Blessure aanhechting tussenpees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:25

Bij mij zat er standaard een hoes omheen met dubbel klittenband.

Ik heb gehuurd via de website, de eerste maand kreeg ik toen ook korting. Maar weet niet of dit nog zo is. Ik heb hem vorig jaar gebruikt.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:43

Tierania_ schreef:
Bij mij zat er standaard een hoes omheen met dubbel klittenband.

Ik heb gehuurd via de website, de eerste maand kreeg ik toen ook korting. Maar weet niet of dit nog zo is. Ik heb hem vorig jaar gebruikt.


Klopt, toen ik m kocht, 15 jaar geleden, waren die er nog niet :D
En kan via de website of even berichtje via Facebook sturen, Arja is super aardig en ook heel goede service vind ik.

Ik heb er idd een bandage omheen.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:55


KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 01:34

Gadver El, wat een pech weer. Had Janderegelaa niet ook iets met laser in het profiel staan? Ja, deze https://www.hplt.nl/
Sterkte voor je ventje, en natuurlijk ook voor jou!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 23:15

Thanx allemaal!
Ja enorm balen, vooral ook vanwege zijn pssm… maar het is niet anders, we gaan voor een goed en vlot herstel!

Ik heb besloten om nu eerst de minipulse te gaan proberen, wil ‘m een maand huren om te kijken hoe dat gaat.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-21 11:40

Ik heb de mini pulse gisteren binnen gekregen, nu 2x om gehad.
Even studeren dat ‘ie op de goede plek blijft hangen en niet naar beneden zakt, maar verder is het goed te doen.
Nu duimen dat hij er baat bij gaat hebben!

Bibin
Berichten: 62
Geregistreerd: 14-12-20

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:51

Veel succes, wanneer heb je de volgende scan?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-21 12:16

Bibin schreef:
Veel succes, wanneer heb je de volgende scan?


Dank je!
Ik moet maandag even bellen om de afspraak te maken, in principe in de week voor de kerst als ze dan nog plek hebben op de dagen dat ik kan en anders zal het na de kerst worden.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 16:15

Druk aan de slag met de mini pulse, en vandaag ook speciaal beslag er onder, nu kunnen we alleen nog maar duimen…
2o dec terug voor controle…


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 22:51

Ik haal ‘m weer even omhoog…

Afgelopen maandag controle en echo gehad en dat was een flinke tegenvaller…
In al die weken enorm ons best doen om alles zo goed mogelijk te doen was er qua herstel helemaal niets gebeurd….
Dat was echt wel even een shock…

We gaan nu shockwave proberen en ik houd de minipulse nog aan en dan maar duimen dat er wel wat gaat gebeuren….

Hebben meer mensen hier de ervaring dat er de eerste weken n8ks gebeurde maar dat er later toch wel herstel kwam?

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 23:58

Mijn (vorige) paard heeft een peesschede ontsteking, verklevingen op de pees, een scheur van 4 centimeter in de oppervlakkige buiger en een scheur van 6 centimeter in de diepe buiger gehad. Hij is geopereerd aan de verklevingen en moest daarna een maanden op boxrust. Al snel werd zijn been zo dik dat de huid van lies tot hoef open scheurde. Het enige wat hielp was inspuiten, maar dat was maar tijdelijk. De genezing van de pees verliep ook maar moeizaam. Na 6 maanden boxrust, was de vooruitgang echt minimaal, dus ik wilde iets anders proberen. Ik heb mijn paard toen naar het zwembad (niet verwarren met een acquatrainer) gestuurd voor revalidatietraining. Het resultaat was echt verbluffend. Van 6 maanden bijna geen verbetering en heel veel problemen door de zwelling echt binnen 4 weken naar een gigantische verbetering. Ook de scans lieten veel verbetering zien en het is nooit meer dik geworden. Ik heb hem nog 4 weken laten staan om echt het maximale eruit te halen. Hij is volledig genezen en mocht alles weer doen!

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 00:48

Hier ook ervaring met tussenpees is een nare blessure. Hier wel herstel tussen de echo's da gaf toen aan wanneer dat niet het geval zou zijn het een moeilijk verhaal zou worden maar we zouden dan gaan inspuiten met bloedplaatjes en laseren.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 01:10

Nouvel schreef:
Ik haal ‘m weer even omhoog…

Afgelopen maandag controle en echo gehad en dat was een flinke tegenvaller…
In al die weken enorm ons best doen om alles zo goed mogelijk te doen was er qua herstel helemaal niets gebeurd….
Dat was echt wel even een shock…

We gaan nu shockwave proberen en ik houd de minipulse nog aan en dan maar duimen dat er wel wat gaat gebeuren….

Hebben meer mensen hier de ervaring dat er de eerste weken n8ks gebeurde maar dat er later toch wel herstel kwam?


Ja hier eentje met een tussenpeesblessure in het voorbeen. 2.5 maand op de wei en 0 verbetering. Daarna shockwave toegepast, en herstel aanzienlijk sneller. Ben er uiteindelijk wel 8 maanden zoet mee geweest.

