In november hele wintervacht kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xxxmh

Berichten: 3459
Geregistreerd: 21-06-11

In november hele wintervacht kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 14:28

Hoi,

Mijn bijrijdpaard (haflinger) begint altijd eind augustus ,als de dagen korter beginnen te worden, met haar wintervacht. Eind september of oktober moeten we haar altijd scheren anders is het niet te doen met rijden en heeft ze er last van. Dit jaar merkte ik in oktober dat ik haar met het rijden tijdens het uitstappen goed op adem kreeg en bijna droog dus zei tegen de eigenaar dat we beter met het scheren kunnen wachten. Ongeveer 2 weken geleden begon ze ineens ontzettend te verharen, zoals in het voorjaar, en kreeg ze een kale plek bij de singel. Dat haar is nu weer aangegroeid. Ze is nu haar hele wintervacht kwijt en haar kleur is nu van haar zomervacht. In de winter wordt ze altijd heel rood. Nu heeft ze afgelopen 1.5 jaar wel veel meegemaakt:
- Juni 2020 hoefbevangen > pijnstillers.
- oktober & november 2020 liep ze niet lekker, na 3 dierenartsen toch de diagnose hoefbevangen (gelukkig wel al die tijd behandeld als een hoefbevangen paard) > pijnstillers.
- mei 2021 is haar oog eruit gehaald ivm een tumor, ze heeft toen een narcose gehad en op de kliniek pijnstillers.
- oktober 2021 koliek > weer pijnstillers.
Nu hoor ik van sommige stal genoten dat het misschien wel komt door de narcose en dat ze veel medicijnen heeft gehad dat ze nu zo raar doet met haar vacht. Verder ziet haar vacht en glimmend uit en zie je appeltjes en aan het paard zelf merken we ook niks. Ze heeft nu sinds zondag een deken op omdat we niet weten hoe goed de vacht nu in staat is om haar warm te houden. We wachten het af en misschien krijgt ze geen wintervacht meer dit jaar en misschien wel en moeten we alsnog scheren. In die 6 jaar nooit meegemaakt met haar want ze is altijd echt een teddybeer in de winter als we niet scheren haha.


Afbeelding
21 oktober


Afbeelding
16 november


Afbeelding
Dit haalde ik er vanaf steeds, alleen maar met de rosborstel

♡ Summer ♡
B+11 L1+3


Siers83

Berichten: 7261
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: In november hele wintervacht kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:30

Ik zou haar eens laten testen op PPID. HB is een symtoom ervan net als vachtproblemen. Het zou me niks verbazen als ze dit heeft

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:31

En ze staat niet toevallig nu in een binnenbox met de lampen aan tot 22:00 oid?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:32

Dit kan zeer zeker door de medicatie en/of narcose komen.

Het komt bij mensen ook regelmatig voor dat er meer haaruitval is na een narcose. Dit kan zeker tot een half jaar na operatie voorkomen.

xxxmh

Berichten: 3459
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 14:32

tamary schreef:
En ze staat niet toevallig nu in een binnenbox met de lampen aan tot 22:00 oid?


Ze staat wel binnen en de lampen gaan wisselend uit. Maar dit is elk jaar zo geweest.

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

xxxmh

Berichten: 3459
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 14:34

Siersma schreef:
Ik zou haar eens laten testen op PPID. HB is een symtoom ervan net als vachtproblemen. Het zou me niks verbazen als ze dit heeft


Ze is hoefbevangen geworden door te rijk en veel hooi (ze is toen ze jong was ook al een keer bevangen geweest, nu is ze rond de 100 kilo afgevallen en hebben we het onder controle) en de vacht wordt krullend en lang en moeilijk verharen en dat heeft ze totaal niet.

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:39

xxxmh schreef:
Siersma schreef:
Ik zou haar eens laten testen op PPID. HB is een symtoom ervan net als vachtproblemen. Het zou me niks verbazen als ze dit heeft


Ze is hoefbevangen geworden door te rijk en veel hooi (ze is toen ze jong was ook al een keer bevangen geweest, nu is ze rond de 100 kilo afgevallen en hebben we het onder controle) en de vacht wordt krullend en lang en moeilijk verharen en dat heeft ze totaal niet.


PPID uit zich niet bij alle paarden/pony's hetzelfde. Mijn PPID pony had op snel dik zijn en veel drinken na ook geen van de andere symptomen. Ik zou er een testje aan wagen.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:48

Hi, dat ze een paar weken geleden ging verharen is niet zo raar, dit is de herfstrui, die meestal rond begin herfst, wanneer de zon weer van stand gaat veranderen. de vacht ziet er wel mooi compact uit. het zou van narcose kunnen zijn, maar het kan ook gewoon goed zijn dat ze minder vacht aanmaakt dit jaar. mijn wolbaal fjord had 2 jaar terug enorme dikke fluf-vacht en is nu heel dun, bijna zomerachtig. wel staan er bij ons op stal daglichtlampen aan tot 22.30u, en dat scheelt heel veel in de haaraanmaak. testen op PPID kan altijd, om t uit te sluiten, maar vooralsnog denk ik vooral goed in de gaten houden of ze koud staat: dat zie je ook aan haar houding (beetje ineengedoken), uitstaand haar e.d. Regendeken helpt ook vaak goed, verliezen ze minder energie om warm te blijven mee. PPID vacht is echt wel anders dan normale vacht, dat zou je dan al wel moeten zien, denk ik.

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: In november hele wintervacht kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:50

Ik denk ook aan ppid...

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: In november hele wintervacht kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:56

Die van mij is nu ook flink aan het ruien. Dat is toch normaal deze tijd?
De kippen zijn ook in de rui nu

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Petunia27

Berichten: 203
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:06

Ik vind het beeld van haaruitval niet typisch PPID, vroege wintervacht aanmaken dat dan weer wel. Maar ik lees ook dat je paardje behoorlijk wat mee heeft gemaakt wat zich natuurlijk uit in de vacht. Testen zou je altijd kunnen doen. Mijn paardje heeft geen wintervacht en is momenteel ook in de rui

"Every flower must grow through dirt"

― Laurie Jean Sennott

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: In november hele wintervacht kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:09

Die van mij staat er nu zo bij en ook flink in de rui.

Afbeelding

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

xxxmh

Berichten: 3459
Geregistreerd: 21-06-11

Re: In november hele wintervacht kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 18:33

Bedankt voor de reacties. Vindt het alleen zo bizar dat als het wel van de narcose komt dat het na een half jaar pas te merken is.

♡ Summer ♡
B+11 L1+3


Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:35

Toch is het bijzonder....

Paard gaat pas weer verharen na de kortste dag.... Dus na 21 dec.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chantal_bel, lgw en 24 bezoekers