Chagrijnig paard in het najaar.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:09

boemel schreef:
Duivelsklauw is een goed idee. Eens kijken hoe ze zich dan voelt.



niet te lang gaan geven, mijn merrie werd daar dus echt sjaggerijnig van :j
en mijn merrie is fokmerrie geweest en die zagen we ook nooit hengstig.
dus zou dat dus niet te erg vinden, laat de monnikspeper gewoon maar weg.

misschien kun je wat gaan wandelen met haar, wat kruiden in de paddock verstoppen,wat takken etc.
wat meer uitdaging?


boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 13:11

office schreef:
Misschien wil ze een (mooie )man ipv een andere merrie .Veel merries worden pas goed hengstig als er een nieuwe ruin op stal komt.Paarden zijn ook hormoon gestuurd hè ..weer geen kans op een veulen voor haar…?


Ze was altijd hartstikke hengstig bij mooie mannen. Helaas voor haar is hier geen mooie man te bekennen :D

M1+10

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 13:12

SARINO schreef:
Is ze recent ingeent?


Ja, ze is in Oktober ingeënt.

M1+10

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 13:14

ellepel schreef:
boemel schreef:
Duivelsklauw is een goed idee. Eens kijken hoe ze zich dan voelt.



niet te lang gaan geven, mijn merrie werd daar dus echt sjaggerijnig van :j
en mijn merrie is fokmerrie geweest en die zagen we ook nooit hengstig.
dus zou dat dus niet te erg vinden, laat de monnikspeper gewoon maar weg.

misschien kun je wat gaan wandelen met haar, wat kruiden in de paddock verstoppen,wat takken etc.
wat meer uitdaging?


Oh dan ben ik daar voorzichtig mee.

Probleem is nu gewoon ook voor mij de korte dagen. Als ik klaar ben met werk, is het donker.
Dus op vrijdag, zaterdag en zondag doe ik wat met haar.

Onze rijbakbodem wordt volgende week aangelegd. Dan nog omheining en verlichting, dus t kost nog wat tijd

M1+10

henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:20

boemel schreef:
henshem schreef:
Veel paarden krijgen in het najaar last van maagzweren dus wellicht een optie om ook te onderzoeken.


En hoe komt dat?
Ik kan dat begrijpen als ze onvoldoende ruwvoer hebben, maar dat is hier niet het geval. Ze staat nooit zonder voer.


Geen idee. Als je het maagzweer topic leest, zal je zien dat het helaas heel vaak voorkomt. Ik hoop voor je dat dit niet het geval is.

henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:22

boemel schreef:
Duivelsklauw is een goed idee. Eens kijken hoe ze zich dan voelt.


Het verergert maagproblemen dus zou er wel mee oppassen.

Maddy_Paola

Berichten: 1325
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:36

Mijn merrie was sowieso een dominante trut, maar dit sloeg vorige week om naar echt aanvallen, ze was ook hengstig en toonde dat heel goed door de mannen die ze zag, dus ik koppelde t al wel daaraan, heb al vaker acupunctuur laten doen en daat geniet ze altijd van, dus die bericht en ja hoor raak op dr eierstok, sinds de behandeling echt weer heel stuk gekalmeerd, gister nog paar keer lelijk en nu al helemaal niet meer aanvallen.

Ik kan niet helemaal duiden hoe t helpt precies maar hier hielp t O:)

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:42

Klinkt niet direct als een magnesium tekort qua gedrag, maar de tijd van het jaar, aankomende winter periode wel, is wellicht een poging waard om dat bij te gaan geven?

Ik zelf denk eigenlijk ook dat het eerder last van de maag zou kunnen zijn. Het gedrag lijkt daar meer op denk ik.

Er is blijkbaar toch stress of ongemak ergens van en dat kan zeker op de maag slaan ondanks continue beschikking over ruwvoer.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:56

Ik zou toch hormonaal kijken, eind van het seizoen is de hengstigheid vaak heftiger. Kan toch wat krampen dan geven waardoor ze niet lekker in der vel zit en ze niemand in haar buurt tolereert. Het blijft een vrouw haha..

Mijn merrie is nu ook iets zuurder naar andere paarden, maar merk dat het bij haar echt de hengstigheid is en dat ebt straks weer weg. En sommige paarden houden gewoon niet zo van de herfst.

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 14:05

Magnesium heeft ze heel lang erbij gehad. Ik merkte daar echt niets van (verschillende merken gevoerd).

Maar, ik lees veel verschillende opties wat het zou kunnen zijn. En dat is is niet allemaal door een dierenarts op stal uit te zoeken.
Momenteel is t even spits hier qua werkzaamheden, maar ik ga haar over een paar weken laten checken op de kliniek.

