Mijtenbad, wat zit er in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Mijtenbad, wat zit er in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-21 16:23

Ik hoor steeds meer over (anti) mijtenbaden voor paarden. Een bak die gevuld wordt met water en een goedje wat dan tegen mijten werkt.

Maar als ik dan navraag wat de ingrediënten zijn wordt er heel geheimzinnig over gedaan. Weet iemand wat er gebruikt wordt in die mijtenbaden? Is dat op basis van zwavel oid? Of zijn het kruiden? Of is het puur vergif en zijn ze daarom zo terughoudend met info geven?


Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:30

Als het chemisch ("vergif") is, dan is het wettelijk verplicht de werkzame stof te vermelden, inclusief bijsluiter, bijwerkingen, wat te doen bij vergiftiging etc.
Als er een (diergeneeskundige) claim op staat, ook als het niet 'giftig' is, moet er ook een ingredientenlijst zijn.

Kortom, als er niets opstaat, zal er niets werkends inzitten. Gokje: zeezout in een concentratie van een procent of 5. Zelf naar het strand gaan is leuker en mogelijk goedkoper.

Staat er wél een claim op, dan mag je de firma aanklagen wegens overtreding van de wet.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Mijtenbad, wat zit er in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:36

Ik neem aan iets van neocidol of cydectin, wat je zelf ook kunt halen tegen mijten.

Telpeva

Berichten: 14683
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Mijtenbad, wat zit er in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:59

Als je ze lang genoeg onder dompelt, zouden de exemplaren onder water dan niet ook domweg verdrinken? Is een oprechte vraag trouwens, want ik doe ook maar een gok.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:05

Telpeva schreef:
Als je ze lang genoeg onder dompelt, zouden de exemplaren onder water dan niet ook domweg verdrinken? Is een oprechte vraag trouwens, want ik doe ook maar een gok.


Denk het niet want ze graven gangetjes diep genoeg in de huid om de lymfebanen aan te tasten... beetje water overleven die krengen dan ook wel.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Telpeva

Berichten: 14683
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:09

Dan heb ik niks gezegd +:)+ dankjewel voor je antwoord!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Mijtenbad, wat zit er in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:14

Een mijt is echt heel moeilijk dood te krijgen, daar ben je echt zwaar geschut voor nodig.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-21 09:23

Ibbel schreef:
Als het chemisch ("vergif") is, dan is het wettelijk verplicht de werkzame stof te vermelden, inclusief bijsluiter, bijwerkingen, wat te doen bij vergiftiging etc.
Als er een (diergeneeskundige) claim op staat, ook als het niet 'giftig' is, moet er ook een ingredientenlijst zijn.

Kortom, als er niets opstaat, zal er niets werkends inzitten. Gokje: zeezout in een concentratie van een procent of 5. Zelf naar het strand gaan is leuker en mogelijk goedkoper.

Staat er wél een claim op, dan mag je de firma aanklagen wegens overtreding van de wet.


er zijn klinieken maar ook particulieren die dit soort baden aanbieden. Paard moet er dan geloof ik iets van 20 minuten instaan. Maar bij navraag over wat er inzit wordt dan geen uitspraak gedaan. Persoonlijk vind ik dat dus wel zorgelijk..

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Mijtenbad, wat zit er in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:27

Op de eerste website vind ik, als ik zoek op mijtenbad paard.
"De paarden staan tot de knieën in een oplossing van water met byemite."

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:04

Absolem schreef:
Telpeva schreef:
Als je ze lang genoeg onder dompelt, zouden de exemplaren onder water dan niet ook domweg verdrinken? Is een oprechte vraag trouwens, want ik doe ook maar een gok.


Denk het niet want ze graven gangetjes diep genoeg in de huid om de lymfebanen aan te tasten... beetje water overleven die krengen dan ook wel.

Dat klopt niet helemaal. Hangt af van welke mijtsoort. Sarcoptes mijten komen echter niet veel voor bij paarden. Chorioptes daar in tegen wel, en dat zijn de mijten die vaak aanwezig zijn bij paarden met sokken (en waarvoor de baden bedoelt zijn). Chorioptes leven echter vrij oppervlakkig op de huid en voeden zich met huidrestjes.

Overigens qua middelen is het meest gebruikte wateroplosbare middel Phoxim. Aka Byemite of Sarnacuran.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

TiffanyJoy

Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-11-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:12

Mdrf schreef:
Ibbel schreef:
Als het chemisch ("vergif") is, dan is het wettelijk verplicht de werkzame stof te vermelden, inclusief bijsluiter, bijwerkingen, wat te doen bij vergiftiging etc.
Als er een (diergeneeskundige) claim op staat, ook als het niet 'giftig' is, moet er ook een ingredientenlijst zijn.

Kortom, als er niets opstaat, zal er niets werkends inzitten. Gokje: zeezout in een concentratie van een procent of 5. Zelf naar het strand gaan is leuker en mogelijk goedkoper.

Staat er wél een claim op, dan mag je de firma aanklagen wegens overtreding van de wet.


er zijn klinieken maar ook particulieren die dit soort baden aanbieden. Paard moet er dan geloof ik iets van 20 minuten instaan. Maar bij navraag over wat er inzit wordt dan geen uitspraak gedaan. Persoonlijk vind ik dat dus wel zorgelijk..


Kijk eens op facebook bij Root ranch, je kan contact met haar opnemen. Zij kan je er meer over vertellen. Bij haar staan de paarden er wel iets langer in dan 20 minuten :)

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:14

Mdrf schreef:
Ik hoor steeds meer over (anti) mijtenbaden voor paarden. Een bak die gevuld wordt met water en een goedje wat dan tegen mijten werkt.

Maar als ik dan navraag wat de ingrediënten zijn wordt er heel geheimzinnig over gedaan. Weet iemand wat er gebruikt wordt in die mijtenbaden? Is dat op basis van zwavel oid? Of zijn het kruiden? Of is het puur vergif en zijn ze daarom zo terughoudend met info geven?


Het bad wat ik ken, bevat Byemite en soda. En water uiteraard.

En de paarden moeten er tenminste een uur in.


zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Mijtenbad, wat zit er in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 12:10

Wat wel een groot nadeel is aan vrijwel alle baden, is dat ze koud water gebruiken. Voor een CPLer is dit uit den boze, de lymfevaten klappen spontaan dicht en dan worden de benen alleen maar dikker..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CitrusBliss en 86 bezoekers