Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 16:43

ellepel schreef:
ik ben misschien een zeur over je voer hoor, maar waarom geef je hem een kilo merriebrok?
dat moet je denk ik juist niet willen met een geschiedenis van maagproblemen.
zit echt veel zetmeel in en die wil je juist wat vermijden.

had je al seniores priores geprobeerd?
bied het hem gewoon eens aan in de stal…
een geweekte grasbrok er bij in mengen doet ook vaak heel veel goeds.
we hebben bij ons meerdere oudjes met slecht gebit die heel mooi rond worden op 3x daags een mengsel van seniores priores, fibrenuggets(grasbrok) en een eiwitsupplement.
ik geef zelf bodybuilder van mijten, maar een ander geeft coolstance copra en die pony zie ik er ook heel mooi rond van worden.
oh ja je geeft sojaschroot, die heb je dus al…las het net op tijd.

wat de kaak betreft..ik denk dat als je ziet dat hij goed kauwt, geen proppen maakt en je geen onverteerde stukken in de mest terug vind het probleem daar niet zit..

blijft wat puzzelen in jouw geval denk ik.hoop dat je een combi vind die genoeg gezonde calorieën levert dat hij wat aan komt


SP inderdaad al geprobeerd. Hij eet liever gewone pulp, fibrenuggets heeft hij letterlijk 1 hap van genomen en vind die echt niets aan. Qua voeren weet ik echt wel hoe of wat, maar ruwvoer zou die toch beter moeten eten.
Ik ken maar weinig paarden die niet graag eten..

Nikass mijn pony graast wel, maar ook weinig vind ik. Castreren waarom? Hij is super relaxt plus dat het geen optie is.

Zijn huidige gewicht is als sportpony prima, maar de manier hoe we er moeten komen niet met 3x daags, 2 verschillene hooi in hooinetten, zoveel verschillende soorten voer. Dit gewicht zou een pony op alleen ruwvoer al moeten kunnen halen met gemak.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:46

het is soms zo’n gezeur he met voer.
die van mij eten ook niet alleen geweekte grasbrok.
met de seniores er door wel.
en liefst nog met een muesli er door :j

had je ook al gehakseld hooi geprobeerd?
grasmix, optiform,fibremix, dat soort spul?

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:47

Bij mensen is zenuwpijn heel lastig te verminderen met reguliere pijnstillers. Dus lijkt me dat bij paarden ook logisch.
Dan zou je inderdaad denken aan een andere actie zoals het 'platleggen' van de zenuw. (Een injectie die er voor zorgt dat pijnsignalen niet meer helemaal doorkomen.)

Ik zit wel te denken. Mocht de pijn uit de kaak komen en hij daarom niet eten. Zou hij met pijnstillers dan mentaal ook even de tijd nodig moeten hebben om te beseffen: 'eten doet geen pijn'? Want als pijn de oorzaak is, duurt dat al erg lang en heeft hij waarschijnlijk geleerd eten=pijn.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 16:49

ellepel schreef:
het is soms zo’n gezeur he met voer.
die van mij eten ook niet alleen geweekte grasbrok.
met de seniores er door wel.
en liefst nog met een muesli er door :j

had je ook al gehakseld hooi geprobeerd?
grasmix, optiform,fibremix, dat soort spul?


Ja het is echt een gezeur, ik kan nog wel eens kijken voor echt kort spul. In het begin luzerne gehad en dat vond die niet zo geweldig.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:51

luzerne ging hier ook niet, dat is te hard.
ik geef wel geweekte luzerne brok bij de slobber.
maar het moet echt zacht zijn.
succes! hoop echt dat je een goede combi vind, t is een hele knappe pony :j

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 16:53

ellepel schreef:
luzerne ging hier ook niet, dat is te hard.
ik geef wel geweekte luzerne brok bij de slobber.
maar het moet echt zacht zijn.
succes! hoop echt dat je een goede combi vind, t is een hele knappe pony :j


Dankjewel! Ik doe mijn best :)

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:54

Wat lastig zeg! Ik zou t buiten de zenuwpijn in de kaak ook echt niet weten. Hopelijk heb je snel meer duidelijkheid..