En hopelijk komt er wat concreets uit.
Het is een erg leuk paard (vind ik dan) :D, maar ook een aparte.
Lange tijd veel gedragsproblematiek gehad, doordat ze ontzettend bang was voor mensen en andere paarden.

Daar merk je nu aan de oppervlakte nog maar weinig van, maar wellicht zit daar toch ook nog een stuk stress.

M1+10

SjonnieZ

Berichten: 2254
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:10

boemel schreef:
Magnesium heeft ze heel lang erbij gehad. Ik merkte daar echt niets van (verschillende merken gevoerd).

Maar, ik lees veel verschillende opties wat het zou kunnen zijn. En dat is is niet allemaal door een dierenarts op stal uit te zoeken.
Momenteel is t even spits hier qua werkzaamheden, maar ik ga haar over een paar weken laten checken op de kliniek.

En hopelijk komt er wat concreets uit.
Het is een erg leuk paard (vind ik dan) :D, maar ook een aparte.
Lange tijd veel gedragsproblematiek gehad, doordat ze ontzettend bang was voor mensen en andere paarden.

Daar merk je nu aan de oppervlakte nog maar weinig van, maar wellicht zit daar toch ook nog een stuk stress.


Vandaar mijn voorstel om eens een weekje een pijnstiller te geven. Dan weet je meteen of het door pijn komt of meer mentaal.

Dit hebben we zo bij 2 van mijn paarden gedaan en dat heeft me veel wijzer gemaakt. Beide werden bokkig
Paard nr 1 pijn (artrose SI gewricht)
Paard nummer 2 teveel energie

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:10

Mijn merrie kreeg juist last van haar hormonen doordat ze rond deze periode de paddock op ging. Voor haar was de ruimte juist te klein; lees 10bij 10 met schuilstal van 4x3.

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:18

Geeuwt ze vaak?

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 14:40

Coentjuh schreef:
Geeuwt ze vaak?


Valt mee.

Alleen na het rijden als we terug bij huis komen na een buitenrit.
En als ik de andere merrie lang sta te poetsen, dan komt er er soms een beetje bij staan suffen en geeuwt ze ook wel eens.

M1+10

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 14:47

Pumpkins schreef:
Mijn merrie kreeg juist last van haar hormonen doordat ze rond deze periode de paddock op ging. Voor haar was de ruimte juist te klein; lees 10bij 10 met schuilstal van 4x3.


Toch vanuit een stress dan waarschijnlijk?
Nou ja, hier staat ze voor het eerst in een paddock.

Nu eindelijk de luxe van paarden aan huis, maar niet mega veel grond en redelijk lage en natte grond.

Ze gaan in principe 4 a 5 uur per dag op de wei in de winter en de rest paddock.
Zou het best anders willen, maar anders krijgen we weer andere problemen als mok door drassigheid bodem, risico op uitglijden of teveel suikers in de ochtend.

We hebben bijna een rijbak met goede bodem, dus ik kan ze daar dan onder toezicht nog even losgooien, zodat ze ff van zich af kunnen knetteren.

En dan heeft ze al zoveel meer beweging als toen ze in pension stond.
Ik kan er ook niet meer van maken.

M1+10

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:04

zou ze pijn of last van haar gewrichten kunnen hebben icm vocht ?
ons paard met artrose is ook altijd stijf als ik last heb van mijn reuma door het vocht in het voor en najaar en winter.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 15:09

kwita schreef:
zou ze pijn of last van haar gewrichten kunnen hebben icm vocht ?
ons paard met artrose is ook altijd stijf als ik last heb van mijn reuma door het vocht in het voor en najaar en winter.


Tja, zonder rx of onderzoek weet ik dat natuurlijk niet met zekerheid, maar paard is 7 jaar oud en komt glansrijk door de buigproeven.
Ik zeg niet dat ze geen artrose heeft, want ik heb het niet laten onderzoeken, maar er is niet hard aanleiding voor om het te verwachten.

M1+10

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:16

Mijn ene merrie van 14 is ook zo. Maakt niet echt uit waar ze staat.

Wij hebben een pp, dus ze lopen 24/7 rond en kiezen. Schuilstal met nu inloop stallen. Helaas zijn een paar andere oudere paarden overleden en is ze nu met haar moeder en broer over. Ze is gek op ze, kan er niet zonder, maar heeft haar grens.

Wij bieden op meerdere plekken hooi aan en daar is genoeg ruimte om samen te eten.

