Help mijn paard geeft melk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Help mijn paard geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 20:34

Hoi hoi
Ik ben opzoek naar bokkers die dit kennen, herkennen, hebben meegemaakt of advies hebben.
Allereerst wil ik zeggen dat de dierenarts op de hoogte is.
Ik heb bijna 3 jaar geleden een Tinker merrie van nu ondertussen 12 jaar oud gekocht, die zomer was ik haar uier aan het schoonmaken en kwam ik erachter dat er iets uit haar uier kwam.
Laten onderzoeken en we kwamen erachter dat het een melkachtige substantie is.
Ze hebben haar baarmoeder en eierstokken gecontroleerd haar uier, buik en rug gecontroleerd maar hier was geen duidelijke reden uit te vinden.
Keuze gemaakt om te testen op cushing deze was ook negatief en pssm hebben haar ouders niet dus hier kan het ook niet weg komen.
Haar daarna hengstig gespoten in de hoop dat het door de hormonen weg ging.
Maar het gaat niet weg.
We hebben hier wel merries op stal die drachtig zijn of veulens aan de voet hebben. Met Cookie ook geprobeerd haar afgelopen zomer drachtig te krijgen maar dit is helaas niet gelukt.
Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt ?
Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Help mijn paard geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:36

Het uier is een soort van vochtvat waarvovertollig vocht naar toe wordt geleid. Je kan een lymfrdrainage laten doen om het lymfe stelsel te ondersteunen het zelf weer goed te doen.
Bij mijn merrie is het uier daardoor flink geslonken

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Help mijn paard geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:54

Mijn merrie spoot er ook opeens melk uit toen er bij ons op stal een veulen geboren werd, volgens de da had ze ooit een veulen gehad ( hoop t niet ze was 4 toen ik haar kocht) en ging t vanaf weg, dat was idd zo.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:58

Mijn paard is nu 25, en geeft al melk sinds ik haar kocht toen ze 13 was. Blijkbaar als ze vroeger eens een veulen gehad hebben, is het mogelijk dat ze niet 100% terug droog worden. Dierenarts zegt dat ik er niets hoef aan te doen, niet te veel aan prutsen om geen melkgift te stimuleren, want dan krijg je mss uierontsteking.
Nu en dan "melk" ik eens een 2-tal straaltje om het vuil uit de tepels te houden.
Geen zorgen over maken dus.

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Help mijn paard geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 11:07

Bedankt voor jullie reacties ga ik me niet druk maken

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:06

Ashkerlon schreef:
Blijkbaar als ze vroeger eens een veulen gehad hebben, is het mogelijk dat ze niet 100% terug droog worden.


Hoeft niet eens. Ik heb er 1 die nog nooit een veulen heeft gehad (en ja dat weet ik zeker, ze is bij mij geboren :+ ) die ook melk geeft.
Niet druk om maken als ze er geen last van hebben. En niet teveel aanzitten, want dan stimuleer je het.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Help mijn paard geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:12

Ik denk gelijk aan mensen: ook vrouwen kunnen nog jaren na de borstvoeding melk produceren

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help mijn paard geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:55

Zolang er geen ontsteking zit is het meestal onschuldig. Ik heb ook een merrie gehad die in de zomer melk maakte. Ze had eerder 3 veulens gehad.
Bepaalde planten zoals klaver en paardenbloem schijnen het te kunnen stimuleren.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Help mijn paard geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:56

Heeft ze overgewicht? Dat helpt meestal niet echt, omdat de lymfafvoer daardoor belemmerd wordt. Daardoor voert het lichaam meer vocht af naar het uier.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Help mijn paard geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:19

Mijn merrie was een jaar gust maar gaf ook gewoon nog melk. Komt vaker voor is niet erg.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Help mijn paard geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:39

:j Hier ook een merrie die af en toe melk geeft, heeft 12 jaar geleden een veulen op de wereld gezet.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:19

Hier ook 18 jarige merrie nu die vanaf haar 3e jaar melk produceert. Heeft nooit veulen gehad of zodanig dichtbij veulens gestaan dat dit invloed had kunnen hebben.
Zij heeft dan ook nog eens een grote uier waarvan 1 tepel zodanig groot is dat men van een afstandje denkt dat ze ruin is.
Geen een da heeft er ooit een verklaring voor kunnen geven. Ze heeft er ook totaal geen last van