Mensen vergeten denk ik dat je al verschillende soorten voer hebt geprobeerd bij hem :)

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:18

Luzerne in combi met eventuele maag problemen niet geven.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:20

En wat vet bijvoeren? Mijn ervaring is dat ze het het best doen op ruwvoer en dat teveel krachtvoer het eten remt. Dus goed hoogwaardig voer maar wel in balans met het ruwvoer.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:07

mijn a welsh weegt 280 kg (1.18m) en die moet van de dierenarts 100 kg afvallen.

220 lijkt me niet zo'n gek gewicht dus voor jouw pony. Maar het ziet er inderdaad wel een beetje uit proportie uit met zijn stoere nek.

verder zou ik geen oplossing voor je weten, veel succes. Klinkt logisch om het in de kaak te zoeken.

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:42

Dustinlover schreef:
LindyH schreef:
Zolang je er nog geen grip op hebt zou ik hem een dekentje op doen, zeker 's nachts. Wat er niet af gaat hoeft er ook niet aan (Het omgekeerde van Slankie). Ik bedoel maar dat alle energie die hij kan besparen meegenomen is. Dat hoeft hij er in ieder geval niet aan te eten.
Het aanmaken van wintervacht kost veel energie. Dat gebeurt nu. Dus als je nu al een dekentje op doet, hoeft niet dik te zijn, dan maakt hij een minder dikke wintervacht aan, en dat scheelt een slok op een borrel. Uiteraard moet je dan wel als het echt koud wordt een dikkere deken op doen.

En ondertussen natuurlijk zoeken naar een echte oplossing.


Hij zal het eerder wat warmer dan kouder hebben gezien hij al enige tijd onder deken staat omdat het plan eigenlijk de hengstenkeuring is met hem.

Love_odin ik vind het zeker een hele goede tip en ga dit inderdaad ook aankaarten bij de dierenarts. Er zijn geen foto's gemaakt. Wij vermoede het eerst en ik ben terug in zijn geschiedenis gaan zoeken. Heb goed contact met zijn fokker uit Engeland en contact gehad met de 2 vorige eigenaren waarbij inderdaad bleek dat hij zijn kaak gebroken heeft gehad en ze hem naar zeggen hebben laten behandelen. Echter ben ik daar nog een beetje sceptisch over gezien de enorme problemen die hij had in zijn mond (de kiezen boven de ontbrekende kiezen waren enorm lang en haken hadden flink wat schade aangericht).

Elisa: Nog helemaal vergeten te benoemen, ik heb hem een 2e kuur gatro gard gegeven en die is nu klaar na 3 weken en is rustig afgebouwd. Het verschil wat ik merkte is dat het gapen snacht wat minder werdt.



Die van mij heeft ook een gebroken kaak,en moet binnen kort naar de kliniek.

Bij haar zit daar waar de bult zit, een los stuk bot. Door dat losse stuk bot blijft er bij haar ook irritatie en pijn.
Daardoor groeit die van mij ook niet, en eten gaat de ene keer goed en de andere keer niet.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 20:09

MarjanB schreef:
En wat vet bijvoeren? Mijn ervaring is dat ze het het best doen op ruwvoer en dat teveel krachtvoer het eten remt. Dus goed hoogwaardig voer maar wel in balans met het ruwvoer.


Hoe bedoel je vet? Ik heb in overleg met de kliniek toen 125ml olie toegevoegd. Dat heb ik nu omgezet naar de 369 van subli.
Ook hebben we een tijdje dodges en horrel en dan de show gevoerd wat volgens mij ook erg vet is.

Het ding is vooral dat hij gewoon niet graag eet. Wat dan ook. Hij eet al wel beter dan toen hij kwam, maar nog niet zoals ik graag zou zien.