We hebben paden, dus ze zetten elkaar niet in een hoek vast. Maar ze gaan wel samen in een stal staan op elkaars lip.

Dit jaar is ze drachtig en is lief, maar haalt soms uit.

2jr terug heb ik haar lange tijd kamille gegeven. Niet eens voor haar zelf, maar voor de rest zodat ze gewoon iets relaxter was en dat hielp wel aardig vond ik eigenlijk.

Ze stonden onder 150gr, maar vd week waren ze zo aan het rennen en druk, dat ik de 300gr op heb gelegd. Ik was niet zo voor dekens en alles heeft ook zonder gestaan jaren, maar ze is gevoelig en beweegt te weinig en wordt chagerijnig zonder.
Haar broer kon echt niet wennen aan zonder dekens en hun moeder is 28, dus proberen we nu zo laatste 2jr ook te helpen met op gewicht en soepel te blijven.

Maar de gezellige merrie is pas 14 en rent ook als een gek naar stal als het 2 druppels regent. Met dekens blijft ze rondlopen, dus staan ze elkaar ook minder te irriteren.

Ik zou eens kijken of ze voldoende rust pakt, het voer eens goed bekijken en ook checken hoe ze blijft bewegen.

Overigens geef uk ondanks 24/7 op een pp wel extra beweging, want ze moeten soms echt hun ei kwijt als ze verder niks doen. Uiteindelijk of je 100m2 of 1ha hebt, blijft het wel 1 en dezelfde ruimte.

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 15:21

superpony schreef:
Mijn ene merrie van 14 is ook zo. Maakt niet echt uit waar ze staat.

Wij hebben een pp, dus ze lopen 24/7 rond en kiezen. Schuilstal met nu inloop stallen. Helaas zijn een paar andere oudere paarden overleden en is ze nu met haar moeder en broer over. Ze is gek op ze, kan er niet zonder, maar heeft haar grens.

Wij bieden op meerdere plekken hooi aan en daar is genoeg ruimte om samen te eten.

We hebben paden, dus ze zetten elkaar niet in een hoek vast. Maar ze gaan wel samen in een stal staan op elkaars lip.

Dit jaar is ze drachtig en is lief, maar haalt soms uit.

2jr terug heb ik haar lange tijd kamille gegeven. Niet eens voor haar zelf, maar voor de rest zodat ze gewoon iets relaxter was en dat hielp wel aardig vond ik eigenlijk.

Ze stonden onder 150gr, maar vd week waren ze zo aan het rennen en druk, dat ik de 300gr op heb gelegd. Ik was niet zo voor dekens en alles heeft ook zonder gestaan jaren, maar ze is gevoelig en beweegt te weinig en wordt chagerijnig zonder.
Haar broer kon echt niet wennen aan zonder dekens en hun moeder is 28, dus proberen we nu zo laatste 2jr ook te helpen met op gewicht en soepel te blijven.

Maar de gezellige merrie is pas 14 en rent ook als een gek naar stal als het 2 druppels regent. Met dekens blijft ze rondlopen, dus staan ze elkaar ook minder te irriteren.

Ik zou eens kijken of ze voldoende rust pakt, het voer eens goed bekijken en ook checken hoe ze blijft bewegen.

Overigens geef uk ondanks 24/7 op een pp wel extra beweging, want ze moeten soms echt hun ei kwijt als ze verder niks doen. Uiteindelijk of je 100m2 of 1ha hebt, blijft het wel 1 en dezelfde ruimte.


We hebben camera bewaking.
De 1e maand heeft ze niet gelegen, maar nu liggen ze met regelmaat rond 19.30 al te pitten. En dat meerdere keren in een nacht. Verder dut ze overdag ook gewoon. Zowel in de wei als in de paddock.

Ze heeft een vaste hoek in de paddock waar ze mest.
Op andere plekken ia het voer en het water halverwege.
Ondanks dat het niet zo groot is, zie ik haar met regelmaat even lopen om te eten, te mesten of te drinken.

Ik vind het sneu om haar een dikkere deken op te doen. Het is niet koud en nu is 200gr ruimschoots genoeg.

M1+10

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Chagrijnig paard in het najaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:26

Als ik jouw berichten zo lees heeft ze het eigenlijk prima voor elkaar. Ik zag ook dat ze wel slaapt en haar rust neemt. Zie je haar ook liggen? En dan bedoel ik dus heeft ze een fijne, droge plek om echt even te kunnen slapen?

Zit verder vooral aan hormonaal te denken hoor. En verder misschien toch wat meer beweging en/of uitdaging?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:30

In Maart en Sept zijn 2 ruintjes hier overleden. Zag deze 3 ook wat minder (samen) liggen de laatste tijd en nu weer dagelijks. Dat is wel echt belangrijk.

