen en in de wei stond. (die stond s"winters alleen in de paddock)


Ik vind het lastig te zeggen of ze echt niet hengstig is of het niet toont.
Tot vorig jaar, zag ik haar niet vaak hengstig, maar zag ik haar bij ruinen in de buurt wel heel duidelijk hengstig.

Dit jaar heb ik haar (met enige twijfel) wel even hengstig gezien in September.

Ik heb Rob Zomer een paar maanden geleden erbij gehad. Uit zijn metingen kwam een verstoorde hormoonhuishouding en daar is ze voor behandeld.
Ik merk echter weinig verschil aan t paard en denk er inderdaad aan om haar te onderzoeken op de kliniek.
Onderzoek op stal eerder door dierenarts bracht geen specifieke gevoeligheid/problemen aan het licht.

Ze gaat wekelijks mee op buitenrit.

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:44

Veel paarden krijgen in het najaar last van maagzweren dus wellicht een optie om ook te onderzoeken.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 11:47

henshem schreef:
Veel paarden krijgen in het najaar last van maagzweren dus wellicht een optie om ook te onderzoeken.


En hoe komt dat?
Ik kan dat begrijpen als ze onvoldoende ruwvoer hebben, maar dat is hier niet het geval. Ze staat nooit zonder voer.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:48

Hoe oud is ze?
Hormonen zou idd heel goed kunnen, maar PPID zou misschien ook kunnen. Ook een disbalans immers.
Altijd op het hoogtepunt in het najaar en ze hoeven niet perse uiterlijke kenmerken (vachtproblemen en verlies van bovenlijn bijv) te tonen.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 11:51

Oja voor de beeldvorming. Mijn paard oogt verder heel tevreden. Slaapt s nachts uitgebreid, staat overdag af en toe een dutje te doen, scharrelt relaxed rond,oogt vriendelijk en komt naar je toe.

Alleen op het moment dat het dan op echt contact aankomt van mij of mn andere paard, dan geeft ze ineens duidelijk aan dat er echt geen zin in heeft.
En dat is in de lente/zomer niet zo.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 11:53

MamaMiesje schreef:
Hoe oud is ze?
Hormonen zou idd heel goed kunnen, maar PPID zou misschien ook kunnen. Ook een disbalans immers.
Altijd op het hoogtepunt in het najaar en ze hoeven niet perse uiterlijke kenmerken (vachtproblemen en verlies van bovenlijn bijv) te tonen.


Ze is 7 en wordt in Mei 8. Ik heb haar sinds haar 4e en toen had ze dit gedrag ook.
Hmm dat is wel interessant om eens te laten onderzoeken.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 12:20

Popstra schreef:
Ik denk ook dat het hormonaal is. Erg vervelend maar wel vrij typisch bij merries.
Ik heb 1 merrie die gewoon heel de winter door hengstig bleef. Wil ook geen aandacht dan dagelijks even een borstel er over en verder aan haar lijf geen polonaise. Zuur de oren pinnen als ik weer weg loop en altijd de baas zijn in de kudde.
Ik geef er zelf weinig aandacht aan. Vind haar gewoon een zuurpruim


Ik denk bij mijn merrie niet aan "gewoon een zuurpruim". Als zij zo reageert is dat vanuit een ongemak. En als ik dat voor haar kan oplossen, dan doe ik dat graag.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:20

Misschien even een hele andere gedachte...Kan het zijn dat ze jouw energie voelt?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 12:29

manubres schreef:
Misschien even een hele andere gedachte...Kan het zijn dat ze jouw energie voelt?


Ja natuurlijk kan dat.
Sinds juli ziet ze me dagelijks. Daarvoor stond ze echter in volpension en zag ze me minder vaak en hoorde ik ook dat ze boos overkwam en moeite met haar hadden in t najaar.
Dus, dan heeft ze denk ik ook "last" van anderen.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:37

Kan het zijn dat ze ergens pijn heeft? Artrose bv speelt vooral op bij kouder vochtig weer.
Het duurt soms best even tot een paard zoiets ook echt onder het zadel of los toont.
Kleine signalen zijn er meestal wel. Het standaard ontlasten van 1 been, scheef lopen, moeite met aanspringen etc

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:42

Kan het zijn dat de deken haar irriteert, of dat ze zich minder veilig voelt met het dek?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 12:46

SjonnieZ schreef:
Kan het zijn dat ze ergens pijn heeft? Artrose bv speelt vooral op bij kouder vochtig weer.
Het duurt soms best even tot een paard zoiets ook echt onder het zadel of los toont.
Kleine signalen zijn er meestal wel. Het standaard ontlasten van 1 been, scheef lopen, moeite met aanspringen etc


Het zou natuurlijk kunnen.
Niet heel merkbaar voor mij.
In Maart dit jaar heeft ze klinische keuring glansrijk doorstaan.
En was er geen enkele onregelmatigheid te vinden.
Jaar ervoor zijn foto's hals en rug gemaakt, omdat ze rennerig kon zijn onder het zadel.
Het jaar ervoor heb ik haar ook uitvoerig laten controleren door dierenarts en heb er okk regelmatig een osteopaat en fysio bij gehad, omdat ze voorheen erg gestresst was. Kwamen nooit echt gekke dingen uit.