Juval weet niet of je de eerste pagina hebt gezien maar met 180 kilo is je welsh echt schraal.... Hij mag wel een gedeelte aan die van mij geven hoor :P

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:19

Dustinlover schreef:
ellepel schreef:
ik ben misschien een zeur over je voer hoor, maar waarom geef je hem een kilo merriebrok?
dat moet je denk ik juist niet willen met een geschiedenis van maagproblemen.
zit echt veel zetmeel in en die wil je juist wat vermijden.

had je al seniores priores geprobeerd?
bied het hem gewoon eens aan in de stal…
een geweekte grasbrok er bij in mengen doet ook vaak heel veel goeds.
we hebben bij ons meerdere oudjes met slecht gebit die heel mooi rond worden op 3x daags een mengsel van seniores priores, fibrenuggets(grasbrok) en een eiwitsupplement.
ik geef zelf bodybuilder van mijten, maar een ander geeft coolstance copra en die pony zie ik er ook heel mooi rond van worden.
oh ja je geeft sojaschroot, die heb je dus al…las het net op tijd.

wat de kaak betreft..ik denk dat als je ziet dat hij goed kauwt, geen proppen maakt en je geen onverteerde stukken in de mest terug vind het probleem daar niet zit..

blijft wat puzzelen in jouw geval denk ik.hoop dat je een combi vind die genoeg gezonde calorieën levert dat hij wat aan komt


SP inderdaad al geprobeerd. Hij eet liever gewone pulp, fibrenuggets heeft hij letterlijk 1 hap van genomen en vind die echt niets aan. Qua voeren weet ik echt wel hoe of wat, maar ruwvoer zou die toch beter moeten eten.
Ik ken maar weinig paarden die niet graag eten..

Nikass mijn pony graast wel, maar ook weinig vind ik. Castreren waarom? Hij is super relaxt plus dat het geen optie is.

Zijn huidige gewicht is als sportpony prima, maar de manier hoe we er moeten komen niet met 3x daags, 2 verschillene hooi in hooinetten, zoveel verschillende soorten voer. Dit gewicht zou een pony op alleen ruwvoer al moeten kunnen halen met gemak.


Sorry, bij mijn post dacht ik nog dat hij mogelijk wat schraal bleef om zijn hengst zijn, maar daarna las ik dat hij inmiddels heel relaxed staat, dus vergeet de opmerking over castreren maar ;)

Maar ja het voer, ik weet het niet, maar bij zoveel krachtvoer eet mijn paard waarschijnlijk ook geen hooi meer. Ze kan dan lekker kieskeurig zijn met zo'n overdaad. En ik heb ook een paard dat ik op gewicht moet houden en eerder te mager wordt dan te dik.
Elk paard is natuurlijk anders, maar ik geef haar naast hooi fibrebeet en daily plus (ook ruwvoer).

Maar het klinkt ook aannemelijk dat er nog problemen kunnen zijn met zijn kaak.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:38

Ik zou het wel willen uitzoeken omdat hij zo weinig eetlust lijkt te hebben, maar voor het gewicht niet. 220 vind ik echt al voldoende voor een pony van 1.16, ook in combinatie met de foto's in je profiel. Daar zie ik een pony die al een klein laagje vet op de ribben lijkt te hebben, dus naar sportconditie maatstaven iets overconditie heeft. Maar lijkt me prima voor wat hij doet. Wel zie ik een opgetrokken buikje, dat samen met het niet zo willen eten zou voor mij ook een punt zijn om te blijven speuren.
Ik snap dat ze ze op show graag vet zien, ook al beweren ze van niet. Maar het staat mij persoonlijk zo tegen om die toch al snel vervettende types nog extra te gaan selecteren op aanleg voor obesitas en ook vet te voeren voor de mooi.

Hier eentje van 1.23 en die is 253 kg als ze goed in de bespiering zit in sportconditie en eentje van 1.20 die 225 kg woog en wel wat vetjes kwijt kon.

