WAARSCHUWING: Wees bedacht op grasaren in het hooi!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

WAARSCHUWING: Wees bedacht op grasaren in het hooi!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-21 21:18

Afgelopen vrijdag en zaterdag vond ik ons veulen Floris wat timide en ook merkten wij een vieze mondgeur op. Daarnaast wilde hij zijn halster niet om en mochten wij niet in zijn mond kijken. Ook had hij moeite met het pakken van een brokje uit de hand, iets dat normaal geen problemen oplevert. Floris at en dronk wél goed dus maakten we ons geen zorgen en besloten we na het weekend de dierenarts te laten komen voor onderzoek.

Zondagmorgen vond de stalhouder hem echter wel érg lusteloos. Met twee man sterk hebben ze in de mond gekeken en toen kwamen er twee stinkende proppen met grasaren te voorschijn tussen de onderlip en het tandvlees. Deze heeft de stalhouder eruit kunnen halen (resultaat: stinkende handen); het tandvlees en de lip bloedden en waren aangetast. Men zag dat er nog meer in de mond zat maar dat kon niet zonder sedatie worden verwijderd.

Wij hebben de dierenkliniek ingeschakeld en daar dacht men dat het mee zou vallen. 's Middags om 16:30 uur kwam die dierenarts uiteindelijk. Floris werd gesedeerd en na het openen van de mond zei de dierenarts: “Zo erg heb ik het nog nóóit gezien!” Op diverse plekken kwamen grote hoeveelheden grasaren tevoorschijn: op het tandvlees, in het wangslijmvlies en achterin onder de tong… Op al die plekken was het weefsel beschadigd. Alle grasaren zijn verwijderd en het aangetaste weefsel is ‘geschraapt’ zodat het herstel beter kan verlopen.

Uiteraard rees de vraag: hoe komt hij hier aan? Na het minutieus uitpluizen van een pluk hooi (zgn. ‘Foin de Crau’ uit Frankrijk) kwamen minstens 20 grasaren tevoorschijn…! (Later een andere pluk gecontroleerd en daar zaten er 69 in!) Hier schrokken wij enorm van! De hele kudde (16 paarden/pony’s) krijgt dit hooi, maar na controle blijkt Floris de enige te zijn die de grasaren in de mond had zitten. De dierenarts kon hier op dat moment geen logische verklaring voor geven. Gisteren is de casus binnen het team paardenartsen besproken en de enige mogelijke verklaring is: "Grotere/oudere paarden eten veel meer ruwvoer waardoor de grasaren makkelijker meegevoerd worden het darmstelsel in, Floris eet nog niet zo veel en daardoor is het zich gaan ophopen."

Mocht je jouw hooi nog nog gecontroleerd hebben, dan zou mijn advies zijn: doe dat! En als je paard/pony vage klachten heeft rondom de mond, controleer dan direct of er mogelijk grasaren in de mond vast zitten. Hoe eerder je dit constateert en behandelt, des te meer pijn en ongemak je kunt voorkomen…! Ik voel me enorm schuldig dat ik niet assertiever ben geweest, deze nare les zal ik dan ook niet vergeten!

Onderstaand wat foto's:

Foto 1 en 2: de twee proppen die vanmorgen uit de mond gehaald zijn

Afbeelding

Afbeelding

Foto 3: proppen grasaren op het tandvlees en in het wangslijmvlies rechts-voor onder- en bovenzijde

Afbeelding

Foto 4: prop grasaren op het tandvlees links-voor onderzijde

Afbeelding

Foto 5: (slecht zichtbaar) prop grasaren achterin onder de tong

Afbeelding


Roihi

Berichten: 2887
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:22

ai ocharme dat ziet er pijnlijk uit :(
hopelijk geneest het snel nu.

Wiro 06/06/1999 - 07/04/2022
Dankjewel liefste merrie van me, voor alles wat je voor mij betekende.

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:23

Jeetje hier schrik ik van. Arm dier!

Goed dát je waarschuwt.

Rockes <3

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:23

Brrrr wat vreselijk naast voor je paardje zeg! Hopelijk gaat het herstel goed!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37231
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:24

:oo jemig. Ik dacht dat ik in al die jaren alles wel had gezien een keer maar dit is voor mij echt nieuw. Toch veel grof droog hooi gevoerd met grasaren, maar dat die zo zich kunnen invreten bah. :(:)

Ik weet van hondenpootjes en oren en neuzen dat ze daar in kunnen kruipen, maar zo bij paarden wist ik echt niet, gelukkig op tijd ontdekt dan. Brrr

Sterkte.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:24

Jeetje, ik heb hier nog nooit van gehoord, maar wat heftig zeg! Ziet er ook heel pijnlijk uit.

Earth het reisbureau.

MyWishMax

Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:26

Oeh,ik ken het bij honden. Daar kunnen overal vreselijke wonden door grasaren ontstaan. Maar bij een paard nog nooit gezien of van gehoord.

Sterkte!

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:28

Jeetje, bizar! Heel goed dat je waarschuwt. Beterschap voor je paard, duimen dat alles goed herstelt!

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:28

Poeh, dat is enorm schrikken! :(:)
Ik hoop dat Floris' mond en tandvlees snel en voorspoedig zullen helen!

Wij hebben laatst een kleine partij hooibaaltjes gekocht en bij een grondigere inspectie bij thuiskomst, zag ik dat de meeste baaltjes vol met grasaren zaten.. Ik durf het niet aan om ze te voeren aan onze twee pony's. :n Ik ben te bang voor bovenstaand scenario..

Wel bedankt voor je waarschuwing, het kan mensen alleen maar (meer) bewust maken wat de mogelijke risico's zijn van grasaren in het hooi.

,

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Re: WAARSCHUWING: Wees bedacht op grasaren in het hooi!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:32

Weet je zeker dat alles weg is gehaald? Want dit is erg maar grasaren blijven doorgaan, zo door het weefsel in. Dus ze mogen er geen gemist hebben.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Iccc en 79 bezoekers