Maar, kan het laten onderzoeken natuurlijk.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 12:47

irmaz schreef:
Kan het zijn dat de deken haar irriteert, of dat ze zich minder veilig voelt met het dek?


Ze heeft wel een hekel aan het opdoen van de deken. Altijd al gehad.
Maar, in het jaar dat we haar een winter zonder deken hebben laten lopen, was ze net zo humeurig.
Daarom dit jaar toch maar weer op. Zo blijft ze tenminste korter in t haar.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:01

ik hoor momenteel alleen maar om me heen van paardeneigenaren dat hun paard anders is als normaal. de mijne is ook iets anders dan normaal. hij draait ineens om tijdens het buitenrijden. Gister in de bak weer heerlijk gereden. Maar anderen zeggen ook.. paard ineens heet. of juist afstandelijk en niks willen. Ik denk echt dat t met t tijd vh jaar heeft te maken..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:08

hele andere invalshoek dan normaal maar heb je al eens gepobeerd om haar een dikker deken op te leggen dan je normaal op legt?

Ik heb hier een ruin staan die ook altijd zo was tot ik eens mijn middelvinger op stak naar de "standaard deken regels voor paarden" en hem een dikkere op legde dan eigenlijk "hoort" voor de temperatuur. Sinds is mijn ruin een stuk gemoedelijker. bij hem gingen vanaf eind oktober ongeveer de oren plat en die kwamen niet meer recht tenzij de temperatuur boven de 18 graden ging. :=
Met een dikkere deken is dat probleem opgelost. Nu is ie gewoon zoals hij altijd is maar dan met een dikkere deken dan zijn stalgeno(o)t(en). :+

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:09

boemel schreef:
SjonnieZ schreef:
Kan het zijn dat ze ergens pijn heeft? Artrose bv speelt vooral op bij kouder vochtig weer.
Het duurt soms best even tot een paard zoiets ook echt onder het zadel of los toont.
Kleine signalen zijn er meestal wel. Het standaard ontlasten van 1 been, scheef lopen, moeite met aanspringen etc


Het zou natuurlijk kunnen.
Niet heel merkbaar voor mij.
In Maart dit jaar heeft ze klinische keuring glansrijk doorstaan.
En was er geen enkele onregelmatigheid te vinden.
Jaar ervoor zijn foto's hals en rug gemaakt, omdat ze rennerig kon zijn onder het zadel.
Het jaar ervoor heb ik haar ook uitvoerig laten controleren door dierenarts en heb er okk regelmatig een osteopaat en fysio bij gehad, omdat ze voorheen erg gestresst was. Kwamen nooit echt gekke dingen uit.

Maar, kan het laten onderzoeken natuurlijk.


Mijn ervaring is dat het soms jaren duurt voordat duidelijk is waar het precies zit.
Je zou eens een pijnstiller kunnen gebruiken. Veranderd haar humeur dan weet je dat het door pijn komt.
Je kunt dan wat ondersteunen met bijvoorbeeld duivelsklauw, de “paarde paracetemol volgens mijn DA

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 13:12

Ayasha schreef:
hele andere invalshoek dan normaal maar heb je al eens gepobeerd om haar een dikker deken op te leggen dan je normaal op legt?

Ik heb hier een ruin staan die ook altijd zo was tot ik eens mijn middelvinger op stak naar de "standaard deken regels voor paarden" en hem een dikkere op legde dan eigenlijk "hoort" voor de temperatuur. Sinds is mijn ruin een stuk gemoedelijker. bij hem gingen vanaf eind oktober ongeveer de oren plat en die kwamen niet meer recht tenzij de temperatuur boven de 18 graden ging. :=
Met een dikkere deken is dat probleem opgelost. Nu is ie gewoon zoals hij altijd is maar dan met een dikkere deken dan zijn stalgeno(o)t(en). :+


Ze heeft het snel warm, dat vind ze vast niet fijn.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 13:13

Duivelsklauw is een goed idee. Eens kijken hoe ze zich dan voelt.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:25

Misschien wil ze een (mooie )man ipv een andere merrie .Veel merries worden pas goed hengstig als er een nieuwe ruin op stal komt.Paarden zijn ook hormoon gestuurd hè ..weer geen kans op een veulen voor haar…?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:56

Had mijn vorige paard ook. Zette hem dan gedurende langere tijd op een goed en compleet vitamine supplement en dan was het humeur weer over. Qua drijven was het doordat hij op vaste momenten te eten kreeg. Had hij enkele uren niks te eten dan dreef hij de shet in de hoeken van de wei en wilde als eerste naar binnen. Wei was dan ook al bijna kaal en het hooi door de dag heen ook op.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 18-11-21 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:59

Is ze recent ingeent?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:02

boemel schreef:
manubres schreef:
Misschien even een hele andere gedachte...Kan het zijn dat ze jouw energie voelt?


Ja natuurlijk kan dat.
Sinds juli ziet ze me dagelijks. Daarvoor stond ze echter in volpension en zag ze me minder vaak en hoorde ik ook dat ze boos overkwam en moeite met haar hadden in t najaar.
Dus, dan heeft ze denk ik ook "last" van anderen.


Ik bedoel meer dat jij last hebt van het najaar en ze jouw (negatieve) energie voelt :D