YvonneV
Berichten: 8777
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:47

Heb je al Gastro + geprobeerd? Dat is speciaal ontwikkeld voor paarden met maag/darmproblemen. Hij kan ook slecht eten omdat hij nog last van zijn maag heeft.

Dat moet je wel een paar weken geven voordat je verschil merkt.

https://www.paardenvoeders.nl/gastro-plus

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 21:14

Nikass, ik heb ook alleen hooi geprobeerd maar dan ben ik zo weer terug bij 188 kilo helaas. Dat maakt niets uit in zijn geval.

Mooney uitzoeken wil ik sowieso. Hij moet voor de keuring echt nog wat vetjes krijgen. Vooral op de bovenlijn en ik wil meer buik. Dat zit hem denk ik echt in ruwvoer(en trainen waar we mee bezig zijn).

Yvonne ja heb ik maar dat at die helemaal niet meer helaas. De merrie brok blijft zijn "favoriet".

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:21

Lastig hoor! Bedoelde dat als je teveel krachtvoer geeft ze vaak ook minder ruwvoer kunnen eten omdat ze vol zitten. En iets wat hoog in eiwit zit zoals proteïne poeder? Was dacht ik ook iemand in het maagzweer topic die zoiets voerde.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 21:32

MarjanB schreef:
Lastig hoor! Bedoelde dat als je teveel krachtvoer geeft ze vaak ook minder ruwvoer kunnen eten omdat ze vol zitten. En iets wat hoog in eiwit zit zoals proteïne poeder? Was dacht ik ook iemand in het maagzweer topic die zoiets voerde.

Ik snap je hoor. Die gedachte had ik zelf ook.

Hij krijgt sojaschroot. 41% eiwit :)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:35

Hoe wordt het voer (kracht en ruwvoer) nu verdeeld over de dag?
Ik vind hem vooral buik missen, wat te weinig ruwvoer inhoudt. Maar als hij eerst zijn buik vol eet met (lekker) krachtvoer, eet hij daardoor misschien te weinig hooi. En dan raken misschien van slag waardoor de opname van voedingsstoffen ook niet goed gaat.
En hoe ziet zijn mest er uit?

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:44

Zit er veel verschil tussen hoogte van het grazen en hoogte voerbak ?

Wie weet kantelt hij dan teveel ? En hoe eet hij het hooi?

irmaz

Berichten: 4750
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:52

irmaz schreef:
Als ik de foto zie vind ik hem niet persé mager maar hij lijkt zijn dikke darm te missen. Of beter, zijn dikke darm lijkt maar heel weinig ruimte in te nemen gezien zijn opgetrokken buik. Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij moeite heeft met grote hoeveelheden bulkvoer zoals hooi. Zou het kunnen dat hij bij zijn vorige eigenaren vrijwel geen ruwvoer kreeg?

Ik quote mijzelf even want ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag: Zou het kunnen dat hij geen hooi kreeg bij de vorige eigenaren? In dat geval zou het kunnen zijn dat zijn darmflora zo is veranderd dat hij hooi niet goed meer kan verteren, wat dan mogelijk buikpijn oplevert. Paarden zijn goed in het mijden van voeding die niet goed voor ze is.

Eet hij wel geweekte grasbrok?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 22:28

irmaz schreef:
irmaz schreef:
Als ik de foto zie vind ik hem niet persé mager maar hij lijkt zijn dikke darm te missen. Of beter, zijn dikke darm lijkt maar heel weinig ruimte in te nemen gezien zijn opgetrokken buik. Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij moeite heeft met grote hoeveelheden bulkvoer zoals hooi. Zou het kunnen dat hij bij zijn vorige eigenaren vrijwel geen ruwvoer kreeg?

Ik quote mijzelf even want ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag: Zou het kunnen dat hij geen hooi kreeg bij de vorige eigenaren? In dat geval zou het kunnen zijn dat zijn darmflora zo is veranderd dat hij hooi niet goed meer kan verteren, wat dan mogelijk buikpijn oplevert. Paarden zijn goed in het mijden van voeding die niet goed voor ze is.