4 maanden later botvlies beschadigd, zelfde been. Waar tussenpees aanhecht. Tildren infuus, en 2x shockwave. Ben van begin juli tot begin december bezig geweest, maar we mogen nu opbouwend alles weer.
Ik zou zo weer voor shockwave kiezen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 08:22

Bedankt voor jullie reacties.
Hmm echt een lastigere blessure dat ik had verwacht en had ingeschat dus…

Wij hebben nu 1x shockwave gehad, nog 2x te gaan, ik hoop echt dat dat wat gaat doen…

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 09:11

Mijn paard heeft beiderzijds achter een blessure aan de aanhechting van de tussenpees. Was ook met alleen rust niks verbeterd. Laser had ook niet geholpen helaas. Na 3x shockwave ging het wel beter. Maar een jaar later met rustige opbouw was de blessure fors verslechterd en nu is ze met pensioen op 13 jarige leeftijd.

Elke blessure is weer anders natuurlijk, ik denk dat tijd geven en niet te snel willen opbouwen belangrijk is. Ik heb laatst bloedzuigers geprobeerd, hoop dat dat nog iets doet. Ze wordt nu helaas steeds dikker door het niksdoen, wat niet helpt natuurlijk. Ik wil na een jaar een echo laten maken om te kijken hoe ze er voor staat maar denk dat het bij ons niet meer goedkomt.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:50

Wat een pech, Nouvel. Ik hoop dat de shockwave goed zijn werk doet :j

NotNowNova
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-21
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:11

Wat een rot blessure en jammer dat er nog geen herstel zichtbaar is. Hier ook pas na 4 shockwave behandelingen voorzichtige vooruitgang. Paard heeft 1,5 jaar in de weide gestaan (gedurende hele blessure, stal was voor mij geen optie) en was na 2,5 jaar pas weer op niveau. Dat is inmiddels 6 jaar geleden, ze heeft met mij nog subtop gelopen en loopt nu met een jonge ruiter weer in het Z2. Ze heeft nooit meer ergens last van gehad. Houd dus hoop, het kan heel erg lang duren maar er is zeker kans op herstel.

Overigens had het op niveau brengen waarschijnlijk wel sneller gekund. Ik had alleen genoeg anderen te rijden en het paard is mij ontzettend dierbaar, dus ik heb haar heel erg voorzichtig behandeld.

Ze is inmiddels 20 en ik hoop haar nog minimaal 15 jaar heel en bij mij te houden :D

Sterkte en beterschap voor je paard.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 13:19

Bedankt voor jullie reacties.
Het is dus in ieder geval zinvol om het een kans en de tijd te geven, dat is wel fijn om te weten…
Het is zo in de winter wel echt lastig, nu met die enorm koude wind zijn ze allemaal fris en loper ze te stuiteren om hem heen in de paddocks…
Ik heb zijn paddock al heel klein gemaakt, maar ik kan hem niet vast binden… en laat ik hem alleen op stal gaat ook ook lopen stressen en draaien dus dat is ook niet echt een optie… duimen maar dat hij zich zo rustig mogelijk houdt, na morgen weer minder koud gelukkig.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:59

Bij mij was echt volledig rust houden wel essentieel voor het hele proces... Daarom heeft mijn paard een aantal weken in de kliniek gestaan omdat die daar wel rustig was en thuis niet... Als ze steeds gaan draaien en stuiteren op nu ook nog eens harde bodems... Dan blijf je bezig ben ik bang.

Hier 4 weken dus volledig rust en daarna op een paddock van 4x4 en die is langzaamaan steeds iets groter gegaan.

Andere optie is hem op de weide gooien en dan gewoon minimaal een jaar laten staan en niks mee doen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 16:09

Hij heeft al 7 weken volledige rust gehad op een kleine paddock waar hij rustig stond. En toen is er helaas dus niks gebeurd qua herstel …

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:36

Ik denk idd dat gecontroleerd bewegen wel goed is wegens de doorbloeding. Ik vind het "zwembadverhaal" wel interessant. Door het water dus geen zware belasting (door het eigen gewicht) , maar wel - gecontroleerd - bewegen. Ik kan me wel voorstellen dat dat goed zou kunnen werken. .

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:42

Spenk schreef:
Bij mij was echt volledig rust houden wel essentieel voor het hele proces... Daarom heeft mijn paard een aantal weken in de kliniek gestaan omdat die daar wel rustig was en thuis niet... Als ze steeds gaan draaien en stuiteren op nu ook nog eens harde bodems... Dan blijf je bezig ben ik bang.

Hier 4 weken dus volledig rust en daarna op een paddock van 4x4 en die is langzaamaan steeds iets groter gegaan.

Andere optie is hem op de weide gooien en dan gewoon minimaal een jaar laten staan en niks mee doen.


Dat laatste heb ik gedaan. 24/7 de wei op met wat brave beestjes.

In aanvang wel laserbehandelingen gedaan.
Na een jaar nieuwe scan en kreupelheidsonderzoek.
Super genezen en een erg blij paard.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 16:46

Op de wei gooien is helaas geen optie, hij is heel suiker gevoelig en heeft PSSM…
Dus ik moet controle houden over zijn voeding en gewicht…
Hij staat nu op een kleine paddock en ik stap hem 2x per dag.
Zwemmen of aquatraining ook wel in gedachte maar met zijn pssm dieet en management vind ik het lastig uit handen geven…

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:51

Daarmee geef je het management toch niet uit handen? Hier Seawalker gedaan dat is ook super voor het herstel. Maar je gaat dan gewoon hen paard beweegt daar en je neemt hem weer naar huis.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 17:02

Maar dat moet je dan wel in de buurt hebben met goede begeleiding erbij.
Ik ga nu eerst even afwachten wat er gebeurt met de shock wave en dan weer verder puzzelen.