Ik was echt niet voor dekens. Ze hebben jaren 24/7 zonder gestaan. Weet ook goed hoe hun vacht werkt. Maar als er paarden zijn die het niet zonder redden, moet je wat.
Het gaat niet eens altijd om de temperatuur. Ook wat voor deken je op hebt, kan verschillen. De ene van 100gr ademt goed, ligt fijn en de andere is zwaar, ademt niet etc.

Ik controleer elke dag onder de dekens en nu staan ze ook even zonder om te rollen bijv. Maar zag onrust, dus dan zijn ze kribbig op het lijf en de gevoelige reageren snel.

Als mn merrie echt heel chagerijnig is, pak ik haar wel extra om haar ei kwijt te kunnen. Haar moeder had dat voorheen ook wel en dat was ook vervelend voor de anderen, dus dan ging ze even aan de longe. Maar dan laat ik ze ook wel even hun gang gaan. Endig wel goed natuurlijk, maar dat ei mogen ze even kwijt en helpt altijd goed.

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 15:34

Jessix schreef:
Als ik jouw berichten zo lees heeft ze het eigenlijk prima voor elkaar. Ik zag ook dat ze wel slaapt en haar rust neemt. Zie je haar ook liggen? En dan bedoel ik dus heeft ze een fijne, droge plek om echt even te kunnen slapen?

Zit verder vooral aan hormonaal te denken hoor. En verder misschien toch wat meer beweging en/of uitdaging?


Ja, ze ligt, maar niet languit als je dat bedoeld. En liggen doet ze iedere nacht.

Ze hebben een stal van 7,5x3,5m. Rubber matten op de vloer, vlas en stro.
Ze slaapt echter altijd in de paddock.

We hebben paddockroosters op drainagezand gelegd en daar weer een laag drainagezand. Er zijn echt nooit plassen.

Meer beweging komt binnenkort goed als we de bak hebben. Meer uitdaging .. ik weet t niet. Ze is snel overprikkeld.
We hebben daarom gekozen voor een heel lief stabiel paard erbij.

Ze gaat 1 a 2x per week mee op buitenrit.
En als we de bak hebben ga ik weer dressuur en grondwerkles nemen.

M1+10

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:59

boemel schreef:
Jessix schreef:
Als ik jouw berichten zo lees heeft ze het eigenlijk prima voor elkaar. Ik zag ook dat ze wel slaapt en haar rust neemt. Zie je haar ook liggen? En dan bedoel ik dus heeft ze een fijne, droge plek om echt even te kunnen slapen?

Zit verder vooral aan hormonaal te denken hoor. En verder misschien toch wat meer beweging en/of uitdaging?


Ja, ze ligt, maar niet languit als je dat bedoeld. En liggen doet ze iedere nacht.

Ze hebben een stal van 7,5x3,5m. Rubber matten op de vloer, vlas en stro.
Ze slaapt echter altijd in de paddock.

We hebben paddockroosters op drainagezand gelegd en daar weer een laag drainagezand. Er zijn echt nooit plassen.

Meer beweging komt binnenkort goed als we de bak hebben. Meer uitdaging .. ik weet t niet. Ze is snel overprikkeld.
We hebben daarom gekozen voor een heel lief stabiel paard erbij.

Ze gaat 1 a 2x per week mee op buitenrit.
En als we de bak hebben ga ik weer dressuur en grondwerkles nemen.


Ah duidelijk! Klinkt als een fijne plek met volop mogelijkheden. Daar zal het vermoedelijk dan niet aan liggen.

Met uitdaging bedoel ik niet perse spannende dingen, maar inderdaad wat grondwerk of vrijheidsdressuur ofzo. Of wat bedenken voor in de paddock, meer afwisseling in de voerplekken, wat voer verstoppen op plekjes zodat ze wat meer moet zoeken.

Maar nogmaals, merries en hormonen, dat kan natuurlijk ook gewoon de oorzaak zijn. ;) Succes!

SARINO

Berichten: 464
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:27

boemel schreef:
SARINO schreef:
Is ze recent ingeent?


Ja, ze is in Oktober ingeënt.


Misschien enten in het voorjaar /zomer ? Dan zitten ze beter in hun vel en hebben betere weerstand. Ze kunnen best last hebben van een inenting.

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 16:31

Dat is een idee, dankjewel.
Ik rij momenteel toch geen wedstrijden, heb ook al over de mogelijkheid van titteren gesproken met de dierenarts.

M1+10


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Contemplate, DotBot en 17 bezoekers