Eet hij wel geweekte grasbrok?


Sorry overheen gelezen. Ik weet dat helaas niet van de vorige eigenaren. Hij is als veulen uit Engeland naar Duitsland gegaan en nu sinds januari in Nederland.

Bowo/janine hij heeft 24/7 hooi overdag in de wei uit een bak en savonds uit een net(bak geprobeerd maar dat wordt niet beter plus onderste boven gegooit).
Half 8 krijgt hij halve schep brok met wat handen pulp en fibrebeet. Dit eet hij met geluk voor de helft op.
Half 11 gaat hij de wei in met hooi en de rest van zijn brok maar raakt dit beide haast niet aan.
Rond half 6 naar binnen en dan krijgt die de rest van de pulp,soja, brok en 369 plus weer vers hooi. Want je moet wel iedere dag verversen dan eet hij het beste.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:32

Het lijkt me een puzzel waar Francis Dalebout je bij zou kunnen helpen. Francis weet ook erg veel van voeding van paarden. Je zou een gratis adviesgesprek bij haar kunnen aanvragen.
https://francisdierenhomeopathie.nl/

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 08:17

Dustinlover schreef:
Denk dat veel mensen zich nu te veel focussen op zijn gewicht. Hij ziet er opzich prima uit voor een sport pony. Echter wil ik sowieso een show pony dus moet er zeker nog wat gewicht extra op, alleen de manier waarop ik moet voeren om hier te komen vind ik niet oke.

Kyrke hij is 1.16 groot maar voor een show pony moet hij vooral op zijn rug en in zijn flanken veel meer.

Plus wat ik al zeg op beeldmateriaal is hij prachtig, maar dit is niet de werkelijkheid!


Of je paard heeft gewoon geen aanleg om dik te worden? Ik ben gaan paard maar een mens (duh) maar ik kan echt alles wat los en vast zit eten. Gezond + ongezond in ongelimiteerde hoeveelheden maar kom niet aan. PUNT. Je kunt er misschien een paar kg bij krijgen onder de meer extreme omstandigheden (weinig doen veel vreten) maar die vliegen er ook weer af zodra de omstandigheden iets minder extreem zijn. Ik heb gewoon een bepaald gewicht en daar krijg je mij bijna niet vanaf.

Al is de oorzaak van het ontbreken van eetlust natuurlijk wel de moeite van het uitzoeken waard.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 08:25

pol013 schreef:
Dustinlover schreef:
Denk dat veel mensen zich nu te veel focussen op zijn gewicht. Hij ziet er opzich prima uit voor een sport pony. Echter wil ik sowieso een show pony dus moet er zeker nog wat gewicht extra op, alleen de manier waarop ik moet voeren om hier te komen vind ik niet oke.

Kyrke hij is 1.16 groot maar voor een show pony moet hij vooral op zijn rug en in zijn flanken veel meer.

Plus wat ik al zeg op beeldmateriaal is hij prachtig, maar dit is niet de werkelijkheid!


Of je paard heeft gewoon geen aanleg om dik te worden? Ik ben gaan paard maar een mens (duh) maar ik kan echt alles wat los en vast zit eten. Gezond + ongezond in ongelimiteerde hoeveelheden maar kom niet aan. PUNT. Je kunt er misschien een paar kg bij krijgen onder de meer extreme omstandigheden (weinig doen veel vreten) maar die vliegen er ook weer af zodra de omstandigheden iets minder extreem zijn. Ik heb gewoon een bepaald gewicht en daar krijg je mij bijna niet vanaf.

Al is de oorzaak van het ontbreken van eetlust natuurlijk wel de moeite van het uitzoeken waard.


Ik wilde net zeggen, jij eet wel alles dan. Dat is natuurlijk het verschil in deze en ook precies het probleem. :)